Husk mig
▼ Indhold

Hvad er en klimaskeptiker?


Hvad er en klimaskeptiker?17-09-2007 11:18
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
I medierne betegnes Bjørn Lomborg ofte som en "klimaskeptiker".
Men hvordan vil de debattører herinde, der ser sig selv som skeptikere, forholde sig til dét? Lomborg kritiserer jo grundlæggende ikke IPCC's forskning, han betvivler ikke den menneskabte globale opvarmning, men alligevel får han altså dette mærkat på sig.
17-09-2007 13:50
Kosmos
★★★★★
(5370)
Hvis jeg ikke husker helt fejl, opdeles 'evaluatorer' af publikationer vedr. menneskeskabte klimaændringer (incl. eventuelle forholdsregler, som i forbindelse herned bør tages) traditionelt i tre (hoved)kategorier: 'Alarmister', 'benægtere' og 'skeptikere'.
Du har ret i, at Lomborg som oftest placeres i 'skeptiker-kassen' - men mon ikke det bla. skyldes, at han ville passe endnu dårligere i de to andre?

I mange kredse har han dog et så ringe omdømme, at han ofte (med urette) ses puttet i 'benægter-kassen' - det skete fx. senest(?) i Kjeld Koplevs 'ædespalte' (i DR P1) lørdag morgen!
Det mere objektive kriterium for at putte ham i 'skeptiker-kassen' er nu nok, at han er meget kritisk over for (dele af) Kyoto-aftalen - dét må's man nemlig heller ikke være, hvis man i disse tider skal være salonfähig i 'Bermuda-trekanten'!

Redigeret d. 17-09-2007 13:56
18-09-2007 16:27
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Inden for religion har man de troende, kætter og hedninge. Tilsvarende så med klimadebatten. De troende mener at deres udånding opvarmer jorden, og de forsøger derfor at holde vejret. Kætterne mener modsat er det er vigtigt at opvame jorden ved at trække vejret, da vi ellers rammes af tørke og kulde.

Hedningen er ligeglade, og tager vejret som det nu blæser.

22-09-2007 22:29
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Jeg får det indtryk at folkens overbevisninger skaber mere af en spektrum, end at vi skulle deles op i skuffe.


De to yderste fløjer er 'alarmisterne' og 'benægtere'. Midt i spektrumen må være IPCCs rapporter som hævder at være en opsummering af klimaviden p.t. Alle jo henviser til på dem på den ene eller den anden måde


På 'alarmistens' ende ("miljødommedagen kommer imorgen, eller før") finder man dem som ekstrapolere alle historier der peger på at verden varmer eller at vi mennesker har en del skyld i det til konklusionen "miljødommedagen kommer"

Mellem dem og midten finder man dem som anerkender at vi har et problem men tror den er værre end "dem i midten" tror den er, eller er ikke helt overbevist om at menneskerheden kan tage sig sammen og klarer problemet.

Dem i midten er altså...IPCC..."vi har et problem, den bliver så og så alvorlig hvis ikke vi gøre sådan og sådan før...

Lidt længere over kommer dem som er overbevist at vi har et problem men "dem i midten" overdrever (lidt)...

Så er der dem som tror at "dem i midten" overdrever meget....

Dem i den modsatte grøft til 'alarmisterne' er 'benægtere'...det hele er naturlige variationer, det er solens skyld. De ekstrapolere alle historier der peger på det mindste usikkerhed i forskningen at verden varmer og at vi mennesker har en del skyld i det, eller at der overhoved findes naturelige variationer, til konklusionen "menneskerskabt forøget drivhuseffekten er en myte."

'Benægtere' beskylder alle andre for at være 'alarmisterne' og omvendt.

Personlig hører jeg til dem "som anerkender at vi har et problem men tror den er værre end "dem i midten" tror den er og ikke helt overbevist om at menneskerheden kan tage sig sammen og klarer problemet."



Men hvor kan man så placere fætter Bjørn L. ??


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
RE: Alle Mandela'erne er døde22-09-2007 22:40
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Qoute G.W. Bush

"Alle Mandela'erne er døde, Mandela var en tyran"

Det er den mand verden skal snakke klimapolitik med....glem det !

All Gore havde de samme problemer, da han skulle aflægge et officielt besøg i Latin Amerika "Hvor meget Latin behøver jeg at lære for at være høflig?"


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
RE: Ja, de statsmænd (m/k)!23-09-2007 12:07
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det berettes også, at Præsident Chirac i sin tid blev briefet vedr.
problemerne med fri hash i Holland, herunder risikoen for at uvæsenet skulle
brede sig til andre lande, fx. Frankrig; hertil replicerede præsidenten efter
sigende: "Jamen så lukker vi da blot grænsen til Holland!"


Endelig er der denne herlige tegning, som jeg første gang så under
overskriften "The world as seen by President Reagan" (nu er æren åbenbart - efter mindre kartografiske ajourføringer - gået videre til den siddende præsident):


Redigeret d. 23-09-2007 12:28
RE: (Ufrivillig?) deltager i kollektiv vandgang?23-09-2007 22:03
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det er den mand verden skal snakke klimapolitik med....glem det !

- læs mere her (eller her)!

Redigeret d. 23-09-2007 22:10




Deltag aktivt i debatten Hvad er en klimaskeptiker?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik