Husk mig
▼ Indhold

Hvor mange slags CO2 findes der?


Hvor mange slags CO2 findes der?25-03-2008 19:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Blot af nysgerrighed og for at kunne belyse lidt om menneskeskabt CO2-udledning vil jeg gerne have svar på ovenstående spørgsmål.
25-03-2008 22:04
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det hurtige svar er vel: I kemisk henseende én - alle C/O isotoper har jo samme atomnumre (6/8), hvilket definerer de kemiske egenskaber.
I fysisk henseende gør isotoperne en forskel - jeg ved ikke, hvor mange isotoper, hvert grundstof optræder i; men svaret på dit spørgsmål må vel fra denne synsvinkel blive: Antal C-isotoper * antal C-isotoper!(?)
Redigeret d. 25-03-2008 22:06
25-03-2008 23:43
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Der findes fire (4) slags CO2......den type vi kender ved afbrænding af fossilt brændstof (den indeholder C14)

Den der afgasser fra havene og formuldning (indeholder ikke C14)

Dertil kommer en tredje kunstig CO2, der er dannet af CO (kulilte) tilsat ilt (O), det sker f.eks i katalysatorer, hvor der sker en kunstig binding af ilt til kulilte.

og den fjerde kunstige CO2 dannes ved kraftige elektriske spændinger, hvor CO og O på en eller anden mærkelig måde smelter sammen og danner CO2.

Da atmosfæren indeholder fra 0-390 PPBv CO kan tordenvejr faktisk fremstille kunstigt CO2, men kun i ganske små mængder.....men det hele tæller med.
26-03-2008 09:47
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Tak til Glar og Kosmos
Ved man hvordan luftens indhold af CO2 er sammensat?
Hvis menneskeskabt CO2 skal være årsagen til klimaændringer må stigningen i CO2 (C14) være mere markant end stigningen i f.eks CO2 (C13 eller C12).
Kendes den procentvise fordeling mellem de forskellige former for CO2 både nu og fra tidligere?
26-03-2008 10:19
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvis menneskeskabt CO2 skal være årsagen til klimaændringer må stigningen i CO2 (C14) være mere markant end stigningen i f.eks CO2 (C13 eller C12)

- ja, læs fx. dette.
{Du kan selv google efter mere, fx. via 'co2 +isotope +atmosphere'}
26-03-2008 10:29
Christoffer Bugge Harder
★★★★☆
(1801)
Kosmos: Jeg må rose dig for at henvise til en så fremragende, pædagogisk og beundringsværdigt hæderlig gennemgang af årsagen til co2-udslippet - det er vist endda skrevet af en, der ikke bryder sig synderligt om udsigten til politisk indblanding i markedet.

(Kunne du evt. vise den til Per A. Hansen ved lejlighed....?)
RE: Random Harvest!26-03-2008 11:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Kosmos: Jeg må rose dig for at henvise til en så fremragende, pædagogisk og beundringsværdigt hæderlig gennemgang...

- jeg takker for roserne, men må desværre tilstå, at jeg fandt artiklen i hast (vha. de angive søgeparametre) og derfor blot nåede at sikre mig, at den forholdt sig til spørgsmålet og så rimeligt overskuelig ud!

Det var netop derfor, jeg inviterede til yderligere googling!
26-03-2008 12:21
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
"Now, CO2 from fossil fuel (and from volcanoes) will have essentially no C14"
"All varieties of CO2 will dissolve in the ocean or be taken up by plants, but no C14 is being added due to humans."

Hvordan hænger det sammen?
26-03-2008 12:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvordan hænger det sammen?

- Jeg ser ingen umiddelbar modstrid:

1. Det 'fossile kulstof' er så gammelt, at i praksis alt C14 er henfaldet.
2. Alle CO2-varianter 'absorberes' - mennesker er ikke årsag til tilførsel af mere C14.

, ser du en modstrid, eller hvad?

En anden forklaring/analyse findes her.
De to artikler stemmer ikke helt overens, således skriver Kochanski:

All physical and chemical processes we care about will treat C14, C13, and C12 essentially equally

- mens RC skriver:

This is because plants have a preference for the lighter isotopes (12C vs. 13C).
26-03-2008 13:41
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Glar skrev:
Der findes fire (4) slags CO2......den type vi kender ved afbrænding af fossilt brændstof (den indeholder C14)

Kosmos skrev:
Hvis menneskeskabt CO2 skal være årsagen til klimaændringer må stigningen i CO2 (C14) være mere markant end stigningen i f.eks CO2 (C13 eller C12)
- ja, læs fx. dette.

Jeg skrev:
"Now, CO2 from fossil fuel (and from volcanoes) will have essentially no C14"
"All varieties of CO2 will dissolve in the ocean or be taken up by plants, but no C14 is being added due to humans."

Hvordan hænger det sammen?

Hvis afbrænding af fossilt brændsel ikke udleder CO2(C14), hvordan kan en stigning i CO2(C14) så være menneskeskabt?
26-03-2008 15:16
Kosmos
★★★★★
(5371)
Nu forstår jeg - vistnok(?):
Da jeg (kl 10:19) skrev "ja, læs fx. dette", var det ikke for at erklære mig enig i, at menneskelig afbrænding er C14-udledende! Det var faktisk tænkt som et svar på dit spørgsmål: "Kendes den procentvise fordeling mellem de forskellige former for CO2 både nu og fra tidligere?".
Så jeg beklager forvirringen: Jeg burde naturligvis ha' skrevet: "nej, læs fx. dette"!
26-03-2008 22:24
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
"Now, there is an an estimate for the human-generated fossil CO2 production, and an estimate for a constant average volcanic CO2 production. From these (and P_CO2 measurement for all isotopes) you can compute an effective alpha."
Kendes den procentvise fordeling mellem de forskellige former for CO2 både nu og fra tidligere?

Et estimat er vel et skøn og ikke et konkret tal, så hvordan kan det påstås, at man kender den procentvise fordeling mellem naturlig CO2-udledning og menneskeskabt CO2-udledning?
30-03-2008 15:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Prøv dette link:
http://www.drivhus.dk/Kortnyt-arkiv/a_drivgas.html
30-03-2008 16:25
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Den menneskeskabte CO2 forbliver i atmosfæren max. 7-9 år, den bliver enten optaget af havene eller af plantevækster. Men p.g.a. afbrænding af f.eks. træ eller afgasning fra havene frigives noget af det igen.....Så der er egentlig tale om 'OVERSKUDS' CO2 i atmosfæren.

I stedet for at tale om menneskeskabte problemer, burde debatten gå på overskuds CO2, da mennesket er en naturlig del af alt liv på jorden burde CO2'en ikke opdeles i menneskeskabt og naturlig udledning.

Termitter er f.eks. skyld i 50 milliarder tons af CO2 om året på grund af at deres livret er dødt træ. Skal vi af den grund udrydde termitterne der er det mest frygtede skadedyr på vores planet ?




Deltag aktivt i debatten Hvor mange slags CO2 findes der?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik