Husk mig
▼ Indhold

Hvad er årsagen til global opvarmning?


Hvad er årsagen til global opvarmning?26-01-2010 09:06
Jette
☆☆☆☆☆
(4)
er der nogen der kan fortælle mig hvad årsagen til global opvarmning er`?
26-01-2010 09:15
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Findes den? Kan man ikke altid finde et stykke som går opad på en kurve som svinger op og ned konstant?


26-01-2010 09:17
Jette
☆☆☆☆☆
(4)
altså, jeg skal ikke bruge nogen kurve.
jeg skal vide årsagen
26-01-2010 09:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jette

Der afsættes løbende energi fra solen til jorden. Denne energi omsættes på forskellig vis. Men hvis temperaturen skal være konstat på jorden skal der lige så meget energi ud i rummet igen som der kommer ind til jorden fra solen se.




Global opvarmning er herefter når atmosfæren tilbageholder noget af den energi som er på vej ud i rummet fra jorden!
26-01-2010 09:57
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Jette

Indgående total stråling = 168 + 324 = 492 watt/m2
Totalt udgående = 24+78+390= 492 watt/m2

Akkumulering af varme 492 - 492 = 0 watt/m2

Indstråling og udstråling er i balance, kun såfremt der kommer ekstra indstråling fra solen stiger temperaturen.... skydækket er afgørende for indstrålingen.
26-01-2010 13:42
Jette
☆☆☆☆☆
(4)
tak for det.
26-01-2010 14:17
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Jette skrev:
er der nogen der kan fortælle mig hvad årsagen til global opvarmning er`?


Prøv evt. dette link for mere reel information:
http://www.dmi.dk/dmi/index/klima.htm



.
26-01-2010 15:19
Kjeld Nørgaard
☆☆☆☆☆
(1)
Ja vi bruger flere recurser end jorden kan genskabe. Derved rykkes økobalacen.
Måske er der flere meneser på jorden end den er beregnet til ?

Løsning: Stoppe med at bruge mere end der genskabes.
Stoppe med brug af forsile brændstoffer.
Det vi ser nu af klima ændreinger er jordens forsøg på at rette op på problemet.
Jeg forventer store katastrofer med tab af manger live som noget vi kan se frem til meget snart.

m v h
Kjeld
27-01-2010 09:37
Jette
☆☆☆☆☆
(4)
tak for det, det skal jeg nok få brugt
.
27-01-2010 18:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
delphi skrev:
@Jette

Der afsættes løbende energi fra solen til jorden. Denne energi omsættes på forskellig vis. Men hvis temperaturen skal være konstat på jorden skal der lige så meget energi ud i rummet igen som der kommer ind til jorden fra solen se.

Det gør der aldrig. Om natten og om vinteren udstråler jorden mere varme end den modtager. Og hvis solen skinner mere eller mindre så er der en forsinkelse inden at jorden afgiver varmen igen. Denne forsinkelse kan vare op til 800år!





Global opvarmning er herefter når atmosfæren tilbageholder noget af den energi som er på vej ud i rummet fra jorden!


Eller at det yderste lag på på atmosfæren vokser så jorden danner en størreskive som opfanger mere solstråling.


29-01-2010 22:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kulden-varmen

Det gør der aldrig. Om natten og om vinteren udstråler jorden mere varme end den modtager. Og hvis solen skinner mere eller mindre så er der en forsinkelse inden at jorden afgiver varmen igen. Denne forsinkelse kan vare op til 800år!


Løbende afgiver den samlede jord den effekt som "indstråles" fra solen den afgives igen og afsættes til Verdensrummet.

At der så sker en energiopbygning eller energireduktion (temperaturfald) over mange hundrede år er rigtigt.

Men det er jo ganske få promiller af den afsatte effekt som tilbageholdes og akkumuleres af den enorme effekt som løbende afsættes fra solen.

Altså en enorm effekt ind og plus/minus en sjat og en enorm effekt ud igen!
Redigeret d. 29-01-2010 22:56
31-01-2010 23:18
Ali Abdul Ghani
☆☆☆☆☆
(13)
Det skal måske lige påpeges at der udslippes CO2 (menneskeskabt) ud i atmosfæren. Vi ved at der befinder sig en bestemt mængde i atmosfæren af dette stof. Naturens gang går egentlig ud på, at kredsløbene og mængderne af genstande er konstante. Når mennesket så udleder mere CO2 til atmosfæren end den behøver, rykkes der ved naturens balance --> der dannes et lag af kuldioxid omkring kloden --> flere stråler fanges af dette lag --> og temperaturen stiger.
Alligivel vil nogen konstatere at global opvarmning er naturskabt og noget man ikke skal bekymre sig om. Så er det op til videnskabsmændene at bevise.
Redigeret d. 31-01-2010 23:19




Deltag aktivt i debatten Hvad er årsagen til global opvarmning?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Afstemning om årsagen til klimaforandringer823-11-2013 13:17
Årsagen til global opvarmning!110-01-2013 22:19
Artikler
Global opvarmning
NyhederDato
Varmere klima ikke årsagen til iltsvind i Østersøen15-10-2009 12:47
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik