Husk mig
▼ Indhold

Økonomisk ulighed og klima


Økonomisk ulighed og klima25-07-2017 11:13
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Er stor økonomisk ulighed i samfundet en fordel eller en ulempe for klimaet..?


Hvis man satser hårdt på hurtigt at gennemføre en klimaøkologisk bæredygtig omstilling, vil det så være mere økonomisk lighed eller nærmere mere ulighed, der hurtigst bringer samfundet fremad imod målet.?
Måske kommer det an på nogle præmisser..?





­
25-07-2017 22:30
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jakob skrev:
­
Er stor økonomisk ulighed i samfundet en fordel eller en ulempe for klimaet..?

Hvis man satser hårdt på hurtigt at gennemføre en klimaøkologisk bæredygtig omstilling, vil det så være mere økonomisk lighed eller nærmere mere ulighed, der hurtigst bringer samfundet fremad imod målet.?
Måske kommer det an på nogle præmisser..?

­



Ulighed eller ikke har kun betydning, hvis det betyder, at nogle mennesker lider direkte nød.
Det handler om at få forbruget ned. Det kan gøres ved at sænke indkomsten hos de rige og de velbjergede.

Derimod vil det være en ulempe for klimaet at hæve indkomsten for nogle.
Når de grundlæggende behov i befolkningen er opfyldt, mener jeg, at alt herover kan betegnes som overforbrug. Jeg tror ikke på, at en dyrere bil giver et bedre liv.

Her i landet er alle vist sikret en indkomst? Hold godt fast i den tryghed! De 'liberale' vil gerne fjerne den!
Sikkerheden for en indkomst giver nemlig folk plads i deres liv til at handle fornuftigt.


.


26-07-2017 16:58
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
crank skrev:

"Jeg tror ikke på, at en dyrere bil giver et bedre liv."

Jeg synes nu, at det er meget fedt, at køre i en hurtig bil. Og det gør min kone i øvrigt også.
26-07-2017 21:41
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Naomi Klein: Det kræver et opgør med kapitalismen at redde klimaet



Skal vi overleve skal kapitalismen udryddes helt fysisk.

Som man udrydder cancer!

Sker det ikke, så dør vi.....!


https://holmskjold.net/naomi-klein-det-kraever-et-opgoer-med-kapitalismen-at-redde-klimaet/

.


27-07-2017 22:09
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Det gode ved den danske kapitalistiske tidsånd kan måske være, at den har slået fast, at der ikke findes fattigdom i Danmark.
Så når den grønne omstilling skal rulles ud i højt tempo, som kræver hurtig kapital til statslige investeringer, så ved vi nu, at staten roligt kan plukke alle indkomster, som er større end mindstelønnen, for det vil i hvert fald ikke gøre nogen fattige, hverken mænd eller koner.





­
27-07-2017 22:51
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Angående hurtige biler, så må man kunne skabe større lighed f.eks. ved at plombere dem alle til max 70 km/t
Det vil være en meget stor fordel for både klima, miljø, råstofforbrug og sikkerhed.
­Det vil dog næppe standse drømmen om en hurtig bil.
Men det må begrænse drømmen til banekørsel. Og den for nogle næsten livsvigtige kamp om at komme først ud af lyskrydset vil da nok også fortsat kunne bestå en tid endnu især for pedaldrevne køretøjer.






­­




Deltag aktivt i debatten Økonomisk ulighed og klima:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimaaftaler og ulighed - SRP307-12-2016 18:36
Artikler
Økonomi (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik