Husk mig
▼ Indhold

Koldvands vaskepulver


Koldvands vaskepulver23-09-2008 21:26
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Meget af den strøm vi bruger går til hvidevare. og mange af de hvidevare er vaskemaskiner.
Men er i klar over at man kan spare rigtig meget ved at vaske ved lav temperatur. og tøjet kan blive ligeså rent!

med de nye typer vaskepulver kan tøj der normal vaskes ved 60 gr. kan vaskes ved 30 gr. Og tøj du normalt vasker ved 40 gr. svare til 20 gr.
Jeg har prøvet det. der er ingen pletter på tøjet


http://www.ecolabel.dk/aktuelt/nyheder/Koldtvandsvask.htm:
"Næste gang du sætter en vask over, så vask rent, skån miljøet – og spar penge samtidig. Ved en halvering af temperaturerne sparer man ifølge DONG Energy 60 procent på sit strømforbrug. For en typisk husstand på fire personer i Danmark svarer en halvering af vasketemperaturen til en besparelse på 120 kg. CO2 pr år."

Jeg købte mit i Irma....


The time for doubt is over!
23-09-2008 22:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja! ved varmepumpeteknologi (til frembringelse af det varme vand) og tilrettelægning af vask, hvor der vaskes om natten og særlig når møllerne producerer, kan Co2/miljøbelastningen minimum reduceres med 90 % selv ved de samme vasketemperaturer. Hertil støttes møllerne ved at denne i dag meget lidt brugbare møllestrøm gøres brugbar.

Køleskab og frysere bør så absolut monteres med isakkumuleringssystemer, så udskiftning af disse gamle hvidevarer overflødiggøres, og mere møllestrøm kan gøre nytte. 10 L vand i køleskabet indeholder 1 Kwh kølekapacitet, ved overgang is/vand. Ved en blanding vand-sprit kan frysere akkumulerer køleenergien. Herefter startes fryser og køleskab når strøm forekommer til overflod, og vand fryses til is som herefter afgiver den nødvendige køling ved at tø, og der sparres på miljøbelastende kulproduceret strøm.

Miljøbelastningen er langt mindre herved end ved at skift til strømbesparende hvidevarer, når overskudsstrøm nu kan anvendes. Men vigtigst sådanne tiltag støtter mølleudbygningen og bruger den overskudsstrøm som forekommer fra møllerne, som der er så hårdt brug for at nyttigøre.
23-09-2008 23:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Teknologi vejen frem! - virker som et fornuftigt produkt.
Efter lidt flere tests hvor vaskeevne (inkl. støvmider og bakterier?) og miljøbelastning bekræftes er det vel intet til hinder for nogle afgifter på varmtvandspulver for at øge dette produkt. Måske der også skulle kigges på maskindriften - at der ikke f.eks. er sæberester med hurtigere nedslidning som resultat mener jeg. Ikke at jeg generelt er fan af afgifter men vil hellere have dem hvor de virker end hvor de ikke virker. Et krav til at de virker er at der skal være et reallistisk alternativ til det afgiftspålagte. Som i dette tilfælde.
Mere info
http://politiken.dk/erhverv/article279008.ece
http://www.dongenergy.dk/privat/Kundeservice/Stromninger/Pages/sporgsmal%20og%20svar%20om%20vask%20i%20koldt%20vand.aspx
15-10-2008 23:15
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Det er selvfølgelig godt, at der ikke skal bruges EL til vandopvarmning, men hvis vaskepulveret så til gengæld er fyldt med allergifremkaldende enzymer, så er det måske alligevel ikke så super.
De skriver godt nok, at det ikke er værre end andet vaskepulver, men erfaringen har lært mig, at det kan være klogt at være skeptisk overfor nye ugennemprøvede produkter og især kemikalier.


Men de skriver:
http://politiken.dk/erhverv/article279008.ece
Citat:
----------------
Vaskepulveret sviner ikke mere end andet vaskepulver. De enzymer, der er i vaskepulveret giver samme miljøpåvirkning som andre miljøvenlige produkter på markedet.
Faktisk bærer det miljømærket Svanen og det europæiske miljømærke Blomsten. Produktet har også fået Astma- og Allergiforbundets mærke
----------------




Jeg mener også, at der er mulighed for, at man kan tilslutte varmt vand til vaskemaskinen, og det overvejer jeg at gøre. Det sparer energi, hvis man får det varme vand fra andet end EL.
Er man meget fanatisk af den vej, så er det også muligt at lade en varmepumpe trække varmen ud af spildevandet, når det lukkes ud.


Klimaministeren var på et tidspunkt ude med en opfordring til, at man vasker tøj om natten, når strømmen er mere miljøvenlig. Det forslag vil jeg egentlig godt støtte, men det vil brandmyndighederne til gengæld ikke.


 
17-10-2008 22:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg mindes et EU projekt, hvor et selvrensende vaskeri virkede hvor 95 % af vaskerivandet blev genbrugt, via filtre og iltning. Jeg mener endvidere at fisk (karper) levede i vandet og fortærede urenheder i vandet. Der blev lavet to forsøg i Københavnsområdet først i 90'erne. Man har ikke hørt noget hertil siden.




Deltag aktivt i debatten Koldvands vaskepulver:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik