Husk mig
▼ Indhold

I dag, 10. marts, 15-17: "Om-tanke – ved vendepunktet ved vækstens grænser"


I dag, 10. marts, 15-17: "Om-tanke – ved vendepunktet ved vækstens grænser"10-03-2009 14:19
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
OBS! Arrangementet starter om under en time, beklager dårlig timing.

Klimadebat.dk er blevet inviteret til følgende arrangement, hvor der efterfølgende er diskussion og spørgsmål:

Klaus Illum vil præsentere og diskutere synspunkterne i sin nye bog "Om-tanke – ved vendepunktet ved vækstens grænser" som udkommer fredag d. 13. marts.

Det sidste århundredes eksponentielle vækst i de storforbrugende samfunds materielle forbrug - deres forbrug af olie, naturgas, kul, mineraler, kunstgødning, træ osv. - og den eksplosive befolkningstilvækst i de materielt fattige samfund har bragt det globale forbrug op på et så højt niveau, at en fortsat vækst på 1, 2 eller 3% om året ikke kan fortsætte i mange årtier endnu.
Væksten har grænser, og såvel de nøgne tal som de katastrofer, der indtræder i disse år, viser, at vi er ved det vendepunkt, hvor grænserne gør sig gældende. Det gælder klimaforandringerne, og det gælder olie- og naturgasforbruget. Stigningen og faldet i råolieprisen til $147/tønde i juli sidste år og $35/tønde her i februar indvarsler en kommende vedvarende oliekrise.
Vi konfronteres således nu med de problemer, der for 30 år siden blev forudset i bogen The Limits to Growth. Og der er nu kun et kort åremål tilbage til at tilpasse samfundet til en ny tid, hvor væksten i forbruget af de basale ressourcer afløses af en nedgang.
Denne bog beskriver den økologiske, teknologiske og økonomiske verdenssituation efter 100 års vækst baseret på billige fossile brændsler, fremdrager misforståelserne i vækstkulturens konventionelle tankegange, og belyser omfanget af de indsatser, der skal gøres for at tilpasse samfundet til fremtidens vilkår.

Du er velkommen til at møde op i Blixen salen på det Kgl. Bibliotek (Diamanten) kl. 15-17 til diskussion, spørgsmål og vil kunne modtage et eksemplar af bogen. Alternativt, sender jeg gerne et eksemplar til en i jeres forum, som vil være interesseret i at anmelde den på sitet.


Jeg er selv i udlandet for tiden, så kan ikke deltage...
Redigeret d. 10-03-2009 14:22
10-03-2009 15:14
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Branner
Ville jeg gerne have deltaget i men pyt. Tager dog gerne imod tilbudet om at anmelde bogen såfremt det står ved magt og der ikke er andre mere ivrige der melder sig?

Mvh
Mikkel
10-03-2009 18:02
Kosmos
★★★★★
(5371)
...beklager dårlig timing

- ja, dér gik vi sør'me glip af en enestående chance for at få vore (klimamæssigt) formørkede sind passende 'Illumineret'!
10-03-2009 18:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Stigningen og faldet i råolieprisen til $147/tønde i juli sidste år og $35/tønde her i februar indvarsler en kommende vedvarende oliekrise.

Kunne man ik' have ledt en mulig mødedeltager lidt på vej og oplyst hvori denne krise består!

Hum!

At olien koster 147 $ kunne tolkes derhen at der umiddelbart var ved at opstå en mangel situation, men omvendt kunne det jo også tolkes derhen at efterspørgelsen på olieprodukter oversteg raffinaderikapaciteten eller at der omkirng selve olieproduktionen var et kapacitetsproblem.

At olien så falder til 35 $ det syntes at være lidt svært at se hvordan det netop skulle tolkes derhen at der er ved at opstå en mangelsituation!
Redigeret d. 10-03-2009 18:58
10-03-2009 19:24
manse42
★★★☆☆
(633)
Problemet er at olie er det energilager som lettest med den teknologi vi har til rådighed kan omsættes til transport. (Uden transport, ingen samhandel. uden samhandel ingen vækst.)
Jeg synes det er synd at Klaus illum bliver nødt til at sige "de fede ting"
Væksten har grænser, og såvel de nøgne tal som de katastrofer, der indtræder i disse år, viser, at vi er ved det vendepunkt, hvor grænserne gør sig gældende. Det gælder klimaforandringerne, og det gælder olie- og naturgasforbruget.
for at blive hørt. Med energi manglen kommer også, at det bliver umuligt at genanvende metaller, vand og andre råstoffer da det er energikrævende produktion. En af de ankepunkter der var ved den originale "limits to growth" var netop at der blev regnet med at der ikke blev genanvendt materiale. Men energimanglen sætter en stopper for genanvendelse.
Som om energimangel i sig selv ikke er katastrofe nok i en størrelsesorden der overgår James Hansens værste scenarier i blodighed (krig om olien, hungersnød udløst af energiafgrødedyrkning som "de rige" vil dyrke i de fattige lande - for bare at tage de to største og allerede synlige konsekvenser) bliver Klaus Illum nødt til at bruge "klimatrumfkortet" for at blive hørt.

Og konsekvensens af James Hanses CO2 tænkningen er, at vi spilder kostbar enengi på at lade CO2en forsvinde.

-m
11-03-2009 16:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Med energi manglen kommer også, at det bliver umuligt at genanvende metaller, vand og andre råstoffer da det er energikrævende produktion. En af de ankepunkter der var ved den originale "limits to growth" var netop at der blev regnet med at der ikke blev genanvendt materiale. Men energimanglen sætter en stopper for genanvendelse.

Jeg vil nu i langt højere grad pege på problemet med at finde anvendelse til det store energioverskud som vil forekomme i et VE basseret produktionssystem med bla møller. Her kunne oparbejdning af metaller forbruge noget af denne produktion.

Hertil: Vi har ca 200 PJ pr år til rådighed i det affald vi producerer i Danmark.
Det svarer til ca 55 Twh = 55000 Gwh methanol hvis de optimle teknologier var udviklet til at omdanne affaldet - så hvis vi nu fandt ud af at udnytte den ressource effektivt i stedet for at brænde halvdelen med dårlig virkningsgrad og lægge den anden halvdel på lossepladser - mon så ikke der ville være brændstof nok ? Og særlig når methanol kan omsættes i en brændselcelle med en virkningsgrad på op til 60 - 70 % mod bilmotorens 33 %

hetil en 10 dobling af møllekapaciteten og halm og træ: vi har langt langt mere energi end vi behøver. Det er ene og alene et spørgsmålm om at udvikle teknologierne,
11-03-2009 17:28
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Mikkel R skrev:
Ville jeg gerne have deltaget i men pyt. Tager dog gerne imod tilbudet om at anmelde bogen såfremt det står ved magt og der ikke er andre mere ivrige der melder sig?


Nu modtog jeg også selv invitationen under 24 timer før, arrangementet begyndte, så det var ikke ligefrem meget tid, jeg havde til rådighed...
Men jo, du skal være meget velkommen til at anmelde bogen. Hvis du sender mig din adresse, så skal jeg give den videre til forlaget BIOS, så du kan få et eksemplar. Jeg kender også en anden, der måske vil anmelde bogen, men det skader vel næppe med to anmeldelser!
13-03-2009 00:19
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Branner
Ikke ment som kritik til dig mht. timingen, blot en hurtig kommentar der måske ikke var helt gennemtænkt i sin formulering. Jeg beklager og undskylder hvis den fremstod som kritik. Jo ikke fordi jeg har et indtryk af at du ikke vil gøre noget for at sprede viden om klimaet og diverse tiltag. Eksistensen af forum her ville modsige noget sådant.

Sender dig min addresse over pb.

Klaus Illum var også med på mødet med James Hansen og fik stillet et spørgsmål bagefter hvor han ville indføre at alle mennsker globalt blev tildelt en årlig kvote af CO2. Hansen kunne ikke se det smarte i ideen, i hvordan den skulle håndteres, implementeres og kontrolleres. Derudover har den samme indbyggede fejl som alle andre kvote-ordninger som Hansen heller ikke bryder sig om.
Mon ikke Illum forsøger at sælge sin ide i bogen??

Mhv.

Mikkel
14-03-2009 13:09
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
@Mikkel

Ingen problemer


Jeg har givet din adresse videre til forlaget, så du modtager forhåbentligt bogen engang i næste uge.
Interessant med Hansen. Så vidt jeg ved, har han foreslået at indføre en global CO2-afgift på borgerniveau som alternativ til et kvotesystem.




Deltag aktivt i debatten I dag, 10. marts, 15-17: "Om-tanke – ved vendepunktet ved vækstens grænser":

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Grænser for erkendelse110-01-2018 19:04
Vækstens dilemma520-07-2009 13:22
NyhederDato
Stern: Grænser for økonomisk vækst15-09-2009 08:59
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik