Husk mig
▼ Indhold

Nye insekter i Danmark?


Nye insekter i Danmark?14-06-2008 22:01
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Her i går så jeg en kæmpe hveps flyve omkring. eller måske var det ikke en hveps... sådan nogle som man mest ser ved Middelhavet. Og sikkert er rigtig farlig


Den slags mener jeg ikke at vi plejede at have her tillands.

Er der andre der har eksempler på nye insekt arter der er begyndt at flyve op over grænsen?

jeg har prøvet at søge på nettet for at finde billeder der minder om 'min' hveps. dette er nok det tættest jeg kunne komme:



bare så i har en fornemmelse. uhyggelig fætter



The time for doubt is over!
15-06-2008 00:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Det er helt normalt at vinden bære insekter fra syden til Danmark.

kan dette være kæmpetræhveps, som er almindelig i hele landet fra gammeltid?
15-06-2008 01:30
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Jeg tror faktisk du har ret kulde-varmen. det må være kæmpetræhveps.

Her fra en artikel jeg fandt ved at søge på 'kæmpetræhveps' på google:
Hunnen af kæmpetræhveps eller stor træhveps kan med sin imponerende størrelse på op til 4 cm og sit hvepselignende udseende skræmme de fleste, når den højt brummende kommer flyvende. Men der er ingen grund til panik. Den er helt ufarlig og kan ikke stikke med sin kraftige "brod", der blot beskytter den tynde læggebrod.
Kæmpetræhveps er almindelig i hele landet og ses oftest på solrige dage, hvor den flyver vidt omkring for at finde egnede steder at lægge æg. De lægges i fældede, døde eller svækkede træer; oftest nåletræer. Den lange savtakkede og dobbeltklingede læggebrod bores langt ind i træet, hvor æggene lægges enkeltvis.


Nu er jeg mere rolig


men med varmere klima kan vi nu godt indstilde os på fremmedartede insekter!
15-06-2008 10:25
Jakob
★★★★★
(9267)
 








Jeg så dette insekt sidste sommer, og jeg har stadig ikke fået opklaret havde det er for er "monster".

Tændstikæsken giver nok en fornemmelse af størrelsen.


 
15-06-2008 15:08
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Med lidt hjælp fra en støttepædagog ser det ud til, at det nu er lykkedes at finde "uhyret".

En Krumknivgræshoppe:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=29271

Den er sjældent set i den nordlige del af Jylland, men den findes altså i forvejen.
Om jeg bare har været heldig, eller om den er blevet mere almindelig, skal jeg ikke kunne sige.



 
17-06-2008 19:41
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
ok man må sige at begge vores eksempler nok ikke har noget at gøre med klimaændring alligevel


Men der er noget om snakken med de nye insekter.
prøv at se denne artikel:
http://politiken.dk/videnskab/article386431.ece

»Det er nogle fantastisk smukke og fotogene arter, der vælter ind over vore grænser i disse år«, siger naturvejleder Morten DD Hansen
18-04-2012 10:43
Sofie Hastholm
☆☆☆☆☆
(2)
Godt hvepsen er ude i skoven. Jeg har selv haft et hvepsebo i mit tagudhæng. Jeg ringede til [link fjernet af admin]. Selv så små hvepse (sammenlignet med dit billede) havde jeg ikke lyst til at have i hænderne :-)
Redigeret af branner d. 01-07-2012 11:59
18-04-2012 13:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Mange penge for at få fjernet en bi..

[billeder fjernet af admin]
Redigeret af branner d. 01-07-2012 12:00
RE: RE: Nye insekter i Danmark?22-04-2012 21:33
Sofie Hastholm
☆☆☆☆☆
(2)
Nu fik jeg først og fremmest jo ikke fjernet én bi, men et hvepsebo med adskillige hvepse indeni.
I forhold til den risiko det er at have et hvepsebo, er jeg dog godt tilfreds med prisen. Andre firmaer tager faktisk en højere pris. Men jeg kan godt forstå din holdning til prisen, da det jo er en individuel smagssag og vurdering.

Bedste hilsner
Sofie




Deltag aktivt i debatten Nye insekter i Danmark?:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Spis insekter – det hjælper klimaet20-01-2011 09:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik