Husk mig
▼ Indhold

Hvordan skal din EL-bil lyde..?


Hvordan skal din EL-bil lyde..?05-12-2009 14:01
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Klik på linket hvis du vil teste nogle lyde til EL-biler:

http://ing.dk/artikel/104673-saadan-lyder-kunstig-lyd-til-farlige-elbiler
Citat:
-------------------
Under klimatopmødet præsenterer danske Delta 13 bud på, hvordan de ellers lydløse elbiler, kunne lyde, så fodgængere og cyklister ikke bliver kørt ned. Hør lydene her.
-------------------


Er jeg den eneste, der synes, at det er nogle underlige og irriterende lyde..?

Når der er frit valg på alle hylder, så vil jeg da hellere have den til at lyde som en spotsvogn med en stor motor, som man kan skrue ned for.

Og i øvrigt må den gerne kunne stilles om, så den også kan brøle som en løve.



http://ing.dk/artikel/104673-saadan-lyder-kunstig-lyd-til-farlige-elbiler
Citat:
-------------------
Skal skille sig ud
Delta har fået flere henvendelser fra folk, der efterspørger lyde, der minder om dem, der kommer fra traditionelle biler, men det er vigtigt, at lyden fra elbilerne ikke falder i ét med den øvrige trafikstøj, forklarer Torben Holm Pedersen.
-------------------

Det kan og vil jeg altså bare slet ikke forstå.
Hvis lyden fra en 8-cylindret sportsvogn ikke skiller sig ud, så kan den da bare laves med 12..!!


Men jeg forstår godt, at det ikke er så nemt endda, hvis man gerne både vil reducere støj og bevare en advarselslyd, så fodgængere og cyklister kan høre, at der kommer en bil.

På f.eks. hovedvej og motorvej og under 30 km/t synes jeg nok, at det skal være tilladt at køre lydløst.
Måske er det næsten kun til bykørsel, at der er behov for lyd, men hvordan skal man præcist styre det..?



.
06-12-2009 13:43
Tom Jensen
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg kan ikke begribe, at når der endelig er mulighed for at få stort set lydløse biler, hvorfor så udstyre dem med kunstig larm.

Det må da være dejligt, at kunne færdes i en by hvor der ikke eksistere billarm (og forurenende udstødning), men hvor man kan gå og føre almindelig samtale og måske høre fuglene kvidre...

Det er muligt, at der bliver en vis tilvænning for cyklister (der selv er lydløse) og fodgængere i at skærpe opmærksomheden for ikke at blive kørt ned af en lydløs bil.
Det må dog altid være cyklernes og forgængernes medansvar, at de ikke bringer sig i en sådan situation, at de er til fare for sammenstød med andre trafikanter. Sådan er det jo også nu.

At navigere i trafikken ved hjælp af hørelsen, vil jeg bestemt ikke anbefale nogen, heller ikke allerede nu, da der jo kunne kommer en lydløs cykelrytter på fuld drøn, der kunne skabe en farlig situation.

Brug synet og den sunde fornuft, så skal de fleste af os nok overleve mødet med en elbil... og ja, de blinde får det ikke nemmere, men til gengæld renere luft at trække vejret i.

Med hensyn til at køre lydløst på motorvej og hovedvej, kan dette ikke lade sig gøre, da støjen fra vindmodstand og dækkenes støj der frembringes ved friktion mod vejbanen overdøver motorens larm, også almindelige forbrændingsmotorer, så der er der ikke behov for yderligere støj.
06-12-2009 18:22
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Tom Jensen


Tak for et godt svar til overvejelse.


Jeg vil bestemt tilslutte mig, at motorstøj allerede i dag er utilstrækkeligt grundlag for sikker navigation i trafikken.
Nogle benzinbiler afgiver kun meget begrænset motorstøj i forhold til dækstøj mv., når de køres i højt gear med lavt speedertryk.
Det må dog nok alligevel oftest være en fordel for sikkerheden, når der er lidt støj.
Se evt. også denne artikel:
http://ing.dk/artikel/102468-musikkonservatorium-udvikler-lyden-til-fremtidens-elbiler

Man brander allerede i dag lyd til information til chaufføren.
Nogle biler har en kunstig lyd for blinklyset, så det er nemt at høre, når det er tændt.
Det er en information, som modvirker fejlblink og gør det overflødigt at tjekke kontrollampen så hyppigt. Opmærksomheden kan derfor i stedet rettes mod trafikken. Det er altså til fordel for sikkerheden.

På tilsvarende måde kan motorlyd afspejle, hvor meget chaufføren træder på speederen, hvor hurtigt hjulene kører rundt, og hvor meget moment motoren yder.
Men det må nok kræve mindst tre følere og computersoftware for at styre lyden på en informativ måde, så helt simpelt er det ikke.
Derfor bliver det de første år sikkert mest kun til de dyre modeller, mens Fru Jensen må lære at nyde lyden af EL-motor, syngende transmission, dækstøj og vind eller skrue op for radioen med en form for alternativ lyd.

Lyden af en EL-motor med god mekanik kan også være udmærket, men der er mange meninger om det, og jeg synes, at der som med benzinbiler bør være en vis plads til variation og individuelt præg.
Man kan evt. også bare sætte et stykke pap til at skave et passende sted på fælgen, så det smælder som en knallert, når man kører. Så skælder du nok ud, men man bliver man garanteret ikke så nemt overset.




.
06-12-2009 23:59
rødOghvid
☆☆☆☆☆
(36)
min skal lyde som den i tilbage til fremtiden gør og en nuke reaktor i røven ville heller ikke være så ringe haha
13-01-2010 13:08
John Kudahl-Laursen
☆☆☆☆☆
(1)
Var det ikke nemmere om de bløde trafikanter lærte at se sig for?
Hvorfor skal bilister ændre adfærd når de bløde trafikanter opfører sig tåbeligt?
13-01-2010 15:40
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Nu er der to problemer.
Bilister og cyklister.
Begge har en lige del ansvar.
En del cyklister bliver kørt ned fordi de kører uansvarligt.
En del cyklister bliver kørt ned fordi bilisterne kører uansvarligt.

Hvordan procenterne regnes ud ved jeg ikke, men for mig er bilerne et ligeså stort problem som cyklerne.

Der er alt for mange der tager alt for mange chancer, her mener jeg kører over for direkte rødt, kører ud for tidligt og regne med at bilerne har fået gult og de stopper.
Så er der biler der gør nøjagtigt det samme.
Fordi ja det er menneskerne i bilerne og på cyklerne der er problemet, ikke deres køretøj.




Deltag aktivt i debatten Hvordan skal din EL-bil lyde..?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik