Husk mig
▼ Indhold

Landkort


Landkort02-03-2009 11:21
albert
☆☆☆☆☆
(1)
Hej!

En ven og jeg har i den her uge om global opvarmning. Vi har nu søgt lidt på nettet, og faldt over den her hjemmeside, vi har allerede brugt nogle af graferne (rigtig gode). Vi ville høre om der var nogen af jer der havde nogle landkort, til hvis jordens temparatur steg med 1-5 grader.
F. eks. et kort der viser at store dele af Danmark ville være væk hvis gennemsnits temparaturen steg med 3 grader.

På forhånd tak.
02-03-2009 13:00
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej

Jeg har ikke sådan et kort. Hvad vil i dog også med det? Det er jo kun relevant his man tror på at en sådan stigning er lige om hjørnet og ellers vil det jo kun skræmme folk unødigt.

Hvorfor kigger i ikke på hvor usandsynligt det ville være om havene overhoveddet stiger i et nævneværdigt omfang, i stedet for? Det kunne da være lige så interessant for jeres klassekammerater og lærer at høre om, ik'?
02-03-2009 16:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Albert
COWI har lavet sådanne et kort. Har ikke et link til det men søg på det i sammenhæng med COWI. De fløj henover hele DK med laser og målte meget præcist højde/lavde i forhold til havoverfladen netop for at kunne se resultaterne af evt. vandstigninger.
Men også enig med Morten. Kortet kan jo kun benyttes til at sige hvad der evt. vil ske. Ikke til hvad der vil ske. Vil i f.eks. benytte IPCCs forventninger til havstigninger eller nogle af de mere "alarmistiske"?? Uden at hænge mig op på det er det vist 14-70 cm IPCC forventer til år 2100. Andre snakker om flere meter.
Overvej evt. at inddrag lidt historik om stormfloder i DK? Inddrage et kort for vestjylland hvor vandstanden er 6 meter over daglig vande som den var under stormfloden i 1634 jvf. markeringer i Ribe.
Ikke at stormfloder og havstigninger er en og samme ting - men blot for at illustrere at vandmasser generelt ikke er en unik ny trussel.

Stormfloder i Ribe
Redigeret d. 02-03-2009 16:01
02-03-2009 17:58
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@albert

Det bliver nok lidt svært at finde noget præcist om, hvad der sker ved en temperaturstigning på f.eks. 3 grader.
Meget afhænger også af, hvor hurtigt det sker.

Vi skulle derimod gerne kunne sige nogenlunde præcist, hvad der sker, hvis havvandstanden stiger nogle centimeter, og der ikke bygges yderligere diger.

Jeg tror næsten, at jeg engang har set nogle kort over det på dmi.dk  



 




Deltag aktivt i debatten Landkort:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik