Husk mig
▼ Indhold

Klimafestival, 5.-7. september 2008


Klimafestival, 5.-7. september 200829-08-2008 22:36
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
For de af jer, der bor i København, kunne det måske være interessant at kigge nærmere på klimafestivalen, der først og fremmest foregår ved Højbro Plads og Ved Stranden. Her er programmet:

Fredag kl. 15-20
15.00 - Festivalpladserne åbner
15.15 - Opvarmning - Nana Larsen Band synger og spiller, scenen, Ved Stranden
16.00 - Åbning af festivalpladsen og uddeling af Københavns Miljøpris 08 ved Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, scenen, Ved Stranden.
16.15 Åbningskoncert med Johnny DeLuxe, scenen, Ved Stranden

Lørdag kl. 10-17
10 - Festivalpladserne åbner
10- Sabotørens kusine uddeler smagsprøver på klimavenlig brunch, Ved Stranden
11.15- Lise Faurschou viser vej til klimavenlig madlavning, scenen, Ved Stranden
13-14.30 - Klimavenlig sejlads med DFDS Canaltours, hvor Jesper Theilgaard fortæller om konsekvenserne af klimaforandringer. Mødested – DFDS Canal Tours, Gl. Strand
13.30 - Peter Mygind synger kærlighedssange til maden og til livet, scenen, Ved Stranden
14-30-Peter Larsen giver stof til eftertanke med sit satiriske klimashow, scenen, Ved Stranden
15.30 Kuno Bonne giver tips til klimarigtigt forbrug og gør-det-selv-arbejde i det cool klimahjem
16- Lise Lykke Steffensen, Slowfood Danmark, indvier i foreningens arbejde og fødevarernes mangfoldighed, scenen, Ved Stranden
17 - Festivalpladserne lukker

Søndag kl. 10-16
10 - Festivalpladserne åbner
10- Sabotørens kusine uddeler smagsprøver på klimavenlig brunch, Ved Stranden
11-13 - Klimavenlig sejlads med DFDS Canaltours, hvor Jesper Theilgaard fortæller om konsekvenserne af klimaforandringer. Mødested – DFDS Canal Tours, Gl. Strand
11.15 - Kok Bo Jakobsen giver en underholdende opsang: Hvorfor er det sund fornuft at købe danske kvalitetsråvarer i sæson?! scenen, Ved Stranden
13- Alberte Winding synger gamle og nye sange, scenen, Ved Stranden
14.15 - Sebastian Klein underholder børn og voksne med sit skøre klima-safarishow, scenen, Ved Stranden
15 - Cykelværksted lukker
15.30- Benjamin Agerbæk synger og spiller, scenen, Ved Stranden
16 - Festivalpladserne lukker

Samtidig vil der foregå forskellige ting andre steder i byen. Jeg er f.eks. selv blevet overtalt til at stå for et agendacenter og vise nogle solceller m.m. frem ved Saxosgade lørdag og Karens Minde søndag...

Klimabevægelsen vil også have en bod under festivalen, hvor der bl.a. vil blive fremvist elbiler, se mere her.
Redigeret d. 29-08-2008 22:39
08-09-2018 11:44
Kosmos
★★★★★
(5371)
For de af jer, der bor i København, kunne det måske være interessant at kigge nærmere på klimafestivalen, der først og fremmest foregår ved Højbro Plads og Ved Stranden. Her er programmet

- (10 år senere)...jeg hørte i morgenradioen, at der d.d. afholdes (global) Climate Action Day. Det er tilsyneladende ikke en begivenhed, der har stået større blæst omkring - i så fald er det 'tihvertifald' undveget min opmærksomhed!

Jeg googlede lidt for at finde oplysninger vedr. danske arrangementer, hvor jeg fandt dette, og så lidt fra Odense.
Det bliver interessant at se medieomtalen - if any?

Redigeret d. 08-09-2018 11:58
09-09-2018 10:23
Jakob
★★★★★
(9267)
­



I stedet for at undre sig over, at klimainteressen er faldet siden optakten til COP15 i København, så bør man nok i stedet undre sig over, at den danske befolkning dengang var så underinformeret, at dens forhold til klima kunne minde om interessen for den første månelanding.

At der i dag ikke er den store interesse, hvergang en raket sendes ud i rummet skyldes ikke, at verden er ophørt med at udvikle og opsende raketter, eller at ingen mere interesserer sig for rummet. Det er nok mere seriøst end nogensinde. Men det er ikke en nyhed mere.





­
09-09-2018 10:45
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men det er ikke en nyhed mere

- nej, men i betragtning af den begrænsede forhåndsomtale overrasker det mig faktisk alligevel (bla. vejret taget i betragtning), at det åbenbart lykkedes at mobilisere nogle hundrede i Aalborg og flere tusinde i 'Københavnstrup'!


Mon ikke det er 'de sociale medier', der trækker en stor del af læsset her?
09-09-2018 13:22
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Kosmos skrev:
hundrede i Aalborg og flere tusinde i 'Københavnstrup'!


Mon ikke det er 'de sociale medier', der trækker en stor del af læsset her?



15.000 klimademonstranter på gaden 10 år efter nyhedens interesse har lagt sig. Det kan næsten kun være en politisk protest og slet ikke så lille endda.
Som altid spiller vejret på dagen nok også en rolle for antallet.
En ekstrem varm sommer med tørke har sikkert også været med til at øge klimabevidstheden i år.
Men det må nok alligevel siges at være et pænt stort vink med en vognstang til politikerne om, at mange begynder at gennemskue, at regeringerne har gjort for meget skidt og for lidt godt for klimaet siden COP15.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/arrangoer-bag-klimamarch-politikerne-kan-ikke-ignorere-15000-danske
Ifølge Nikolaj Kornbech vidner det høje deltagerantal om, at danskerne efterlyser både flere og mere ambitiøse initiativer fra politikerne på klimaområdet.





­




Deltag aktivt i debatten Klimafestival, 5.-7. september 2008:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik