Husk mig
▼ Indhold

Konsekvenser for økosystemerne


Konsekvenser for økosystemerne28-02-2008 00:33
linekrogh
☆☆☆☆☆
(3)
Jeg er ligesom så mange andre i gang med skrive AT-opgave. Jeg har læst mange inspirerende indlæg og håbede på lidt vejledning mht. nogle problemstillinger - for nøj hvor er jeg imponeret over jeres viden på området.

Først ville bare lige tjekke at jeg havde fundet frem til de væsentligste naturlige og menneskeskabte faktorer der skyldes global opvarmning:
Naturlige: Variation i Jordens bane om solen, Vulkanudbrud, El niño (??), Solpletter – intensitet af solstrålingen, Udveksling af energi mellem oceanerne og atmosfæren.
Menneskeskabte: Udledning af drivhusgasser (herunder befolkningstilvækst og øget industrialisering), Skovrydning.
Er der nogle jeg har overset, eller nogle spændende/inspirerende som jeg kunne fordybe mig lidt i?


Nu kommer jeg til mit egentlige spørgsmål. Jeg har læst en frygtelig masse på nettet og i bøger for at sikre mig at jeg ikke spilder jeres tid, men er endnu ikke kommet frem til et klart svar.
Jeg skal redegøre for, hvilke konsekvenser den globale opvarmning har på jordens økosystemer. (jeg skriver i samfundsfag og biologi)
(Mit problem ligger i, at jeg ikke er sikker på om de kredsløb/systemer jeg har læst om, egentlig er økosystemer eller de mere ses som fx geografiske konsekvenser).
Jeg har læst mig frem til følgende:
- Plante- og dyreliv vil ikke nå at kunne tilpasse sig ændringerne i klimaet (er det dette som går under "artens uddøen"?)
- Ændring i plantevæksten
- Fald i biodiversiteten
- Blegning af koralrev
- Afgrøder
- Skovens sammensætning af træer
- Fiskeriet
- Grønlandspumpen (nej?)

Nogle som jeg har misset, eller noget jeg har misforstået? Ville være meget taknemmelig for lidt hjælp

Og igen, tak for nogle spændende og interessante indlæg!

Mvh.
Line Krogh, Randers.
28-02-2008 11:54
Kosmos
★★★★★
(5369)
Under 'menneskeskabte' ville jeg nok udvide 'skovrydning' til '(ændrede) dyrkningsmønstre' el. lign.
Læs fx. her - eller 'googl' efter 'land use +climate'.
Hvad økosystemerne angår, skal du nok håbe på svar fra 'CBH' og evt. 'manse' - og mon ikke én af dem snart 'dukker op af sig selv'?
28-02-2008 15:23
Jakob
★★★★★
(9210)
 

linekrogh, jeg tror ikke, at du behøver at bekymre dig om, at du spilder vores tid.
Så seriøst, som du har forberedt dig, så er der nok større risiko for, at det omvendte bliver tilfældet.

Geografiske konsekvenser kan måske være noget med befolkningstæthed, folkevandringer og befolkningens sammensætning, eller at skov og frodig natur bliver til ørken, eller at lande bliver oversvømmet.
En art kan godt flytte sig geografisk, uden at den nødvendigvis uddør.

Det hjalp nok ikke så meget, og måske misforstod jeg dit spørgsmål..?

 
RE: Mens vi venter på Godot!28-02-2008 16:01
Kosmos
★★★★★
(5369)
...skal du nok håbe på svar fra 'CBH' og evt. 'manse'

...kunne du evt. tage et kig her.
02-03-2008 13:27
linekrogh
☆☆☆☆☆
(3)
Jakob -> Ja, du misforstod mig vist. Jeg skal undersøge de BIOLOGISKE konsekvenser

Jeg skal aflevere min opgave i morgen tidlig, og jeg har efterhånden fået kredset mig ind til:
- Ændring af vegetationszonerne
- Fald i biodiversiten (altså arters uddøen?)
- Skov- og landbrug
- Afgrøder
- Ferskvandsøkosystemet
- Ændring i fiskebestanden
- Reducering af koralrev

Hvad er der mere?

Kosmos -> Jeg har bare ligge kigget kort på det, men mit engelsk er på et alt for lavt niveau til at kunne forstå det. Desværre
02-03-2008 13:28
linekrogh
☆☆☆☆☆
(3)
Det er ikke lige til at se på besvarelsen.
Men Afgrøder, ændring i fiskebestanden og reducering af koral rev er alle underpunkter
02-03-2008 14:05
Jakob
★★★★★
(9210)
 

linekrogh, jeg faldt over noget længere oppe:

Menneskeskabte: Udledning af drivhusgasser (herunder befolkningstilvækst og øget industrialisering), Skovrydning.
Er der nogle jeg har overset, eller nogle spændende/inspirerende som jeg kunne fordybe mig lidt i?


Måske har du glemt spildvarmen fra A-Kraft..?

Den må være som en ekstra radiator i drivhuset, men jeg ved dog ikke, hvor meget den betyder.

-

Angående de biologiske konsekvenser, så mener jeg, at der kan være udsigt til en langsom afbrænding af det meste økologiske naturlige liv på fastlandet, som vi kender det i dag.

Et fald i biodiversiteten må betyde, at der bliver færre arter. Og ja, så må nogle af dem jo nødvendigvis uddø, hvis det er på globalt plan.
Dog findes der også genbanker, som forsøger at bevare arter, racer og sorter.
Jeg hørte f.eks. for nylig om en frøbank i Norge:
http://politiken.dk/udland/article475961.ece

 
Redigeret d. 02-03-2008 14:18




Deltag aktivt i debatten Konsekvenser for økosystemerne:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Økosystemer
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik