Husk mig
▼ Indhold

Lave skyer: Målinger? Solpletter. Modeller


Lave skyer: Målinger? Solpletter. Modeller19-12-2009 11:29
Nicolai Skjoldby
☆☆☆☆☆
(46)
Her hvor vi befinder sig os i et usædvanligt solminimum, har vi en storartet chance for at teste Svensmarks teori om solaktivitet, kosmisk stråling, skydannelse og temperaturer.

ER DER NOGEN DER VED HVILKE UP-TO-DATE DATA DER FINDES FOR GLOBALT SKYDÆKKE (LAVE SKYER)? ELLER ANDRE RELEVANTE DATA, DER KAN BRUGES SOM PROXI?

En ting er jo, at modellerne ikke har fordybet sig i denne sammenhæng, men hvis vi ikke engang HAR data for lave skyer globalt, bliver det jo umuligt at falcificere eller sandsynliggøre hypotesen. Jeg har ikke kunnet finde sådanne data - håber de findes, for det er jo en enestående mulighed nu med solminimum.

Modellerne forudsiger 2-3 C følsomhed for CO2, men skyer kan halvere eller fordoble dette, idet vi ikke kender feed-back fra vand og skyer. Er den positiv eller negativ, endsige i hvilken størrerlsesorden.
19-12-2009 16:28
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Nicolai
Så vidt jeg har ved har man ret så dårlige data for sky-forekomst globalt set (og specielt de lave skyer). Hænger sammen med man lettest har kunnet observere over land men eftersom størstedelen af klodens areal består af hav er det svært at generalisere på den baggrund. Satteliter har vist svært ved nøjagtigt at registrer de lave skyer af årsager jeg ikke forstår teknisk men det er vist en del af kritikken af de data der er.

CLOUD-eksperimentet ved CERN er som jeg forstår det så en efterprøvning af de fysiske principper i teorien og derved en mulighed for test af hypotesen.

Dertil er der jo muligheden for at det bliver globalt køligere hvilket afledt vil støtte sol-teoriers betydning relativt til teorier om GHGs. Dvs. delvis (men ikke eksakt) understøttelse/falsificering vil vel forekomme med tiden?

Mvh
Mikkel
19-12-2009 17:43
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hej Mikkel
Så vidt jeg har ved har man ret så dårlige data for sky-forekomst globalt set (og specielt de lave skyer)

- det er jeg nu ikke helt sikker på, du har ret i: Jeg mener faktisk, at mængden af (lave) skyer løbende måles fra satellitter og registreres, jf.:

A significant correlation between the annual cosmic ray flux and the amount of low clouds has recently been found for the past 20 years...
(Kilde)

Der vises videre til en artikel fra 2004:
"Usoskin, I.G.; Marsh, N.; Kovaltsov, G.A.; Mursula, K.; Gladysheva, O.G.
Latitudinal dependence of low cloud amount on cosmic ray induced ionization
In: Geophysical Research Letters, vol: 31(16) (2004). Amer Geophysical Union
Type: Journal article"

Men om sådanne løbende data er offentligt tilgængelige, ved jeg ikke - jeg er i hvert tilfælde ikke selv stødt på nogen kilder hertil!
19-12-2009 19:00
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Det er et vanskeligt spørgsmål... skyer bliver registeret i 'fly-meteorologisk sammenhæng ved hjælp af satellit-foto (IR) hvilket giver toppen af det lave skydække...

I andre tilfælde mener jeg at det måles som albedo...men jeg er ikke sikker.

Jeg har fornyligt læst en artikel der beskriver en større IR-udstråling fra jorden i forbindelse med forøget nedbør.... har p.t. ikke referencen.




Deltag aktivt i debatten Lave skyer: Målinger? Solpletter. Modeller:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Direkte målinger af CO2s effekt i atmosfæren5929-09-2022 21:08
MRSA og epidemi-modeller1222-03-2020 22:38
Udviklingen i vandstanden i Østersøen - tidevands- og satellite målinger008-11-2019 18:04
Fremtrædende klimavidenskabsmand: Vores modeller er Mickey Mouse-hån mod den virkelige verden013-10-2019 14:21
PH-målinger af vores vand.3008-11-2017 16:58
Artikler
Peter Laut: Solens aktivitet og Jordens klima
Skydannelse
Skyer (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Flere orkaner skyldes flere målinger21-06-2011 12:54
Kunstige skyer skal stoppe opvarmning10-05-2010 08:50
Skyer og drivhuseffekten26-04-2007 22:24
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik