Husk mig
▼ Indhold

Klima og kærlighed..?


Klima og kærlighed..?20-02-2010 11:31
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Kender du nogle eksempler på, at folks interesse for klima har ført til, at de har fundet kærlighed og en partner med samme interesse..?


Jeg tænker på John Lennons slogan "make love, not war".
Hvor var det dog nemt at skabe et fællesskab om sådan et tema.
Os imod resten, og vi smider os bare ned og hygger os, indtil politiet kommer og bærer os væk.
Drama, protest, fællesskab, fest, drugs og musik uden videre hensyn til resurseforbrug og bæredygtighed.

Så nem er klimakampen ikke...
Den kræver faktisk en fornuftig og ansvarlig indsats fra den enkelte, og det er ikke nær så sjovt og frit.
Hvem stræber efter etbarnspolitik, lille jordhulebolig, isoleringsarbejde, støjende vindmøller, lavt transportforbrug, større skattetryk, højere energiafgifter, affaldsrestriktioner, kødløse dage, lugning i køkkenhaven og en halvkold stue..??
Derforuden er debatten også præget af stor uenighed i begge lejre, så et holdningsfællesskab er næsten umuligt at opnå. Billedet viser nærmere et stort antal hanlige "lonesome wolfs", som knurrer af hinanden.
Det er måske uundgåeligt, men et dårligt udgangspunkt for kærlighed, da kvinder normalt ikke bryder sig om mænd med meninger. De fleste kvinder foretrækker nærmere en handymand med en flot krop.
Selvom den enkelte muligvis er drevet af kærlighed til natur og mennesker, så kan det virke fuldstændig håbløst at skabe stærke og gode fællesskaber på baggrund af klimaforandringer.
Vi skal måske helt ned på det barnlige "jeg elsker dig, ska' vi slås"-stadium for at finde håb for kærlighed og klima i kombination.
Ellers er det mit indtryk, at prøveballoner og utraditionelle holdninger trives bedst i bøssemiljøer.

Er jeg for pessimistisk..?

Måske er min analyse præget af, at jeg selv har været single for længe.




.
20-02-2010 11:41
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Hej Jakob
Jo, jeg er i et ægteskab, hvor vi er rygende uenige om klima, mildest talt. Mit handyr er ikke specielt flot og han har megt markante meninger om alt mellem himmel og jord. MEN vi elsker hinanden på trods... da det daglige liv er fyldt med humor og fælles måde at indrette os på og være til på. Jeg er jo skeptikeren og han er den videnskabelige (i egne øjne). Så det kan ind i mellem være drøjt for os begge!

....
Jeg var vist lidt hurtig i mit svar: vi har ikke fundet sammen omkring klima, men man kan så modsat sige at vi heldigvis ikke er blevet skilt på grund af det!


....
Redigeret d. 20-02-2010 11:47
02-03-2010 02:46
Michael
★★☆☆☆
(196)
Måske er min analyse præget af, at jeg selv har været single for længe


"Hvad skal jeg gøre?" Spurgte han.
"Gå ud og spil den af."
"Tror du det er forbi?"
"Selvfølgelig er det forbi, det har været forbi længe, lige fra starten. Du kommer aldrig, Jakob, til at udgøre en ung piges erotiske drøm. Du bliver nødt til at indse det, det kommer aldrig til at ske for dig. Under alle omstændigheder er det allerede for sent. Den seksuelle fiasko, Jakob, som du har haft siden puberteten, den frustration, der har forfulgt dig lige siden, har sat uudslettelige spor i dig. Og selvom du så kommer til at være sammen med kvinder – hvilket jeg helt ærligt ikke tror – så vil det ikke være nok, det vil aldrig nogensinde være nok. Du vil for altid være et fortabt barn af den ungdomskærlighed, du aldrig har kendt. Såret i dig er allerede smertefuldt, og det vil blive værre og værre. Til sidst vil en frygtelig og uafvendelig bitterhed fylde dit hjerte.

Der vil aldrig være nåde eller forløsning for dig

Du kan tro du har levet så lidt, at du er tilbøjelig til at tro, at du ikke skal dø; det forekommer usandsynligt, at et menneskeliv kan bestå i så lidt; man tror trods alt, der må ske et eller andet før eller siden. Det er en stor fejltagelse. Et liv kan sagtens både være tomt og kort. Dagene går uden at efterlade sig spor eller minder; og pludselig en dag er det slut.

Jakob løftede hovedet.

Jeg er nødt til at bevare min position som "venstreorienteret klimabevidst humanist", det er min eneste chance, tænkte Jakob, inderst inde overbevist.












http://www.borgen.dk/product.asp?product=1386
Redigeret d. 02-03-2010 03:00
02-03-2010 11:24
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Michael


Tak for psykoanalysen. Men jeg tror måske nærmere, at gode erfaringer fra parforhold i ungdommen kan være en hæmsko, fordi de fører til større forventninger end kun noget erotisk i et senere forhold.

Kærlighed er ikke så nem at stille op i en ligning.



Lars Lilholt synger, at alt er kun en genvej for at finde kærlighed.

Det gælder måske også, selvom vejen går over åen efter vand.




.
03-03-2010 21:07
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
Jeg synes godt nok - at du er temmelig streng, Michael.


Jeg læser tit herinde - men har sjældent lyst til at svare.

Kan du nu selv gætte - hvorfor???
03-03-2010 23:27
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Dompap

Når du kun svarer på strenge indlæg som Michaels, så må antallet af svar fra dig jo nok være proportionalt med antallet af strenge indlæg fra Michael.




.
06-03-2010 23:06
Michael
★★☆☆☆
(196)
Dompap skrev:
Jeg synes godt nok - at du er temmelig streng, Michael.


Jeg læser tit herinde - men har sjældent lyst til at svare.

Kan du nu selv gætte - hvorfor???


Løst og fast | Fri debat



Skulle du være i tvivl er Jakob utvivlsomt en fyr de færreste kvinder har fortjent (ikke at kvinder generelt gør sig fortjent til nogen mand tværtom) men du forstår hvad jeg mener. Jakob er en fin fyr jeg til enhver tid kunne holde ud at være sammen med på et rent venskablig plan. Han har fine kvaliteter. Det er naturligvis ikke noget kvinder lægger mærke til. Så det hele afhænger af Jakob selv. Jeg tror dog, uden at vide det, at de fleste kvinder hurtigt vil komme til at kede en velbegavet fyr som Jakob.

Personligt bryder jeg mig ikke om kvinder. De fleste danske kvinder er omstavrende tomme smykke-skrin. Mænd kan generelt ikke holde ud at være tætte venner med kvinder da de udgør en belastning. Det højeste jeg har opnået er at holde af en kvindes kærlighed til mig (altså ikke kvinden i sig selv). Det jeg troede var kærlighed til kvinder var bare liderlighed. Da sexlysten forsvandt grunden til at opsøge kvinder. Så hvorfor opsøge kvinder?

Mænd er derimod uendelig meget mere intellektuelt stimulerende at være sammen med i en grad så jeg slet ikke kan se pointen i at tilbringe tid sammen med kvinder længere.

(jeg er kommet til den konklusion det skyldes at mænd har perioder hvor de er mere alene derfor udvikler mænd sig mentalt). (måske en slags kærlighed)

Ok, well, danske kvinder bliver nok hyldet som fantastiske men ved eftersyn har de jo ingen personlighed og lever højt på mændende og mændendes evner evner til at mytologisere kvinden og ophøje hende til noget hun ikke er.
Redigeret d. 06-03-2010 23:12




Deltag aktivt i debatten Klima og kærlighed..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kærlighed1019-10-2009 03:14
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik