Husk mig
▼ Indhold

Hvad er jeres holdning til den globale opvarmning?


Hvad er jeres holdning til den globale opvarmning?19-11-2008 08:40
SørenT
☆☆☆☆☆
(1)
Hej alle.
Mit navn er Søren Thomsen, og eg er 15 år og går på efterskole. Jeg har altid villet vide hvad andre synnes om den globale opvarmning.
Så hvad synes i?
19-11-2008 09:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så hvad synes i?

- dit spørgsmål er (en hel del) for bredt formuleret til et kort svar! Men hvis du kigger her, kan du få et overblik over debattens struktur - og derfra skulle det være forholdsvis enkelt at danne sig et mere eller mindre detaljeret overblik over, hvad 'vi synes'; god fornøjelse!
19-11-2008 10:12
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
Ja, det er et bredt spørgsmål. En "holdning til global opvarmning" handler vel om holdningen til

1. selve klimascenariet i dag vs. fortiden;
2. videnskabelige forklaringer;
3. teorier om fremtiden;
4. hvad man kan/skal/bør gøre.

Er det sådan, det skal forståes?
19-11-2008 11:40
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Nu da GW er afløst af klimaændringer - hvilket både dækker over GW og GC har jeg den holdning, at klimaændringer er en af de forudsætninger vi, som mennesker, må indordne os under.
Vi skal ikke prøve på at regulere klimaet hverken i den ene eller i den anden retning.
Vi skal selvfølgelig regulerer vores adfærd, så vi ødelægger mindst muligt. Vi skal derfor forske og have en konstant optimering.
19-11-2008 13:24
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Jeg synes på grund af GW og af mange andre gode grunde, at vi hurtigst muligt skal se at få Danmark omlagt til økologisk drift og indføre bæredygtig vedvarende energi, som kan dække hele vores forbrug.

Dette kan realistisk gennemføres på under 10 år.




.
19-11-2008 14:52
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
MikaelH skrev:
Ja, det er et bredt spørgsmål. En "holdning til global opvarmning" handler vel om holdningen til

1. selve klimascenariet i dag vs. fortiden;
2. videnskabelige forklaringer;
3. teorier om fremtiden;
4. hvad man kan/skal/bør gøre.


1.
Jeg mener klimaet vi har i Danmark i dag, er dejligt. Jeg hader lange kolde vintre, og håber ikke den globale nedkøling de sidste 10 år fortsætter :-)
Globalt har GW generelt ikke haft store negative konsekvenser. Faktisk er det kulde der har været værst mange steder.

2.
Vi har været på vej ud af en lille istid, og den globale opvarmning er hovedsagligt naturligt. Der har været varmere før. Dog har mennesket påvirket ozon, og indlandsisen i Nord gennem forurening af sodpartikler der påvirker albedo-effekten. Det skal der rettes op på.

3.
Fremtidscenarierne er bygget på usikre modeller og er politisk påvirket. Der er behov for mere forskning og mere åbenhed/indsigt - og mindre politik. Alarmisme skal stoppes, da det kun skaber dårlige og farlige beslutninger.

4.
Vi kan ikke gøre så meget, andet end at tilpasse os de naturlige klimaændringer. En overgang til alternative energikilder er også en naturlig udvikling, men det skal gøres i et tempo og gennem en økonomi, der er forsvarligt og alle kan være med. Det skal ikke ske på bekostning af andre forhold, der er meget vigtigere.
19-11-2008 16:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tanken om at omlægge Danmark til fremtidssikre energiformer tiltrækker mig meget, og jeg tror det før eller senere vil være et Danmark med en meget stor eksport af den viden vi i så fald ville tilegne os før andre. Men der er knolde på den vej, selvsagt.

Så på den front er jeg liiidt på linie med Jakob.

Som naturvidenskabsfreak alle dage kan jeg dog slet ikke acceptere den verdenshistorisk groteske udvikling i retning af dikterede resultater i forskning der synes politisk motiveret.
Hele hetsen mod CO2 truer med at ende i et GIGANTISK RESCOURCESPILD, idet man jager et harmløst og iøvrigt gavnligt element af atmosfæren, CO2 til ingen verdens nytte.

Firmaer kalkulerer med at presse CO2 ned i undergrunden. Vi kune lige så godt bruge vores rescourcer på at tælle grannåle. Derfor bruger jeg min tid på dette.

CO2´s rolle som katastrofal varme-driver er ikke bevist og heller ikke blot sandsynliggjort af resultater fra virkelighedens verden.

Det værste er måske: Der har i de sidste mange hundreder år er stort sammenfald mellem dalende solar aktivitet og kulde perioder. Kulde perioder så kolde at det kan få stor betydning for fødeforsyning og velstand.

3 scenarier:
En varme periode som den nogle frygter kan have omkostninger.

En kulde periode som tidligere set når solen går i dvale er måske værre.

En kulde periode hvor politikerne ikke en gang må få mulighed for at forberrede sig idet de kolde tendenser ikke omtaltes af pressen mm. ja, dette scenarie er det værste. Og hvis man så samtidigt bruger al energien på at jagte CO2 er det helt sort.

Redigeret d. 19-11-2008 16:40




Deltag aktivt i debatten Hvad er jeres holdning til den globale opvarmning?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik