Husk mig
▼ Indhold

Manglende opvarmning grundet fordampning


Manglende opvarmning grundet fordampning09-01-2017 18:33
Jakob
★★★★★
(9213)
­­



Vi kender det nok alle fra den kogende vandkedel, hvor vandet ikke vil blive varmere end 100'C, fordi vandet fordamper.
Mange kender det også fra trykflasker. F.eks. kan der dannes is udenpå en flaske gas, hvis man har meget travlt ved gaskomfuret.

Ved man noget om i hvor høj grad dette fænomen kan være med til at forsinke en global eller måske nærmere en lokal opvarmning..?

Let fordampelige stoffer i havet..?

Metan i jordbund og søer..?

osv..?

Hvis emnet allerede er gennem diskuteret, så beklager jeg mine spørgsmål og vil være glad for et link.

Det var blot nedenstående kort og Rusland, der gav mig en lille mistanke, fordi der har været tale om, at der med GW vil blive frigivet meget store mængder metan derfra.



­­
Tilknyttet billede:

13-01-2017 10:24
John Peter
★☆☆☆☆
(89)
Hej Jakob, jeg tror det simpelthen er "a weather phenomenon" der sker nu og da. Laes denne artikel af "the much maligned" Tony Heller der har evnen til at finde beskrivelse af historiske begivenheder. https://realclimatescience.com/2016/12/final-christmas-of-the-global-warming-fraud/
Du kan nok ikke lide ham for han er ikke "consensus" men hold ud og laes om lignende begivenheder tilbage i vinter 1934 og 1982. Jeg ved at der er mange der ikke kan lide disse sammenligninger, men mange korte tilstande der bliver opraabt som bevis paa CAGW er simpelthen "weather". Laeg maerke til at han har stor tillid til DMI. Saa skal vi nu sige at all den sne de lige har faaet paa Groenland er bevis paa at den naeste Ice Age er begynt? Det er farligt for det kan blive lige omvendt i 2018.
13-01-2017 14:31
Jakob
★★★★★
(9213)
­­


@John Peter


Ja, det kan sikkert sagtens være et vejr fænomen og ikke andet.
Det var også kun for at forklare, hvordan tanken og spørgsmålene opstod.


Når man f.eks. pumper gas op af jorden, vil jorden så ikke køles, fordi gassen fordamper og dermed ændrer tilstandsform..?

Og tilsvarende i havet osv...?




­­
13-01-2017 15:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Idealgas ligningen er p × v= n× R × T
Havde CH4 indesluttet i den frosne jord været i et lukket system,ville en reduktion af trykket p fra jorden til atmosfæretryk ved et konstant volumen v havde forårsaget en afkøling, et mindre T.
Redigeret d. 13-01-2017 15:54
14-01-2017 00:19
Jakob
★★★★★
(9213)
­

­


Kjeld Jul skrev:
Idealgas ligningen er p × v= n× R × T
Havde CH4 indesluttet i den frosne jord været i et lukket system,ville en reduktion af trykket p fra jorden til atmosfæretryk ved et konstant volumen v havde forårsaget en afkøling, et mindre T.


Ja, men den formel kan vist ikke bruges til noget, hvis der er en tilstandsændring involveret.
Det ved jeg dog ikke engang, om der er.




­
14-01-2017 02:35
Jakob
★★★★★
(9213)
­­
­


Det globale gasforbrug har været stærkt stigende de sidste 30 år:

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=5810
Between 1980 and 2010, global consumption of dry natural gas rose from 53 trillion cubic feet (Tcf) to 113 Tcf.





­­­
14-01-2017 07:42
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Jakob skrev:
­­Vi kender det nok alle fra den kogende vandkedel, hvor vandet ikke vil blive varmere end 100'C, fordi vandet fordamper.
­­


Verdenshavene fordamper allerede ved minus grader.
Hvis du lader en gryde stå, så tørre den langsomt ud.

Verdenshavene stopper deres temperatur-stigning ved omkring 22,5'C - 24'C fordi vandet bliver så salt, at det synker til bunds. Fordi salt er tunger end vand.
15-01-2017 08:59
Jakob
★★★★★
(9213)
­


kulden-varmen skrev:
Verdenshavene stopper deres temperatur-stigning ved omkring 22,5'C - 24'C fordi vandet bliver så salt, at det synker til bunds. Fordi salt er tunger end vand.



Jeg ved ikke helt, hvor du vil hen, men har du evt. noget valid dokumentation på dette interessante fænomen.

Jeg forestiller mig, at salt bedst opløses i varmt vand, og at varmt vand kan indeholde mere salt, før opløsningen bliver mættet.
Jeg har endnu heller ikke oplevet, at kogende kartoffelvand får stuetemperatur og bundfald, når jeg tilsætter salt.




­




Deltag aktivt i debatten Manglende opvarmning grundet fordampning:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik