Husk mig
▼ Indhold

Klima forklaret med figurer


Klima forklaret med figurer16-01-2010 15:55
rick_uk
★★★★☆
(1140)
En veldig god og nyttig side fra CICERO den norske Senter for Klimaforskning. Figurene er hentet fra boka «Klima forklart» av Christian Bjørnæs, utgitt av Unipub, 2009.

Kunne også være god hvis man har et skole emner omkring klimaændringer? ("Grafikken kan fritt brukes, men ikke videreselges eller endres. Vennligst oppgi kilde")

Klikke HER for at se siden.

Emner:

En varmere verden
20 % mer CO2
Mindre oksygen
Klimagasser
Karbonkretsløpet
Klimamodellene
Utslipp per sektor
Utslipp per klimagass
Vi slår scenariene
Tilbakekoblinger
Varmere fremtid
El Niño
Konsekvenser av klimaendringer
Konsekvensene
Mindre is i Arktis
Slik oppstår en orkan
Isen glir unna
Klimakonsekvenser
Grunn til bekymring
Prislappen
Energibehovet vokser
Avhengige av olje og kull
Slik kan CO2 lagres
Strålingspådriv


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
RE: Alarmistisk16-01-2010 19:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
rick_uk skrev:
En veldig god og nyttig side fra CICERO den norske Senter for Klimaforskning. Figurene er hentet fra boka «Klima forklart» av Christian Bjørnæs, utgitt av Unipub, 2009.


indholdet må betegnes som alarmistisk.


RE: Her en figur vedr klima og CO217-01-2010 11:01
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Her er en figur der viser, at CO2 ikke har noget med opvarmningen at gøre. Ifølge hypotesen om CO2-forårsaget opvarmning, vil opvarmningen foregå i hotspots i øvre troposfære over troperne. Disse hotspots er ikke fundet, og uanset om der for tiden foregår global opvarmning eller nedkøling, så har en evt opvarmning altså ikke noget med CO2 at gøre:


Kilde: http://www.climate4you.com/

Diagram showing observed decadal temperature change at surface, 300 hPa and 200 hPa, between 20oN and 20oS, since 1979. Data source: HadAT and HadCRUT3. Click here to compare with modelled temperature change pattern (stippled boxes) with altitude for doubling atmospheric CO2. Last month included in analysis: September 2009. Last diagram update: 15 December 2009.


Den satelit-målte tp-udvikling ved jordoverfladen i perioden 1979 - 2010 viser en stigning på 0,12 C/årti. Ifølge hypotesen om at CO2 forårsager positiv feed-back fra vanddamp, skulle stigningen ved jordoverfladen være forårsaget af en tp-stigning i øvre troposfære (pga positiv feed-back) på 0,30 C/årti. Her er den faktiske udvikling:


Kilde:
http://www.climate4you.com/

Temperature change at 200hPa (c. 12 km height) between 20oN and 20oS since 1979, according to HadAT. The thin blue line shows the monthly values, while the thick blue line represents the simple running 37 month average, nearly corresponding to a running 3 yr average. Click here to read about data smoothing. The stippled red line shows the linear fit for the period shown, with basic statistics shown in the upper left corner of the diagram. The data were normalised by setting January 1979 = 0. Last month shown: September 2009. Last diagram update: 14 December 2009.
RE: 1998?17-01-2010 12:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)



Hvad var det som skete i 1998 i 12kms højde? Var det havstrømmene som sende varme op i 12kms højde?


17-01-2010 12:42
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Good point! Det var vel et HOTSPOT (yeah, we found it!)
17-01-2010 13:27
Kosmos
★★★★★
(5370)
Ifølge hypotesen om CO2-forårsaget opvarmning, vil opvarmningen foregå i hotspots i øvre troposfære over troperne

- hvor har du i grunden dét fra? Jeg synes altid, der tales om 'lower troposphere' ifm. hotspots!?

I så fald er 300 HPa - og i hvert tilfælde - 200 HPa 'out of range'.
RE: Hotspots18-01-2010 11:14
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Kosmos skrev:
Ifølge hypotesen om CO2-forårsaget opvarmning, vil opvarmningen foregå i hotspots i øvre troposfære over troperne

- hvor har du i grunden dét fra? Jeg synes altid, der tales om 'lower troposphere' ifm. hotspots!?

I så fald er 300 HPa - og i hvert tilfælde - 200 HPa 'out of range'.


Lower troposphere starter ved jordoverfladen. Hotspots forventes i mid til higher troposphere. 200 - 300 hPa er centrum for det område hvor modellerne forventer hotspot-signatur for ekstra opvarmning pga drivhusgasser. Dette svarer i troperne til ca 8 - 12 km højde.

Hvis man skal finde figurer til undervisningsbrug, må nedenstående være nogle af de vigtigste. De viser, at man ikke har kunnet få virkeligheden til at ligne de modeller der forudsiger øget opvarmning pga CO2. Jeg går ud fra, at alle kender disse, men her er de alligevel, så de ikke bliver glemt i skyndingen af en fortravlet lærer:

Opvarmningen som modellerne forudsiger, hPa tv, km th:


Og her er hvad man har kunnet måle, hPa tv, km th:


Som det også erkendes i AR4, har man ikke fundet det forventede hotspot, men i stedet for at erkende at hypotesen er falsificeret spekulerer man, at målingene måske er forkerte. Det er selvfølgelig en mulighed, men ikke sandsynligt.

Figurer sakset fra: http://scienceandpublicpolicy.org/monckton/greenhouse_warming_what_greenhouse_warming_.html, hvor der også er yderligere figurer og information for interesserede.
18-01-2010 12:42
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg går ud fra, at alle kender disse, men her er de alligevel, så de ikke bliver glemt i skyndingen af en fortravlet lærer:

- ja, du har ret: Jeg genkender figurerne og vedstår, at det helt klart drejer sig om midterste/øvre troposfære! Husker (p.t.) ikke, hvor jeg havde det andet fra?
18-01-2010 13:54
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Mindre is i Arktis <-- Meget dårlig journalistik, eller videnskab.

Man skriver en katastrofe meddelse, om at der er mindre is på Arktis, men glemmer egentligt at forholde sig til den konkrete udvikling.
Det ser jo ud til at ismængden år for år er stigende igen, havis er altså ikke en uddøende race om man vil.




Deltag aktivt i debatten Klima forklaret med figurer:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik