Husk mig
▼ Indhold

Martin Lidegaard - Ny klummeskribent


Martin Lidegaard - Ny klummeskribent19-01-2009 23:36
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Jeg har længe haft et ønske om at tilknytte flere klummeskribenter til Klimadebat.dk ud over Sebastian Mernild, der siden oktober 2007 på fornem vis har bidraget med 13 læseværdige klummer.

Derfor har jeg for nylig kontaktet Martin Lidegaard, formand for "Danmarks grønne tænketank" CONCITO og forfatter til bogen "Sidste udkald", der straks takkede ja til at bidrage med et månedligt indspark i klimadebatten her på siden. Der vil sandsynligvis blive tale om lidt kortere tekster end Mernilds klummer, men stadigvæk på månedlig basis, startende fra februar.
På den måde har vi i de kommenede måneder op til klimatopmødet både en klummeskribent, der færdes i de videnskabelige kredse og en, der færdes i de mere politiske. Ikke dårligt ...

Bemærk: Valget af Martin Lidegaard skal ikke ses som udtryk for, at Klimadebat.dk på nogen måde har "valgt side", eller at Lidegaards holdninger repræsenterer Klimadebat.dk's holdninger. Som bekendt er Klimadebat.dk i sit ugangspunkt et neutralt mødested for debat om klimaet. Jeg håber, at I udelukkende vil opfatte det som en berigelse for siden og en anledning til fremtidige spændende diskussioner, også selvom I evt. ikke måtte dele Lidegaards (eller Mernilds) synspunkter.

Forhåbentligt kan de to skribenter også tiltrække nye brugere til debatten, som stadigvæk (og altid!) vil være sidens centrale omdrejningspunkt.

Håber I vil tage godt imod ham - jeg glæder mig i hvert til at læse med ...
19-01-2009 23:43
Kosmos
★★★★★
(5366)
Håber I vil tage godt imod ham...

- naturligvis: Vi er vel dannede mennesker, ikk'?
20-01-2009 09:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Ja synes også det vile være rigtigt godt for debaten hvis også flere ikke-skeptikere kunne bidrage til en god givende debat. Håber at Martin Lidegård også kunne finde på at deltage i debatten.
Eller Eigil Kaas, Øjvind lidegård eller andre. Det er i hvert fald overraskende at "alarmister" mener at klimaspørgsmålet er så vigtig en sag, og at de har stort flertal, men at vi i virkeligheden rent faktisk ikke ser så meget til dem. På nær CBH :-)
Redigeret d. 20-01-2009 09:24
20-01-2009 10:19
manse42
★★★☆☆
(633)
Der er flere Konsensunister her på siden end kun CBH. Jeg tror deres manglende deltagelse beror på deres antagelse, at der ikke er noget at diskutere.

Dertil har jeg kun at sige: hovmod står for fald

(Jeg kan næsten ikke vente til at have CBH i røret)
21-01-2009 10:13
manse42
★★★☆☆
(633)
selvfølgelig ser jeg frem til at Martins klumme beriger debatten her på klimadebat.
23-01-2009 14:51
Jakob
★★★★★
(9186)
 


@branner

Vi får vel et link til klummen, når det bliver aktuelt..?  





@manse42


Der er flere Konsensunister her på siden end kun CBH. Jeg tror deres manglende deltagelse beror på deres antagelse, at der ikke er noget at diskutere.



Jeg tror måske nærmere, at de har erkendt, at det er langt lettere for lægmand at rejse tvivl, end det er at løfte bevisbyrden. Derfor vil et klimaforum nok altid mest være en boldbane for skeptikere.  




 
23-01-2009 15:17
manse42
★★★☆☆
(633)
@ Jacob! Jeg som lægmand kan umuligt rejse tvivl om jordens alder, fordi det er dokument viden. Selv overfor andre lægmænd. Alligevel er der nogen der gør det, som meget hurtigt bliver "skudt ned".
Hvis bevisbyrden nu ligepludselig ligger på den anden banehalvdel er det vel et tegn på at der mangler at blive bevist noget.
Det er ved hjælp af rå data at skeptikerne drager teorien i tvivl og ikke ved teoretiske udregninger og SOTA klimamodeller som konsensunisterne beror deres beviskraft på. Så ved jeg ikke hvordan du mener et bevis skal se ud.
23-01-2009 19:09
Michael
★★☆☆☆
(196)
'Skeptikere' repræsenterer ikke nogen bærende idé - men blot uro. 'Urostifterne' forsvinder som dug for solen hvis man øger hyppigheden af spørgsmål der kræver kontante svar.

Det er uinteressant at debattere med 'skeptikere' når man beder dem redegøre for denne eller hin sammenhæng set i forhold til hvad der nu er tidens popmelodi for det ender altid med der er så meget vi ikke forstår. Skeptikere mangler overblik.


23-01-2009 23:35
Kosmos
★★★★★
(5366)
...når man beder dem redegøre for denne eller hin sammenhæng set i forhold til hvad der nu er tidens popmelodi for det ender altid med...

- jaså; har du da for nyligt fremsat sådanne anmodninger her på debatsiderne??

Jeg faldt iøvrigt lige over et par af henvisningerne under 'links', i høje spalte. Det påstås ofte, at danskere skulle være 'skeptikere' i særklasse, hvorimod det meste af den øvrige verden gladeligt annammer IPCCs glade budskab!(?)
Men prøv engang at læse (nogle af) kommentarerne her og her - og se ved selvsyn, hvorledes britiske hhv. amerikanske læsere forholder sig.

Redigeret d. 23-01-2009 23:36
24-01-2009 10:05
manse42
★★★☆☆
(633)
@ Michael
... når man beder dem redegøre for denne eller hin sammenhæng set i forhold til hvad der nu er tidens popmelodi for det ender altid med der er så meget vi ikke forstår. Skeptikere mangler overblik.


hvad med her?
hvis du kan fortælle mig hvor jeg er forkert på den, så gør det! Helst ovre i den anden tråd, hvor den hører hjemme, her taler vi om klummeskribenter. I andre må også være med.
25-01-2009 12:33
helios
★★☆☆☆
(314)
Fint nok, var det ikke ham, der diskuterede CO2-udslip med andre politikere under sidste valgkamp flere km over jorden i en flyvemaskine?
Det kan blive interessant at få et CO2-regnskab fra den tur!
25-01-2009 13:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
helios skrev:
Fint nok, var det ikke ham, der diskuterede CO2-udslip med andre politikere under sidste valgkamp flere km over jorden i en flyvemaskine?
Det kan blive interessant at få et CO2-regnskab fra den tur!


JO! Det var ham. På samme måde var det ham som står bag dette se http://www.xc1.dk/work/FG21/Jan/klimaplan.pdf de bliver interessant at hører hans begrundelse for planen og navnlig hvad skal de enkelte byer gøre når deres energidepoter løber tomme, skal man så afbrænde fossil energi i en kedel eller skal der lige et kraftværk standby til at producere den strøm som under alle omstændigheder skal produceres når møller ikke producere skal denne produktion nu spredes ud over hele landet ved små decentrale enheder som kun virker få timer om året eller dage, så altså spildvarmen nu kan bruges her. Det bliver kanon dyrt
Redigeret d. 25-01-2009 13:55
25-01-2009 13:27
Kosmos
★★★★★
(5366)
Det kan blive interessant at få et CO2-regnskab fra den tur!

- hov hov, nu må I ikke være så onde!
Har I forresten læst dette?

Redigeret d. 25-01-2009 13:27
25-01-2009 14:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Har I forresten læst dette?


www.novozymes.com 's lobbyisme og store presseafdeling har bestemt gjort sin virkning. Det er bestemt kritisabelt at en virksomhed kan igangsætte teknologier som forbruger biobrændsler som kan omsættes i kraftværker og udfase kulproduktion til el-produktion mange mange gange den faktuelle reduktion bio-ethanol kan opnå som i praksis er mikroskopisk.

Ik' nok med man forbruger sparsomme biobrændsler man bruger også vidensresurser som de ingeniører som virker ved Novozymes tilfører et tåbeligt projekt som dette: stærkt kritisabelt.
25-01-2009 17:21
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
- hov hov, nu må I ikke være så onde!
Har I forresten læst dette?


Har i læst weekend avisen fra denne uge? Der er bla. en artikel og et læsebrev om biobrændsel.

Personligt har jeg svært ved at se fordelen med at skifte fossile brændsler ud med biobrændsler, hvis vi så bare fortsætter med at sløse med energien.

Biobrændsel i fjernvarmeværkerne med et energitab på 33 % er lige så odiøst som fossile brændsel i de samme anlæg.
Det store spørgsmål er, om vi skal erstatte brændslet, eller vi skal finde en anden måde at producere varme, blive transporteret mv.
01-02-2009 18:22
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Jakob skrev:
Vi får vel et link til klummen, når det bliver aktuelt..?  



Ja, det kommer på i morgen.
Mernilds Klumme kommer også på i morgen, eller måske allerede i aften...
Se i øvrigt besøgsstatistik for januar! Gad vide, om det er et El Nino-fænomen, eller del af en længerevarende trend?

Jeg tror, Martin Lidegaard kommer til at få en del læsere her på siden.
01-02-2009 18:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Branner

Hvad er et unikt besøg? Er det hver gang man åbner klimadebatten i browser hvor de sider man er inde på ikke tæller med. Eller er det hver side man ser eller hvordan?
01-02-2009 18:54
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
delphi skrev:
Hej Branner

Hvad er et unikt besøg? Er det hver gang man åbner klimadebatten i browser hvor de sider man er inde på ikke tæller med. Eller er det hver side man ser eller hvordan?


Hvis den samme besøgende åbner mange sider, tæller det stadig kun som ét unikt besøg. Forskellige "tællere" har forskellige definitioner af, hvor lang tid, der skal gå, før der er tale om et nyt unikt besøg. Jeg mener, at Chart.dk har en grænse på 20 minutter.
Antallet af sidevisninger på Klimadebat.dk er ca. tre gange så højt som antallet af unikke besøgende. Dvs., hver besøgende åbner i gennemsnit ca. tre sider, før han/hun surfer videre...
01-02-2009 19:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Branner

Se i øvrigt besøgsstatistik for januar! Gad vide, om det er et El Nino-fænomen, eller del af en længerevarende trend?

Der foreligger jo også den mulighed at en særdeles velredigeret og veldreven side har tiltrukket nogle debattører af høj kaliber, som mange gerne vil stifte bekendtskab med eller deres "udgydelser".
02-02-2009 19:41
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Som I måske har bemærket, så er Lidegaards første klumme kommet på: http://www.klimadebat.dk/hvem-kan-loese-det-store-groenne-dilemma-lidegaards-klumme-februar-2009-r103.php.

Og lige én ting: Lad venligst være med at diskutere, hvorvidt CO2 er et problem eller ej i kommentarerne på denne klumme.
Den slags diskussioner hører ikke hjemme der, og sådanne kommentarer vil blive slettet af undertegnede. Hvis du som "klimaskeptiker" mener, det er latterligt, så kan du jo bare lade være med at åbne Lidegaards Klumme.
03-02-2009 09:52
Kosmos
★★★★★
(5366)
Den slags diskussioner hører ikke hjemme der, og sådanne kommentarer vil blive slettet af undertegnede

- ak ja; det får mig til at mindes en tidligere medarbejder, som over sit skrivebord havde et lille skilt med de manende ord:

"Berettiget kritik frabedes"!
RE: Danske Debatter Værdiløse I Debatforum07-02-2009 15:30
faroeinn1
☆☆☆☆☆
(16)
Jeg synest danske debatter i landets aviser radioer tv er er værdiløse
og på internet aviser og i medier og hvor alle fører læser lytter seer i
hele landet dagligt bag lyset med dets propaganda og manipulation

Det er grundlæggende fejl ved alle systemer over fem millioner men
nesker er tilpasset og indordnet, de tjener kapital og frie marktskræf
ter når vi ser annonce & reklamekampagner & markedsføring i dk

Janteloven og krænkelse af menneskerettighed og forskelbehandling
det siger sgu alt om korruption - rådenskab - sammensværgelse alle
almindelige ufaklærde og de svage i lokal samfund lider under i dk

Det som er sket på Island skulle i alle opleve i hele Danmark da ville
i vækkes op af tornerose søvnen og slippe jeres egen egoitiske og m
atrialistiske tankegang og holdning og mening om alt i alle debatter

I er alle hjenrvasket/ indoktrineret/ i sindet og tilpasset tjene kapital
& frie markedskræfter i lever & fungerer som robottter i behandles i
debat som kvæg af debatredaktioner journaliser & mediefolket i dk

Jeg er blokket permanent borgerdebat & dkdebat & dr.dk & avisen &
bt & information da jeg sagde et par sandheder om disse & brugere/
debattører de opfører sig som børn hvat voksne mennesker jo gør

Klimakonferancen til efteråret kommer ikke endre noget ved global
opvarmning - klimaendring da ny decentral energiteknologi ikke bli
ver debatteret da jeres hoveder ikke fungerer over fem millioner

v.h.Hans Birgir Hansen
Tórshavn/ Færøerne
Redigeret d. 07-02-2009 15:48
RE: Faroeinn107-02-2009 15:36
faroeinn1
☆☆☆☆☆
(16)
Det er ok afvis mine indlæg husk slette teksten hvad jeg opfodrer debatredaktioner
og fjerne min profil da ikke ret mange gider deltage i værdiløse danske debatter di
er nede på et børnestadie og hvor debatreaktioner opretholde propaganda og mani
pulation i nyheder og underholdning og i værdiløse debatter der ikke endre noget.

v.h.Hans Birgir Hansen
Tórshavn/ Færøerner
http://www.faroeinn.fo
Redigeret d. 07-02-2009 16:00
07-02-2009 21:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Hans Birgir Hansen

Hård tone men god kritik!
Så mangler vi bare lige noget om hvordan "die dumme dänen" skal opfører sig!
07-02-2009 22:06
faroeinn1
☆☆☆☆☆
(16)
delphi skrev:
Hej Hans Birgir Hansen

Hård tone men god kritik!
Så mangler vi bare lige noget om hvordan "die dumme dänen" skal opfører sig!


Vi skal få dem stoppe læse aviser/ blade/ høre radio/ se tv skal vi reducere all
hjernevask/ indoktrinering af sindet vi skal opfodre dem til at genfinde sig selv
og sit ståsted i debatten.

v.h.Hans Birgir
Tórshavn/ Færøerne
http://www.faroeinn.fo
07-02-2009 22:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jamen! det har vi jo hørt mange gange!

Kun du gi' et konkret eksempel?
08-02-2009 00:24
faroeinn1
☆☆☆☆☆
(16)
Hvorfor ikke gøre noget ved det og spare endel penge ved at opsige sit
abonemang på aviser/ blade/ sluk for radioen/ tv, brug heller hovedet i
stedenfor til kreativitet.

v.h.Hans Birgir
Tórshavn/ Færøerne
http://www.faroeinn.fo
04-03-2009 16:35
Kosmos
★★★★★
(5366)
Er det nu ikke ved at være på tide at puste ham blidt i nakken vedr. 'marts-pakken'? (Mernild har jo gjort sit hjemmearbejde!
)
Redigeret d. 04-03-2009 16:36
04-03-2009 22:47
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Kosmos skrev:
Er det nu ikke ved at være på tide at puste ham blidt i nakken vedr. 'marts-pakken'? (Mernild har jo gjort sit hjemmearbejde!
)


Lidegaards klumme for marts er på nu, med en smule forsinkelse.
Du kan læse den her!
06-06-2011 23:57
Kosmos
★★★★★
(5366)
Derfor har jeg for nylig kontaktet Martin Lidegaard, formand for "Danmarks grønne tænketank" CONCITO og forfatter til bogen "Sidste udkald", der straks takkede ja til at bidrage med et månedligt indspark...

- da må vi (nok engang) konstatere, at han er 'kommet lidt bagud'!
07-06-2011 21:05
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Så er Lidegaards Klumme blevet uploadet.

I må i øvrigt meget gerne bruge denne tråd, hvis I har forslag til andre fremtidige klummeskribenter, der i kraft af deres klimaarbejde ville kunne bidrage med et månedligt indspark.

Altså forslag. Beslutningen om, hvorvidt de skal kontaktes, er selvfølgelig min...
07-06-2011 22:25
Kosmos
★★★★★
(5366)
Så er Lidegaards Klumme blevet uploadet

- tak for det; jeg har tilføjet en umiddelbar kommentar.




Deltag aktivt i debatten Martin Lidegaard - Ny klummeskribent:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvilken klummeskribent vil I gerne læse i Klimavinklen?1625-07-2017 10:54
Erstatning for Martin Lidegaard3701-07-2013 10:17
Martin Lidegaard Hos Clement på DR1011-12-2012 22:58
Klummeskribent nomineret1802-09-2009 09:29
Artikler
Lidegaard og Mernild: Politisk stilstand, mens isen fortsat smelter
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik