Husk mig
▼ Indhold

Klimadebatten A-Z


Klimadebatten A-Z17-01-2010 23:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Reklame




Jeg har sammenfattet en del videnskabelige emner vedrørende klimadebaten i et forhåbentlig overskueligt "opslagsværk" .

Indledende ord:

Klimadebatten kompliceres idet alt fra byvarme, havstigninger, CO2-fysik, søskaller til Solens aktivitet og Polar bjørne er i spil. Og for mange emner ses forskellige data der peger i hver sin retning og tilmed ofte tolkes forskelligt.

Uanset hvilket aspekt man måtte sætte spørgsmålstegn ved i klimadebaten i forhold til global opvarmning, vil det derfor kunne udlægges som om man ikke ser "helheden" i data. Således må nærmest "alt" nævnes på én gang for måske at blive lyttet til? I det følgende er der overvejende fremlagt netop de oplysninger der ikke oftest når frem til pressen som et lille bidrag for at få den samlede debat tilbage på en realistisk og nuanceret middelvej.
Nok er denne "klimadebat A-Z" omfangsrig – men alligevel er hvert emne kun behandlet i korthed.

Der er også uenighed blandt de forskellige skeptiske forskere om mange forhold – som der bør være i enhver sund videnskabelig sammenhæng. Derfor er nærværende skriv ikke et bud på den "endelige sandhed", men blot et oplæg som givetvis vil blive korrigeret senere. Jeg vil meget opfordre alle til at give input til nye punkter i denne A-Z, måske links til de bedste artikler der burde refereres til samt som nævnt input til evt. fejl og mangler. Tak på forhånd.


Branner valgte at dele det op i to (god idé..!) og Nedenfor vises ruten til artiklerne.
Alternativt haves her er direkte links:
Del 1 http://www.klimadebat.dk/frank-lansner-klimadebat-a-z-del-1-r141.php
Del 2 http://www.klimadebat.dk/frank-lansner-klimadebat-a-z-del-2-r142.php


Brok, input, idéer, anything: Det er meget velkomment. Det kunne være spændende at få denne A - Z gjort bedre og bedre og således mere og mere anvendelig out there.

Bedste hilsner, Frank
- og tak til Jeppe.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

18-01-2010 09:20
SörenProfilbillede★☆☆☆☆
(133)
Enormt flot som indgang til de forskellige områder! Meget svært for nogen at forlange noget som helst andet eller mere, gøres heller ikke herfra :-) (i det tilfælde, om ocean heat budget måske, albedo, vanddampmålinger? - over tid).
Redigeret d. 18-01-2010 09:22
RE: Bravo!18-01-2010 10:04
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Super Frank!
Tak for det.
Og tak til Branner for at lægge hjemmeside til.
18-01-2010 10:18
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Fantastisk arbejde, måske vi skulle poste denne som almen interesse rundt omkring på verdens forum's som en anden Mernild
18-01-2010 10:29
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Også tusind tak for et kæmpe flot arbejde herfra. Selvom det stadigvæk ind i mellem er "svært stof" for mig, læses der med stor interesse.
RE: Fantastisk arbejde18-01-2010 14:16
galoredk
☆☆☆☆☆
(41)
Det er super lavet Frank. Tusinde tak for det store arbejde.

Hvis man skal kunne bruge det "out there" ville en engelsk version nok være perfekt. det er et kæmpe arbejde at oversætte og linke med billeder og artikler, men hvis nogne kunne gøre det, ville man kunne bruge det også på ikke danske sites. Jeg debatterer f.eks. heftigt på www.politicsforum.org og deres environmental sektion.
her

På det site er der en god blanding af skeptikere og troende, men der mangler bestemt en skeptiker med den indsigt du har.

Ihvertfald er det virkeligt detaljeret arbejde og jeg er meget taknemmelig.
RE: Kan nogen hjælpe med oversættelse af A-Z til engelsk?19-01-2010 10:18
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Jeg blev så begejstret for Franks A-Z, at jeg besluttede at den skal oversættes til engelsk. Jeg er ved at sætte siden hidethedecline.eu op, hvor skellettet vil blive A-Z, oversat til engelsk.

Jeg har diskutteret det med Frank, og han har givet tilladelse til at benytte materialet. Det er jo ikke meningen at den side på nogen måde skal "konkurrere" med nærværende, som jo er det sted hvor vi danskere diskuterer klima. Ideen er netop, at Franks store arbejde kommer ud til en bredere kreds.

Såfremt der er nogen der er interesseret i at hjælpe med oversættelse af A-Z, så send mig evt en e-mail, så kan jeg fordele opgaverne: ns@hidethedecline.eu. Jeg starter selv fra en ende af med A.

Jeg har tænkt mig, at der for hver artikkel kommer en blog, således at indholdet i artiklen løbende kan justeres, når der kommer ny viden. Jeg er meget åben for alle mulige forslag iøvrigt.

Jeg har ikke rigtigt overblik over hvor stort et arbejde det bliver, men der bliver helt sikkert brug for hjælp på mange områder.
19-01-2010 13:37
Kosmos
★★★★★
(5370)
Såfremt der er nogen der er interesseret i at hjælpe med oversættelse af A-Z, så send mig evt en e-mail, så kan jeg fordele opgaverne: ns@hidethedecline.eu. Jeg starter selv fra en ende af med A

- jeg vil da gerne forsøge med lidt hjælp; sender snarest en mail. Går ud fra, du har bemærket tilstedeværelsen af 'Union Jack' lige under logind/ud boxen? Ved dog ikke, hvor meget det 'batter'?
'rick_uk' kommer, som navnet antyder, dérfra; han kan måske bedst hjælpe, hvis ellers stoffet falder i hans smag?
19-01-2010 15:30
rick_uk
★★★★☆
(1140)
han kan måske bedst hjælpe, hvis ellers stoffet falder i hans smag?

Take fordi du tænkt på mig, Kosmos!
Jeg har kikket hurtigt på Franks A-Z. Imponerende indsats, men ikke noget jeg kunne sætte mit navn til med god samvittighed. :

Jeg må takke nej
19-01-2010 15:50
Kosmos
★★★★★
(5370)
...men ikke noget jeg kunne sætte mit navn til med god samvittighed

- nej, det anede mig! Men da må vi andre amatører jo forsøge os efter bedste evne - så kan du altid få dig et billigt grin sidenhen: Engelsk er bestemt ikke noget let sprog, selvom det måske nu og ku' se sådan ud!
19-01-2010 15:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej og 1000 tak for den gode modtagelse, Jeg synes der manglede et nemt overblik alla A-Z.

Hvis i har gode emner eller tilføjelser, rettelser, please come forward.

Nicolai: Jeg er meget imponeret over den energi du sætter for dagen, og øh - er det ok at jeg selv oversætter :-) ? Hvornår skal du bruge det?

@Rick
Du er yderst velkommen til at anvise konkrete fejl, for det vil der helt sikkert være.
Redigeret d. 19-01-2010 16:44
19-01-2010 15:52
Kosmos
★★★★★
(5370)
...og øh - er det ok at jeg selv oversætter :-) ?

- aha, dér slap vi brat af krogen igen!
19-01-2010 16:11
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
En guldmine. Stor tak til Frank Lansner.

Denne tråd er bookmarked. Super indlæg at bruge som opslagsværk når man lige skal opfriske forskningsresultater/problemer indenfor et delområde af klimaforskningen.
19-01-2010 17:08
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Frank Lansner skrev:
Hej og 1000 tak for den gode modtagelse, Jeg synes der manglede et nemt overblik alla A-Z.

Hvis i har gode emner eller tilføjelser, rettelser, please come forward.

Nicolai: Jeg er meget imponeret over den energi du sætter for dagen, og øh - er det ok at jeg selv oversætter :-) ? Hvornår skal du bruge det?

@Rick
Du er yderst velkommen til at anvise konkrete fejl, for det vil der helt sikkert være.


Det er selvfølgelig top hvis du selv hjælper med oversættelse, Frank.
Jeg har lavet et skema som kan ses på http://www.hidethedecline.eu/pages/test/translate.php.

Login:
Bruger: test
password: test

Som det kan ses har jeg selv i første omgang lagt billet ind på de første 10 artikler. Efterhånden som der bliver lagt billetter ind, vil jeg skrive dem ind i skemaet. Senere vil jeg nok lave ind lille database, hvor de enkelte artikler ligger på såvel dansk som engelsk.
Jeg vil selv være væk i en lille uges tid, men jeg prøver at holde skemaet up-to-date. Laver lige en test på om jeg kan blogge fra mobilen bagefter.

Jeg får nok ikke mulighed for at gøre noget ved sitet før i næste uge. Afhængig af hvor langt vi til den tid er med oversættelsen vil det så komme op at køre i version 1.0 (eller hvad det nu hedder). Det bliver public, så snart alle artikler er oversat.

For alle der gerne vil hjælpe med oversættelsen, men er usikre på om deres engelsk er godt nok, vil jeg foreslå at lægge billet ind på en enkelt artikkel i første omgang. Send den derefter til mig, så får I feed-back fra mig. Jeg er ikke ekspert, men jeg har dog en del erfaring i at formullere mig skriftligt på engelsk, og det slæber vist nogenlunde af:
ns@hidethedecline.eu
RE: test mobilblog19-01-2010 17:16
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
ser ud til det virker
RE: Oversættelse19-01-2010 18:50
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Frank har tilbudt selv at oversætte A-Z

Så håber vi, at det kommer op at køre en gang i næste uge
19-01-2010 23:11
Kosmos
★★★★★
(5370)
Så håber vi, at det kommer op at køre en gang i næste uge

- Amen!
25-01-2010 20:50
Rune
☆☆☆☆☆
(17)
Frank Lansner

Jeff ID har en post om mangelfuld adgang til data fra landbaserede temperaturmålinger (GHCN). http://noconsensus.wordpress.com/2010/01/22/3623/#more-7628

Har det en plads i dit indlæg eller er det dækket?
RE: Referencer26-01-2010 00:34
John Niclasen
★★★★★
(6214)
Godt initiativ med sådan en A-Z! Jeg vil anbefale at have referencer f.eks. til hvor grafer og billeder er hentet fra. Jeg kan hjælpe med den første. Billederne under "Temperatur stationers kvalitet" er fra:
How Bad is the Global Data

Desuden en rettelse: Det første af de 2 billeder viser ikke 1976, men 1978.
26-01-2010 01:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
1000 tak or input!!! Bliv endeligt ved med inputs!!. Er ved at oversætte til Engelsk, - det tager faktisk noget tid, men jeg kigger på det snarest!

Til de nyankomne: det er disse vi snakker om:
Del 1 http://www.klimadebat.dk/frank-lansner-klimadebat-a-z-del-1-r141.php
Del 2 http://www.klimadebat.dk/frank-lansner-klimadebat-a-z-del-2-r142.php
Redigeret d. 26-01-2010 01:21
08-02-2010 23:27
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Nu vil jeg ikke ødelægge jeres projekt med .eu-hjemmesiden, hvis det er noget, I har arbejdet på og gerne vil have op at køre... Men jeg vil blot gøre opmærksom på, at engelske oversættelser også kunne være en effektiv måde at kickstarte debatten på http://www.climate-debate.com.
Jeg kender da i hvert fald en del engelsktalende personer, der sikkert vil finde dine synspunkter ganske provokerende, og som nok ikke kunne holde sig fra at give svar på tiltale...

Du er derfor meget velkommen til at starte tråde med de forskellige punkter i det engelske forum, Frank. Det lykkedes mig jo tilsyneladende ikke at få sat gang i debatten under COP15. Og på trods af manglende indsats fra min side efterfølgende, har jeg da ikke tænkt mig at pille siden ned endnu.

Men som sagt... jeg vil ikke kapre noget, hvis I er ved at stable den anden side på benene og gerne vil have teksterne begrænset dér.

Bare et forslag.
Redigeret d. 08-02-2010 23:28
RE: hidetehdecline.eu09-02-2010 12:41
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
http://www.hidethedecline.eu/ er nu oppe og køre!

Vi håber, at nogle af klimadebats læsere OGSÅ vil finde vej dertil, selvom det er på engelsk.
Kommentarer er meget velkomne.

@branner
Frank vil svare dig.
09-02-2010 16:07
ISIS
★★☆☆☆
(361)
@Nicolai Skjoldby

Nu håber jeg da ikke, at du og Frank helt forsvinder væk her fra klimadebat. Det ville være rigtig ærgeligt. Det er i øvrigt et flot sted I har fået lavet
09-02-2010 19:15
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Tak for det ISIS!
Vi forsvinder helt sikkert ikke her fra. Det er jo her det sner på dansk.
09-02-2010 19:19
ISIS
★★☆☆☆
(361)
@Nicolai Skjoldby

Det er godt at høre...og held og lykke med jeres nye sted, bliver spændende at læse diverse debatter der! (også)




Deltag aktivt i debatten Klimadebatten A-Z:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik