Husk mig
▼ Indhold

Miljø/energi fra vugge til grav


Miljø/energi fra vugge til grav17-12-2009 12:44
bj
☆☆☆☆☆
(1)
Når jeg hører om Vindmøller og EL-sparepære m.m. så kan det undre at der ikke er en eneste der påpeger vigtigheden af at opstille et regenskab over hvor meget energi der er brugt ved fremstillingen af det pågældende produkt samt hvor meget energi der skal bruges for at skille det ad og sortere produktet til genbrug når det skal smides væk.

Hvor meget energi går der f.eks. til at fremstille en 100 meter høj vindmølle, og hvordan ser energiregenskabet ud for de komponenter der indgår i møllen ?
Når vindmøllen så er forældet og bliver taget ned, hvor meget co2 bliver der så udledt når vindmøllen skal skilles ad og sorteres ud i de forskellige bestanddele så som metaller, PVC, Glasfiber o.s.v. men ikke mindst, hvor meget energi er der brugt på vedligeholdelse og drift.

Ud fra dette regenskab må det være muligt at finde frem til hvor længe en sådan vindmølle skal kunne køre for at den har tjent sig hjem i forhold til de kraftværker vi har i Danmark.

Vi vil altså kunne se sammenhængen fra vugge til grav på alle de såkaldte miljøvenlige tiltag.

En sådan udregning / opgørelse er der af en eller anden grund ingen der har lyst til at lave, eller sagt på en anden måde, det ser ud som om offentligheden ikke må få kendskab til en sådan opgørelse.

Jeg syntes at det er skræmmende at vi ikke kan gennemskue alle de såkaldt miljøforbedrende tiltag, og vurdere om de nu også er så miljøvenlige som producenten påstår.

Så kan vi overhovedet stole på at Vindmøller, Solceller der laver EL, Solfangere der laver varmt vand og Sparepærer, nu også er så godt for miljøet, og burde vi i det mindste ikke have mulighed for at vælge et produkt ud fra dets miljøregenskab, så vi ikke kun vælger ud fra hvad der ser bedst ud set fra den privatøkonomiske side.
17-12-2009 13:39
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej bj
Hvad er det der får dig til at tro det ikke undersøges? Har du overhovedet undersøgt det før du konkluderer manglen er skræmmende? Gjort en indsats mener jeg.
Specielt for vindmøller er der lavet talrige undersøgelser af vugge-til-grav energiregnskab, undersøgelser af belastning af nær-miljø på alle mulige forvrøvlede områder. De virker.
Du kan starte med http://www.dkvind.dk/fakta/pdf/T4.pdf fra vindmølleforeningen. Der er så henvisninger nederst til hvor du kan finde analyser fra vestas, Risø og andre.
Jeg kan huske at Lomborg i hans "Verdens sande tilstand" bog har kilder til vindmøllers positive energibalance ligeså. Har den ikke ved hånden men der kan du finde andre kilder. Ellers lidt simpel på google måske.... før du konkluderer man ikke ved noget
- eller lufter mærkelige tanker om at offentligheden ikke må vide noget.

Vil du have det mere avanceret må du nok investere din tid med at tage ind til er par biblioteker på diverese universiteter og undersøge den akademiske litteratur. Mener du ikke det er indsatsen værd vil jeg så tillade mig at lade det påvirke hvor "skræmmende" du mener problemstillingen er.
mvh
Mikkel
17-12-2009 16:52
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Bj

Jeg syntes at det er skræmmende at vi ikke kan gennemskue alle de såkaldt miljøforbedrende tiltag, og vurdere om de nu også er så miljøvenlige som producenten påstår.


Når vi tilfører mere og mere møllestrøm så korrigeres der ikke for de følgetiltag som til alle tider forekommer i et fjernvarmebaseret kraftværksproduktionssystem!

I dag forbruges 2,7 Gwh/år gas i H C Ørsted og svanemølleværket hvor hele produktionen omsættes til varme (næsten) som ene og alene kan tilskrives møllerne!

Altså vi sløser massive gasmængder bort til at producere varme fordi møllestrømmen gør at el ikke kan afsættes, som i den grad udhuler møllestrømmens så kaldte miljøreduktion.
Redigeret d. 17-12-2009 17:27
RE: Vugge til grav beregninger17-12-2009 19:33
V6
☆☆☆☆☆
(1)
For ti år siden lavede jeg i en årrække en række større PR-opgaver for et af de firmaer, der nu indgåer i Vestas.

Det var at stort problem, at de var uhæderlige. At de til internt brug indrømmede en række problemer, men kun hårdt presset, og så i den eksterne kommunikation ville have alle lyksalighederne præsenteret. Det gjaldt specielt vugge til grav beregninger.

At deres brancheforening fremlægger nogle beregninger, kan for så vidt være korrekte, men de bør gennemgås minutiøst, før de tillægges større værdi.
17-12-2009 22:46
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej V6
Uden at kende til problematikken specifikt for Vestas deler jeg din holdning baseret på almen skepsis overfor rapporter fra firmaer om egne produkter. Eller fra brancheforeninger for den sags skyld.

Jeg bemærker så også at der i den kilde bragte tidligere også var kilde-henvisninger hvilket jeg tager som et plus, der i blandt til f.eks. Risø. Dertil at det jo også er et internationalt emne, og jeg tror ganske simpelt ikke på at det er muligt for enkelte firmaer at styre debatten og afholde andre fra at regne på tallene. Inklusive en masse kloge ingeniører, økonomer og hvem der ellers har fokus på vindmøller af forskellige årsager - inklusive konkurrenter.
Personligt er jeg ikke i tvivl om energi-effektiviteten af en vindmølle.

Noget helt andet er så effektiviteten af samlede vindmølle-systemer hvor effektivitet fremfor erstatning af energi-til egen produktion går på erstatning af fossil baseret energi. Her forekommer det mig logisk at der er en faldende marginal-effekt for hver ekstra mølle samt at der er andre problemstillinger. Men det er jo så noget andet end det tråden startede med, og noget der derudover er blevet debatteret lystigt førhen. Det rene energi-regnskab for en mølle (vugge-til-grav analyse) er kun en af de interessante faktorer og der kan potentielt være andet der diskvalificerer dem som "løsningen på alverdens energi-problemer".
Mvh
Mikkel

Mvh.
Mikkel
18-12-2009 10:30
Jakob
★★★★★
(9267)
.


@bj


Efter min mening er det gammeldags at tænke "vugge til grav", vi skal i stedet tænke "vugge til vugge":
http://www.klimadebat.dk/braungart-og-mcdonough-cradle-to-cradle-b137.php#911

Det er i vidt omfang muligt med vindmøller, og vindmøllerne kan selv producere den energi, der skal bruges til arbejdet, så produktionen bliver CO2-fri.

Vejen fra vugge til grav er i dag også ofte kortere, end den behøvede at være.
En vindmølle kan renoveres efter 20 år, hvorefter den kan køre 20 år igen.
Hvis vindmøllerne er statsejede, og vi dermed er sikre på, at værdierne bevares, så skulle vindmøller med det rette vedligeholdelsesprogram nok kunne holde i måske 100 år, hvorved de vil blive meget rentable de sidste årtier.

Angående prisen på vindstrøm, så ligger den måske på 60 øre/KWh , hvor kulstrøm ligger på 30 øre , men du betaler ca. 2,00 kr i dag.
Du ser nok, at det er skat og ikke prisen på vindstrøm, der gør ondt, når den private EL-regning skal betales.



.




Deltag aktivt i debatten Miljø/energi fra vugge til grav:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Cradle to Cradle - Vugge til Vugge812-12-2012 13:10
Mærsk vil genbruge (vugge-vugge)220-03-2011 15:26
Vugge til grav om 50 min.116-03-2010 01:07
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik