Husk mig
▼ Indhold

Køb af bærbar computer..?


Køb af bærbar computer..?31-10-2008 11:51
Jakob
★★★★★
(9267)
 




Hvis man skal købe en computer og gerne vil tage klima- og miljøhensyn (= økologiske hensyn), så går jeg ud fra, at man skal købe en bærbar computer. Men hvilken model skal man vælge..?

http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?Parent=1&ID=48
Hvis man er tilvænnet Windows, så bliver man jo nok uvenner med en lille "Linuxbook" til 1.526 kr..?
Den er sikkert også alt for lille til både kontor, Internet og billeder..?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=468190&searchArea=&Soegeord=





 
31-10-2008 12:47
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Kan huske jeg for et års tid siden i USA læste en artikel hvor de havde forsøgt at køre en "livs-cyklus" analyse på bærbare. Her vandt en Apple-model (så vidt jeg husker Macbook) med stor margin. Ikke så meget udfra strømforbrug men udfra holdbarhed og levetid hvor de forsøgte, at inkludere i analysen "belastning" ved reperationer og tid til udskiftning blev foretaget.
Tror du skulle overveje om du kan finde information om sandsynlighed for nedbrud osv. af modellerne selvom det sikkert er svært at finde.
31-10-2008 14:27
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men hvilken model skal man vælge..?

- jeg har langt fra fornødent overblik over udbuddet til at vejlede her. Men baseret på egne (lidt smertelige) erfaringer vil jeg anbefale størst mulig omhu mht. batteriet!
For ca tre år siden købte jeg min første bærbare {'Acer 3003LCI'}, som var udstyret med et Lion-batteri. Som nyt kunne batteriet 'holde' i godt 40 minutter - så jeg 'spurgte omkring på nettet', om andre brugere opnåede lignende ydeevne(?) De svar, jeg fik, tydede på, at batteriet var 'ret normalt'.
Som tiden gik, faldt 'holdetiden' gradvis - og efter ca. 15 måneder var batteriet uanvendeligt, uanvendeligt, at pc'en slet ikke kunne virke med påsat batteri!
Jeg kontaktede leverandøren (den stedlige TDC butik), som lakonisk meddelte, at der kun ydedes 6 mdr. garanti på batterier til bærbare!

Denne påstand kunne der muligvis være 'fulgt op på'(?), men det orkede jeg ikke.
Et nyt batteri ville koste 12 - 1500 kr., så dét opgav jeg også!
Summa summarum: pc'en kører nu uden batteri - hvilket selvsagt nedsætter 'bærbarheden' en del!
31-10-2008 14:43
manse42
★★★☆☆
(633)
Af egen erfaring kan jeg sige at jeg har en bærbar Mac (iBook) fra 2001 , som jeg stadig bruger til tekstbehandling, regneark og lettere internet (Youtube ER passé). Den kunne opdateres til det styresytem der var aktuel for 3 år siden (10.2) og stadig køre fornuftig. Jeg har selv udskiftet harddisken til en 80 Gb hvorved jeg fik tre gode skruer i overskud
. Den skal nu have et nyt batteri, og det koster så 695 kr for denne model. Jeg overvejer om det er det værd da de nye nu kommer med MultiTouch trackpad. Den er blevet behandlet ganske ukærligt (4 år i en lille piges varetægt), men har aldirg været til reparation.
Redigeret d. 31-10-2008 14:48
01-11-2008 17:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

"Til dit brug vil jeg anbefale en kugleramme af træ, når den ikke virker mere kan du brænde den af som CO2-neutral."

Spøg til side - før du køber en computer bærebar eller stationær, skal du finde ud hvilke krav du stiller, dvs. hvad er dit forbrugsmønster. Når du ved, hvad computeren skal kunne, må du undersøge markedet for at finde den/de computer(e), som kan levere det ønskede, ud fra det kan du så vælge den billigste eller den mest driftsøkonomiske.
03-11-2008 12:00
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Angående Linux, så vil jeg anbefale alle at kigge her:


http://www.dr.dk/DR1/penge/2008/10/29103712.htm
-----------------
Hvis du skal spare penge næste gang, du køber ny computer, så skal du vælge en uden programmer som Windows og i stedet bruge nogle, der er gratis.
------------------

Gratis software og langt mindre behov for stor maskinkraft.

Jeg har meget svært ved at finde en god logisk forklaring på, hvorfor jeg ikke skal skifte til Linux.

Findes den i det hele taget...??






@Kosmos


Du er da en dygtig dreng, at du bruger nettet i stedet for et batteri.


Efter min mening burde det forbydes at lave specielle powerpacks til bærbare PC'er.
Det betyder ikke særlig meget for størrelsen, men det kan betyde meget for miljø, klima og pengepung.
Nogle gange kan man godt være heldig ved hjælp af fusk og vold at åbne en powerpack, så man kan skifte cellerne.
Men ikke altid, og det er måske ikke noget at gå i lag med, hvis man ikke har en ekstra.

Kan den køre med strømforsyning, selvom batteriet er pillet ud..?


Jeg har fundet et sted, hvor man kan søge på batterilevetid:
http://notebooksalg.computersalg.dk/gruppe.html?SamleMenuID=9999&gruppe=7&sort=4




@overfloedigt

Jeg kunne godt tænke mig en MAC. Men jeg synes, at de er for dyre.

Bruger MAC standardbatterier..?




@Boe Carslund-Sørensen


Hvis Herren ønsker at sammenligne skolepapirer for de naturvidenskabelige fag, så siger han bare til.  


Den skal netop ikke kun være billig og driftsøkonomisk. Den skal også være Klima- og miljøvenlig.



 
03-11-2008 13:02
manse42
★★★☆☆
(633)
Mac: Hvis du tager prisen, lægger alle "ekstra omkostniger" oveni som eksempelvis ny hardware softwareopgraderinger og reparationer og deler den med det antal år maskinen har været i tjeneste, så får du den reelle pris. Et slag på tasken siger mig at Mac har en reel dobbelt så lang aktiv(!) levetid end en tilsvarende mærke PC. Og så er der det mindre affald til sortering
Batterier:
Hvis jeg ser på http://www.batterier.dk har begrebet standardbatterier til bærbare computere ikke rigtig nogen betydning. Her kan du også se at batterier hørende til Apple bærbare fra 1993 tilbudt til salg.
forøvrigt fandt jeg lige regningen. Min iBook er købt i 2000 og ikke 2001...

Manse42

formerly known to have been "overfloedig" for a while
Redigeret d. 03-11-2008 13:09
04-11-2008 08:34
Jakob
★★★★★
(9267)
 


@manse42


Har du rettet dit brugernavn..?
Ellers har jeg da vist et lille forklaringsproblem i mit sidste svar til dig.  


Jeg tror, at du har ret i, at ingen bærbare bruger batterier i standardformater endnu.
Men jeg ser ikke tilstrækkelig teknisk begrundelse for, at det er sådan.

Derimod ser jeg vidt forskellige priser på batterier til bærbare, og det vil stort set høre op, hvis det bliver lovpligtigt at bruge standardstørrelser.
Samtidigt vil den generelle batteripris falde og genbrug bliver langt enklere.  



Så du videoen om Linux..?

Det er selvfølgelig ikke noget for dig, når du har en MAC, men det er med til at øge en PC's holdbarhed, at styresystemet og antivirus ikke konstant opdateres til en tykkere og tykkere dyne, som PC'en skal slæbe.

Jeg købte en PC for et par år siden, og den var dengang ok hurtig.
I dag kan den næsten ikke slæbe sig afsted, fordi den har fået så mange opdateringer.

Men installerer jeg Linux, så bliver den formentlig til en hurtig "sportsvogn" igen.  





 
04-11-2008 11:05
manse42
★★★☆☆
(633)
Ja et kort øjeblik var jeg "overflødigt"


MacOSX kører på en BSD kernel og er POSIX compliant. Jeg kan (eller nogen kan - jeg er ikke klar endnu) rekompilere Linux programmer og køre dem på Mac med det dertilhørende grafiske brugerinterface. X11, et X-Windows UNIX-GUI miljø, følger med installationen.

Og jeg har lige fået en bog (med 700 sider) hjem om XCode programmering. Programmeringsmiljøet der ligeledes følger valgfrit med MacOS installationen. Mit Command-Line "hello-world"-program har jeg gennemført.


I 1989 "ommøblerede" jeg en PostScript driver til et DOS tegneprogram (på en 10MHz IBM PS/2) for at den skulle kunne skrive de danske karrakter "æøå", så mon ikke jeg kommer så langt som at kunne rekompilere Linuxprogrammer
.
Redigeret d. 04-11-2008 11:06
06-11-2008 23:00
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Det er egentlig foruroligende, at vi har så lidt styr på, hvilke produkter, der er miljø- og klimavenlige.
Jeg ved reelt ikke, hvilken bærbar computer det er bedst at købe.

Derfor er jeg lidt tilbøjelig til at vælge en mærkevare, fordi den så måske holder længere, og det er nemmere at få reservedele.

I den ånd bestilte jeg så en IBM.
(Jeg har engang haft en IBM, hvor A-drevet gik i stykker, og det kunne kun ordnes med et ombytningsdrev, som var renoveret.
Det var godt nok dyrt, men det var resursebevarende og rigtig god miljøstil.
Jeg tror dog måske nok, at den sandfærdige grund var, at A-drevet var gået ud af produktion, så læg ikke for meget i det.)


Men da jeg modtog min nye bærbare IBM stod der Lenovo på den, så den røg retur igen.
Lenovo har købt IBM og har lov til at bruge navnet i fem år, men den tid er ved at udløbe, så derfor hedder den nu Lenovo.
Sælgeren blev så sur på mig, fordi jeg ikke ville have den med et forkert navn, at han efterfølgende ikke ville svare på spørgsmål.
Han skønnede, at han kun ville spilde sin tid på en ubeslutsom kunde...

Så nu må jeg altså finde på noget andet, men hvad...??



Jeg giver en lille tosset fjernstyret bil eller portoen til den, der kommer med flest gode, overskuelige og relevante tips..!


Jeg er dommer, og konkurrencen løber til på ubestemt tid.  




 
11-11-2008 23:12
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Nu har jeg spurgt shg.dk
De kom ikke med en udførlig rangorden på alle fabrikater, som jeg ellers havde håbet.

De peger på denne ASUS som en ny mulighed:
http://www.version2.dk/artikel/8596

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige til det...
Det giver jo unægteligt udtrykket "bambus PC" en helt ny betydning.  



Hvis forskellen kun er et cover i træ i stedet for i plastik, så er det ikke overvældende imponerende.

Men måske er ASUS af flere grunde alligevel det bedste bud:
http://dk.asus.com/
Se evt. her:
http://green.asus.com/english/


Kan du se, hvad der fup og hvad der er fakta..?



Jeg har selv købt denne lille ASUS Eee PC 701SD (Linux) som et supplement:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=468190&searchArea=&Soegeord=

Den er umådelig handy og god at sidde i lænestol med, når jeg skal læse meget tekst. Og så slider jeg ikke på den store PC så længe, og jeg bruger heller ikke nær så meget strøm.
Strengt taget kunne jeg nok godt klare mig med den alene, hvis jeg køber en ekstern skærm. Ellers er skærmen jo kun 7", og det er ikke meget.



 
04-01-2009 11:41
Jakob
★★★★★
(9267)
.



Nu har vores udmærkede EL-sparefond lavet en liste over energivenlige bærbare computere:

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/it-og-hjemmekontoret/computere/find-computere

Mere generel oversigt:
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/it-og-hjemmekontoret


.
04-01-2009 18:25
manse42
★★★☆☆
(633)
Listen over de stationære computere er lidt sær! En iMac der er med indbygget skærm burde toppe listen, da alle de andre computere er uden skærm. Så vidt jeg kan se er skærm ikke medregnet i forbruget over de stationære...
05-01-2009 01:09
Jakob
★★★★★
(9267)
.


@manse42

Jeg synes også, at listen over bærbare er lidt sær, fordi de har nogle med uden måleresultater.
Det er heller ikke meget forklaring om målingerne, der følger med.
Jeg er ikke engang sikker på, at de står i rangorden.


.
05-01-2009 07:16
manse42
★★★☆☆
(633)
@Jacob

det ser ud som om de er rangordnet efter stand-by strøm, derefter sleep og så "hovedforbruget".

-m
10-01-2009 17:02
Jakob
★★★★★
(9267)
.


@manse42


Det kræver vist en statistisk formel fra folkeskolens overbygning, hvis man skal få det resultat til at stemme.



Jeg er i det hele taget ved at være grundigt skeptisk overfor hele computerbranchen og deres tekniske data.

Hvis man køber to computere af samme fabrikat og med samme modelnavn, så kan de stadig indeholde meget forskellig hardware.

Forbrugeren køber altså katten i sækken.

Og køber man f.eks. en ny computer med Vista, så mister man returretten, så snart Vista bliver startet.

Forbrugeren tvinges igen til at købe katten i sækken.

Man kan heller ikke gå ud fra, at et nyt MS-styresystem er kompatibelt med ældre programmer, som man måske ikke kan undvære. Det er den slags små overraskelser, som mange bare må leve med.

Man kan ikke engang gå ud fra, at Vista kan importere maildatabasen fra XP.


Men har man en ældre computer, som man overvejer at skrotte, så vil jeg anbefale, at man først prøver at lege lidt med Ubuntu (Linux).
Dette styresystem kræver ikke så mange resurser som windows, og derfor kan det nogle gange få en ældre computer til at køre meget bedre.

For ca. 4 år siden skrottede jeg 2 stk. desktops med W98, fordi jeg gik over til XP.
De blev lagt ud i stalden og der lå de til for få dage siden.

I dag er den ene i drift og surfer lystigt rundt på Internettet med Ubuntu.



Jeg har ikke helt styr på, hvad det betyder for CO2-regnskabet. Men for resursebevarelse og det private økonomiske regnskab er det super, og det kan jo komme klimaet til gode på andre måder. Hvis man da ellers vil og kan få lov til det for regeringen.



.




Deltag aktivt i debatten Køb af bærbar computer..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Køb ALDRIG Bio Max fra VVS eksperten526-04-2019 12:48
Bærbar computer og levetid310-05-2014 13:18
Stop køb-og-smid-væk-mentaliteten1024-03-2009 18:28
NyhederDato
Stor computer-producent bliver CO2-neutral12-08-2008 07:53
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik