Husk mig
▼ Indhold

Isudtyndingen af polarisen her i 2008.



Side 2 af 4<1234>
11-07-2008 21:45
manse42
★★★☆☆
(633)
GLAR skrev:
Prognoserne for Fredag fortæller at der måske (50/50) kan komme sne i Kangerlussuaq midt i Juli....og -4C i overfladetemperatur.

Hvis det sker er det første gang i historien det sner i Kangerlussuaq i Juli......Jeg følger situationen nøje og har kameraet i 'high alert'

De engelske modeller indikerer faktisk køligt vejr og nedbør på fredag.....lad os se havd der sker !!!


GLAR Hvordan er vejret på grønland ?

-m
12-07-2008 13:31
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Her i Kangerlussuaq har vi Arktisk ørkenklima, koldt om vinteren og varmt om sommeren. Dagtemperaturen er fra 17-20 C og ned til 4-5 C om natten her i Juli indtil nu.

I Sydgrønland mangler fåreholderne regn, græsset er afgnavet og der er ikke græs nok til hø for vinterfodring....Hvis der ikke kommer vand inden længe vil fåreholderne få en økonomisk lussing.
12-07-2008 19:51
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
GLAR skrev:
I Sydgrønland mangler fåreholderne regn, græsset er afgnavet og der er ikke græs nok til hø for vinterfodring....Hvis der ikke kommer vand inden længe vil fåreholderne få en økonomisk lussing.


Hvorfor have får i Grønland, når Moskusokser er meget bedre egnet?
12-07-2008 22:49
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Moskusokser har vi rigeligt af her i Kangerlussuaq området, 8-10.000 og der bortskydes årligt omkring 1000 stykker.

Muskosokser og rensdyr går fint sammen, de spiser nemlig ikke den samme føde. Det kræver meget store områder da den arktiske vegetation er langsom til at genere sig selv after afgnavning af fødeemnerne.

I Sydgrønland falder der meget 'vådt sne' og når det fryser kan moskusokserne ikke skrabe sig ned til føden p.g.a. is, derfor er der kun få moskus i sydgrønland.

I Nordgrønland får moskusokserne ofte problemer med klovene, de går på et forkert underlag og får ikke slebet klovene ned ved naturligt slid.

Ifølge IPCC giver den globale opvarmning mere nedbør i form af regn, så fåreholderne bliver nok reddet på målstregen. Hvis det altså bliver varmere.

Jeg kan anbefale alle Prof. Ole Humlum's hjemmeside
www.climate4you.com

en mængde illustrationer, grafer m.v.
13-07-2008 18:21
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
GLAR skrev:
Moskusokser har vi rigeligt af her i Kangerlussuaq området, 8-10.000 og der bortskydes årligt omkring 1000 stykker.

Muskosokser og rensdyr går fint sammen, de spiser nemlig ikke den samme føde. Det kræver meget store områder da den arktiske vegetation er langsom til at genere sig selv after afgnavning af fødeemnerne.

I Sydgrønland falder der meget 'vådt sne' og når det fryser kan moskusokserne ikke skrabe sig ned til føden p.g.a. is, derfor er der kun få moskus i sydgrønland.


Hvis de var tæmmet så kunne man fodre dem og flytte dem efter behov.

De kræver ikke samme mængde foder, og pelsen er ca 100 gange mere værd.
17-08-2008 09:04
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Arktis havis '08 tilstand august nu:

National Snow and Ice Data Center:

Arctic sea Ice News and Analysis

"Sea ice decline accelerates, Amundsen's Northwest Passage opens" (11/8-08)

http://nsidc.org/arcticseaicenews/index.html
17-08-2008 09:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Rick.

Prøv evt at læse dette:
http://wattsupwiththat.wordpress.com/2008/08/15/arctic-ice-extent-discrepancy-nsidc-versus-cryosphere-today/

Debatten har lidt længere kørt på Climate Audit:
http://www.climateaudit.org/?p=3336

2008 arktis isniveau ligger nu på niveau med 2005 !
Se Selv:
http://igloo.atmos.uiuc.edu/cgi-bin/test/print.sh?fm=08&fd=16&fy=2005&sm=08&sd=16&sy=2008

Jeg har beregnet at hvis 2007 areal var 100% ja så er 2008 isareal den 16/8 på 130,3% . 2005 ligger på 132,4%.

Tager man isconcentration med i betragtning, ja så er der "kun" 25% mere is iår end sidste år. Gøres dette viser det sig at der er lidt mere is i 2008 end 2005.

På billedet nedenfor er er det svagt røde område 11 aug 2007, det svagt blå er 11 aug 2008.
Se nu godt efter med åbent sind og fortæl mig at det er korrekt at isniveauet for 2008 er næsten som 2007. Det er det slet ikke!
Hvad NSIDC har gang i er deres problem!

Og Rick bemærk så at nu er vi igen tilbage på rekordkurs mht Antarktis. Der er nu over 1 mio kvm2 mere is i år end sidste år - og der er 5-6 uger til at max nås. På sidste uge groede isen dernede med 1 mio kvm2. Hvis vi inden 5-6 uger når 1,2 mio kvm mere, så er det rekord, så nu er alt muligt igen dernede.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-08-2008 12:01
17-08-2008 23:06
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hi Frank,

Tak for linkserne.


Jeg har snusede lidt rundt på 'The Watts Up?' website før (efter en henvisning fra dig
) og har lige kikkede en gang til. Uden at være for negativ er det min personlig mening at hans side er useriøs.


Man kunne måske spørge "Watts up with Anthony 'Captain Conspiracy' Watt"?. Ser ud som om han beskæftiger sig kun med 'nit-picking' (smålig kritik/pedanteri/pindehuggeri) og fault-finding (kværulering), og ser sammensværgelser alle vejene, som er alle forbundet med nutidens største sammensværgelse: menneskerskabte klimaændringer er det rene opspind


Det er nok bedst at vi bliver enig om at være uenig.
Jeg har selv ikke lyst til at vurdere hele klima emnet igennem brillerne af en internet blogger.

Jeg har beregnet at hvis 2007 areal var 100% ja så er 2008 isareal den 16/8 på 130,3% . 2005 ligger på 132,4%.

Tager man isconcentration med i betragtning, ja så er der "kun" 25% mere is iår end sidste år. Gøres dette viser det sig at der er lidt mere is i 2008 end 2005.

Din modige indsats at 'gøre-det-selv' beregninger er meget rosværdige, men jeg tror at den virkelig verden er en del mere kompleceret. Fx:

While the monthly average was slightly less than June 2007, Figure 2 indicates that on a daily basis, sea ice extent appears slightly higher than 2007 for most of the month. This apparent contradiction arises because of the monthly averaging calculation and because some days may have areas of missing data. To be included as an ice-covered region in the monthly average, the average concentration for that region must exceed 15 percent. So if the concentration is 15 percent for 29 days, but less than 15 percent for 1 day, it will not be included in the average ice extent for the month. Also, since ice extent decreases during June, if there is slightly more missing data in the early part of the month the monthly average could slightly underestimate the sea ice extent.


http://nsidc.org/arcticseaicenews/2008/070208.html


Og Rick bemærk så at nu er vi igen tilbage på rekordkurs mht Antarktis.

"Do scientists study Antarctic sea ice? Why don't I hear much about Antarctic sea ice—including the recent record high—from scientists or the media?"

"What about wintertime Antarctic sea ice—is it increasing or decreasing?"

http://nsidc.org/arcticseaicenews/faq.html#antarctic

Svarene er derude hvis man gøre den indsats at lede efter dem...dog de er muligvis lidt mere kedelige og mindre sensationalistiske end blogsfær eksperternes forklaringer...

Kort sagt – jeg holder mig til eksperternes vurdering inkl. fejl og justeringer
– selvom de ikke er fejlfri tror jeg ikke på at de er bare en flok vildledende bedragere der bevist fusker med dataene....


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
18-08-2008 00:48
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@ rick_uk

Ja...hold dig endelig til eksperternes vurdering (incl. fejl og justeringer).

Hvad har du egentlig selv gjort for at "få sandhenden frem"....Har du skrevet til IPCC eller FN og protesteret eller fortalt dem at de har ret.....

Du har simpelthen ingenting gjort...kun kommet med "alt dit klimashit" på dette debatforum.....Det er jo ikke tilfældigt at alle links til klimavenlige sider kommer fra dig....

Sådan som jeg ser situationen netop nu har IPCC og alle de andre klimatosser et alvorligt troværdighedsproblem...det bliver koldere og koldere i takt med at CO2 indholdet i atmosfæren stiger og stiger.

mvh
18-08-2008 12:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Rick

tehe..
Du bruger NSIDC i diskussion om hvorvidt den kilde kan stoles på. Det er lidt som at sige: "Ja, biblen stemmer, det står i biblen. Man skal bare søge sine svar i biblen..." (ikke et undt ord om biblen iøvrigt!)

Men jeg synes det er super cool at du tager debatten, 10 points for det.

For nu at få lidt gang i gaden:

Vel vidende at jeg sagtens kan tabe:
Påstand:
"Den første april 2009 der vil RICK være i seriøs tvivl om hvorvidt vi egentlig har global nedkøling eller global opvarmning"



Vi kan jo vædde en virtuel flaske KOLD hvidvin?

Her lidt cherries fra global cooling fronten, kun et yderst begrænset pluk (!) :

"...RECORD LOW MAXIMUM TEMPERATURE SET IN DENVER FOR AUGUST 15TH...

THE HIGH TEMPERATURE AT DENVER INTERNATIONAL AIRPORT TODAY WAS 59 DEGREES.

THIS WILL REPLACE THE OLD LOW MAXIMUM TEMPERATURE RECORD FOR AUGUST 15TH WHICH WAS 68 DEGREES SET 128 YEARS AGO 1880."


Billedet nederst er fra snerydning 15 aug 2008 midt i USA, Colerado.

Citat fra en indbygger:
"I live near Hoosier Pass, Colo., nine miles South of Breckenridge on the Continental Divide at 10,900r42;. It's snowing right now. It looks like December, not the 17th of August. We haven't had much of a summer, with frequent thunderstorms, copious rainfall, and cooler-than-average temperatures (even for the Rockies). Last Winter's snow still remains on many peaks. And now it's snowing on top of the old snow.

"

Så altså, sne fra i vinters er endnu ikke væk før der lander ny sne ovenpå.
Tja, det er sådan gletchere fungerer..





Record snowfall in NZ:
http://www.nzherald.co.nz/section/1/story.cfm?c_id=1&objectid=10527369
Redigeret d. 18-08-2008 12:36
19-08-2008 01:11
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
GLAR skrev om rick_UK:

Du har simpelthen ingenting gjort...kun kommet med "alt dit klimashit" på dette debatforum.....Det er jo ikke tilfældigt at alle links til klimavenlige sider kommer fra dig....


er der nogen der har pisset på din sukkermad Glar???
jeg er nu meget glad for rick's 'klimashit'
måske det går dig på fordi du ikke bryder dig om facts men kun om gætterier...
og et sidste spørgsmål; hvad er 'klimavenlige sider' egentligt?! og hvis du åbenbart ikke brydder dig om dem, hvad foreslår du så istedet- 'klimafjendtlige sider'?

Meget afslørende for din tankegang syntes jeg!

Sådan som jeg ser situationen netop nu har IPCC og alle de andre klimatosser et alvorligt troværdighedsproblem...det bliver koldere og koldere i takt med at CO2 indholdet i atmosfæren stiger og stiger.

Næ det gør det ikk! Du skal se på den lange tendens. det bliver varmere og varmere. det lille knæk på kurven er ingenting i det store billed


Tak rick; for alle dine links og "klima-shit"



The time for doubt is over!
19-08-2008 09:56
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg påpegede at NSIDC kurven har et problem. Jeg viser FIG.1 helt officielle Cryosphere kort der klart for enhver viser at der er betragtelig forskel på isudbredelsen nu og sidste år. Jeg selv samt meget mere prominente "navne" kommer frem til at forskellen er ca 30%.
Men NSIDC´s graf har vist betydeligt mindre, snarere 10%-14%. Jeg skriver dette interval fordi NSIDC hele tiden ændrer deres kurve med tilbagevirkende kraft.

Forskellen mellem grafer og fotos/virkelighed har været lagt frem på bordet på de største skeptiker sites hvor bestemt også alarmister tager del i debaten (Ja, visse alatmist sider som "realclimate" ønsker ikke debat, har ingen blogs..) - men INGEN har kunnet forklare hvordan NSIDCs afvigelser fra billederne kan være så store.
Ricks text forklarer at is med blot 15% conc skulle ændre hele billedet:
- Cryosphere billederne viser kun større koncentrationer end ca 20%.
-Områder med mindre koncentrationer end 20% er yderst små da isen her smelter meget hurtigt.
-Disse 15%´s områder skulle være ENORME og FLYTTE RUNDT HELE TIDEN eller lignende så de ikke tæller med.
-Det skulle så KUN SKE I 2008 i MASSIVT OMFANG - MEN IKKE SKE I 2007 hvis det skulle medvirke en netto forskel mellem de to år.
GODAAWDO!


Nej, Rick har gjort opmærksom på sin mening, men på ingen måde forklaret, sandsynliggjort den enorme afvigelse mellem satellit fotos og NSIDC´s gengivelser heraf. Den helt korrekte gengivelse nedenfor af isudbredelse mellem 2007 og 2008 gengives ikke på NSIDCs grafer, og det er bare ikke voldsomt tillidsvækkende - specielt fordi et er afvigelse nr 1000 i denne debat, hvor afvigelserne ses altid - helt tilfældigt - at gavne alarmisternes sag. Dette er statistisk umuligt hvis det bare er tilfældigt. Så kan man kalde skeptikerne for alt muligt, men det er trods alt stadigt tilladt at tænke i dette land?
For kejseren HAR ikke noget tøj på.. selvom Rick skriver at det skam er meeeeeget mere "kompliceret" end man lige skulle tro. Som taget ud af HC Andersen. Han må vende sig i sin grav.

Rick og Miljøgris: "The time for thinking is over... tik tik"
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 19-08-2008 16:06
20-08-2008 08:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Snemængder amok på NewZealand:
21-08-2008 09:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Rick
- jeg fik ikke forklaret mig på en ordenligt måde, så jeg prøver lige igen, du skrev:

Din modige indsats at 'gøre-det-selv' beregninger er meget rosværdige, men jeg tror at den virkelig verden er en del mere kompleceret. Fx:


While the monthly average was slightly less than June 2007, Figure 2 indicates that on a daily basis, sea ice extent appears slightly higher than 2007 for most of the month. This apparent contradiction arises because of the monthly averaging calculation and because some days may have areas of missing data. To be included as an ice-covered region in the monthly average, the average concentration for that region must exceed 15 percent. So if the concentration is 15 percent for 29 days, but less than 15 percent for 1 day, it will not be included in the average ice extent for the month. Also, since ice extent decreases during June, if there is slightly more missing data in the early part of the month the monthly average could slightly underestimate the sea ice extent.


Altså, disse 15%´s områder skulle kunne forklare store forskelle på satellit photos og NSIDC´s kurver. Eller i hvert fald bidrage til forklaringen i et omfang der rent faktisk batter.

Prøv at se nedenstående billede. Kig godt på farveforklaringen og prøv at se hvor store disse 15%´s områder er. De er der så godt som slet ikke. Dette MÅ din kilde være vidende om. Ikke sandt?

Ligesom i kejserens klæder skal noget foregives at være "Meget indviklet" og så skal de mindre begavede blot holde god mine til slet spil.

Rick, lad os nu tage NSIDC´s kurve.
Titel: "AREA OF OCEAN WITH AT LEAST 15% ICE EXTEND".
Ok, Rick hvor er det indviklede? Man kan sige at Cryosphere lidt nemmere end NSIDC kan spille "Indviklet-kortet" fordi de ikke blot ser på areal men på areal "koncentration". Så der er da lidt "indviklet" at komme efter. Ikke meget, men lidt.

Bemærk en anden ting på billedet nedenfor: Sandt nok er isen smeltet i randområdet mest mod sovjet siden. Men nordfor Canada og over nordpolen har der i en periode faktisk været frost. Og prøv at se hvordan vi - ikke helt som i 2007 - allerede i august nu ser ret markante mængder ny is.
Således er der nu meget store områder med næsten 100% is, de mørke lilla, så ikke blot er is arealet i 2008 markant større end 2007, nej, koncentrationen er også ganske massiv efterhånden. Dette skal således BÅDE fremgå af NSIDC og Cryosphere, i hvert fald indenfor nogle dage.

Så må vi se om denne opbygning af is her i august fortsætter ufortrødent.

Men jeg vil lige slutte af: Ja, jeg tillader mig at sige at gengivelserne af facts fra NSIDC nu og da har set mærkelige ud. Men! Jeg kan selvfølgeligt ikke sige med 100% sikkerhed hvad det handler om. Det er kombinationen af disse Alarmist-venlige gengivelser og fortolkninger på rigtigt mange fronter der sammenlagt giver grobund for skepsis. Jeg ville ikke spekulere over dette med NSIDC hvis det var enkeltstående.
Tilknyttet billede:

24-08-2008 10:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Isfri Nordpol: har vi set før, f.eks 1959 (bild nedenfor) og 1987 mm.
Skulle tilfældet betydde at vejrforhold dannede lidt abent hav omkring nordpolen er det i sig selv af ingen relevans. Det er blor ét geografisk punkt som så mange andre.

Når det er sagt: I år har August frost forsaget at kæmpe områder over nordpolen er nu nær 100% tæt is, så isfri nordpol indtræffer ikke i år.

Frosten har ligeledes medført at store områder i nord for Baffin Island er frosset til på blot får dage. Jeg mener ikke dette er normalt allerede i August.
Tilknyttet billede:

25-08-2008 13:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
MORALE: Det er moralsk rigtigt at fremligge tingene ærligt sagligt og åbent.
Alt andet er moralsk forkasteligt.



Tag et eksempel: I de sidste 5 år har udgravninger stået på i alperne hvor genstande fra alle mulige perioder har piplet frem i takt med at isen har trukket sig tilbage. Uomtvistelige beviser for at vi ganske regelmæssigt har haft varme af størelses orden mindst som idag. Denne viden har boltret sig rundt i skeptikerkredse men har ikke rigtigt kommet igennem i den etablerede presse.

Hvor moralsk er det?

jeg har i hvert fald ikke set dette beskrevet her før igår, BBC:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7580294.stm

Ok, bedre sent end aldrig.

Men der er 3 klare konklusioner i denne sag:
1) Varmen vi har set er slet ikke enestående

2) Vi har regemæssigt således kommet tilbage fra denne tilstand som af nogle referes til som "point of no return"

And the finds are not confined to 3000 BC. Some of the leather found, and a fragment of a wooden bowl, date from 4500 BC, older even than Oetzi, making them the oldest objects ever found in the Alps.

And from later periods, a Bronze Age pin has been discovered, as well as Roman coins and a fibula, and items dating from the early Middle Ages.


Altså ca 5 perioder på ca 5000 år med varme enten som i det sene 20 århundrede eller varmere.


3) Man skal dog tilbage til Middelalderen for at finde perioder med isen så langt tilbage.

Altså 3 klare facts hvoraf 1) og 2) vel er vand på skeptikernes mølle, mens 3) lidt mere er vand på alarmisternes mølle.


Hvilken konklussioner nævnes så af BBC?

"But what we do know is that the climate has fluctuated throughout history; in the past the driving force for the changes was the Earth's orbital pattern, now the driving force is green house gas emissions."


oohh det er så svært så svært... ok vi indrømmer så at climaet fluctuerer, flot, men lad os lige STRAKS få klistret på at det skam nu er CO2 der er sagen. Bare fordi det viser sig at den seneste varmeperiode er helt inden for rammerne af det normale skal vi skam ikke glemme at vi nu har en CO2 katastrofe! Husk det nu.

Men så skriver de:

"The fact that we still find these 5,000-year-old pieces of leather tells us they were protected by the ice all this time, and that the glaciers have never been smaller than in the year 2003 and the years following."


Åh nej ups, nu går det vist galt igen.
Kære skribent, du skriver at isen aldrig har været mindre end ca 2003. Skal det forstås sådan at romerne og middelalderfolk har gravet tingene laaangt ned under isen for at vi så kan finde dem i dag? Eller skal vi nu tage det bogstaveligt at isen alligevel ikke har været lige så langt eller længere tilbage hele 5 gange de sidste 5000 år?

ak ja, det er svært sårn at sige farvel til sin tro. pøj!
25-08-2008 14:04
manse42
★★★☆☆
(633)
Tja tro kan flytte isbjerge
25-08-2008 20:10
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@manse42

Troen har aldrig flyttet en knappenål fra det sted, hvor den ifølge traditionens og skriftens ord bør sidde. Det er tvivlen, der har flyttet alle isbjergene


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
25-08-2008 21:58
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Meanwhile...back in the Arctic:

Arktis havis tilstand 25. august - National Snow and Ice Data Center:

Arctic sea Ice News and Analysis:

"Arctic shortcuts open up; decline pace steady"

Sea ice extent is declining at a fairly brisk and steady pace. Surface melt has mostly ended, but the decline will continue for two to three more weeks because of melt from the bottom and sides of the ice. Amundsen's Northwest Passage is now navigable; the wider, deeper Northwest Passage through Parry Channel may also open in a matter of days. The Northern Sea Route along the Eurasian coast is clear.

Overview of conditions:

Arctic sea ice extent on August 24 was 5.47 million square kilometers (2.11 million square miles), a decline of 1.85 million square kilometers (714,000 square miles) since the beginning of the month. Extent is now within 580,000 square kilometers (220,000 square miles) of last year's value on the same date and is 1.84 million square kilometers (710,000 square miles) below the 1979 to 2000 average.

http://nsidc.org/arcticseaicenews/index.html


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
25-08-2008 22:07
Kosmos
★★★★★
(5371)
Denne viden har boltret sig rundt i skeptikerkredse men har ikke rigtigt kommet igennem i den etablerede presse.

- det afhænger noget af, hvorledes man definerer 'den etablerede presse'! I april 2007 bragte Weekendavisen således denne artikel.
25-08-2008 22:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Rick du har hel ret nu smelter det igen. Tendenser skifter fra dag til dag.

@kosmos, godt at høre, jeg har kun stødt på disse ting fra skeptiker sites etc.
26-08-2008 22:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Temperaturprognose for næste uge på Antarktis, Vostok :

- 86,7 grader celsius ....

( minus 124 Farenheit)

All time rekord er - 89 grader celsius.
Der blev i nat målt - 3,9 grader lige nord for Californien, her på hvad der sædvanligvis er årets varmeste måned. Den ene frost temperatur efter den anden løber ind i USA i disse dage, og det er jo ikke ligefrem godt for deres høst skulle man mene.

Uanset hvad det hanlder om er det ret usædvanligt. Så har jeg vist ikke overdrevet, vel?
27-08-2008 22:08
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Meanwhile...back in the Arctic again
:

Arktis havis tilstand tirsdag 26. august - National Snow and Ice Data Center:

Arctic sea Ice News and Analysis:

"Arctic sea ice now second-lowest on record"

http://nsidc.org/arcticseaicenews/index.html

Sea ice extent has fallen below the 2005 minimum, previously the second-lowest extent recorded since the dawn of the satellite era. Will 2008 also break the standing record low, set in 2007? We will know in the next several weeks, when the melt season comes to a close. The bottom line, however, is that the strong negative trend in summertime ice extent characterizing the past decade continues.

Conditions in context:

Through the beginning of the melt season in May until early August, daily ice extent for 2008 closely tracked the values for 2005.

In early August of 2005, the decline began to slow; in August of 2008, the decline has remained steadily downward at a brisk pace. The 2005 minimum of 5.32 million square kilometers (2.05 million square miles) occurred on September 21.


http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_timeseries.png


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
28-08-2008 13:53
manse42
★★★☆☆
(633)
@rick_uk

læg mærke til ordet "on record" og se på billedet nednefor

28-08-2008 14:35
Søren_Søndergaard
★★☆☆☆
(204)
Btw. Rick

På dansk er det uret der tikker og klokken der ringer
28-08-2008 15:03
Kosmos
★★★★★
(5371)
På dansk er det uret der tikker og klokken der ringer

- korrekt, and such is there so much!
28-08-2008 15:24
manse42
★★★☆☆
(633)
fra "Casablanca"

to tyskere i Rick's cafe (what a mindbugling coincidence)

Mr. Leuchtag: Liebchen - sweetnessheart, what watch?
Mrs. Leuchtag: Ten watch.
Mr. Leuchtag: Such much?
Redigeret d. 28-08-2008 15:30
28-08-2008 21:50
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hi Søren,

Tak for din interesse i at jeg ikke "klokke" i det


Vi kommer sandelig vidt omkring i denne tråd

Men Søren, er du helt sikker på din sag? Fx:

FN's frist til to mindre oprørsbevægelser i Darfur udløber natten til torsdag. Den ene gruppe kræver fortsat ændringer i en fredsaftale.

Klokken tikker, og ved midnat natten til torsdag udløber fristen til to oprørsgrupper i Darfur-regionen i Sudan.


http://www.berlingske.dk/article/20060531/verden/105310289/

Der findes tikkende bomber, ikk' sandt? Også i overført forstand
29-08-2008 10:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Rick, her lige noget for dig:
New York Times expert: "Artic Ocean will soon be an open sea".
http://wattsupwiththat.wordpress.com/2008/07/24/nyt-expert-says-arctic-ocean-will-soon-be-an-open-sea/


spændende.
Men tjek årstallet.
30-08-2008 19:42
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Rick_UK

Jeg så dit nyhedslink om kajak-manden.

Jeg troede i min naivitet at "Mad man disease" var udryddet i England, men jeg åbenbart været for optimistisk.

Herfra ønskes Mr. Lewis Pugh en god tur, der uden tvivl vil mislykkes.
30-08-2008 20:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)

Se evt http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2008/08/northpole_terra_082908.jpg?w=508&h=339
Redigeret d. 30-08-2008 20:38
30-08-2008 20:54
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Jeg kendet godt dette foto af den engelske og to amerikanske u-både.

Den originale billedtekst siger "Det Arktiske hav, tæt på Nordpolen"

Den 18 Maj er sommersmeltningen kun minimal i dette område, hvor solen står højest den 21. Juni....Det er perioden fra 21. Juni til midten af September der virkelig sker noget i forbindelse med afsmeltning på Nordpolen.
30-08-2008 21:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Det er jeg enig i GLAR.

Dette billede viser egentligt blot, at der selv en ret kølig sommer 1987 endda tidligt på året af lokale vejrmæssige forhold kan dannes isfrit hvor som helst, hvis det er det vindene vil.

Derfor forekommer dette fokus på det koordinatsæt der hedder nordpolen mest af alt som noget man forsøger at bruge fordi det gør sig godt i pressen.

Det der er relevant er selvsagt ikke det pjat om hvorvidt lige nordpolen er isfri, det interessante re hele klodens temperaturudvikling over en årrække. Alt andet er pop.

I disse år topper AMO, den atlantiske havstrømning der sender varmt vand nord på. Så længe den gør det vil isudbredelsen være hæmmet betydeligt. Men i mangel på andre "varme-tendenser" søger man krampagtigt at holde alles fokus mod det eneste tilbageværende der i princippet kunne give Alarmisterne vind i sejlene, isudbredelsen i arktis.

Trods at når der er meget i på Anarktis er det blot lokale udsving uden betydning.

Tja, men de ved de fleste i dette forum efterhånden, mon ikke?
30-08-2008 23:14
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Frank Lansner

Har du læst denne repport: (Den er lidt tung i download 58.5 M


http://people.iarc.uaf.edu/~sakasofu/pdf/Earth_recovering_from_LIA_R.pdf

Den siger faktisk lidt om isforholdene i 1970-90'erne (varme strømme i Ishavet)

Mvh
30-08-2008 23:21
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Frank Lansner

Hvis du ser på fotoet...og sammenligner den del af isen der kan ses ovenvande, så er den omkring en 1/4 til 1/2 menneskehøjde, det siger noget om istykkelsen i området 1/10 over vandet 9/10 under vandet...
Det er formentligt vinde/storm der har skabt dette åbne område tæt ved NP
31-08-2008 00:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Ja netop, det er vinde og vejrforhold der på tilfældigvis kan skabe åbne områder næsten hvorsom helst. Dette forhold har længe været det eneste mulige hvis der rent faktisk skulle dannes en isfri nordpol i år. Derfor har denne nordpols-ting ingen relevans.

Isarealet er ikke langt fra udrbredelsen sidste år. (10% ?)
Men måske var 28/8 vendepunktet? For siden da har det frosset mere end smeltet, se bild nedenfor. Men erfaring viser at tendenser kan vende markant fra dag til dag.

Men hvis det allerede fryser mere end det smelter nu, så har is arealet godt nok været ned og vende på et niveau nær 2007, men isen har i så fald kun været på det niveau i meget kortere tid end 2007.

Grunden til at jeg hæfter mig ved den nye isdannelse er, at det ser er til at ske mange vidt forskellige steder af arktis på samme tid. (De hvide områder, modsat det blå). Dvs, at kold luft hersker alle disse steder, og tendensen er derfor måske lidt mere sejlivet end som så?

På billedet nedenfor ses tc 28/8, th 30/8. Hvide ringe viser områder med ny is. Det blå område med dominerende afsmeltning.
Tilknyttet billede:

31-08-2008 13:19
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Glar.

Du har ret i at du har været alt for optimistisk.


Man kan altid regne med at GB vil producere mere end sin andel af excentriker


Det er i sig selv ingen problem - mere bekymrende er det at vi kan ikke selv genkender dem fordi de passer for godt ind i det daglige gadebilledet
31-08-2008 16:07
Michael
★★☆☆☆
(196)
28 August 2008, ESA ENVISAT ASAR, Arctic ice on the verge of another all-time low

http://www.esa.int/esaEO/SEMCKX0SAKF_planet_0.html
31-08-2008 20:31
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Kan det være at smeltningen har tabte pusten her sidst i august, eller kan vi forventer flere overraskelser?

http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_timeseries.png

'Cryosphere Todays' graf siger vi er meget tæt på '07's minimum:

http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/current.365.jpg
31-08-2008 20:40
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Rick_UK

Jeg tror personligt at 2007-08 niveauet bliver nogenlunde det samme, det tager tid før Ishavet mister den opvarmning det har foregået gennem 1970'erne og i 1990'erne...Der er sluppet en enkelt sejlbåd igennem Vestpassagen i sidste uge, sidste år var der en katamaran der slap igennem, med lidt snyd, den brugte skøjter på en trækning på 20 km.

De lavvandede områder skifter hurtigt, men de dybere have skal bruge den tid der er nødvendigt.

Det bliver iøvrigt spændende at se om Øst-passagen bliver åbnet i år ?
Redigeret d. 31-08-2008 20:41
Side 2 af 4<1234>





Deltag aktivt i debatten Isudtyndingen af polarisen her i 2008.:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Nu får havet mest smeltevand fra polaris10-03-2011 10:49
Ny bundrekord for polarisen09-03-2011 11:48
Aldrig har der været så lidt polaris27-09-2010 14:37
Derfor smelter polarisen så hurtigt11-02-2009 06:05
Polarisen på vej mod nyt minimum29-08-2008 08:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik