Husk mig
▼ Indhold

Oceanerne forsures - hvad er konsekvensen



Side 2 af 2<12
04-08-2018 22:06
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
I takt med at havene opvarmes, mindskes evnen til at absorbere CO2 fra atmosfæren.
Mvh Niels
17-08-2018 10:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Til diskussionen om hvorvidt hvordan vi skal omtale en pH nedgang fra 8,1 til 7,8:

1)
Ocean becomes more acidic

2)
Oceans become less Alkaline

..2) er naturligvis mest korrekt oplysende, men 1) lyder mere som noget der kan sælge billetter ..

Argument lyder så at "jo, men det er jo rigtigt at når det bliver less alkaline, så bliver det jo også.. more acidic..

Selvom oceanet ikke var acidid to begin with.

Men se så her: Den fuldgyldige udnyttelse af at man kan klade let basiske oceaner for "acidic"...

Man kan hvad man vil - når det gælder at booste et dystert klimabillede:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

18-08-2018 07:42
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hej Frank Lansner,
Hvorfor ikke blot erkende, at pH er faldende og det skyldes øget CO2 i atmosfæren.
Der forskes i de påvirkninger det må give, og der er ingen klar viden om de præcise konsekvenser, men en bekymring for bla skaldyr.
Mvh Niels
18-08-2018 22:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
hej Niels, du skriver:
"Hvorfor ikke blot erkende, at pH er faldende og det skyldes øget CO2 i atmosfæren."

Hvad er de seneste tal for opdaterede pH værdier?

Emnet hvorvidt mennesket via CO2/pH vil give et nævneværdig Koral-problem er umådeligt stort og omfatter mange steps og del-emner der alle er vigtige.

Jeg tænker at samle lidt op på nogle af de diskussioner og uenigheder der er om disse ting.

***

Dette at man laver film om "The Acidic oceans" er ikke så uvæsentligt som du gør det til.

Du har helt ret: Hvis mennesket er på vej til at give koraller problemer så er dette et problem uanset hvilke ord vi bruger.

Men pointen her handler ikke om koraller. Pointen handler om at CO2-folket er villige til at gå på kompromis med sandheden i det hele taget.

At kalde let alkaliske oceaner for "Acidic oceans" er at gå på kompromis med sandheden.
Dette er en pointe i sig selv.

Og det skal nævnes indtil folk forstår at CO2-folket går på kompromis med sandheden.
Redigeret d. 18-08-2018 22:53
19-08-2018 11:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her min opsamling for nu, Niels:
http://www.klimadebat.dk/forum/co2-ph-og-koraller-d12-e3480.php#post_69651


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
21-08-2018 20:23
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner skrev:
Og her min opsamling for nu, Niels:
http://www.klimadebat.dk/forum/co2-ph-og-koraller-d12-e3480.php#post_69651


Hej Frank Lansner,
Emnet er jo meget relevant, men jeg må ærligt tilstå, at jeg holder mig til forskningens undersøgelser og ikke ønsker at bruge tid på mere holdningsmæssigt prægede indlæg.
Du opstiller en række kriterier, som du så vælger et udfald af, som så benyttes til en konklusion.
Jeg synes du misser et af de vigtigste pointer, nemlig at ved tidligere tiders opvarmning, der har hastigheden været væsentligt langsommere.
Hvordan mon det påvirker resultatet?
Et andet forhold, der er glemt er iltsvind i oceanerne.
De forskere, der arbejder med forskning i koralrev, lægger jo vægt på, at flere kilder, der stresser koraller, øger presset.
Frank Lansner: du glemte også at omtale, at Japans største koralrev sidste år blev reduceret til 1% tilbage. Årsag: for varmt vand.
Opvarmes oceanerne? Svaret er ja.
Jeg kunne skrive et par kapitler om koralrev og nå den modsatte konklusion ift din.
Det er jo bare ikke specielt interessant, hvad du eller jeg tror.
Det interessante er : hvad kommer der til at ske?
Mvh Niels
21-08-2018 22:00
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Niels K

https://phys.org/news/2018-04-cold-devastates-coral-reefs-japan.html

Du må undskylde at jeg ikke også har set på Japanske events.... .. ...

Prøv at læse her:
"Unusually cold water has devastated some of the world's most northerly coral reefs, which lie off the coast of western Japan, an environment ministry official said Wednesday.

The ministry surveyed the reefs in recent months and found widespread bleaching, with between 90 to 100 percent of each of the six spots surveyed affected.

In four of the surveyed areas, researchers have reported between 85 percent and 95 percent of the bleached areas were now dead, said Yuto Takahashi, a ranger at the regional ministry office that conducted the survey.

The devastation is thought to be the result of unusually cold water temperatures in the area this year, partly produced by the meandering of the Kuroshio current, he told AFP.

"Very strong cold fronts of the winter contributed to the low water temperature," he said.

"


Noget tyder på at uanset om det bliver varmere eller koldere, så kan koralrev få problemer i nogle år eller et par dekader.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-08-2018 22:11
21-08-2018 22:13
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2017/01/13/more-than-70-percent-of-japans-largest-coral-reef-has-died/?noredirect=on&utm_term=.e3ad33efc674
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Oceanerne forsures - hvad er konsekvensen:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Iltinhold i oceanerne130-07-2020 10:14
Oceanerne styrer klimaet.12526-08-2012 16:20
Konsekvensen af "vedvarende" energi427-01-2009 08:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik