Husk mig
▼ Indhold

Ikke 'klima', men derimod 'vejr'..


Ikke 'klima', men derimod 'vejr'..23-01-2009 07:13
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Sakset fra DMI's ugentlig Nyhedsbrev DMI-4/2009 (Tors. Januar 22, 2009):

Ugens Spørgsmål - kolde kurver

Er det rigtigt, at jorden har været inden i en periode med faldende temperatur de seneste ti år, som jeg har læst i flere aviser?

Når klimaforskerne taler om klimaændringer, så taler de om meget lange tidsserier - over 30 år. Det er på denne skala, trenden i jordens temperatur skal vurderes.

Den 'faldende trend' du henviser til er i realiteten baseret på data fra tre år: 1998 og 2007/2008. Det er ikke 'klima', men derimod 'vejr'. Det svarer til at sammenligne den varmeste dag i januar med den koldeste nat i juli og så konkluderer, at temperaturen er ens over hele året.

Kig på kurverne over globaltemperatur og tag 1998 ud. Året var ekstremt på grund af den kraftigste udgave af fænomenet El Niño, vi endnu har registreret. Tag derefter 2007/2008 ud, hvor El Niños modsætning La Nina dominerede, så ser du den egentlige trend i jordens gennemsnitstemperatur, som iøvrigt passer med klimamodellernes forudsigelser.


Der fulgt en fin graf med af klodens temp. kurve som vi har set utallige gange



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
23-01-2009 09:19
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
"Fjern de varmeste tidligere år, samt de kolde nuværende år, så bliver der global opvarmning" - "Det passer med KLIMAmodellernes forudsigelser (selv om det ikke er 'KLIMA' , men 'vejr' ) "

Junk science?

Redigeret d. 23-01-2009 09:20
23-01-2009 09:32
manse42
★★★☆☆
(633)
Kig på disse grafer og fortæl mig hvor nøjagtig du synes klimamodellerne forudsiger trenden? for mig at se skyder langt de fleste for højt, og hvis man tager en snitmængde for GISS og HadCrut3 temperaturmålingerne er der kun tre modeller der levet op til begge temperaturmålingerne.(se øverste graf, og alligevel bruges en gennemsnit af alle klimamodellerne for at forudse fremtidens klima...

klik for større




Deltag aktivt i debatten Ikke 'klima', men derimod 'vejr'..:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vejr og vejrfænomener (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik