Husk mig
▼ Indhold

Indlandsisen smelter med rekordfart/ er det alvor?


Indlandsisen smelter med rekordfart/ er det alvor?15-10-2007 14:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Ritzau 11.10.07 kl. 15:53

Grønlands is smelter nu langt hurtigere, end forskerne i FN's Klimapanel har forventet. Det kan føre til, at verdenshavene stiger med mere end 60 cm inden 2100.

Indlandsisen på Grønland smelter meget hurtigere, end videnskaben hidtil har troet. Det viser helt nye forskningsresultater fra Danmarks Rumcenter under DTU.

Alene gletsjerne i det sydøstlige Grønland kælver hvert år isbjerge, svarende til en gigantisk isterning, der måler 6,5 kilometer på hver led.


Der falder et snelag som svare til mindst en meter is på Grønland om året.

Så en isterning på 6,5km3 lyder gigantisk, men svare kun til det årlige snefald på et område på højst 524km x 524km. Da der skal være en balance over en længer årrække imellem snefald og kælvning/afsmeltning, så det er et spørgsmål om hvor stort et område som afgiver is til isbjergene. Og om ikke området kan vokse ved at midt/top punktet på indlandsisen kan flytte sig.

Et spørgsmål er også hvormeget havbunden i dag synker, når kontinenterne hæver sig. Dette skal trækkes fra, og da landhævningen ikke er afsluttet efter istiden, så vil havet altså falde ved konstant afsmeltning af indlandsis. Næsten alle verdens floder er opdæmme, og selv om de fleste damme ikke er så store så må de have en betydning for havstigningen.
Indlandsisen smelter - DR P130-05-2008 21:54
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Videnskabens verden DR P1 (24/5-08) - "Indlandsisen i Grønland smelter."

Indlandsisen i Grønland smelter. Det er forskerne enige om.
Fra satellitter, små fly og med direkte observationer på isen overvåger mange forskellige forskere isen, og de når alle frem til, at den globale opvarmning betyder, at Grønlands ismasser smelter. Meget tyder også på, at afsmeltningen er kraftigt accelereret de sidste fem år.

Medvirkende:
Statsgeodæt Rene Forsberg, forsker Sine Munk Hvidegaard og Seniorforsker Abbas Khan fra Danmarks Rumcenter

Genhør her:

http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverden/Udsendelser/2008/05/20080527134016.htm


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
30-05-2008 22:06
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Vi ser aldrig disse forskere heroppe når det fryser -40 C, de kommer altid om sommeren, og bor på 3-4 stjernede hoteller. Der er vel ingen der er i tvivl om at at når solen skinner næsten 24 timer i døgnet (med strærk indstråling) så smelter isen altså........ I dag havde vi et godt eksempel på naturens luner.....TELE - Grønland havde slukket for det elektriske de-icing system på deres paraboler (internet) i Nuuk....Nu var det sommer,troede man.....resultatet at booking systenet for SAS og Air Greenland samt internetforbindelsen for hele Grønland var ude af drift mere end 6 timer. Der var moderat sne i Nuuk som lammede hele systemet.
30-05-2008 22:29
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Det var da utroligt at du kunne hører en 55min 30sek udsendelse på kun 12 min.!


(kan det være at du har allerede hørt den?)

Bund linjen: "Der sker det forskere kalder en netoafsmeltning af isen" på Grønland....lide det eller ej



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
30-05-2008 23:20
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Nej...der sker en rand afsmeltning, men isen på midten af indlandsisen bliver tykkere og tykkere......Naturligt fænomen efter en "lille isstid"....havde du forventet at det blev koldere ?
30-05-2008 23:31
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Det er klart at du har ikke nået at høre udsendelsen endnu.

Isen på midten af indlandsisen bliver tykkere (og tykkere). Renden smelter (og smelter). Opgørelsen af talerne viser at i din baghave er der en "netoafsmeltning af isen på Grønland". Grønland taber is. Det er der ingen tvivl om....
31-05-2008 14:53
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
@GLAR:
Jeg havde tilfældigvis lige Sebastian Mernild i telefonen fra Japan for lidt siden.
Og så spurgte jeg ham, med henblik på dine påstande, om ikke ALLE forskere er enige om, at der sker en nettoafsmeltning på Grønland.
Det er der slet ingen tvivl om, siger han. Kan godt være, der falder mere sne på midten, men randafsmeltningen er langt større. Hans seneste forskningsresultater om Grønlands isafsmeltning har netop været omtalt i Nature, og de er også omtalt her.
Jeg vil altså råde dig til at stole på eksperterne her, i stedet for at lade dig lede af, om der falder nogle snefnug i Nuuk.
31-05-2008 16:47
mernild
★☆☆☆☆
(114)
@GLAR og Branner:

Jeg vil lige for god ordens skyld sige, at der blot er refereret til mit seneste forskningsarbejde omkring Indlandsisen på Nature.com

Det er vigtigt at huske på, at selvom der forekommer en nettoakkumulation af sne på den centrale del af Indlandsisen, ja, så er der ingen tvivl om, at tabet af masse: is og ferskvand i randområdet overstiger nettoakkumulationen. Derfor – ses et tab af masse fra Indlandsisen såfremt alle bidrag medregnes.

Sebastian Mernild
31-05-2008 21:23
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Mernild

Tak for at du modificerede Branner's indlæg, du havde sandsynligvis gættet hvad mit svar ville være.

1. Vi kan vel godt blive enige om at galopperende gletschere IKKE skyldes klimaforandringerne (global opvarmning)?

2. Hvor stor er nettotabet.....hvis produktionen fra de tre galopperende gletschere fratrækkes?

3. Hvad angiver du 'netto-tabet' til i din undersøgelse ?

Jeg kan oplyse dig om, at der i områderne lige nord for Tasilaq er mængder af sne stadigvæk, helt op til taget på flere af husene i de små bygder. Der plejer at være blomster og grønt græs på denne årstid. Fuglene mangler redepladser og materialer til redebygning...Der er faldet ca. 5-7 meter sne i Kulusuk denne vinter.
Redigeret d. 31-05-2008 21:25




Deltag aktivt i debatten Indlandsisen smelter med rekordfart/ er det alvor?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Jakobshavn-bræen og Antarktis´Ismasser vokser kraftigt - mens vi foregøgles, at de smelter!3326-03-2024 11:26
Vestantarktis smelter ikke - en løgnagtig påstand821-08-2020 20:30
Femte rapport fra klimapanel. Nu er det alvor!6019-11-2013 17:30
Projekt: Global opvarmning, isen smelter.907-05-2011 17:51
Kommende artikel: "Indlandsisen i fremtiden"330-11-2008 14:42
Artikler
Indlandsisen
Lidegaard og Mernild: Politisk stilstand, mens isen fortsat smelter
Indlandsisen - rekordafsmeltning 2007 (Mernilds Klumme, januar 2008)
NyhederDato
Antarktisk gletsjer smelter 50 procent hurtigere28-06-2011 06:38
Gletsjerne smelter – og det går hurtigst i Amerika08-12-2010 09:17
Verdens gletsjere smelter hurtigere22-01-2010 06:57
Alaskas permafrost smelter i overfladen10-11-2009 11:24
Derfor smelter polarisen så hurtigt11-02-2009 06:05
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik