Husk mig
▼ Indhold

Hypoteser og modeller


Hypoteser og modeller13-10-2009 13:50
a8nnie
☆☆☆☆☆
(6)
Hey Folkens!

Ved I tilfældigvis, hvordan man kan give eksempler på hypoteser og modeller form, at naturen selv kan bevirke klimaændringer, og på at menneske kan skabe klimaændringer?

evt. nogle link


På forhånd tak!
13-10-2009 15:00
a8nnie
☆☆☆☆☆
(6)
Please.. en eller anden?
13-10-2009 18:32
Kosmos
★★★★★
(5371)
Please.. en eller anden?

- du forekommer en anelse utålmodig!
: Du formulerer et særdeles bredt spørgsmål og rykker for svar efter blot 70 minutter.

Men prøv til en begyndelse dette.
13-10-2009 18:40
a8nnie
☆☆☆☆☆
(6)
Sry, men det er også lidt vigtigt, at jeg får svar hurtigst muligt


Jeg fik ikke rigtig noget ud af det.. Vil du ikke forklare det til mig?
13-10-2009 21:14
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@a8nnie

Her er et eksempel på CO2 hypoteser vs. praktisk erfaring.

Klimaet i vores ørkener er meget varmt om dagen men ofte hundekoldt og nær frysepunktet om natten...CO2'en er ikke i sig selv tilstrækkelig til at holde på IR-udstrålingen....Uden hjælp fra vanddamp og skyer. Men CO2 indholdet i atmosfæren er det samme som de steder der kan holde på temperaturen om natten.

På kunstvandede golfbaner i ørkenområder er det ligeledes varmt om dagen, men temperaturen er nogenlunde normal om natten, på grund af det forholdsvis høje indhold af vanddamp i luften, medens det blot nogle få km derfra er hundekoldt.

Så hypoteser og modellering kan faktisk kontrolleres ved simple praktiske iagttagelser.
Redigeret d. 13-10-2009 21:15
13-10-2009 21:14
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Hvis nu solen slukkede så ville vi hurtigt få det koldt på jorden.
13-10-2009 21:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Et stort vulkanudbrud vil sænke jordens temperatur fordi aske i luften reflektere solens stråler så de ikke kommer ind til Jorden!

Store byer opvarmer områder omkring disse byer og påvirker klima i nærområdet!

Solen Kører cyklusser hvor den stiger og falder i "effekt" hvert 11 år som vi kan mål og registrere på temperaturen.

Store kunstvandingsprojekter eller opdykninger af gold jord vil påvirke det lokale klima.

En øget udledning af Co2 vil øge plantevæksten fordi planter lever af Co2 og derfor vil mere ørken blive frugtbart og dermed påvirke dette klima lokalt!
Redigeret d. 13-10-2009 21:47
13-10-2009 21:53
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Hej Annie!

pas på med at lyt for meget til hvad folk lige slynger ud af påstande.

Men m.h.t. klima modeller; så prøv at læs her:
http://www.klimadebat.dk/klimamodeller-bionyt-500-svar-om-klima-r52.php
14-10-2009 08:53
a8nnie
☆☆☆☆☆
(6)
Mange tusind tak for svarene!
Det hjalp mig rigtig meget

Jeg har dog lige et spørgsmål.. Hvad er gold jord? og hvordan kan store byer omvarme områder omrking dem?

Den hjemmeside du gav mig "miljoegrisen" fortæller ikke noget om at mennesker eller natur kan skabe klimaændringer
Redigeret d. 14-10-2009 09:07
14-10-2009 11:13
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Den hjemmeside du gav mig "miljoegrisen" fortæller ikke noget om at mennesker eller natur kan skabe klimaændringer


Tja, måske skyldes det, at videnskaben reelt ikke ved nok om klimaet til at kunne fastslå årsagen til en ændring.

Hvorfor debatterer om klimaændringen er naturlig eller menneskeskabt, når politikerne har vedtaget, at den er menneskeskabt?
14-10-2009 17:19
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@a8nnie

>>Hvad er gold jord? og hvordan kan store byer omvarme områder omrking dem?<<

Gold jord er områder der er så udpinte at intet kan gro på dem...i modsætning til brak-jorde (der kan gro noget) men det opdyrkes ikke.

Store byer kan ikke opvarme områderne omkring dem, men selve temperaturen i byerne er højere end i de landlige omgivelser....så Urban Heat Island (UHI) effekten giver en højere gennemsnitstemperatur...UHI effekten er overraskende stor se nedenstående link.

http://www.co2science.org/articles/V5/N20/C3.php

Da flere og flere temperaturer måles i byerne, ofte i forbindelse med lufthavne...er derfor er flere og flere temperatur-data der er påvirket af UHI... der bliver normalt justeret for disse udsving, men desværre for lidt.....

At temperaturerne er højere jo større byerne er normalt forbundet med asfalterede veje, parkeringspladser, mure og beton mure, mørke tage og Air-con anlæg....Solens indstråling akkumuleres i ovendstående og afgiver IR-varmen om natten....så ofte er det minimumstemperaturen der stiger dramatisk og dermed giver en højere gennemsnitstemperatur.

Linket til UHI artiklen er nogle år gammel, men det bliver den ikke mindre interessant af.

Mvh
Redigeret d. 14-10-2009 17:20
14-10-2009 19:02
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@a8nnie


Her kan du se lidt mere om, hvordan vulkaner virker:
http://www.klimadebat.dk/forum/vulkanudbrud-d13-e476.php#post_13641

Som du nok opdager, er det meste lidt småkomliceret. Men uden garanti nåede jeg frem til, at vulkaner køler i kort tid (måske få årtier) efter et udbrud, hvorefter en varmevirkning på grund af CO2 kan overtage dominansen.


Mennesket påvirker klimaet ved at lukke CO2 ud i atmosfæren, fordi CO2 holder på jordens varme.
Vi kan altså påvirke klimaet med CO2, som dannes, når vi afbrænder fossilt brændsel (kul, olie, naturgas).
Afbrænder vi mere fossilt brændsel, så bliver klimaet varmere, og afbrænder vi mindre, så bliver det koldere.


Men der findes også andre metoder til at ændre klimaet, og det kan du evt. læse mere om i denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/er-geo-engineering-uetisk--d15-e182.php



.
15-10-2009 00:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)

Mennesket påvirker klimaet ved at lukke CO2 ud i atmosfæren, fordi CO2 holder på jordens varme.
Vi kan altså påvirke klimaet med CO2, som dannes, når vi afbrænder fossilt brændsel (kul, olie, naturgas).


Som miljøgrisen så rigtigt siger man skal ikke umiddelbart tro på alt hvad der lige bliver slynget ud!

Der er delte meneringer om der er blevet varmere pga Co2

En god artikkel se nerdest se http://www.wazx.dk/work/klimadebat/fg51/klima/indlag/gr%C3%B8nland.pdf og http://www.wazx.dk/work/klimadebat/fg51/klima/indlag/gr%C3%B8nland1.pdf
15-10-2009 10:26
a8nnie
☆☆☆☆☆
(6)
Mange tak for det rigtige gode svar!
Sætter jeg meget pris på.

Men hvordan kan gold jord bevirke klimaændringer?
Redigeret d. 15-10-2009 10:26
15-10-2009 11:12
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Men hvordan kan gold jord bevirke klimaændringer?


JOhe ser du! En solfanger til at opvarme vand med den virker sådan at solens kortbølgede stråler passerer lige gennem solfangerens glas og rammer en radiator hvor der er vand i som opvarmes.

Når du med din hånd rører ved en ting som er varm sker der det at din hånds mollekyler i dit kød/hud at de accelereres op i fart at de svinger mere og den ting du rørteved (hvis ikke det er en el-kogeplade en gasflamme) dens mollekyler vil falde i hastighed altså de vil svinge mindre!

Når vand i Radiatoren er varmt er der varmt inde i kassen hvor radiatoren befinder sig. Denne varme opstår når luftens (i solfanger kassen) eller kassens eller vandet molekyler er sat i svingninger af varmeenergien altså fra solen.

Når det regner på landbrugsjord opsamler planter og jord vand. Når solen skinner på planter fordamper de vand. En plante omsætter solens energi via fotosyntesen hvor den optager co2 og omsætter solens energi til plantemateriale og så bruges den støste del af solens energi til at fordampe det vand som driver hele processen for planten.

Alt dette betyder at der er vanddampe over den landbrugsjord eller jord som ikke er Gold.

OG denne vanddamp fra plantevæksten har lige præsist den samme virkning som glasset i solfangeren.

GoldJOrd = En ørken. Herfra fordamper der ikke vand og når der ingen vand er i luften over den golde jord så så bliver det hurtigt koldt nå rsolen ophører med at afsætte energi (nat).

Det her er en illustration af den energiomsætning der er når solens energi omsættes når den kommer ind til jorden og efterfølgende skal ud igen se



Altså: Hvis der kommer mere ind (enegri) end der kommer ud så opvarmes jorden (Drivhuseffekt) og det mener nogle så Co2 gør.
men man er enig om at Vanddamp er langt bedre til at holde på energi end Co2.

Altså: HVor store landområder bliver gold så holder den vanddamp osm nu ikke er i luften den holder ikke på energien om natten og der bliver koldt som altså på den måde påvirker klimaet!
Redigeret d. 15-10-2009 11:47
15-10-2009 14:01
Michael
★★☆☆☆
(196)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Den hjemmeside du gav mig "miljoegrisen" fortæller ikke noget om at mennesker eller natur kan skabe klimaændringer


Tja, måske skyldes det, at videnskaben reelt ikke ved nok om klimaet til at kunne fastslå årsagen til en ændring.

Hvorfor debatterer om klimaændringen er naturlig eller menneskeskabt, når politikerne har vedtaget, at den er menneskeskabt?


Fordrejning af sandheden. Politikere har vedtaget, at risikoen for at klimaændringer også er menneskeskabte, simpelthen er for stor, til ikke at handle på det, mens tid er.

Dansk Folkeparti er såvidt jeg ved global opvarming skeptikere. Partiet har blandt andre f.eks. kanaliseret statslige midler til Svensmark.
Redigeret d. 15-10-2009 14:04
15-10-2009 14:08
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Dansk Folkeparti er såvidt jeg ved klimaskeptikere. Svensmark har snablen nede i statskassen osv.


Hvad har Dansk Folkepartis holdning med videnskaben at gøre på nogen måde?
At jeg er dybt uenig med dem i stort set alt politisk betyder ikke jeg er enig med alle andre i alt andet.


Hvor meget har organisationen IPCC snablen nede i den internationale "stats"kasse?
Eller bare herhjemme - alle de dygtige forskere på DMI, GEUS og universiteterne?
Hvis finansiering af staten er fordømmende for resultaterne, ja så er der vist ikke meget snak om klimaændringer tilbage. Eller har du det med kun at ville afvise med mistænkeliggørelse hvad du ikke personligt bryder dig om?

Mvh
Mikkel
15-10-2009 15:08
a8nnie
☆☆☆☆☆
(6)
Endnu engang mange tak for de super gode svar! (;
15-10-2009 15:12
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Eller bare herhjemme - alle de dygtige forskere på DMI, GEUS og universiteterne?
Hvis finansiering af staten er fordømmende for resultaterne, ja så er der vist ikke meget snak om klimaændringer tilbage. Eller har du det med kun at ville afvise med mistænkeliggørelse hvad du ikke personligt bryder dig om?

Bullseye
15-10-2009 16:26
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Delphi

http://junkscience.com/Greenhouse/is_it_hot.html

Trenbert's illustration er blevet ændret for nylig:

Enkelte faktorer er ændret helt op til 9 watt/m2


Ny illuistration:
Net ind = 161+333 = 494 watt/m2
Net ud = 396+80+17 =493 watt/m2

Akkumulering 1 watt/m2 (0,9)

Gammel illustration
Net ind=168+324=492
Net ud=24+78+390=492

Akkumulering 0 watt/m2

mvh
15-10-2009 21:44
Michael
★★☆☆☆
(196)
@Mikkel R

Jeg har ikke fordømt noget.

Jeg fremlægger facts, du personligt ikke bryder dig om.
15-10-2009 22:09
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Glar

Hvad bygger de, de påstande på! Er det grebet ud af den blå L---.
15-10-2009 22:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Michael

Jeg fremlægger facts, du personligt ikke bryder dig om.

ER der ikke nogle facts du har overset som du heller ikke bryder dig om!









'
Redigeret d. 15-10-2009 22:58
15-10-2009 23:19
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Delphi

Det spørgsmål skal du stille til Trenbert & CO !

Her er noget mere vrøvl:

http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5izYrubhpeFvOKCRrZmWSYWCkPoRg

Fra IPCC formanden.....CO2 udslippet skal toppe i 2015 ????
15-10-2009 23:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Glar

Jeg hørt er foredrag af en fra Danmarks Naturfredningsforening over emnet: fremtidens ulykker!

Man skulle nu begynde at planlægge efter vandstandsstigninger på 2 -3 M. Landbruget ved Limfjorden kunne godt indstille sig på mindre arealer og de kraftige storme som vil komme sammen med vandstandsstigninger var og blev den totale katastrofe!

Foreningen havde sågar fået udarbejdet et kort med de nye kystlinjer og hvor der var størst risiko for oversvømmelser ved storme!




Deltag aktivt i debatten Hypoteser og modeller:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
MRSA og epidemi-modeller1222-03-2020 22:38
Fremtrædende klimavidenskabsmand: Vores modeller er Mickey Mouse-hån mod den virkelige verden013-10-2019 14:21
Ny model siger: Meget kold 30årig periode allerede fra 2022?1203-12-2018 15:50
Indian Ocean Dipol og Dipole Model Index023-10-2014 19:01
John Christy: IPCC CIMP5-model vs. observationer301-07-2013 16:33
Artikler
Gaia-hypotesen
NyhederDato
Kina vil have en forbruger-model på COP1504-09-2009 10:13
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik