Husk mig
▼ Indhold

Nyt stormvejr på vej.../gustfaktor..?


Nyt stormvejr på vej.../gustfaktor..?02-12-2013 18:07
kfl
★★★★★
(2167)
Der er annonceret en storm torsdag den 5.12.2013. DMI stormvarsel

I denne forbindelse er det selvfølgelig hastigheden af middelvind , men også hastigheden af vindstødene, der har interesse. Forholdet mellem hastigheden af vindstødene og middelvinden kaldes gustfaktoren.

Jeg har ikke data fra danske vejrstationer, men fra flere færøske stationer har jeg adgang til sammenhørende værdier af middelvind over 10 minutter og vindstødene. Her er et eksempel fra 2011:


På x-aksen er middelvinden og på y-aksen er vindstødene i m/s vist. For en given middelvinde er der variationer i vindstødene, men man kan gange middelvinden med faktoren 1.32 og få hastigheden på vindestødene sådan cirka.

Fra denne graf ses, at med en middelvind på 33 m/s, er der "luft i skørterne" svarende til ca. 43 m/s.

Er der nogen der har en oversigtsartikel om gustfaktoren ?

Er de nogen, der har et link til en dansk vejstation med middelvind og vindstød ?

Hvad er gustfaktoren på typiske dansk vejrstationer ?

Hvorfor denne interesse ?
I vejrmeldingerne i forbindelse med en storm nævnes ofte "storm med vindstød af orkanstyrke". Dette er formodentlig baseret på en erfaringsmæssig fastlagt gustfaktor.

Hvis vi for sjov skyld anvender gustfaktor på 1.3, vil en storm, dvs. 25-28 m/s medfører vindstød på 33 - 37 m/s dvs. orkan. Dette svarer til "storm med vindstød af orkanstyrke."


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 02-12-2013 18:29
09-02-2014 18:28
Flemming Larsen
☆☆☆☆☆
(27)
En ny storm kan være på vej mod Danmark
på torsdag ser det ud til at Danmark kan bliver ramt af fuld storm Dog slet ikke så voldsomt som de to sidste orkaner med det ser voldsomt ud i modellen især på Jyllands vestkyst kan det blive voldsomt mens resten af landet og Nordjylland slipper med kraftige vindstød dog skal det siges at modellerne er meget usikre
14-02-2014 17:56
Flemming Larsen
☆☆☆☆☆
(27)
TV2 vejret spår om full storm i morgen: Der venter os en yderst blæsende dag i morgen når et stormlavtryk bevæger sig ind i Nordsøen fra sydvest.

Det vil blæse op dagen igennem og i eftermiddagstimerne hvor vinden kulminerer, kan der er en overgang blive tale om fuld storm! langs et begrænset område af den Jyske vestkyst, og op til hård kuling i resten af landet.
Desuden vil der være risiko for meget kraftige vindstød af op til stærk storm langs vestkysten, og stormende kuling til storm i resten af landet.
På nedenstående vejrkort fra TV 2 Vejret kan du se hvor kraftig vinden bliver dér hvor du befinder dig.
Tilknyttet billede:

14-02-2014 20:26
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Flemming Larsen


Tak. Hellere et stormvarsel for meget end et for lidt.


Jeg synes nok bare ikke, at vejrudsigten fra DMI antyder "fuld storm!", som du beskriver det. Så det bliver måske lidt spændende, hvem der har ret TV2 eller DMI.
Til gengæld kommer vinden fra syd, og det kan måske betyde noget alvorligt for de bygninger, som er bedst sikret imod vestenvind.


Billedkildedomæne:
http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/landsudsigten/
Tilknyttet billede:

21-02-2014 12:17
Jakob
★★★★★
(9267)
.




De værste forudsigelser tog heldigvis fejl denne gang.


Men uden at være sikker, så mener jeg måske de senere år at have observeret en ændring i den måde, det blæser på.
Jeg fornemmer, at der under storme oftere opstår små pauser, hvor det er forbavsende stille, hvorefter der meget pludseligt kommer meget kraftige vindstød.
Findes det eventuelt nogle videnskabelige målinger, som kan be- eller afkræfte den fornemmelse..?



.
29-11-2015 13:43
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@kfl


Hvordan gik det med det, fandt du selv noget mere om det..?

Er det rigtigt forstået, at hvis der er næsten stille i nogle minutter, for så at blæse i stød og meget hårdt i nogle sekunder, at så vil der være en høj "gustfaktor"..?

Det kunne måske være interessant at se, hvordan "gustenheden" har ændret sig de sidste årtier i takt med GW og mere ekstremt vejr..?



De melder om storm Gorm og vindstød af orkanstyrke i aften.





­
29-11-2015 15:15
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Det jeg er ude efter er, hvor meget vinden "slår" på hustagene pr. storm.
Hvor mange "slag" og hvor hårde.
Og hvordan det har ændret sig over de sidste årtier i Danmark.


Jeg har fundet dette, men jeg kigger nok det forkerte sted, for det ser ikke ud til, at de benytter gustfaktor eller måler "slag":

http://www.dmi.dk/laer-om/temaer/vejr/vejrgudernes-hvirvlende-dans/hvordan-maales-vinden/
Da vinden varierer meget fra det ene øjeblik til det andet – både i retning og styrke – angiver man til meteorologisk brug oplysninger om vind som et gennemsnit over 10 minutter.

En opgivet vindhastighed på 15 meter i sekundet kan således godt betyde, at der forekommer kortvarige vindstød på 20-25 meter i sekundet. Den højeste af disse opgives derfor også, for at fortælle om vinden er stødende.







­




Deltag aktivt i debatten Nyt stormvejr på vej.../gustfaktor..?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik