Husk mig
▼ Indhold

Hvorfor udnytter man ikke varme fra stålværker?


Hvorfor udnytter man ikke varme fra stålværker?05-02-2015 10:35
123termoegern
☆☆☆☆☆
(2)
Hej allesammen,

Jeg er helt ny, derfor ved jeg ikke om der tidligere har været indlæg om samme emne, så håber i bærer over med mig


Jeg var i starten af året på besøg hos flere tyske stålproducenter og fik set forskellige valsningsanlæg.
Flere steder er der afkølingsstationer hvor kæmpe plader ligger til afkøling i op til flere døgn.

Mit spørgsmål er, hvorfor bliver den varme for kølingen ikke udnyttet? Man kunne sagtens vandkøle og på den måde skabe damp uden at påvirke stålens egenskaber, men er der en grund til dette ikke bliver gjort? Eller er det bare mig der ikke har kunne finde noget om emnet?
05-02-2015 10:46
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej. 123termoegern-

Hvis du giver MIG.en adresse på stålværkerne,var det Thyssen,skal jeg rette henvendelse og undersøge det.
Redigeret d. 05-02-2015 10:49
05-02-2015 11:25
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvis det var i Danmark er svaret mere simpelt - det kan pga. refusion af energiafgifterne ikke betale sig, da virksomhederne mister refusionen, når de sælger overskudsvarmen.

Jeg ved ikke, om samme forhold gør sig gældende i Tyskland. Ellers kunne forklaringen være, at det kollektive varmesystem ikke er så udbredt i Tyskland som i Danmark, hvor fjernvarme går sejrsgang ved hjælp af tvang. Ikke tvang til at aftage varme, men tvang til at betale til fjernvarmeselskabet.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
05-02-2015 13:08
123termoegern
☆☆☆☆☆
(2)
Må firmaerne i Danmark benytte evt varme/strøm til eget forbrug uden at dette påvirker reffusionen?
05-02-2015 17:23
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej 123termoegern-

tak for din mail med angivelser af navnene på et par stålværker.
Det har nok været Salzgitter Flachstahl GmbH, I har besøgt.

Jeg har fundet ud af,at der over en regenerator i stålværket følger en Wärmerückgewinnung.

Hvorfor man ikke bruger restvarrmen,som opstår i forb. med kølingen af stålpladerne er uvist,måske har den tekniske løsning været for kostbar at udføre.

Andre stålværker har også varmegenindvindingsanlæg,f.eks. har Siemens installeret et pilotanlæg i Stahlwerk Thüringen.

Da Tysklands regering,i lighed med Danmarks,er meget opsat på at fremme anvendelsen af overskudsvarmen fra industrien,det gælder i høj grad den kemiske- og petroindustrien,samt stålværker,bliver investeringer i Wärmerückgewinnungsanlagen også subventioneret.




Deltag aktivt i debatten Hvorfor udnytter man ikke varme fra stålværker?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nye solceller der udnytter 100% af alt lys1324-02-2024 10:25
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik