Klimadebat.dk | Dansk forum om klima og energi 

Oprettelse | Kodeord?
12. februar 2012, 14:08 English

Investering ctr. tilskud

Debat > Handling > Klimapolitik > Investering ctr. tilskud

15-06-2007 13:12Investering ctr. tilskud
Boe Carslund-Sørensen

Ingen avatar

Rank: 5/5
(2063)

Jeg hører tit i klima-/energidebatten, at vi skal investere i CO2 neutral energi, men er der reelt tale om en investering når det finansieres over afgifter, skat mv.?

Hvis jeg personligt investerer i en elbil så ejer jeg bilen - hvis jeg modsat giver tilskud til produktionen af elbilen forsvinder pengene ud i den blå luft, jeg kommer hverken til at eje elbilen eller fabrikken, der producerer den.

De danske elforbrugere har i årevis ydet tilskud til VE, men vi ejer ikke noget af VE produktionsapparatet. Hvis elforbrugerne havde investeret i VE havde vi haft ejerskabet.

Hvor længe vil elforbrugerne snydes?smiley

Tilskud til vindmøller eller andre former for VE er penge lige ud i luften.
I 2006 fik vi ikke engang en CO2 besparelse, den eksporterede vi til Norge, Sverige og Tyskland. (El fra vindmøller 6.108 GWH, eksport 6.936 GWH)

Hvorfor udbygge med flere vindmøller når vi ikke kan udnytte energi fra dem vi har?
16-06-2007 13:45
Kosmos

Ingen avatar

Rank: 5/5
(2403)

Du har aldeles ret: Der er gået galopperende inflation i begrebet investering - alle (offentlige) udgiftes søges efterhånden 'helgenkåret' under dén mærkat, uddannelse og 'sundhed' er andre områder, hvorom ingen politiker/pamper længere kan åbne munden uden at bruge ordet! smiley
Redigeret d. 16-06-2007 13:46

Send svar Nyt emne

Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ...

Seneste debat

Gæsteafstemning

Information

Klummen

Nyt fra Ing.dk

Copyright © 2007-2012 Klimadebat.dk | Dansk forum om klima, energi og global opvarmning Klimadebat.dk på Facebook