Husk mig
▼ Indhold

Koldere vejr i sigte?



Side 2 af 7<1234>>>
24-01-2010 20:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Kosmos!
Ja, det betyder at der er 85-100% is i Århus bugt gældende 26 januar, forudsagt 23 januar. Således skulle der virkeligt komme turbo på isdanelserne i disse dage.. Hvis altså det holder stik :-)
24-01-2010 21:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Undskyld jeg kommer med GFS oversigten igen, men dykket omkring 30-31 januar er det dybeste jeg har set for København, så det skal lige med:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

25-01-2010 00:06
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ja, det betyder at der er 85-100% is i Århus bugt gældende 26 januar, forudsagt 23 januar

- ja, det forstår jeg ('indirekte'); men jeg synes det er problematisk, at man på samme kort viser 'SST' hhv. 'Ice conc.' med (næsten?) overlappende farveskalaer!
26-01-2010 16:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
SMHI er pludeligt holdt op med at opdatere deres is oversigter, bedst som der endeligt er ved at komme is..


Dann haben wir anderen metoden, kl 10.40 idag, DK:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-01-2010 16:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Closeup, sydlige DK:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-01-2010 16:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
og


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-01-2010 16:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her Rügen, NordTyskland, Is langt ud i Østersøen:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

02-02-2010 17:53
ISIS
★★☆☆☆
(361)
DMI har nu ændret prognoserne for februar/marts!
Middeltemperatur ændret til 3 til 4 grader under "det normale".
Deres prognose har ellers været at januar februar marts ville
blive over 1 grad varmere end "normalt".

DMI: Kuldechok to måneder endnu
http://nyhederne.tv2.dk/article/28250264/

morsom kommentar på tv2 vejrdebat:
"Man har et standpunkt til man tager et nyt"
28-02-2010 21:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Denne vinter er altså sjov. Nu kommer den galoperende igen i fuld tjulahop som om den overhovedet ikke aner at vi går ind i marts :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-02-2010 21:55
03-03-2010 13:03
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Frank Lansner skrev:
Denne vinter er altså sjov. Nu kommer den galoperende igen i fuld tjulahop som om den overhovedet ikke aner at vi går ind i marts :-)


Det tager sin tid med Kong Vinter. Men dagen er snart tiltaget 4 timer.

Jeg er også ret vild med grafen fra wetterzentrale - man skal dog være opmærksom på at temperaturen er udtaget for 850 hPa, hvilket svarer til ca. 1500 m over havet. De aktuelle temperaturer nærmere overfladen er derfor højere (uden at sige hvor meget, da det afhænger af luftfugtighed, lokale forhold og meget meget mere, så er et bud ca. 5 * C)

Dette betyder at man skal tage de absolutte temperaturer med lidt forbehold.

Men rigtigt forår med lun luft - det kommer der ikke meget af de næste 14 dage.


~thomas wernberg
Redigeret d. 03-03-2010 13:05
RE: Gode iskort, en mangelvare.04-03-2010 09:55
Jakob
★★★★★
(9267)
.


Jeg synes, at det er ærgerligt, at vi ikke har flere og bedre kort til rådighed, så vi tydeligt kan følge isdannelser omkring Danmark.
http://www.klimadebat.dk/forum/isvinter-i-danmark-naar-den-er-vaerst-d6-e1450.php


.
05-03-2010 23:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Isen i Østersøn kraftigere end i 30 år:
http://english.aljazeera.net/news/europe/2010/03/20103518357278281.html
07-03-2010 09:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Årets koldeste temperatur her til morgen:

- og det "gik ud over" midt og synderjylland:

Vamdrup: - 19,0
Skrydstrup: - 18,9
Isenvad: - 17,7
St. Jyndevad: - 17,0
Billund: - 16,0
Redigeret d. 07-03-2010 09:17
07-03-2010 10:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Rettelse:
Vamdrup temperatur i nat var - 19,1 og det betyder at vi i morges 7 marts fik hele vinterens koldeste temperatur.

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-29070468.html
22-04-2010 21:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sveriges Meteorologiske Institut konkluderer at vi i år havde den største isudbredelse i Østersøen siden 1987:
http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/svaraste-isvintern-sedan-1987-1.10838
25-04-2010 10:14
helios
★★☆☆☆
(314)
@Frank,

det er da meget interessant, men du skal have et større område med, hvis man skal bruge det til noget. At der er fimbulvintre visse steder i USA og i Kina er slemt nok, men hvis der er andre steder, hvor temperaturen er højere, kan det vel forklares ved ændringer i vejrmønstret. F.eks. er afsmeltning af Grønlands is delvis en følge af at de fremherskende vinde har skiftet retning?
At temperaturen falder i disse år kan skyldes flere ting, en PDO-effekt og lavere solaktivitet.

Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre ærlig og åben videnskab på det grønne alter.

Fint nok, men kan du ikke et eller andet sted fortælle, hvad man skal gøre, når der er vindstille i længere perioder?
25-04-2010 13:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Helios!

Denne tråd er blot om vejret, derfor en info om største isvinter siden 1987 i Østersøen i denne tråd.

(Jeg er helt enig i at mange enkelte vejr-fænomener i princippet kan give et smalet indtryk af mere klimatisk karaktér.)

mht Vindmøller: Ja, jeg er slet ikke ekspert her og ville givet vis tabe duel med både tilhængere og modstandere.
Jeg er bare dybt fascineret og positivt indstillet overfor vindmøller og anden vedvarende energi.

(Helios, jeg har forresten en "opfindelse" netop på den energibesparende front, aner ikke om det virker. Jeg prøvede at sælge idéen til DTI for 10 år siden uden held. Er der nogen man kan gå til der vil tage en "grotesk" idé alvorligt? Jeg har selv prøvet at "teste lidt i badeværelset", det kunne godt se ud til at virke...)
26-04-2010 09:09
helios
★★☆☆☆
(314)
Hej Frank,

tak for svarende som jeg tager ad notam.
M.h.t. energibesparende opfindelse må du ud med lidt mere - evt. i en anden tråd - før vi kan komme med ideer om evt. udnyttelse - eller til samarbejdspartner. Interessen afhænger af mulighederne for kommerciel udnyttelse.
26-04-2010 18:03
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Helios!

Det var bestemt ikke for at være snerpet, jeg ville blot forklare hvorfor jeg bringer nyheder som egentlig bare er vejr nyheder, såsom isrekord for Østersøen.

mht opfindelse, ja det kan være jeg skriver noget til dig en af dagene.
27-04-2010 10:23
helios
★★☆☆☆
(314)
Hej Frank,

når jeg reagerede skyldes det egentlig, at du et sted nævnte nogle gamle tal for vejrfænomener. "Klima " er jo vejr over en årrække - ca. 30 år.
Det mest interessante er at finde ud af årsagerne. Her er et enkelt bud:

http://www.aftenbladet.no/energi/klima/1195111/Europa_kan_gaa_50_kalde_vintere_i_moete.html
29-04-2010 00:02
kblood
★★★☆☆
(429)
Jeg har også hørt om at det kan være vi er på vej mod en istid. Det går nu vidst ikke imod så mange teorier da man vidst også mener at hvis den globale opvarmning fortsætter kan det vidst ændre el nino eller en af de andre strømme så meget at det ville skabe en istid, hvis for meget af isen smelter.

Jeg har været til foredrag hvor David Bellamy talte. Han er inde på at når man ser på de klima ændringer og temperatur svingninger der har været de sidste 10.000 år, måske mere, at så burde vi snart have en istid i vente, og at den opvarmning vi har nu er hvad man burde forvente, da vi har været igennem et par kolde perioder for nyligt. I middelalderen var temperaturen som den er nu, så det vi nok mere burde passe på er at vi er forberedt på en istid.

I Kina bekymre de sig vidst også meget over muligheden for en kommende istid da det vil betyde hungersnød i Kina. Der skal ikke meget temperatur udsvingning til på den kolde side, før at de ikke kan få nok mad.

Her er lidt kommentarer fra ham:

http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/6598056/Eco-hero-David-Bellamy-botanist-and-campaigner.html

I'm sceptical about man-made climate change. There's absolutely no proof that carbon dioxide will kill us all. It's not a poison, it's the most important gas in the world. Carbon dioxide is an airborne fertiliser. How can farmers grow increasing amounts of food without a rise in CO2?


Jeg kan ikke lige finde en artikel omkring hans udtalelser omkring vejret, men han er i hvert fald et eksempel på hvor galt det kan gå når man stiller spørgsmål og er kritisk overfor konsensus videnskab. Alt blev taget fra ham fordi han havde den forkerte mening omkring klima ændringer. Lidt interessant at læse om at man mener det samme sker imod klima forskere der er fortalere for global opvarmning.
01-05-2010 22:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Istid er umådeligt mere sandsynlig end f.eks. et katastrofe-meteor nedslag, men ikke desto mindre er det sidstnævnte der får mest opmærksomhed. Den manglende opmærksomhed på kommende istid går sikkert ind under "forsigtigheds princippet". Det er kun visse katastrofer man skal være opmærksom på i disse "global warming" tider.

Nå.

SNE:

Jeg har hørt at der kunne komme sne på mandag 3 maj, tjekker derfor sne forecast. Ingen sne i prognosen til Danmark.

Menøh.. der forudsiges sne... i maj... i Spanien.. :


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

02-05-2010 08:40
kblood
★★★☆☆
(429)
Ja, og i 1970 troede man også at der ville komme en istid. Personen der har lavet dette site, ligger ikke rigtig skjul på at hans syn på alting har det med at være meget fremtræden over hele hjemmesiden. Alle artikler er lavet for at bevise global opvarmning, men det er en åben side og der er kommentarer til alt, derfor minder den meget om denne.

http://www.skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s.htm

Ham der har lavet denne side prøver at modbevise hver enkelt modsigelse af at global opvarmning er noget vi er skyld i eller at global opvarmning slet ikke er ved at ske.

Lidt interessant at han også hiver en af konklusionerne frem fra dengang:

In the 1970s, the most comprehensive study on climate change (and the closest thing to a scientific consensus at the time) was the 1975 US National Academy of Sciences/National Research Council Report. Their basic conclusion was "...we do not have a good quantitative understanding of our climate machine and what determines its course. Without the fundamental understanding, it does not seem possible to predict climate..."


Men så står vi jo her idag, hvor det selv samme ofte går hen og er konklusionen. Men der må jo næsten være nogen der har ret. Med alle de argumenter der er for og imod global opvarmning så kan jeg da ikke personligt sige at jeg kan stå 100% inde for om vi er skyld i det eller ej, men jeg hælder stadig mest til at vi ikke er. Mest fordi jeg synes det lyder logisk at global opvarmning er skyld i mere Co2, ikke omvendt. Men så igen burde der måske være flere klimaforskere der har opdaget dette? Igen så kræver den slags konklusioner data at basere det på, og det lyder til at det er ret begrænset hvor mange forskellige datakilder vi egentlig har at basere denne videnskab på idag. Forhåbentlig tager jeg fejl, og der burde vel være muligt at få flere til at lave data ud fra isen på vores poler ved at hive mere af det op?

For lige at vende tilbage til skeptical science siden, så var der også en kommentar til argumentet om hvorfor det ikke var relevant at man troede der var en istid i 1970. Der var en kommentar til artiklen som siger at han påstod det kun var 2-3 artikler det hele var baseret på, men så er der en kommentar med:

Return of the ice age and drought in peninsular Florida?
Joseph M. Moran, Geology 3 (12): 695-696 (1975)
Convection in the Antarctic Ice Sheet Leading to a Surge of the Ice Sheet and Possibly to a New Ice Age
T. Hughes, Science Vol. 170. no. 3958, pp. 630 - 633 (1970)


Jeg tænkte at det måske var noget du ville være interesseret i at undersøge Frank? Ved bare ikke lige hvor nemt det er at grave den slags op hvis de informationer ikke er lavet digitale.
20-05-2010 08:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg tror man skal nyde disse dage med varmt vejr. En usædvanlig enig håndfuld prognoser spår hjemlig kulde startende snart, og det varer resten af maj og måske længere...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-05-2010 09:19
helios
★★☆☆☆
(314)
Hej Frank,

Jeg tror man skal nyde disse dage med varmt vejr. En usædvanlig enig håndfuld prognoser spår hjemlig kulde startende snart, og det varer resten af maj og måske længere

- der hvor jeg har opholdt mig har det gennemgående været koldt - både i Vestjylland og i København, hvor jeg stod i kø en timestid i koldt regnvejr.
Maj måned har ofte været præget af kolde perioder - et gammel ord siger:
"maj måneds kulde gør laderne fulde". En kold maj sørger for kulturplanterne får et godt rodsystem og sikrer en god vandforsyning i de varme og tørre perioder, vi går ind i.
Når jeg gør opmærksom på det, så skyldes det en stigende tendens til at man fokuserer på "unormale" vejrforhold og relaterer dem til debatten om de menneskeskabte klimaændringer. Især medierne er gode til at selektere.
Det spændende er fortsat, om der kan findes en sikker trend med nedadgående globale temperaturer, som der er nogle, der har indgået væddemål om.
31-08-2010 10:47
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Steven Goddard har lavet sit eget "site" og her er bl.a. noget om "sneudsigter" i alperne mv.:

Han skriver:

As part of Hansen's "hottest year in history," there is heavy summer snow forecast for the Alps over the next three days.
Meanwhile, Australia, New Zealand and Argentina also enjoy heavy snow – as their special way to celebrate the world's hottest year.
"It must be that new kind of hot snow, caused by too much CO2."



http://stevengoddard.wordpress.com/2010/08/31/heavy-snow-forecast-for-the-alps/

...
01-09-2010 08:29
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Steven Goddard har lavet sit eget "site"


Her skulle have stået blog....og ikke "site"!
03-09-2010 17:48
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Fra DMI:

Nattefrosten lurer i weekenden

Skulle vi få den første meteorologiske frost allerede natten til den 5. september er det næsten to uger tidligere end i nogen af de ti foregående år


http://www.dmi.dk/dmi/nattefrosten_lurer_i_weekenden

Nu begynder vi måske også snart at mærke kulden, der er i gang, rundt omkring...

La Nina? Solen? Begge dele? Måske ikke til at sige noget om, endnu...

....

....
Redigeret d. 03-09-2010 18:02
09-09-2010 13:49
ISIS
★★☆☆☆
(361)
"First Blast of Arctic Air Headed For Canada?"

http://stevengoddard.wordpress.com/2010/09/08/first-blast-of-arctic-air-headed-for-canada/#comments'

Læserkommentar:

"But who will be the first to say cool weather in summer following the heat in New York (and vicinity) is being caused by global warming? I mean caused by co2.
"


....
12-09-2010 07:59
ISIS
★★☆☆☆
(361)
"The winter should start out cold in central and eastern United States, Western Europe and China. A cool summer start seems in the cards for South America. The late winter looks very cold in Europe and western Asia, while ti retreats west in the United States. Blocking in the Arctic/North Atlantic, last year at a 60 year record level, appears to be again a major factor."


Detaljer her:

http://icecap.us/images/uploads/WINTER_201011.pdf

og fra Joe Bastardi:

http://notrickszone.com/2010/09/10/joe-bastardi-future-shock-brutal-winters-ahead-from-2013-on-now-into-a-major-la-nina/


Måske det er en god idé at få tjekket vintergarderoben


....
17-09-2010 14:06
sonaz40
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg tror mere på en våd og varm vinter, mest pga. af den varme sensommer og det relative varme vand i Nordsøen og Atlanterhavet.


www, my web, min hjemmeside
Redigeret d. 17-09-2010 14:07
05-10-2010 09:53
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Tre polske meteorologer forudser den koldeste vinter i 1000 år på grund af olieudslippet i den mexicanske golf!

Er man rundt omkring mon rede med alternative forklaringer på den sikkert kommende kulde grundet La Nina og/eller solens lave aktivitet? – hvad som helst, for at imødegå ideer om naturlige klimaprocesser.

Mon ikke denne historie kommer frem i mainstrem generelt, da det jo er olieudslippet....


http://vejret.tv2.dk/artikel/id-34028096:koldeste-vinter-i-1000-år-på-vej.html

...
09-10-2010 08:45
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Hvis vejrudsigterne for den kommende vinter i England holder stik, bliver det noget af et "koldt gys", men de kan måske holde varmen alligevel:

Council chiefs have sparked outrage after proposing residents dig themselves out of the snow as Britain braces itself for another winter of Arctic conditions


As long-range forecasts suggest the country will be hit by blizzards and temperatures plummeting to -20c, bosses at Camden Council prepared to hand out spades.


http://www.dailymail.co.uk/news/article-1318765/As-Arctic-winter-looms-council-hands-2-000-spades-tells-residents-dig-snows.html#ixzz11p6pjwKh

....
10-10-2010 12:34
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
Icecap forudsiger en meget kold vinter henover europa

http://icecap.us/images/uploads/WINTER_201011.pdf


Bagrunden for prognosen oversat på google translate...

Dette skulle betyde mere sne og kulde for Storbritannien og i sidste ende en stor del af Europa, hvor de vænne sig til vejret mere som Dalton Minimum med snedækkede vintre og lange kuldeperioder.
Om vinteren bør starte ude koldt i Central-og Østeuropa USA, Vesteuropa og Kina. En kølig sommer starter synes i kortene for Sydamerika. Den sene vinter ser meget koldt i Europa og det vestlige Asien, mens den retræter vest i USA. Blokering i Arktis / Nordatlanten, sidste år på en 60 år rekordhøjt niveau, synes at være igen en vigtig faktor.
Hvis du spørger ikke denne tilgang arbejde, se hvordan det virkede sidste år, da i efteråret vi forudsagde dette mønster (højde uregelmæssigheder, der svarer til overfladetemperaturen anomalier) om vinteren på 500MB:




En ny kold vinter under opsejling?
10-10-2010 12:45
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
I øvrigt intager sneen stille og roligt nordskandinavien og Nv-rusland

her er en prognose for de næste 3-6 dage.
http://www.snow-forecast.com/maps/static/europe/next3to6days/snow
10-10-2010 13:32
ISIS
★★☆☆☆
(361)
@Christian hof christensen skriver:

Icecap forudsiger en meget kold vinter henover europa

http://icecap.us/images/uploads/WINTER_201011.pdf


Jeg har prøvet i går, på tv2 vejrets debat side at hente denne fil via link, men får en meddelelse om ,at filen er beskadiget. Samme sker nu, hvor jeg prøver at hente den fra det link, du har sat ind her.

Kunne du evt. prøve selv at klikke på linket her fra denne side og se om det virker, så jeg ved om det kun er et problem for mig, eller om der er (blevet) noget galt med denne fil?

Tak og venlige hilsner
ISIS

....
Redigeret d. 10-10-2010 13:35
10-10-2010 13:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- ja, Europa bliver i den kommende uge lidt kølig - og hvis prognoser holder, så vil det kolde område også invadere Rusland/øst fra ugen efter:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-10-2010 13:36
10-10-2010 13:41
ISIS
★★☆☆☆
(361)
ISIS skrev:
@Christian hof christensen skriver:

Icecap forudsiger en meget kold vinter henover europa

http://icecap.us/images/uploads/WINTER_201011.pdf


Jeg har prøvet i går, på tv2 vejrets debat side at hente denne fil via link, men får en meddelelse om ,at filen er beskadiget. Samme sker nu, hvor jeg prøver at hente den fra det link, du har sat ind her.

Kunne du evt. prøve selv at klikke på linket her fra denne side og se om det virker, så jeg ved om det kun er et problem for mig, eller om der er (blevet) noget galt med denne fil?

Tak og venlige hilsner
ISIS

....


Nå, undskyld...det er mig, der har problemer med Adobe, ser det ud til!
...
10-10-2010 14:32
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
#ISIS

Den virker fint hos mig og gør det samme på tv2 debatten, ellers mærkligt den driller hos dig.
10-10-2010 14:57
ISIS
★★☆☆☆
(361)
@Christian hof christensen

Tak for svar
. Ja, det er altså noget irriterende, da jeg rigtigt gerne ville have det dokument. Jeg kan se andre PDF dokumenter fra nettet, men ikke de fra ICECAP..som jeg før har kunnet se uden problemer.

Nå, det er der indtil videre ikke noget at gøre ved. Kan ikke geninstallere min ADOBE reader, da jeg pt. er på en langsom forbindelse.

Venlige hilsner ISIS
Side 2 af 7<1234>>>





Deltag aktivt i debatten Koldere vejr i sigte?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Arktis var koldere end i dag trods globalt meget varmere128-12-2015 15:06
Isbjerg kan give koldere vintre528-02-2010 12:13
Bliver det koldere eller varmere?3725-11-2009 06:01
Hvornår bliver det koldere?5212-06-2007 02:11
Artikler
Vejr og vejrfænomener (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik