Husk mig
▼ Indhold

National Hurricane Center...


National Hurricane Center...31-08-2008 08:17
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Tropisk storme og hurricanes udvikling kan følges her:

http://www.nhc.noaa.gov/

Fx. prøv at klikke på 'Forcast Discussion', 'Trop Storm Windspeed Probability' eller 'Warnings and 3-day Cone'....

Det er her mediet får det fleste af deres oplysninger, tror jeg.....


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
31-08-2008 10:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Interessant!

Men jeg er lidt nysgerrig: Mener du at disse vejrforhold kan tilskrives "global warming"?
I så fald: Burde sådanne storme så ikke komme i en periode med "global warming"?
Siden Januar 2007 er temperaturerne jo faldet svarende til et helt århundredes opvarmning, så hvorledes skulle vejrforhold anno 2008, august, kunne kobles til specielt varme tider?

bedste hilsner, Frank
31-08-2008 10:39
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Kære Frank hvis man kommer med formeget af den slags så bliver man hængt!

Heldigvis så kan alt selv en afkøling tilskrives den "global warming".

For den sande troende er der ingen problemer i den slags.

Det må være oplagt, at når man ikke har udbedret digerne, flere år efter sidste orkan, så kan ende med en ulykke som tilskrives den globale opvarmning. Og ikke det at man har haft mere travlt i Irak end i USAs egen baggård.
RE: Mindre begavet spørgsmål, Frank!31-08-2008 10:56
Kosmos
★★★★★
(5366)
Men jeg er lidt nysgerrig: Mener du at disse vejrforhold kan tilskrives "global warming"?

- du ved jo udmærket, at alt (dårligt) kan tilskrives 'global opvarmning/klimaændringer', og jeg behøver vel ikke tilføje, at det naturligvis drejer sig om menneskeskabte sådanne. Denne uafviselige sandhed kan ikke anfægtes af, at temperaturerne måske falder 'en anelse' i en kortere periode (af 10 - 20 års varighed) - der er blot tale om midlertidige udsving, som snart afløses af endnu voldsommere stigninger!
31-08-2008 13:00
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Frank, Det var en hel neutral link - ingen skjulte dagsorden (lagt under 'vejret' ikke 'Konsekvenser'


Efter hvad jeg kan se er der flere hundreder der følger med her på siden men ikke deltager aktiv:

http://www.chart.dk/index/default.asp?mode=category&cat_id=303

Lige nu er 'Gustav' i søgelyset....Det kunne være at nogle af dem havde lyst til at følge med i sæsonens udvikling, men kender ikke til siden - man kan tit se noget under opsejling før det dukker op på mediets radarskærm og også selv læse en af mediets kilder. Hvis man synes det er interessant altså....

Mht. en varmere klimaets indfydelser på 'hurricanes', vi er sikkert enig i at billedet er noget uklar pt. - forskellige studier peger i forskellige retninger. Der er også mange forkellige parametre når hurricane aktivitet skal måles - hyppigheden, størrelsen, styken, nedbør (m.m.?)

Der er til sidst også det vi høre fra fagfolk gang på gang på gang, men er tit glemt. 'Ingen enkelt vejr begivenhed (orkan, tørke, hedebølge osv.) kan tilskrives global opvarmning (endnu!) - men det kan godt passe ind i det mønster af udviklingen vi forventer'. Jeg regner med at det samme gælder en eventuelt globale nedkøling
(snestorm, kulde rekorder, antarktis havisdækning
) der skal også passe ind i et bredere mønster eller tendens ('trend' på nudansk)...
31-08-2008 13:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
jam, Rick, vi er jo enige :-) , Men tro mig, der er MANGE der ikke ser så nøgternt på disse ting som du gør her. - Jeg spurgte også blot hvor du stod.

Bedste hilsner, Frank
31-08-2008 15:24
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Der er en afsnit (3:8) om "Changes in Extreme Events" i IPCC 2007:

http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg1/ar4-wg1-chapter3.pdf
(Hos mig tager lidt tid at dukke op)

3.8.3 Evidence for Changes in Tropical Storms

The TAR noted that evidence for changes in tropical cyclones
(both in number and in intensity) across the various ocean
basins is often hampered by classification changes. In addition,
considerable inter-decadal variability reduces significance of
any long-term trends. Careful interpretation of observational
records is therefore required.....


Også Box 3.5 og 3.6:

[lange citater fjernet]


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret af branner d. 16-02-2013 17:20
01-09-2008 08:38
manse42
★★★☆☆
(633)
Det sære er at man stadig tilskriver antallet af orkaner den formodede globale opvarmning selvom flere artikler, både fra aviser via almindelig journalistik og videnskabelige peer reviewed, har fastslået at:

1: antalet at storme ikke har været stigende og heller ikke antallet af de kraftige. Det er forbedrede observationsmetoden der forskyder billedet.
2: opgørelsen i skaderne ved at måle med financielle tab er misvisende , da flere bor ved havet
3: Katrinas ødelæggende kraft skyldtes menneskelig inkompetence, ved at undlade at vedligeholde diger for at spare skattepenge. den var kun en kategori 3 (Gustav var 5 på et tidspunkt)
4: øget vejraktivitet (ekstreme storme) kommer af store temperaturforskelle, hvilket lige netop global opvarmning er ved at udligne.

rick_uk hvis du fortsat ignorerer dette, hvordan kan du i din tagline så have "informerede valg"
selvom du i korrespondancen herover angiveligt forholder dig "neutral"
Redigeret d. 01-09-2008 17:59
04-09-2008 22:56
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
manse42[halvaktiv] skrev:
1: antalet at storme ikke har været stigende og heller ikke antallet af de kraftige. Det er forbedrede observationsmetoden der forskyder billedet.


Vrøvl. Alle ved at der har været stor stigning i antal orkaner her på det sidste. læs blot en af de gamle nyheder på klimadebat.dk hvor der var link til anderkendte forskere!

4: øget vejraktivitet (ekstreme storme) kommer af store temperaturforskelle, hvilket lige netop global opvarmning er ved at udligne.

tsk tsk.... de store orkaner kommer af varmt havvand. og det gør global opvarmning ikk ligefrem bedre vel?


The time for doubt is over!
04-09-2008 23:53
Kosmos
★★★★★
(5366)
Alle ved at der har været stor stigning i antal orkaner her på det sidste

- men i så fald omfatter 'Alle' ikke fx. NOAA, som i en artikel fra i går bla. skriver:

We find that, after adjusting for such an estimated number of missing storms, there is a small nominally positive upward trend in tropical storm occurrence from 1878-2006. But statistical tests reveal that this trend is so small, relative to the variability in the series, that it is not significantly distinguishable from zero (Figure right). Thus the historical tropical storm count record does not provide compelling evidence for a greenhouse warming induced long-term increase.

(Kilde)
05-09-2008 08:22
manse42
★★★☆☆
(633)
@ miljøgrisen
tsk tsk.... de store orkaner kommer af varmt havvand. og det gør global opvarmning ikk ligefrem bedre vel?


Du er er ikke ligefrem den stærkeste orkan i sæsonen hva?
Varmt havvand rigtigt, men varmt i forhold til hvad? Men hvis temperaturforskellen er lavere fra (ækvator mod polerne) på grund af global opvamning (SOM MODELLERNE VISER), bliver effekten af energiudligningen (eksempelvis storme) mindre. Så kan du da tro hvad du har lyst til, det er et faktum du kan slå op alle steder.
Redigeret d. 05-09-2008 14:59




Deltag aktivt i debatten National Hurricane Center...:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
The US National Climate Assessment, NCA4, 20177026-11-2017 11:38
Atlantic Hurricane Season 2016520-09-2016 23:37
Ny rapport fra US National Research Council1329-07-2010 21:03
National varmedistribution015-05-2010 10:21
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik