Husk mig
▼ Indhold

Modebutikker på nettet presser miljøet


Modebutikker på nettet presser miljøet18-08-2017 12:07
Alinasørensen
☆☆☆☆☆
(2)
Den danske modeuge sluttede lørdag aften for mange af de deltagende modevirksomheders vedkommende med en brag af en fest. En vellykket og veloverstået modeuge skal sædvanen tro fejres med åbne champagnesluser og en ofte hatte- eller hætteklædt DJ, som lægger det lydmæssige bagtæppe til en aften hvor alle modeæstetiske indtryk fra den nuværende og ikke mindst kommende sæson er gearet op og tilstede i overflod. Modeller, branchefolk, bloggere og en hær af hangarounds har igen fundet sammen om kulminationen på modebranchens hårde arbejde i et endnu et halvår for at perfektionere dansk modedesign og det sandsynligvis endnu hårdere arbejde med at filtrere designernes kreationer ned til noget som 'almindelige' mennesker vil købe og dermed skabe platformen for en kommerciel succes i endnu en sæson.

Inde i skyen af selvtilfredshed over kommerciel succes, som uvægerligt hænger over disse herlige modefester er også et fremtrædende element af selvtilfredshed over hvor god modebranchen nu er blevet til at passe på vores miljø og ikke mindst de mennesker, som arbejder og bor på og omkring de møller og fabrikker, som producerer den tekstil og de materialer, som vores tøj, sko, tasker og accessories er lavet af. Dette mærkes tydeligt, da bæredygtighed er et yndet samtaleemne blandt disse ballers løver og løvinder - naturligvis akkompagneret af lige del champagne og canapeer - og så selvfølgelig af den åbenlyse årsag at man alle vegne på plakater, brochurer, invitationer, bordkort og skilte møder ordet 'bæredygtighed' ofte efterfulgt af en opfordring til at støtte eller involvere sig.

Efter at have modtaget dette veritable bombardement af bæredygtighedsreferencer til hele tre af disse festligheder på samme aften - hvor jeg deltog i min egenskab af journalist - blev jeg nødt til at udfordre min kritiske indstilling og kaste et blik på det igen. Det kunne jo være der var noget om snakken og at modebranchen virkelig var blevet bedre. Jeg begyndte derfor den efterfølgende dag med iver og håbefuld forventning min research hos EEA, UNEP, UNESCO og et par hjemlige organisationer, men det tog ikke lang tid at konstatere at de som slår sig op som ekspertorganisationer både internationalt og herhjemme ikke finder samme grund til begejstring, som branchen selv synes at gøre.

All right, men hvorfor så al den snak og gøren opmærksom på sig selv, hvis det man gør i virkeligheden ikke rykker noget eller i endnu værre fald hvis det forholdt sig således at man bare snakkede uden at gøre noget? Det måtte være noget mere til den historie, så jeg tog fat på tal fra modebranchen for at få et indtryk af hvordan den vækster samt hvilke produkter der rent faktisk sælges. De tilgængelige online brancheanalyser og artikler istemmer sig alle en forventning om at 2017 bliver rekordår for modebranchen internationalt og i Danmark målt på omsætning, hvilket i høj grad skyldes en hastigt stigende effektivitet i detailleddet - en effektivitet som tilsyneladende er drevet frem af de store Internetbutikker.

Så det er de hersens online-kæmper som Boozt, Zalando, FashionForest - og hvad de ellers hedder - som er blandt hovedårsagerne til modeproducenternes rekordforventninger og ekstra brede smil til modeugens afsluttende champagneorgier. Hmm, interessant... Særligt fordi forbrugere således er ikke skiftet fra fysisk handel til nethandel, men blot har øget forbruget markant overordnet set. Da dette blev klart, var min umiddelbare tanke at stigningen i afsætning af tøj og sko til alle landets modemænd og -kvinder måtte være årsagen til at miljøorganisationerne ikke rapporterede om markante bæredygtighedsforbedringer på trods af branchens proklamationer herom. Kort sagt: der øses vand ud af den synkende skude hurtigere end før, men der er nu kommet flere huller i skroget, så resultatet forbliver det samme.

Men hvorfor egentlig det?! Burde effektiviteten ikke stige jo mere der produceres? Burde vi ikke i endnu højere grad kunne gøre brug af nogle positive stordriftsfordele? Kan man ikke bruge det samme vand flere gange, lave mindre waste pr. kvadratmeter stof produceret, bruge energien bedre or something? Jeg ringede derfor til en gammel bekendt i Mumbai, hvis familie i årtier har drevet en tekstilfabrik. De leverer primært til den militære sektor, men han måtte alligevel kunne fortælle mig noget om, hvad der egentlig skal til for at producere en mængde stof i forhold til en større mængde. Chandan, som han hedder, kom imidlertid med en for mig noget nedslående beretning. Det viser sig desværre at ved øget produktion til eksempelvis dobbelt mængde tekstil forøges forbruget af vand, elektricitet og menneskelige ressourcer til det tre- eller firdobbelte! Det er altså en slags eksponentiel stigning, hvor en stødt stigende efterspørgsel på den ene akse får miljøpresset på den anden akse til at stige eksplosivt. Den lader vi så lige stå et øjeblik...

Min kritiske indstilling overfor modevirksomhedernes CSR-indsats blev udfordret men forblev i den grad hvor den hele tide har været. Men jeg blev efter min research efterladt med en række nye spørgsmål, hvoraf det vigtigste nok er: hvor skal vi så nu tage fat? Det lader jo til at modeproducenterne prøver, men hvis efterspørgslen stiger på foranledning af en masse nye afsætningskanaler, hvilket placerer os worse off, er det så løsningen at gå hårdt efter modeproducenterne? Skal vi i stedet fortælle internetfolk, at de ikke må lave flere webshops, som gør det nemt og bekvemt for forbrugere at købe modeprodukter? Eller skal vi bare nøjes med at regulere mængden af marketing fra disse webshops? Og hvis vi starter den regulering hvilke andre brancher skal vi så også tage fat i? Jeg har selvfølgelig ikke svaret og jeg skal sandelig heller ikke placere mig selv på en høj moralsk grund - jeg tager også tøj på kroppen hver dag og jeg har også handlet sko og tøj på nettet. Men en endnu større lyst end før har indfundet sig til at skabe opmærksomhed om bæredygtighed og om nødvendigheden af at alle mennesker både forholder sig til det og helst også gør noget aktivt både i og udenfor modebranchen. Kom så!
19-08-2017 09:02
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Problemet med mangle på bomuld er at der kræves nogle inverteringer i steder med meget vand ferskvand og et tropisk eller suptropisk klima. Disse områder findes, særligt i Afrika.

Problemet er at man ikke kan stole på politikkerne i Afrika.
19-08-2017 10:02
Kosmos
★★★★★
(5369)
Min kritiske indstilling overfor modevirksomhedernes CSR-indsats blev udfordret men forblev i den grad hvor den hele tide har været...

- lyder (lidt) indviklet!: Hvor har din 'kritiske indstilling' så hele tiden været??


Min (ukritiske) 'indstilling over for CSR' har i årevis været, at det i bund og grund er Kejserens nye klæ'r!


(Ligesom 'grønne regnskaber' og tilsvarende politisk korrekt hejs!).
RE: Enig21-08-2017 08:24
Alinasørensen
☆☆☆☆☆
(2)
I dette tilfælde må jeg erkende at jeg er enig - desværre. Så meget mere desto vigtigt er det at nå næste niveau.
RE: Også enig23-08-2017 15:09
MJS
☆☆☆☆☆
(1)
Helt enig her, vi gør meget hos os, for at være CSR. Mener at det er nødvendigt i det samfund som er på vej mod.

De fleste ting bliver værre og værre, det har aldrig været mere vigtigt at stå op og sige fra, og gøre hvad man selv kan gøre, for at ændre tingenes gang.

Man kan måske ikke bede andre om det, men man kan gøre det selv, og derefter håbe på at det inspirer andre til det samme.

F.eks har vi en ny serie produkter på vej i vores virksomhed, og det vigtigste, udover brugbarheden, er at de kan stå på egne fødder, og ikke belaster miljøet.

/Martin

https://senge-testeren.dk/




Deltag aktivt i debatten Modebutikker på nettet presser miljøet:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nyt vindenergi firma presser prisen718-11-2023 23:11
Statsministeren presser Klimaministeren127-11-2021 23:59
Foredrag af Lomborg på nettet4419-01-2009 22:33
Danmarks klima 2006 på nettet415-02-2007 22:36
NyhederDato
Wal-Mart presser kinesiske leverandører på klima01-03-2010 05:00
Hackerangreb mod klimaforskere får nettet til at gløde22-11-2009 16:02
Olieprisens fald presser klimavenligt brændstof28-10-2008 08:32
CO2-kvoter presser industri ud af EU26-06-2008 08:03
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik