Husk mig
▼ Indhold

Indikatorer på klimaøkologisk bæredygtighed


Indikatorer på klimaøkologisk bæredygtighed14-04-2011 11:31
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Bedste indikator på klimaøkologisk bæredygtighed:

Tæring på jordens råstoffer = nul


Dette med udgangspunkt i verdens tilstand for mere end 100 år siden.
Råstoffer i bred forstand incl. natur og plante- og dyreliv.

Kan klimaøkologisk bæredygtighed i det store hele defineres og vurderes så enkelt..?

Helt perfekt kan det nok aldrig blive, og der kan opstå nye arter, som ændrer billedet, og måske om mange 1000 år kan der blive brug for mere beskidte tricks for at undgå altødelæggende klimaforandringer.
Men som det ser ud i dag, så må den bedste indikator på manglende klimaøkologisk bæredygtighed nok være, at mennesket tærer på jordens råstoffer, så de forurenes, spredes, omdannes, opløses, ødelægges, udtømmes og slides op.


Eller hvad..?



.
29-05-2011 09:31
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Interessante vinkler her om menneskehedens administration af jordens resourser og følgende deraf:

THE ECONOMIST: The Anthropocene - A man-made world (26/5-11)

... the 10,000-year-old Holocene epoch, a peculiarly stable and clement part of the Quaternary period...

In 2000 Paul Crutzen, an eminent atmospheric chemist, realised he no longer believed he was living in the Holocene. He was living in some other age, one shaped primarily by people. From their trawlers scraping the floors of the seas to their dams impounding sediment by the gigatonne, from their stripping of forests to their irrigation of farms, from their mile-deep mines to their melting of glaciers, humans were bringing about an age of planetary change. With a colleague, Eugene Stoermer, Dr Crutzen suggested this age be called the Anthropocene—"the recent age of man".


Sidste paragraf:

It may seem nonsense to think of the (probably sceptical) intelligence with which you interpret these words as something on a par with plate tectonics or photosynthesis. But dam by dam, mine by mine, farm by farm and city by city it is remaking the Earth before your eyes.
Deltag aktivt i debatten Indikatorer på klimaøkologisk bæredygtighed:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Bæredygtighed?311-01-2021 16:55
Klimaøkologisk køkkenhave21305-07-2019 18:57
Bæredygtighed en menneskeret..?504-12-2016 18:33
Klimaøkologisk mad025-07-2016 19:54
Artikler
Peter Bjerregaard: Hvordan prissætter vi bæredygtighed?
Bæredygtig udvikling
Bæredygtighed og økologisk fodaftryk (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Få forretning ud af bæredygtighed18-05-2011 15:18
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik