Husk mig
▼ Indhold

Klima Kampen



Side 3 af 47<12345>>>
30-05-2015 12:08
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Efter den debat, du henviser til, vi havde om Larsen B Shelf sammenbrud, så/ser jeg overhovedet ingen problem i at fastholde at der manipuleres med seerne, og med hensyn til det andet, så kunne jeg hurtigt sætte mig ind i tingene og komme med et estimat, men der ville nok gå nogle dages koncentreret arbejde, som jeg ikke har. Jeg tænker at andre herinde kan opnå det samme på et par timer.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
30-05-2015 14:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Neander taleren-

Tror du virkelig,at jeg/vi kommer med vores synspunkter,uden at have gjort os tanker om substansen, studeret baggrundsviden og undersøgelser;men bare plaprer løs?
Det jeg udtrykker,er noget,jeg tror på,og som andre har sandsynliggjort for mig.

Hvad klimaspørgsmålet angår,er der ingen eksakt viden,som peger hen på,hvordan klimaet vil udvikle sig de næste 100 år,det IPCC henholder sig til er udelukkende modelprognoser og hypoteser.
Apropos Larsen B,kristofferszilas henviser også til,at der er vulkansk aktivitet i dette område- nå det havde du glemt!

Prof. Anders Sørensens konklusion er klar,produktionen af strøm ville være 14% billigere i dag,hvis ikke vindkraft var en del af ligningen.
PSO afgiften kom sammen med udbygningen af vindkraft og belaster også el-regningen.

Selvom vi ikke er enige i konklusionerne i vores debatindlæg,behøver vi dog ikke at nedgøre hinanden - eller er det generelt din stil,når tingene ikke arter sig,som du har forestillet dig?
Redigeret d. 30-05-2015 15:02
30-05-2015 16:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Kjeld Jul skrev nogen, som båder er interessant og centralt. Det kan godt tåle en gentagelse. Han skrev således:

"Hvad klimaspørgsmålet angår,er der ingen eksakt viden,som peger hen på,hvordan klimaet vil udvikle sig de næste 100 år,det IPCC henholder sig til er udelukkende modelprognoser og hypoteser."

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre.
30-05-2015 23:28
neanderTaleren
★☆☆☆☆
(108)
Kjeld Jul, jeg nedgør dig overhovedet ikke, men viser, at dine beregninger er forfejlede. Du vil ikke forstå det og gentager bare det samme sludder igen. Det er meget overraskende i og med, at du siger, at du er akademiker og derfor også burde være i stand til at gennemskue enkle beregninger.

Følgende gælder:
PSO afgiften til vindmøller udgør 10 øre pr kwh, som indregnes i afregningsprisen. Den rapport Kjeld Jul refererer til fra Rockwoll fastslår, at udgiften til vindmøllerstrøm incl backupkapacitet andrager 7 øre pr. kwh, altså lidt mindre end den opgkrævede afgift.
Det bidrag en husstand betaler pr. år til vindmøllestrøm ligger i størrelsesordenen 4-500 dkk afhængigt af forbrug. Af den samlede elpris betales omkring 5% til vindmøllestrøm.
Hvis ikke du kan tilslutte dig det, Kjeld Jul, så opgiver jeg, at forklare det videre?

Kristofferzillas førte ikkebevis for, at der var nyligt registereret vulkansk aktivitet i området ved Larsen B shelf, som kunne være medvirkende til sammenbruddet af denne. Kjeld Jul gjorde det heller ikke, men påstod manipulation fra TV2s side. Det betyder ikke, at det ikke er muligt, men så kom dog med de videnskabelige rapporter, der beviser og konkluderer, at vulkansk aktivitet i området omkring Larsen B er medvirkende årsag til sammenbruddet! Det vil jo lukke denne diskussion og vise, at i ikke løber med en halv vind, men at i har undersøgt jeres påstande ordentligt, inden i fremfører dem! Har selv læst forskellige redegørelser, men alle taler om forhøjet temperatur, som hovedårsag til kollapset.
31-05-2015 10:18
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kære Neander taler-
Du fortsætter jo ,hvor du slap,jeg synes det er godt,du gennem dit studie har lært at regne,men det har du nu til fulde udbredt på debatsiden,men din provokerende debatform påvirker ikke min mening.
Pas nu på,du ikke puster dig sådan op,at du glemmer,hvor trædestenene ligger.
31-05-2015 10:29
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kristofferzillas førte ikkebevis for, at der var nyligt registereret vulkansk aktivitet i området ved Larsen B shelf, som kunne være medvirkende...


Det er altså totalt uredeligt at vi/skeptikerne skal bevise et fænomen præcist, for at det ikke længere er rimeligt at alarmister på de andens side skal have ret til at påstå hvad som helst uden at de på deres side skal bevise en skid. Det er de betingelser vi debatterer under, de forhold vores "fantastiske presse tilbyder os. Og det er svært ikke at blive en smule harmfuld.

Jeg kan kun være stolt over så flot vi formår at beherske os :-) Ros til alle skeptikere.
31-05-2015 14:33
neanderTaleren
★☆☆☆☆
(108)
Jamen så er niveauet jo som ovenfor indrømmet sådan, at på denne site klimadebat.dk, der kan alle fremkomme med postulater om manipulation, der ikke er hold i, nægte, at gennemskue simple forklaringer osv. osv.

Vi er nu tilbage til Rasmus Benestads indlæg om hvilken viden, der er i klimadebatten. Debatten er syg, fordi den handler om dybtliggende forskningsresultater og fordi disse forskningsdata håndteres lemfældigt af forskellige lægfolk, bla her på klimadebat.dk. Det er tilladt at have sine egne holdninger, men ikke at kunne forklare hvorfor, er mig helt ubegribeligt.
Vi er fremme ved sagens kerne nu: fornægtelse er det præcise ord for denne måde, at tilgå viden på. Det er ikke for at være grov, jeg skriver det, Lars Jul, det er fordi jeg kalder en spade for en spade, og det har jeg det bedst med. Jeg blev ganske enkelt frustreret over, at du hverken kunne redegøre for dine manipulations anklager mod TV2 eller for hvorfor du ikke kunne gennemskue tallene i rockwoll rapporten, beklager.
PSO afgiften på 10 øre opkræves for betale de 7 øre til vindkraft, som
rockwoll rapporten omtaler. Derfor betaler du ikke 7+10 øre, men 10 øre pr kwh!
Jeg forlader nu klimadebat.dk, jeg henvendte mig for jeg kunne se, at der var skeptikere med mange forklaringer, jeg ikke forstod og som jeg gerne ville forstå. Jeg behøver ikke flere af disse forklaringer, jeg har forstået, hvad der driver værket og hvorfor der er skeptikere og hvilke metoder, der anvendes til at promovere de holdninger, der ligger bag. Klimadebat.dk er ikke et debatforum for dem, der gerne vil vide mere om klimaet, det er et debatforum for 10-30 skeptikere, der bekræfter hinanden i, at deres verdensbillede er sandt. Jeg har i den tid jeg har været her set andre med afvigende holdninger til disse 10-30 personer, blive hånet ud og hurtigt har forladt klimadebat.dk. Trist for debatten, der bliver på et ensidigt og noget useriøst niveau.
Tak for debatten.
31-05-2015 15:12
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
neanderTaleren skrev:
Det betyder ikke, at det ikke er muligt, men så kom dog med de videnskabelige rapporter, der beviser og konkluderer, at vulkansk aktivitet i området omkring Larsen B er medvirkende årsag til sammenbruddet!


Det er vil ikke nødvendig med videnskabelige rapporter, hvis man kan klare sig med lidt logik.

Vi har ikke se nogen generel opvarmning i Antarktis i alle de år hvor man har målt. Dette er meget underligt, da klimaet i Antarktis er meget stabilt, så skulle en opvarmende effekt af CO2 give sig mere tydeligt tilkende over det hele, og ikke bare et enkelt sted.


31-05-2015 16:40
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det er tilladt at have sine egne holdninger, men ikke at kunne forklare hvorfor, er mig helt ubegribeligt.

Forklaringer har der da være masser af, så???

Vi er fremme ved sagens kerne nu: fornægtelse er det præcise ord for denne måde, at tilgå viden på.

Ja, DEN KERNE du på forhånd har bestemt dig til at komme frem til. Det har været en kendt sag lige siden jeg afslørede dig som en person, der foregav ikke at have taget stilling, men med en bagtanke om at lave netop denne konklusion, eller noget lignende.

...blive hånet ud og hurtigt har forladt klimadebat.dk

...og dette er der SLET ikke belæg for. Men hvis det at blive afsløret, føles om at blive hånet, har du jo en selverfaret pointe der.
01-06-2015 10:03
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
neanderTaleren skrev:
jeg henvendte mig for jeg kunne se, at der var skeptikere med mange forklaringer, jeg ikke forstod og som jeg gerne ville forstå.


Forklar os den her:


Hvis satellitdata er korrekte er der intet problem.
Hvis oceanerne har "spist" varmen er der intet problem.

Alligevel skal vi høre på højtstående politikere som Gore og Obama påstå at diskussionen er ovre og at alle forskere er enige om at dommedag er nær hvis vi ikke omgående opstille en masse vindmøller...

Myth of Arctic meltdown: Stunning satellite images show summer ice cap is thicker and covers 1.7million square kilometres MORE than 2 years ago...despite Al Gore's prediction it would be ICE-FREE by now

Obama links hurricane force to climate change



When Will Climate Scientists Say They Were Wrong?

Du mener ikke at der er kløft mellem hvad data viser og retorikken fra politikernes side?
RE: Vores vejr 1. juni 201502-06-2015 09:24
John Niclasen
★★★★★
(6213)
DRs Vores vejr 1. juni 2015 med Jørgen Lynge har et indlæg om hedebølge i Indien.

Først bemærker man måske den interessante farvepalette, DR har valgt til deres vejrkort. Det leder vel nærmest tankerne hen på Helvede og ild. Se vedhæftede billede!

Hen mod slutningen af indlægget (07:07) rejses spørgsmålet, om ekstreme hedebølger er et resultat af menneskeskabte klimaændringer. DR peger på, at iflg. den amerikanske forsker, Adam Sobel, fra Columbia University er svaret ja.

Er det sandt?

Reuters dannede en graf over nedbør og tørke i Indien på baggrund af data fra 2012 fra Indian Ministry of Earth and Sciences:



Dette er så kun for Indien. Der findes mange andre data fra andre steder i Verden. Men er det sandt, hvad der fremgår af DRs udsendelse?

Tilføjelse: Nedbør og tørke er vel kun beslægtet med begrebet "ekstrem hedebølge", og for at få et mere fuldendt billede skal man også se på temperaturer, f.eks. målte maksimum temperaturer.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 02-06-2015 09:49
RE: Vores Vejr 8. juni 201509-06-2015 10:01
John Niclasen
★★★★★
(6213)
I Vores Vejr 8. juni 2015 på en af Danmark Radios mange tv-kanaler, fortæller Mikael Jarnvig om den øgede dyrkning af majs i Danmark. (Se vedhæftet billede.) Jarnvig udtaler:

Mikael Jarnvig
Det areal, som man i Danmark dyrker majs på, er nemlig 4-doblet ca. siden år 2000. Vi ligger sådan lige i den nordlige udkant af dyrkningsområdet for majs, men fordi klimaet herhjemme er blevet lidt varmere, så plejer det faktisk at gå ganske godt med majsdyrkningen.

Er dette et sandt og retvisende billede af virkeligheden?

Ser man på DMIs side om Temperaturen i Danmark, så ser det ud til, det er blevet varmere i Danmark (især i perioden fra 70erne frem til ca. år 2000, men i mindre grad derefter):



Og man bemærker, at det er Korrigerede værdier, altså ændrede data, DMI viser med den graf.

På siden Hide the decline: RUTI Scandinavia, er der en undersøgelse af temperaturmålinger i bl.a. Danmark og påvisning af, at ved nøje at udvælge vejrstationer, så kan man få det billede, at det er blevet varmere, hvilket det givet er i nogle egne af landet, men i mindre grad eller slet ikke i andre dele af landet.

Hvad er så årsagen til, at der kan dyrkes mere majs i Danmark, hvis det ikke er et varmere klima?

Iflg. Den Store Danske: majs

Dyrkning af majs til modenhed lykkes kun i områder med en lang, varm vækstsæson. Udenlandske majsforædlere har imidlertid udviklet sorter, der er interessante i dansk grovfoderproduktion, idet de under vore klimaforhold kan nå at udvikle kolber med gulmodne kerner. På dette stadium, der indtræder i september-oktober, er majsafgrøden velegnet til ensilage. Kolberne indeholder store mængder stivelse og sukkerstoffer og er langt mere værdifulde end de øvrige plantedele.

Ah, det er altså en forædling af sorter, der er årsag til dyrkning af majs i Danmark, og ikke et varmere klima, som Jarnvig giver udtryk for.

Propagandaen og misinformeringen af den danske befolkning fortsætter.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-06-2015 10:35
09-06-2015 10:11
John Niclasen
★★★★★
(6213)
John Niclasen skrev:
Reuters dannede en graf over nedbør og tørke i Indien på baggrund af data fra 2012 fra Indian Ministry of Earth and Sciences:

Jeg ser, grafen er blevet fjernet fra nettet, så jeg har vedhæftet den her i stedet.
Tilknyttet billede:

09-06-2015 20:05
Kosmos
★★★★★
(5370)
Ah, det er altså en forædling af sorter, der er årsag til dyrkning af majs i Danmark, og ikke et varmere klima, som Jarnvig giver udtryk for

- ja, og præcis det samme gælder utvivlsomt for de seneste år(tier)s tiltagende dyrkning/produktion af vin i Danmark!
09-06-2015 21:21
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Kosmos skrev:
Ah, det er altså en forædling af sorter, der er årsag til dyrkning af majs i Danmark, og ikke et varmere klima, som Jarnvig giver udtryk for

- ja, og præcis det samme gælder utvivlsomt for de seneste år(tier)s tiltagende dyrkning/produktion af vin i Danmark!

Der blev dyrket majs i 80'erne i Klintsø (tidligere sø) ved Nyrup mellem Nykøbing Sj. og Sjællands Odde. Der var sikkert få andre steder i Danmark med majsdyrkning længere tilbage.

Siden 80'erne er koncentrationen af CO2 i atmosfæren steget med 50-60 ppm til de 400 ppm, vi har i dag, altså en stigning på ca. 15%.

Keeling Curve

Majs vokser bedre med stigende CO2, så det er nok også en lille del af forklaringen, at det lader sig gøre med majsdyrkning på disse kanter.

Percent Photosynthesis (Net CO2 Exchange Rate) Increases, Zea mays L. (Corn)
10-06-2015 10:33
Kosmos
★★★★★
(5370)
Majs vokser bedre med stigende CO2, så det er nok også en lille del af forklaringen, at det lader sig gøre med majsdyrkning på disse kanter

- ja, det er en (anden) god pointe!
RE: Vores Vejr 12. juni 201513-06-2015 10:08
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Fra DR: Vores Vejr 12-Jun-2015

Michael Jarnvig annoncerer et indlæg om havstigninger 00:32 inde i udsendelsen med:

Mikael Jarnvig
Så er det helt andre problemer, folk slås med på Senegals kyster. Her betaler de prisen for den opvarmning af kloden, som vi også er medskyldige i. Havet stiger og fattige folks hjem forsvinder i havet.

I virkelighedens verden er der ikke målt nogen global opvarmning i over 18 år.



Indlæget starter 05:17 inde i udsendelsen.

Mikael Jarnvig
Ja, her i Danmark, der er vi i fuld gang med at sikre vore kyster mod den stigning i havvandet, der ventes som en konsekvens af de igangværende klimaforandringer.

I Danmark har man sikret kysterne mod havet i flere hundrede år. Den ældste dokumenterede stormflodskatastrofe, Den Store Manddrukning, skete i år 1362 med store menneskelige tab og udslettelse af flere byer. Efter Anden store manddrukning i 1634 begyndte man at bygge de egentlige havdiger ved Vadehavet i Sønderjylland. Tidligere havde man kun lave sommerdiger til at beskytte afgrøderne.

Mere: Stormfloder på Vadehavskysten

Jarnvig fortsætter:
Det er der nok også mange andre, der har lyst til rundt omkring på kloden, men den slags koster altså penge, og hvis man ikke har pengene, ja, så vinder havet altså den kamp. Vi skal til Vestafrika.

Var Danmark et rigt land, da man begyndte at kystsikre her?

Journalist: Holger Rasmussen
Den lille kystby, Bargny, er bogstavelig talt ved at blive opslugt af havet. Her, bare en snes kilometer fra Senegals hovedstad, Dakar, har myndighederne målt vandstandsstigninger på 1-2 cm om året. Konsekvenserne kan ses i vandkanten, og kirkegården her bliver snart til havbund.

Herefter følger en fortælling om, at børnene finder menneskeknogler på stranden.

Journalist: Holger Rasmussen
De fattige borgere på Senegals kyst har ingen eller ringe andel i den proces, der skaber havstigningerne, men de er med til at betale prisen.

Herfter følger interviews med Dior Sidibe, Direktør, Senegals kystinspektorat.

Journalist: Holger Rasmussen
De senegalske myndigheder forsøger at holde havet på afstand, bl.a. for at beskytte striben af hoteller. Senegals økonomi har brug for turisternes fremmede valuta, men foreløbig er det kun en meget begrænset del af kysten, der er råd til at beskytte.

(Min fremhævning.)

Hvis vi i den vestlige verden, i stedet for at bruge absurd mange penge på tiltag til at reducere vores udledning af CO2, brugte meget færre penge på at kystsikre fattige lande, så ville vi gøre meget mere godt. Mon der er noget politik, der står i vejen?

Aissata Sall, Rådgiver, miljøovervågning
Siden 2007 har der været kraftige vandstigninger, som har skabt enorme problemer i Thaiwlene-kvarteret. Derfor har regeringen med hærens hjælp lagt stenblokke ud som midlertidig kystbeskyttelse i håb om at man i fremtiden kan skaffe mere varig finansiering til at bygge en holdbar og funktionel konstruktion.

Det er da godt, at de er igang med at kystsikre, sådan som vi har gjort i mange hundrede år.

Mikael Jarnvig
Og i fremtiden må vi regne med endnu større havstigninger, da havet bliver varmere og varmere, og derved udvider sig, og det er der altså bred enighed om blandt klimaeksperter.

Hvad siger data?



Kilde: PSMSL: DAKAR 2

Data fra tidevandsmåler viser en havstigning på 1.2 mm / år. Det er ikke i nærheden af de 1-2 cm om året, der nævnes i udsendelsen. Havet er steget støt globalt med denne lille mængde siden afslutningen af sidste glaciale periode for mere end 10.000 år siden. Dertil kommer lokal landhævning og landsænkning mange steder i verden.

Mikael Jarnvig afslutter:
Og de her havstigninger, de kommer jo p.gr.a. den globale opvarmning, som jo hovedsaglig kommer p.gr.a. menneskets udledning af drivhusgasser, og paradoksalt nok, så vil de værste klimaforandringer typisk ramme de fattigste lande, som har bidraget allermindst til problemet.

Kan det betegnes som propaganda, det Jarnvig og Co. leverer udsendelse efter udsendelse? (Og hvorfor er man i Danmark tvunget til at betale til dette?)
Tilknyttet billede:

13-06-2015 12:46
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Skævvridningen af klimaspørgsmålet vil nok tiltage i medierne,jo nærmere vi kommer COP 21 i Paris.
Det er værd at bemærke,at det ikke er klimaflygtninge,der er problemet i verden,men mennesker,der flygter fra krige og konflikter.
13-06-2015 18:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Til ovenstående skal der siges, at fattigdomsflygtninge findes der også mange af.

I øvrigt sa bliver fattige folk altid ramt meget hårdere end mere velstående folk gør, når der sker en naturkatastrofe af den ene eller anden slags. Hvad der reelt er et fattigdomsproblem, bliver således ofte udlagt som et klimaproblem.
15-06-2015 13:17
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Fra mit indlæg d. 2-Jun-2015 i denne tråd:

John Niclasen skrev:
DRs Vores vejr 1. juni 2015 med Jørgen Lynge har et indlæg om hedebølge i Indien.

Her et par uger efter tog jeg et kig på situationen i Indien, om der er kommet gang i monsunen.





Begge billeder fra: Monsoon 2015

Som man kan se, er situationen meget normal. Nogle steder (blå områder) er der mere nedbør end normalt, andre steder (røde og gule områder) mindre end normalt.

Temperaturen er mange steder i Indien nu under 30 C, fordi skyer og nedbør får temperaturen til at falde. F.eks. i Goa:

Goa, India

Mon vi får denne opdatering af situationen i Indien via Danmarks Radio? Eller vælger DR et fordrejet billede og kun fortælle, når temperaturen er høj, og der er hedebølge og tørke?
Redigeret d. 15-06-2015 13:47
RE: Den videnskabelige korruption16-06-2015 10:53
John Niclasen
★★★★★
(6213)
For en måneds tid siden skrev Bjørn Lomborg:

The Honor of Being Mugged by Climate Censors

Det handler om, hvordan ansatte på et universitet, aktivister og andre i Australien har fået University of Western Australia til at aflyse oprettelsen af Australia Consensus Centre med hjælp fra Bjørn Lomborg. Den officielle udtalelse fra universitetets ledelse:

Message from the Vice-Chancellor on the Australian Consensus Centre

Det tyder på, bølle-mentaliteten har vundet indtil videre i denne sag.

Ved International Conference on Climate Change, ICCC-10, for nylig, havde den australske palæontolog og geolog Robert M. Carter en præsentation, hvor han bl.a. omtaler historien om Bjørn Lomborg og Australian Consensus Centre. Carters tale starter 1:40 inde i videoen:

Attacks on Scientists and the Corruption of Science

Det er utroligt, at vi er kommet hertil på ... hvad bliver det? ... en 25 år eller sådan noget. Men kampen fortsætter, og mon ikke sandheden vinder til sidst? Man kan jo håbe, det sker - at fornuften får overtaget - inden ondskaben destruerer sig selv. For det kan godt tage tid.
RE: Vores Vejr 16. juni 201517-06-2015 06:56
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Vores Vejr 16-Jun-2015 skal have ros for at fortælle nogle sandheder om det kolde vejr for tiden.

Søren Jacobsen fortæller 5:26 inde i udsendelsen om den sne, der falder i Norge. Flg. norske link handler om, hvordan folk fra Den Norske Turistforening aldrig har oplevet så meget sne i juni måned:

Fjellvande ekspertar har aldri opplevd så mykje snø i juni

7:28 inde i Vores Vejr fortæller Søren Jacobsen om situationen i Grønland, hvor det især i Vestgrønland er koldere end normalt på denne tid af året. Han viser fotos fra Nuuk, hvor der stadig er sne på fjeldene helt ned til vandkanten.
Tilknyttet billede:

17-06-2015 09:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John og 1000 tak for nogle rigtig gode og relevante indlæg!

Mht. Sea level ved Senegal: Ja, du får sølle 1,2 mm/år (der vel måske næppe er meget andeledes end trend generelt siden vi kom ud af den lille istid ca 1850-1900 ? )

Og når man ser på graf du linker til, så får man da heller ikke indtryk af at der i virkelighedens verden skulle være det helt store sea-level chock ongoing i Senegal?

Her er broen 2003-2008 ikke med.. og regner jeg uden den bro (og alle manglende data) får jeg en smule mindre end dig nemlig 1,0 mm/år.
I hvert fald meget lidt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

RE: Vores Vejr 19-jun-201521-06-2015 12:47
John Niclasen
★★★★★
(6213)
DR: Vores Vejr 19-jun-2015 med Mikael Jarnvig.

Efter DRs Vores Vejr havde en udsendelse med Søren Jacobsen som vært, hvor han fortalte nogle sandheder om det kolde vejr, og som jeg skrev om her, er Jarnvig tilbage med fornyet alarmisme omkring katastrofal menneskeskabt global opvarmning.

@ 05:45
Mikael Jarnvig
Maj måned har været den varmste maj nogen sinde.

Jarnvig viser en global grafik med temperaturanomalier fra NOAA, og det er også det amerikanske NOAA, der er ophav til disse påstande om den varmeste maj.



Fuld opløsning: Land & Ocean Temperature Percentiles May 2015

NOAA har en anden grafik med temperaturanomalier i grader Celsius:



Fuld opløsning: Land & Ocean Temperature Departure from Average May 2015

Dette billede bygger i høj grad på vurderinger, og ikke på direkte målinger. Flg. grafik viser de landområder, man i en vis grad har målinger fra v.hj.a. målestationer på landjorden:



Fuld opløsning: Land-Only Temperature Departure from Average May 2015

Alle de grå områder har man ikke data fra overhovedet. Eller man benytter ikke de data, man måtte have adgang til.

Hvad viser satellit data?



Kilde: Latest GLobal Temps

Flg. grafik viser globale temperatureanomalier for maj 2015 fra satellit data:



Flg. grafik viser globale temperatureanomalier for maj 1998 fra satellit data:



Man kan finde andre år og måneder, der var varmere end situationen her i 2015.

Jarnvig fortsætter:

Mikael Jarnvig
... så er der altså meget, der tyder på, at 2015 bliver det varmste år nogen sinde. Og det varmste år, der nogen sinde er målt indtil nu, det var 2014.

Det er fantastisk af Jarnvig, at han vover sådan en forudsigelse på så svagt et datagrundlag, og her kun 5-6 måneder henne i året. Påstanden om 2014 som varmeste år stammer fra samme kilde, han benytter denne gang.

Udsendelsen fortsætter med en historie om tørke på den koreanske halvø.

Journalist: Rasmus Kjølby
Den koreanske halvø oplevede senest i 90'erne en kraftig tørke, der kostede tusindvis af mennesker livet.

Jarnvig giver den lige en tak mere:

Mikael Jarnvig
Ja, det var faktisk nærmere en million mennesker, der mistede livet i det årti.

Flg. viser antallet af mennesker, der er rapporteret omkommet af naturkatastrofer i årene 1900-2011:



Hvis man søger hos grafens kilde, The International Disaster Database, finder man, at 613.066 mennesker er rapporteret omkommet på den koreanske halvø i 90'erne. 610.735 er koncentreret i året 1995.

Hvis man vælger sin søgning til kun at omfatte naturkatastrofer så som tørke, så er tallet 1.441 omkommet i det årti, altså et lavt tal, som også ses af grafen.

Hvad er forklaringen?

I 1991 brød Sovjetunionen sammen, så Nordkorea blev nødt til at bruge udenlandsk valuta, hvilket førte til et sammenbrud i udenrigshandlen og yderligere energimangel. Det var også i 1990'erne, at Nordkorea blev ramt af flere naturkatastrofer, hvilket, kombineret med det økonomiske sammenbrud, førte til hungersnød og efterfølgende udenlandsk nødhjælp.

Kilde: Nordkorea / Økonomisk udvikling

The North Korean famine, which together with the accompanying general economic crisis are known as the Arduous March in North Korea, occurred in North Korea from 1994 to 1998.

Kilde: North Korean famine

D.v.s. forklaringen skal nærmere findes i kommunistiske styres sammenbrud og den katastrofale økonomiske situation i det socialistiske/kommunistiske Nordkorea.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-06-2015 12:52
25-06-2015 12:32
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Klimakultens fremmarch er nu nået så langt, at man har indoktrineret børn og unge i en grad, så en 11-årig pige sammen med andre borgere er gået i retten i Holland for at lægge sag an mod den hollandske regering (dvs. alle hollandske borgeres folkevalgte repræsentanter), fordi de gør for lidt for at reducere udledningen af kuldioxid, som er planteføde. Og de vandt i retten!

URGENDA WINS THE CASE FOR BETTER DUTCH CLIMATE POLICIES

En af initiativtagerne til retssagen er Roger Cox, som i flg. video fortæller om baggrunden for retssagen. Videoen er et indblik i den forskruede verdensopfattelse, disse mennesker har. Hen mod slutningen af videoen nævner Roger Cox, at de har planer om lign. retssager i andre lande, i første omgang Belgien, Spanien og Storbritannien.

How EU action could save Earth from climate disaster: Roger Cox at TEDxFlanders

I virkelighedens verden er der ikke målt nogen global opvarmning i 18 år og 6 måneder i skrivende stund.



Der er ingen trend i den globale havis, siden disse satellitmålinger begyndte i 1979 (nederste røde streg er anomalien).



Den menneskelige udledning af CO2 (planteføde) har den virkning, at Jorden globalt bliver grønnere.



Norge oplever ualmindeligt meget kulde og sne her i juni måned.



Nordatlanten ser ud til at være gået kold, og vi kan i så tilfælde se frem til årtier med faldende temperaturer.



Og det er ikke fordi Golfstrømmen er gået i stå, hvilket er en umulighed så længe Jorden roterer.



Hvis man vil have en fornuftig mands syn på sagen, så lyt til tidligere medlem af Greenpeace, miljøforkæmperen Patrick Moore, i denne præsentation:

Patrick Moore - The Sensible Environmentalist

Måske Roger Cox har vist vejen? Måske man er nødt til at lægge massivt sag an mod disse repræsentanter for klimakulten, som indoktrinerer børn og unge og så intensivt arbejder på at smadre vores samfund.
Redigeret d. 25-06-2015 12:46
25-06-2015 12:53
Kosmos
★★★★★
(5370)
I virkelighedens verden er der ikke målt nogen global opvarmning i 18 år og 6 måneder i skrivende stund

- hvortil kommer den 'detalje', at dommen er afsagt på baggrund af en ikke-bindende tekst fra COP13 (Bali)!
03-07-2015 20:28
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Vores Vejr 2-jul-2015 med Søren Jacobsen havde et indlæg 6:54 inde om hedebølgen i England. Der siges bl.a., at man har målt den højeste temperatur nogensinde i England. Den blev målt 1. juli 2015 i Heathrow lufthavn til 36,7 C.

Er det sandt?

I denne nyhed fra BBC dateret 10-aug-2003 påstås, at man dengang målte 37,9 C i Heathrow lufthavn, altså 1,2 grader varmere. Nyheden nævner også 38,1 C målt i Kent, også 10-aug-2003, samt 37,1 C målt i Cheltenham i 1990.

Checker man Weather Underground, viser de også en højere temperatur for Heathrow lufthavn dengang i 2003.

Danmarks Radio og Søren Jacobsen ... alarmisme! tsk tsk

For øvrigt er vejrstationen i Heathrow lufthavn placeret i et miljø af flyenes jetmotorer og varm asfalt. Dette giver nok ikke et særlig retvisende billede af vejr og klima på de britiske øer.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 03-07-2015 20:53
05-07-2015 14:30
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Vores Vejr 25. juni 2015 indleder Morten Lynge med et "Endelig!". Nu skulle sommeren endelig være i udsigt.

Morten Lynge viser prognoser for dagene onsdag 1. juni til og med lørdag 4. juli, hvor temperaturen skulle komme op på 29 C, måske snige sig op på 30 C om lørdagen.



(Og vi bemærker den kraftige røde farvepalet. Det ser bestemt varmt ud.)

Fire dage senere, i Vores Vejr 29. juni 2015 giver Søren Jacobsen den en tak opad i prognosen, så temperaturen skulle toppe på 31 C lørdag d. 4. juli.



Dagen efter, i Vores Vejr 30. juni 2015 giver Søren Jacobsen den endnu en tak opad i prognosen, så temperaturen skulle toppe på 32 C lørdag d. 4. juli. Og fredag d. 3. juli skulle nu give en temperatur på 30 C.



Og sådan går det, som dagene går. Temperaturprognosen får en tak opad dag for dag.

Her Vores Vejr 1. juli 2015, hvor temperaturerne dog holdes for torsdag til lørdag, mens søndag får en tak opad.



Og her Vores Vejr 3. juli 2015, hvor søndag igen får en tak opad.



Og det er jo meget godt, hvis det så passer med virkeligheden. Man må jo forvente, at prognoserne bliver mere og mere præcise, som man nærmer sig tidspunktet, prognoserne omhandler.

Hvad viser virkeligheden?

Iflg. DMI blev højeste temperatur i Danmark fredag d. 2. juli 2015 målt til 28.9 C, hvilket er mere end 1 grad lavere, end Søren Jacobsens prognose havde sagt i flere dage.



Højeste temperatur i Danmark lørdag d. 3. juli 2015 blev målt til 30.2 C, altså 1-2 grader lavere, end Søren Jacobsens prognoser havde sagt i flere dage.



Så kan man spørge, om dette mon er en systematisk fejl hos Danmarks Radios "Vores Vejr", at de konsekvent har prognoser, som viser højere temperaturer, end hvad virkeligheden viser. Er dette endnu et udslag af propaganda og alarmisme, politikernes propaganda-apparat, Danmarks Radio, med deres 6 tv-kanaler og 10-12 radio-kanaler, og et årligt budget, der nærmer sig 4 milliarder kr., byder danskerne? Og hvorfor er vi tvunget til at betale til det?
05-07-2015 17:04
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Der smuttede et par datoer i ovenstående.

John Niclasen skrev:
Iflg. DMI blev højeste temperatur i Danmark fredag d. 2. juli 2015 målt til 28.9 C, ...
Højeste temperatur i Danmark lørdag d. 3. juli 2015 blev målt til 30.2 C, ...

Det er naturligvis fredag d. 3. juli 2015 og lørdag d. 4. juli 2015. Jeg beklager.
06-07-2015 00:09
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Aha, man skal altså huske at trække 1-2 grader fra det de siger i nyhederne. Jeg er ved at sætte en lejlighed i stand og lagde arbejdstiden hen til aftenen og holdt en laang siesta først og midt på dagen. Det var vist en god ide selv om det knap blev så varmt som lovet. I morgen er det behageligt igen
06-07-2015 10:50
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Morten Riber skrev:
Aha, man skal altså huske at trække 1-2 grader fra det de siger i nyhederne.

Man kan nok ikke gøre dette generelt men måske i mange tilfælde, hvis min hypotese om DRs vejrudsigter holder stik.

I lørdagens vejrudsigt sagde DRs prognose 32 C for søndag.

DMI angiver 31.9 C som døgnets højeste temperatur for søndag.
Tilknyttet billede:

06-07-2015 12:52
Morten Riber
★★★★★
(2298)
I lørdagens vejrudsigt sagde DRs prognose 32 C for søndag.

DMI angiver 31.9 C som døgnets højeste temperatur for søndag.


Ja, den var godt nok lav, den prognose. :-(

Nej, det er ren sarkasme, og den er også forkert adresseret. I virkeligheden takker jeg for de informative indlæg ;-)
06-07-2015 13:55
John Niclasen
★★★★★
(6213)
En betydelig detalje er de 35 C i det sydlige Sverige fra DRs prognose for søndag. Temperaturen er placeret nær vejrstationen i Växjö. Data fra denne station viser max. 30 C (86 F) for søndag.

Vedhæftet billede fra: METAR Information for ESMX in Vaxjo, Sweden

Jeg har også checket et par af de nærmeste vejrstationer på Växjö, og ingen kommer i nærheden af 35 C, som DRs prognose viser.
Tilknyttet billede:

10-07-2015 11:06
Kosmos
★★★★★
(5370)
DR P1morgen bragte i dag (kl. 0641 - og senere) et interview med JesperTheilgaard i forbindelse med af slutningen af den 'videnskabelige' klimakonference i Paris; det var en temmeligt lavmælt lavmælt JT, der udtalte sig - han sagde faktisk ikke mere, end han 'skulle' (i embeds medfør)!
21-07-2015 13:25
Kosmos
★★★★★
(5370)
det var en temmeligt lavmælt lavmælt JT, der udtalte sig

- tilsvarende kan ikke siges vedr. hans 'indsats' i dagens morgenradio (radioaviser + p1morgen). Bla. gjorde han et stort nummer ud af 2015 som varmeste år siden 1880!

Ikke så meget som et kvæk om satellitdata eller temperaturjusteringer, jf. vedhæftet fil.

For DR drejer det sig åbenbart om - som (C)OPvarmning - stedse at skrue op for retorikken - ihukommende salig Dr. Schneiders manende ord:

On the other hand, we are not just scientists but human beings as well. To do that we need to get some broad based support, to capture the public's imagination. That, of course, means getting loads of media coverage. So we have to offer up scary scenarios, make simplified, dramatic statements, and make little mention of any doubts we might have...


Han har åbenbart ikke levet forgæves!

Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-07-2015 13:27
21-07-2015 19:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jesper Theilgaard ignorerer fuldstændig satellitdata og UHI effekten,som er beregnet til 1,2 gr.C +/- 0,5 gr.
Ved at indregne UHI ville den globale temperatur Idag være ca den samme som i år 1900.
22-07-2015 00:24
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Kosmos skrev:
det var en temmeligt lavmælt lavmælt JT, der udtalte sig

- tilsvarende kan ikke siges vedr. hans 'indsats' i dagens morgenradio (radioaviser + p1morgen). Bla. gjorde han et stort nummer ud af 2015 som varmeste år siden 1880!

Direkte link til indslaget med Jesper Theilgaard:

Jorden har sat varmerekord. Varmeste første halvår siden målinger startede

DR har i denne forbindelse dette indlæg under "UDLAND":

Varmeste juni i 135 år sætter Jorden på hed rekordkurs

samt dette indlæg indeholdende videoer med Jesper Theilgaard:

VIDEO Jesper Theilgaard: 2015 kan blive rekordvarmt

Er det propaganda?
Tilknyttet billede:

28-07-2015 21:06
John Niclasen
★★★★★
(6213)
5 korte videoer med Patrick Moore:

Environmental Science @ Prager University

I "Why I left GreenPeace" fortæller Patrick Moore om, hvordan organisationen ændrede sig, så han følte sig nødsaget til at forlade den.

"What They Haven't Told You about Climate Change" og "The Truth about CO2" er Patrick Moores syn på klimadebatten, klimaforandringer og CO2s rolle.

"Are GMOs Good or Bad?" handler om gen-modificerede organismer. Og endelig

"Trees Are the Answer" handler om træer, skovbrug og landbrug.
28-07-2015 22:26
Kosmos
★★★★★
(5370)
Har foreløbigt set disse to:

"What They Haven't Told You about Climate Change" og "The Truth about CO2" er Patrick Moores syn på klimadebatten, klimaforandringer og CO2s rolle

- begge meget interessante og vel præsenterede!
29-07-2015 12:34
peddersen
☆☆☆☆☆
(22)
@Kjeld Jul
Du skriver21. juli:
"Jesper Theilgaard ignorerer fuldstændig satellitdata og UHI effekten,som er beregnet til 1,2 gr.C +/- 0,5 gr."
Er det en bekræftet kendsgerning?
På forhånd tak
Side 3 af 47<12345>>>





Deltag aktivt i debatten Klima Kampen:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kampen mod støj kan ikke følge med fremtidens togtrafik026-09-2022 16:46
Danmark står alene i CO2-kampen228-11-2011 16:22
"Kampen om klimaet" på TV 2 News1707-01-2010 23:54
Artikler
Milepæle i kampen mod klimatruslen
Er Danmark et foregangsland i kampen mod klimatruslen?
NyhederDato
It-forbruget sinker kampen mod global opvarmning18-05-2009 10:52
Kina satser på elbiler i kampen mod CO204-05-2009 10:39
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik