Husk mig
▼ Indhold

Jordens befolkningsantal, atmosfærens CO2-indhold og den globale temp.


Jordens befolkningsantal, atmosfærens CO2-indhold og den globale temp.11-11-2008 17:12
seb
☆☆☆☆☆
(5)
Hej

Jeg skal til at skrive den store skriftlige opgave i 3.g

Jeg har valgt at skrive i fagene matematik A og naturgeografi B indenfor emnet klima.

I min opgave skal indgå en sammenstilling af udviklingen i atmosfærens CO2-indhold og udviklingen i temperatur, en sammenstilling af udviklingen i jordens befokning og udviklingen i atmosfærens CO2-indhold og temperatur samt en sammenstilling af variationen i solpletter og temperatur - alt dette indenfor de sidste 100 år.

I disse sammenligninger skal jeg diskutere såvel kausalitet som korrelation. jeg skal yderligere opstille kvantitative forventninger om fremtidens mulige klima på grundlag af forskellige forventninger til udviklingen i CO2 og udviklingen i jordens befolknings-tal.

Jeg ville sætte meget pris på hjælp til f.eks. at afgøre om det er fyldestgørende at sammenligne en kurve for co2 indholdet i atmosfæren og en kurve over den globale gennemsnitstemperatur og påvise at der er en sammenhæng bare fordi de følges forholdsvis pænt ad?

Yderligere ville det være rart med noget hjælp/inspiration til at opstille scenarier for fremtidens klima (egentlig den nære fremtid; 20-30 år frem i tiden). Dvs. til at opstille matematiske fremskrivninger for jordens befolkningsantal og bl.a. på baggrund af dette fremskrive co2 indholdet i atmosfæren og endelig temperaturen.

Jeg håber meget der er nogen der kan hjælpe...
Med venlig hilsen seb
11-11-2008 18:25
Kosmos
★★★★★
(5371)
...at afgøre om det er fyldestgørende at sammenligne en kurve for co2 indholdet i atmosfæren og en kurve over den globale gennemsnitstemperatur og påvise at der er en sammenhæng bare fordi de følges forholdsvis pænt ad?

- ja, det er vel 'fyldestgørende' at sammenligne kurverne mhp. at undersøge, om der er en sammenhæng; men det er ikke 'fyldestgørende' til belysning af, om nogen kausal sammenhæng eksisterer!

Yderligere ville det være rart med noget hjælp/inspiration til at opstille scenarier for fremtidens klima (egentlig den nære fremtid; 20-30 år frem i tiden). Dvs. til at opstille matematiske fremskrivninger for jordens befolkningsantal og bl.a. på baggrund af dette fremskrive co2 indholdet i atmosfæren og endelig temperaturen.

- her ville det vel være nærliggende at benytte (eller udgå fra) IPCCs scenarier?

God arbejdslyst!
11-11-2008 18:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
seb skrev:
Hej

Jeg skal til at skrive den store skriftlige opgave i 3.g

Og så vil du gerne have at nogen skriver den for dig?


I min opgave skal indgå
1. en sammenstilling af udviklingen i atmosfærens CO2-indhold og udviklingen i temperatur,
2. en sammenstilling af udviklingen i jordens befolkning og udviklingen i atmosfærens CO2-indhold og temperatur samt
3. en sammenstilling af variationen i solpletter og temperatur - alt dette indenfor de sidste 100 år.


Temperturen af en væske måles med et termometer. Energien i en gas står i forhold til Massen, Temperturen og Trykket. Hvis du ikke kender dugpunktet, kan du i princippet ikke bruge temperatur målingerne til noget. Hvis du skal måle på hele jordens temperatur så er det også nødvendigt at medtage hele døgnets variation, i alle højder over jordoverfladen. Foruden at du skal kende dugpunktet i alle højder over jordoverfladen. Jordens gennemsnits temperatur er meget præget af tilfældige højtryk over Ishavet og Sibirien, da variationen af de laveste temperature er større end i de højeste, så kan de ikke udglatte hinanden.
11-11-2008 20:49
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
seb skrev:

Jeg ville sætte meget pris på hjælp til f.eks. at afgøre om det er fyldestgørende at sammenligne en kurve for co2 indholdet i atmosfæren og en kurve over den globale gennemsnitstemperatur og påvise at der er en sammenhæng bare fordi de følges forholdsvis pænt ad?


Jeg mener at både CO3 og temperturen hold pause i 1993.
11-11-2008 21:57
seb
☆☆☆☆☆
(5)
Kulden-varmen: citat: "Og så vil du gerne have at nogen skriver den for dig?"

Dumt spørgsmål, da jeg nederst beskriver hvad det er jeg ønsker at få afklaret og hvad jeg godt kunne tænke mig inspiration til.

hvad kommer co3 sagen ved, og hvad mener du med at de holdt pause i 1993?
Redigeret d. 11-11-2008 22:07
atm. co2 indhold og temp.24-11-2008 13:39
seb
☆☆☆☆☆
(5)
hej..

jeg kunne godt rigtig tænke mig at vide, hvor meget et indhold på ca. 400 ppm co2 i atm. ville have af indvirken på den glob. mid. temperatur. (jeg ved godt, det vil blive varmere) Dvs. kan der gives en (rimelig) eksakt temperaturstigningsværdi.

gerne med kilde

Ellers betyder et indhold på ca. 400 ppm co2 jo cirka 2 W/m2 strålingspåvirkning i alt. er der nogen der kan give et temperaturestimat på baggrund heraf?

Allerhelst med kildehenvisning

på forhånd mange tak




Deltag aktivt i debatten Jordens befolkningsantal, atmosfærens CO2-indhold og den globale temp.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Er atmosfærens CO2-koncentration uafhængig af tilførsel?305-12-2022 15:10
Atmosfærens vandindhold: Gåde i 9 kilometers højde126-11-2012 11:01
NASA-forskere: CO2 er nøglefaktor i atmosfærens temperaturregulering717-10-2010 21:20
Effekten af atmosfærens forøget CO2.2814-10-2008 22:08
Artikler
Atmosfære
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik