Husk mig
▼ Indhold

Kan man stole på DMI ?

Kan man stole på DMI ?15-06-2017 23:09
Søren R NielsenProfilbillede★★☆☆☆
(207)
-Jeg checker tit DMIs hjemmeside.
Der er en fin radar-grafik, der viser regnvejret. Den stoler jeg på.
Temperaturen i Kastrup, ligeså.

-Jeg er nødt til at stole på deres ligninger/modeller der beregner rå satellit-data, der derefter plottes som diverse grafer. Jeg stoler på disse behandlede tal, men ikke ligeså meget som på temperaturen i Kastrup.

-Hvad Jeg ikke stoler på, er DMIs små daglige artikler præsenteret til højre på siden. Specielt Niels Hansens bidrag er anstrengende.
Der er næsten garanti for en konklusion der peger på klima-forandringer.
-Selv når Maj 2017 er frossen, hedder overskriften "-Sådan er det bare", det er på forunderlig og uforståelig vis klimaforandringernes skyld(men det er meget kompliceret!).

-Vigtige nyheder, som 2017 Indlandsisen vokser rekord stort, bliver ikke serveret på siden... Man skal lede, -og selv drage konklusionen..

Deres prognoser i mange af artiklerne er ofte taget ud af luften.
http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2016/oktober/det-vil-ikke-blive-koldt-paa-nordpolen/

Fra DMI siden, 9. Sept. 2016, forsker Rasmus Tonboe :

"Vi har en situation, hvor vi allerede nu med stor sandsynlighed kan konstatere, at havisen i Arktis kommer svækket og særdeles sårbar ind i 2017."

-Og artiklen afsluttes med præcis samme sætning..! 2 gange får vi denne prognose, i den samme korte artikel.

-Som Jeg viste med NASA-, og DMI-grafen, tidligere, har 1.Januar haft præcis samme start areal 13,2 mill. Km2, hvert år siden 2007, og det bekræfter DMI også. (Se mail til Peter L Langen.)

-Det er flot, at en forsker der ved, at alle årerne, selv 2007, og 2012!, med endnu mindre sommer-is, ALTID ender året med 13,2 Mill. Km2 +/-0,1.

Og hvad endte det så med i 2016 ? Fik "forskeren" ret i sin skræmmende profeti ?
-Nej, det endte med... surprise, 13,2 mill. Km2.

-Er der andre der kan se denne farvning af DMIs artikler og prognoser, eller er det bare mig der er allergisk.

-Søren.
Redigeret d. 15-06-2017 23:26
16-06-2017 07:49
crankProfilbillede★★★★☆
(1241)
John >
Man kan da ikke stole på en vejrudsigt.
En vejrudsigt er bare en angivelse af den aktuelle tendens. Og at kigge 14 dage, eller bare en uge frem i tiden, er lidt det samme som at tro på Julemanden.
Men folk ser det alligevel. DET er forudsigeligt og, trods alt, godt at falde i søvn til.

.
16-06-2017 08:13
John Niclasen
★★★★★
(2650)
Søren R Nielsen skrev:
-Er der andre der kan se denne farvning af DMIs artikler og prognoser, eller er det bare mig der er allergisk.

Dele af DMI virker bestemt som et propaganda-apparat for katastrofal menneskeskabt global opvarmning. Det bliver også kaldt klimaforandringer og serveret med antydninger af, at det er vores (menneskets) skyld, og at det har katastrofale effekter.

Der er et antal nuværende og tidligere ansatte hos DMI, der står for denne linie. Folk som Jesper Theilgaard, John Cappelen, Jens Hesselbjerg Christensen, Rasmus Tonboe, Martin Stendel, m.fl.

DMI bliver sandsynligvis påvirket til denne linie fra FN organisationer som WMO.

Om DMI's tilknytning til WMO: DMI's internationale partnere

WMO har bl.a. skabt flg. videoer om tænkte vejrmeldinger i år 2050:

WMO Weather Reports in 2050

Én af dem er med Jesper Theilgaard, og denne video fik en del kritik fra videnskabelig side:

WMO Weather Report 2050 - Denmark
Tilknyttet billede:

16-06-2017 10:35
Jakob
★★★★★
(5851)
­

Før man på det nævnte grundlag kritiserer DMI's mængdeangivelse, bør man måske tænke sig tilbage til folkeskolens små klasser, hvor man i matematikundervisningen blev præsenteret for den 3. dimension og lærte, at den skal med, hvis man ønsker at angive et rumfang.

Hvis man glemmer noget så elementært og tillader sig selv så banale fejl, vil det være ganske nemt at kritisere andres målinger. Men kritikkens kvalitet bliver også derefter. F.eks. siger biologerne, at husfluer og myg er små insekter. Men jeg kan se på forruden af min bil, at de er fulde af løgn, for der fylder en enkelt flue så meget, at den dårligt kan være på en stor stegepande...

Her en lille opgave, så man kan teste på sig selv, om man har forstået pointen:

Hvor meget is vil du have i din drink..?

Ti kvatratcentimeter mere tak..! .... sidst fik jeg kun to, og det var for lidt.

Hvor meget mere er det målt i liter..?

Det burde John Niclasen ( som har været medlem af mensa, og som ikke ømmer sig over angivelsen ) og andre relevante klimabenægtere kunne forventes at give en god forklaring på, hvis de ikke blot er her i håbet om at modtage en nobelpris i dumhed.

­
16-06-2017 10:49
(207)
Wow, -Jesper Theilgaard.....
Han virker lettere beruset (fuld?). -Der snøvles godt i gennem, og efter en del folkeskole-fejl,
"-temperatures have rised.." -Det hedder "-have risen" på engelsk, sidder man tilbage med en "Inconvenient Truth"-fornemmelse.
Jeg kan godt forstå hvis han valgte at være små-beruset under denne forestilling.

Jesper Theilgaard, -Du er vist en ægte politiker.

NB. De to jobs her i Danmark(og andre lande), hvor man kan lyve hver dag, og stadig blive forfremmet, er meteorolog, og politiker. -I næsten alle andre jobs, medfører daglige løgne en fyreseddel.

DMI...Stram op ! -Genvind troværdigheden. -Fortæl om virkeligheden.

-Søren.
16-06-2017 11:13
John Niclasen
★★★★★
(2650)
Søren R Nielsen skrev:
DMI...Stram op ! -Genvind troværdigheden. -Fortæl om virkeligheden.

En god opfordring, men vil det ske?

Fra dette tidligere indlæg om DMI:

* Danmarks Meteorologiske Institut hører under Klima- og Energiministeriet.
* DMI blev etableret i 1872.
* I dag, omtrent 140 år senere, omfatter instituttet 370 medarbejdere og har en årlig omsætning på 300 millioner kroner.
* Under halvdelen af DMI's omsætning finansieres via finansloven. Resten finansieres af DMI's brugere og kunder.

Kilde: Om DMI (PDF)

Et tidligere indlæg om DMI og klima:

DMI, Bolin og Strong

Danmarks Klimacenter blev etableret i 1998. Centret har som hovedformål at kortlægge det sandsynlige klima i det 21. århundrede. Opgaverne udføres som en integreret del af DMI's øvrige aktiviteter og omfatter klimamodeller, beregninger af sæsonprognoser og globale og regionale klimascenarier til effektstudier, samt undersøgelser vedrørende klimapåvirkninger af stratosfærens ozonlag.

Det vil givet have en effekt på kvaliteten, hvis man fjernede al eller dele af den offentlige finansiering af DMI.

Så længe DMI's løgne og propaganda er forenelig med de ledende politikers løgne og propaganda, vil der nok ikke ske ændringer.

Tilføjelse: Det samme er givetvis tilfældet med Danmarks Radio.
Redigeret d. 16-06-2017 11:15
16-06-2017 11:15
(207)
Hej Jakob.
Du mener altså, ligesom mig, at DMIs hav-is-beregninger er ufuldstændige, mangelfulde, og dermed ubrugelige?
-Det kan du have delvist ret i, -men det er jo det bedste de(DMI) kan præstere.
-Og det eneste grundlag vi kan sammenligne årene med.

-Hvad synes du der skal gøres ved dette problem ?

Skal vi se bort fra DMIs 3'dje klasses opmålinger og datasæt, eller fortsætte med at anvende denne primitive 2-D overvågning af is-arealet ?

Jeg tror faktisk, at havisen i Arktis er blevet tykkere på de sidste par år, og dermed er is-volumen i havet steget mere end arealet viser. -Men det kan hverken be- eller afkræftes med den nuværende 2-D teknologi.

-Som det er nu, kan alle tallene vrides, og tolkes som man behager.

Tak Jakob, for denne obs.
DMI-troværdigheden er netop sunket yderligere.

-Søren.
16-06-2017 11:22
John Niclasen
★★★★★
(2650)
Søren R Nielsen skrev:
Jeg tror faktisk, at havisen i Arktis er blevet tykkere på de sidste par år, og dermed er is-volumen i havet steget mere end arealet viser. -Men det kan hverken be- eller afkræftes med den nuværende 2-D teknologi.

DMI har en 3D volumen-model af havisen i Arktis baseret på målinger:

DMI Modelleret istykkelse og volumen

Jeg kommenterer jævnligt på det, senest her:

DMI Havistykkelse 25-Maj
Tilknyttet billede:

16-06-2017 11:33
Jakob
★★★★★
(5851)
­

@Søren R Nielsen

Jeg tror faktisk godt, at DMI ved, at arealet ikke kan omskrives præcist til rumfang. Derfor har jeg også tillid til, hvad de siger generelt er meget sandt, og jeg ikke kan tage et 2D luftfoto over isen som et bevis på ismængden. Og derfor vil jeg heller ikke kunne bruge kortet til at drage DMI's ord seriøst i tvivl, som du gør det i trådens første indlæg. Det er useriøs kritik, og den slags kommer typisk fra politiske klimabenægtere, som ikke søger sandhed, men som i forvejen har besluttet sig for at benægte.

­
16-06-2017 12:35
(207)
Tak, John. Du kender vist alle data-sættene.
Jeg har ikke set alt, endnu, men er på vej.

-Det bliver spændende også at følge denne dagligt opdaterede is-volumen-graf (HYCOM-CICE modellen).
Specielt lige nu medio Juni, hvor kurven 2017 ser ud til at krydse de forrige år, og gå mod højere sommer-volumen end i de forrige år.
Nogle interessante måneder er på vej.

Læg igen mærke til på den "nye" volumen-graf, at per 1. januar, ser vi igen præcis samme volumen størrelse for 2013-2017, nemlig 17.000 Km3

Forsker Rasmus Tonboe, har altså også fejlet sin prognose mht. denne volumen-graf, da han friskt, 9/9-2016, udtalte ordene :
"Vi har en situation, hvor vi allerede nu med stor sandsynlighed kan konstatere, at havisen i Arktis kommer svækket og særdeles sårbar ind i 2017."

-Pr. 1'ste Januar 2017, er både arealet og volumen eksakt det samme som de foregående 5 år! (11år)
Med andre ord: Arktis-isen ser yderst konstant ud omkring årsskiftet.

-att. Jakob.
-Det er svært ikke at kritisere de officielle prognoser, der modsiger de faktuelle tal og nyeste data.
Nogle derinde(DMI) må da krumme tæer, hvis de genlæser deres egne udtalelser og forudsigelser.
-Husk på, at disse håbløse officielle prognoser er med til at forvirre de politiske beslutninger.

Der er noget at holde øje med de næste 6 måneder i Arktis.
-Vil Hr. Tonboe komme med endnu en nedslående prognose, -eller har han lært noget ?

Venlig hilsen, Søren.
Redigeret d. 16-06-2017 12:38

Deltag aktivt i debatten Kan man stole på DMI ?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Foredrag i Dansk Meterologisk Selskab-DMI torsdag den 17/11 kl. 19215-11-2016 22:45
DMI og BEST sammenligning019-02-2014 18:33
DMI's Danske Temperaturmålinger 1873-2012 Version I1001-02-2014 08:07
DMI: Vandstanden i verdenshavene6726-01-2013 16:53
DMI: 2012 på vej mod niende-varmeste år1106-12-2012 23:15
Artikler
DMI (Danmarks Meteorologiske Institut)
▲ Til toppen
Afstemning
Vil Sverige forbyde alle benzin- og dieselbiler fra 2030 som foreslået af klimaministeren?

Ja

Nej

Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2017 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik