Husk mig
▼ Indhold

Nordea under internationalt angreb!


Nordea under internationalt angreb!17-03-2010 20:15
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
25. marts beslutter Nordea Bank på deres generalforsamling om de vil finansierer en klimaforbrydelse eller ej.

KlimaTV har belyst sagen i nyeste udsendelse:
http://www.vimeo.com/10233906

Nordea er i høj grad Dansk, så vi er har i høj grad ansvarlige for at de ikke slipper afsted med det.

Nepenthes' og Kritiske aktionærer stiller følgende forslag til Nordea's generalforsamling:

"Nordea pålægges at undlade at investere i træ- og papirindustrier, som er involverede i naturødelæggelser.

Dette kan i praksis sikres ved:
1- At Nordea udelukkende investerer i træ- og papirindistrier, som er FSC certificerede.
2- At Nordea ikke investerer i eller aftager træ fra virksomheder, som aktivt konverterer naturlige skove til plantager.".
Begrundelse:
Konverteringen af naturskove til plantager indebærer frigivelse af store mængder CO2 samt ødelæggelse af nogle af de mest artsrige områder i verden. FSC er en global certificeringsordning som giver en 3. parts verificeret garanti for, at skove drives ansvarligt. FSC ordningen har stor opbakning verdenen over fra grønne, sociale, og økonomiske interessenter."

Hvis ikke det bliver vedtaget, synes jeg det på sin plads at køre massiv kampagne mod banken.





grøn revolution ... tak
17-03-2010 23:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvis ikke det bliver vedtaget, synes jeg det på sin plads at køre massiv kampagne mod banken

- OK; men hvis det nu blev vedtaget (og gennemført), ville det da indebære nogen (for dig) positiv ændring? Hvis Nordea ikke har bestemmende indflydelse i de pågældende programmer, vil en udtræden vel alene indebære, at andre investorer træder til i stedet? Hvad hjælper dét??
17-03-2010 23:33
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg kan ikke dy mig.

Grønne forbrugere snyder og stjæler

http://politiken.dk/videnskab/article925061.ece
18-03-2010 17:25
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
Kosmos skrev:
- OK; men hvis det nu blev vedtaget (og gennemført), ville det da indebære nogen (for dig) positiv ændring? Hvis Nordea ikke har bestemmende indflydelse i de pågældende programmer, vil en udtræden vel alene indebære, at andre investorer træder til i stedet? Hvad hjælper dét??


- Papirmøllen skulle være bygget for lang tid siden, men det bliver hele tiden udsat ... fordi bank på bank siger nej. Og jo flere der siger nej jo svære bliver det for dem og den måske nye bank der overvejer at finansierer den. Gunns og deres måde at drive forretning vil blive mere og mere sortstemplet plus bankernes vil miste fordele ved det - ved fx at miste kunder. Alt i alt gøre det det mere fordelartigt at drive ansvarlig bankdrift og skovhugst.



Unskyld mig Boe Carslund-Sørensen - Men hvad har den med det her og gøre - bør nærmere være et nyt indlæg!- Men du kan da godt lige få mine tanker om artiklen:

Kan virkelig ikke få deres undersøgelse til at passe med den virkelighed jeg ser.

Hvis grundlaget for påstanden er at de snyder i computerspil som del af en test og får penge for det - kunne jo ligeså godt tyde på at etiske forbruger er klogere og at de konventionelle ikke kan finde ud af at bryde mønstre.

Men selvfølgelig elsker folk at læse, at dem der gør noget aktivt er dumme, for så de kan få god samvittighed med at agere uansvarligt.




grøn revolution ... tak
21-03-2010 10:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Mig bekendt øges tilvæksten af træmasse og dermed optagelse af Co2 meget betydelig ved fældning af naturskov og plantning af træ i plantagedrift!

I de svenske skove hvor naturskov fældes og træ plantes med skovdrift øje, øges den årlige tilvækst!

Hvordan biodiversitet påvirkes af at skov overgår til plantage drift er derimod et åbent spørgsmål.

Når store arealer omlægges til industriel skov eller landbrugsdrift er der markante påvirkninger af dyreliv og natur i det hele taget. Et godt eksempel herpå er det intensive danske landbrug.




Deltag aktivt i debatten Nordea under internationalt angreb!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Internationalt Klima Grand Prix7521-06-2019 17:13
Frank Lansner i internationalt videnskabsmagasin!3629-03-2018 11:08
NyhederDato
Fogh og Hedegaard bag internationalt dialogmøde03-09-2008 09:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik