Husk mig
▼ Indhold

Økologi er nøgleordet.


Økologi er nøgleordet.14-11-2008 01:38
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Hvis menneskeheden for bare 50 år siden havde lært at leve op til simple krav om ansvarlig økologisk balance, så havde vi i dag slet ikke haft et CO2-tema i klimadebatten.

Nøglen til at undgå et CO2-problem og et væld af andre problemer er, at vi behandler de naturlige balancer med langt større respekt og undgår rovdrift.

Man skal sætte tæring efter næring.
Det ved alle om penge, og ellers lærer de det på den hårde måde.
Med jordens resurser er det på samme måde, men konsekvenserne af at skulle lære dette på den hårde måde er blot langt mere fatale.

Mister man sine penge, så kan man nok hurtigt tjene nogle nye.
Men opbruger man en naturresurse, så kan den være umulig at erstatte.

I øjeblikket har mange politikere travlt med at beskytte kapitalen.

Tænk hvis de bekymrede sig ligeså meget om at passe på vores egentlige eksistensgrundlag.


Det må vi lære dem..!




.
16-05-2009 21:18
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@Mikkel R


Håber, det er ok, at jeg svarer dig her.

Du skrev i denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/politikerdummerter-d32-e944.php#post_12130
At du derudover har oprettet en tråd om økologi har intet med sandhedsværdien af dit udsagn om sammenhængen med klima at gøre. Ej heller at du fortsat ignorerer du tidligere er givet kilder der modsiger dit postulat. Hvis du gerne vil linke økologi til klima må du argumentere underbyggende for det. Blot det jeg siger. At det kan være svært kan jo hænge sammen med det ikke rimer på klima. Hvilket dog ikke ændrer på at der kan være masser af andre valide argumenter for økologi.



I min ordbog står der om "økologi":

Videnskaben om levende væsners forhold til ydre livsbetingelser (natur, klima, andre organismer osv..).



Jeg skulle derfor uden andre links kunne tillade mig at mene, at økologi også omfatter en fornuftig videnskabelig stillingtagen til væsentlige klimaspørgsmål.




.
16-05-2009 22:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Økologi kan måske have sin berettigelse, men når det belaster miljø og natur unødigt så må det selv i meningshygiejnens hellige navn fravælges!
Redigeret d. 16-05-2009 22:33
16-05-2009 23:45
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Jakob skrev:


I min ordbog står der om "økologi":

Videnskaben om levende væsners forhold til ydre livsbetingelser (natur, klima, andre organismer osv..).



Jeg skulle derfor uden andre links kunne tillade mig at mene, at økologi også omfatter en fornuftig videnskabelig stillingtagen til væsentlige klimaspørgsmål.




.


I min indre ordbog er økologi noget, der skal leves. Jeg har selv været økologisk landmand en årrække, og det var en meget speciel oplevelse. Man kommer virkelig tæt på naturens realiteter, når tingene bliver konkrete. Fx var jeg vegetar, indtil jeg forstod, at jord ikke kan dyrkes uden dyregødning. I hvert fald ikke i længden. Og en ko skal føde en kalv om året for at kunne give mælk. Hver anden kalv er en tyrekalv, og hvis vi ikke skal have femten millioner tyre løbende rundt og æde al vores græs, er vi nødt til at bruge tyrekalvene som kød!

Men jo - økologi handler også om vores forhold til naturen generelt. Så hvis vi tror, vi mennesker kan påvirke klimaet i nogen betydelig grad, - ja så er det et aspekt, vi må inddrage. Det ser jeg dog indtil videre ikke belæg for at tro.

Noget helt andet er VE. Vi ved, at nordsøolien og -gassen slipper op om x år, så hvis vi ikke vil være afhængige af energiimport (der helt sikkert vil blive kostbar), må vi satse stort på VE. Det kan godt være, det er dyrt på kort sigt, men det er i hvert fald vigtigt at være ordentlig forberedt. Bliver fusionsenergi anvendelig - så fint for det, men pt er der ikke så meget, der tyder på det.

Venligst brinch
04-10-2009 17:03
guldgåsProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
INGEN ØKONOMI uden Økologi !
Redigeret d. 04-10-2009 17:03




Deltag aktivt i debatten Økologi er nøgleordet.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimavidenskab er ekstenderet økologi006-09-2008 11:59
Artikler
Per Kølster: Økologi og klima
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik