Husk mig
▼ Indhold

Ny teknologi: Brint?


Ny teknologi: Brint?04-02-2009 09:51
birketvedhotmailcom
☆☆☆☆☆
(9)
Sand - silicon - vand = brint

Forespørgsel vedr. ny teknologi udviklet af: PowerAvenue Corp

Er der nogen af klimadebats læsere, der kan vurdere, hvad nedennævnte virksomheds påståede revolutionerende teknologi indebærer. Er der tale om noget spændende?

Selv har jeg som ikke-kemiker ingen forudsætning for at vurdere om der er hold i virksomhedens påstand.
Desværre er det ikke lykkedes mig hertil at overføre de relevante illustrationer virksomheden viser om enkelheden i processen. Iflg. dem kan der være tale om både store centrale - og små anlæg til den enkelte husholdning.

Jeg håber på reaktioner her i klimadebatten fra kompetente fagfolk.
---------
Virksomheden skriver om sig selv:

[langt citat fjernet]
Redigeret af branner d. 17-02-2013 15:39
04-02-2009 10:12
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ahe! Det lyder lidt for godt til at være sandt!
RE: Måske!04-02-2009 10:26
birketvedhotmailcom
☆☆☆☆☆
(9)
delphi skrev:
Ahe! Det lyder lidt for godt til at være sandt!


svar: Det var og så hvad jeg tænkte. Det er derfor jeg opfordrer kompetente fagfolk til at vurdere teknologien.
Men prøv selv at gå ind på virksomhedens hjemmeside via google. - søg på:
enten: PowerAvenue Corp - eller:
PowerAvenue is Revolutionizing Hydrogen Production and Fuel Cell Technology
04-02-2009 12:25
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
to create from sand, a form of silicon that reacts with water to generate hydrogen

Altså er det ikke boller fra koberg! Hvor er der noget dokumentation!
04-02-2009 15:07
birketvedhotmailcom
☆☆☆☆☆
(9)
Til Delphi
Jeg forstår ikke din kommentar, - men måske var det hensigten den skulle den være morsom?

Gider du have umage at gå ind på PowerAvenue Corp´s hjemmeside og ulejlige dig med selv at undersøge sagen.

En virksomhed kan iøvrigt næppe eksistere på grundlag af illusoriske formodninger. Det bliver i hvertfald kun en stakket frist.
Mig forekommer det, at de på hjemmesiden tilgængelige oplysninger - for en kemiker burde kunne give et rimeligt fingerpeg om seriøsiteten i informationerne.

Iøvrigt nævnes at processen er patenteret af virksomheden.
Den ville næppe spilde penge på sligt, medmindre teknologien hviler på dokumenterede resultater.
04-02-2009 15:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jammen jeg har set: Jeg vil altså stadig holde mig til boller fra koberg.
Og jeg kan stadig ikke se nogen dokumentation de nævner (jeg går ud fra det er denne side vi taler om se http://www.poweravenue.de/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=198)

De nævner alle de gænge former for produktion det er der jo ikke noget nyt i og herunder at det optimale er produktion ved sollys uden strøm, hvor andre firmaer bla er langt med en alge som kan præstere en betydelig produktion af brint ved sol. Men det virker jo ikke i stor industriel skala.

Det ser umiddelbart ud som om de har styr på lagring af brinten eller de har fået forsimplet og produceret nogle systemer som faktuelt virker og herunder nogle brændselsceller som er gode.

Men mit tip er stadig at hovedparten af den brint som bruges kommer fra produktion ved naturgas eller strøm overvejende fra et (kul)kraftværk.
04-02-2009 16:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
En god tommelfingernegl når alle de postulater omkring vidundermidler som kan lave energi ud af ingenting: vand hvor spændinger i vandmolekyler skulle kunne udtages og uudtømmelige energikilder skulle tilflyde menneskeheden osv.
Men hvor kommer denne energi fra? Hvad har faktuelt tilført denne energi til et givent medie så man nu kan udtage denne energi. For der er ikke noget som kommer af ingenting.
04-02-2009 20:05
Kosmos
★★★★★
(5370)
For der er ikke noget som kommer af ingenting.

- med lommeuld som eneste undtagelse, naturligvis!
04-02-2009 20:16
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
med lommeuld som eneste undtagelse, naturligvis!


Ahe! Planlægning omkring mølleudbygning, det kommer der i hvert fald slet ingen ting ud af og bliver iøvrigt til: overhovedet ingen ting!

Stik lige den!
04-02-2009 20:44
Kosmos
★★★★★
(5370)
Stik lige den!

- dér må jeg desværre melde pas!
04-02-2009 21:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
dér må jeg desværre melde pas!


Der svælges i sejrens rus!
05-02-2009 08:12
birketvedhotmailcom
☆☆☆☆☆
(9)
Forkert side Delphi !


Tak for dit mere udførlige svar. Du refererer til siden :

http://www.poweravenue.de/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=198)

Så vidt jeg kan se, er du havnet på en anden af PowerAvenue´s sider,
og da ender det hele selvsagt i Goddag mand - økseskaft

Den side der popper op på den adr. du referer til, og som alene omhandler deres brændselscelleteknologi er ikke den relevante side.

Gå ind på: PoverAvenue Corp -
eller -: PowerAvenue is Revolutionizing Hydrogen Production and Fuel Cell Technology
se: Sand to Silicon to Hydrogen 7-page PDF - (siden er væsentlig fordi der her gøres mere udførligt rede for processen)

Den side jeg refererer til gør klart opmærksom på, hvad virksomheden hævder, er en revolutionerende frembringelse, og der vises i planceform en meget farverig skematisk opstilling af tænkt produktionsanlæg samt bl.a nedenunder cyclus. Herudover nævnes produktionskapacitet og forholdet mellem forbrugt sand silicon vand og produceret brint.

Send venligst din kommentar til ovenstående.
Redigeret d. 05-02-2009 09:26
05-02-2009 10:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej

Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde pdf filen inde på hovedsiden, men google kommer med den her se http://www.poweravenuecorp.com/Sand%20to%20Silicon%20to%20H2.pdf

Jeg forstår det derhen at en energikilde via sand kan producerer brint som herefter lagres i sandet som er unikt, navnlig fordi sand forekommer over alt.
Solen eller en anden termisk energikilde driver processen hvorefter brintenergien er lagret i silikonen (sand) og kan så frigives efter behov og herunder at energitætheden er rigtig god.

Men de nævner: It is expected that for a solar thermally produced carrier manufactured from
conventional sand permit us to predict an unbeatable cost profile for silicon in the future.

Og det har vi hørt mange mange gange. Den kemiske proces er givet i orden og vil virke. Men de skal jo have solens energi ind og drive processen, eller en anden lavpris energikilde. Faktuelt skal solens energi omsættes i processen og hvor stort et tab er der fra de 800 -1000 w solen yder på en kwm. En kvadratkilometer yder ved en virkningsgrad på 20 %: 20 Mw eller energien i 7000 L benzin. Og det er egentlig også ok! Når og hvis energitætheden er god i den endelige energibærer nemlig sandet!

Det er en professionel side og de ved havd de arbejder med men vi har hørt det der mange gange før.

Husk! På de amerikanske firmaer laver disse floromsvungne hjemmesider for at tiltrække investorer
Redigeret d. 05-02-2009 10:52
05-02-2009 16:29
birketvedhotmailcom
☆☆☆☆☆
(9)
Hej Delphi

Så lykkedes det endeligt.

Spørgsmål:

Hvorfor mener du, at kun solarproduceret el er relevant som el-kilde.
Der nævnes på hjemmsiden blot:
citat "The Silicon oxide can be regenerated to Si and O2 through input of electricity, such as from a renewable source. " citat slut. - Ja, men det er vel en afgørende forskel fra hvad du hævder: at el-kilden forudsættes at komme fra solceller.

Idag eksporteres overskuds-el fra vindmøller i de produktive perioder til spotpris.
Vindkraftens acilleshæl er jo oplagringsproblematikken.

Ved den her skitserede løsning klares oplagringen ved en omdannelse af el til brint
hvorefter den genanvendes til el-produktion i de vindstille perioder.
Derudover vil der intet være til hinder for at anvende brinten til andre brændstofkrævende former så som til transportsektor-relaterede formål.

Du ved vel - såvel som jeg, at brint er særdeles anvendelig til konventionelle benzinmotorer, der blot kræver en mindre omstilling til brintdrift.
Denne løsning er uendeligt meget billigere end en komplet udskiftning af hele bilparken til elbiler, samt langt lettere at foretage.
El-køretøjers problem er, at som alle ved, den korte rækkevidde mellem opladningerne, samt de dyre lithiumbatterier.

Sikkerhedsproblematikken vedr. lagring af brint blev jo hævdet at kunne løses bl.a. ved hjælp af Amminex pillen opfundet af folk fra DTU i 2005.
Redigeret d. 05-02-2009 16:44
05-02-2009 16:47
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Birket v.h.com

Har slet ikke forstand på den tekniske del men det lyder interessant. Som indspark havde vi i December 08 lige over 606.000 MWh spildproduktion af strøm i Dk. Ved ikke om det er nok til at producere noget brint men det kunne da være et alternativ, til at det nærmest foræres væk.

Forstår jeg derudover korrekt at brintet bliver bundet til sand på en eller anden måde? Går udfra det er som alternativ til gas-form som vist har været en del af problematikken for lagring af brint? Noget med det er eksplosivt og flygtigt (små partikler). Men betyder lagringen i sand det så bliver "lettere" at håndtere?
05-02-2009 17:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Birket.

Det står ikke helt klar for mig om brinten virkelig laves ved strøm eller varmeenergi: Produktionen sker i sandet og brintet bindes i sandet og er harmløs som bestemt er et plus, det står klart.

Hvordan forstår du den her se: It is expected that for a solar thermally produced carrier manufactured from
conventional sand permit us to predict an unbeatable cost profile for silicon in the future.

Carrier= energibærer

Er det så kun "container" til brinten eller skal der så strøm til også for at producere brinten. De opererer med flere måder både ved produktion og ved frigivelse af brinten til forbrug.




Deltag aktivt i debatten Ny teknologi: Brint?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Neodym magneter er forældet, ny teknologi opfundet506-04-2023 15:00
Carbon capture teknologi130-03-2023 19:19
El-opvarmning, dyrt eller blot en "glemt" teknologi?928-08-2022 00:30
Løs energi- og klimaudfordringerne med teknologi009-09-2010 22:20
Miljøvenlig teknologi026-05-2010 18:07
Artikler
Brintbiler
Brint
Hvad skal der gøres for at fremme forskning i vedvarende energi og energibesparende teknologi?
NyhederDato
Atomkraften er den billigste lavkarbon-teknologi11-05-2011 06:03
Kina nu verdens største investor i ren teknologi30-03-2010 08:34
Milliardær investerer 5 milliarder i ren teknologi12-10-2009 07:35
Norge vil investere 17 milliarder i ren teknologi15-04-2009 21:29
Grøn teknologi giver vækst i energiindustrien13-11-2008 14:04
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik