Husk mig
▼ Indhold

Opdaterede sol/is/hav/temp.-grafer osv.



Side 3 af 11<12345>>>
12-08-2008 12:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Politiken: De røde ører jeg skimter forude er bestemt ikke forbeholdt videnskabsfolk..

@kosmos: Ja det er helt rigtigt, Antarktis har siden maj været lunere i takt med La Nina der er løjet af. Den Australske kulde er derfor lidt overraskende (Når man ser bort fra solen lige nu). Vejrsystemerne syd for Australien har pisket kold luft op til Australien alt imens det har sendt varm luft til Antarktis. Isudbredelsen her ligger nu "kun" på gennemsnittet 1980-2000. (Hvilket det også gjorde sidste år på samme tid)
09-09-2008 02:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
RSS og UAH for August er kommet, og de viser et meget beskedent fald i globale temperaturer fra juli. RSS og UAH er de 2 sattelitbaserede målinger der er friholdt fra byeffekter mm.

La Nina tog af i maj, men lige pt er der ikke noget tegn på en tilbagevenden til de varmere temperaturer.
Tilknyttet billede:

09-09-2008 12:42
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://www.berlingske.dk/article/20080909/verden/80909053/

Udbredelsen af arktisk havis ser ifølge forskere ud til at nå ny bundrekord i år.

Hvad er op og ned i informationsstrømmen til den brede masse?
09-09-2008 13:39
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvad er op og ned i informationsstrømmen til den brede masse?

- (p.t.) ikke godt at vide! Men man kan jo løbende følge udviklingen her.
14-09-2008 21:52
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Meget kan ske endnu, men det kunne umiddelbart se ud til at arealet for isudbredelsen 2008 er forbi sit minimum for arktis.

Et hurtigt dyk omkring August sendte pludseligt udbredelsen ned nær 2007 niveau, men det skal så blive spændende at se sidst i septemper hvor meget mere is der er i år på samme tidspunkt som minimum 2007 - dvs, hvor meget is der er akkumuleret på et år.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-09-2008 21:55
14-09-2008 23:08
Kosmos
★★★★★
(5371)
men det kunne umiddelbart se ud til at arealet for isudbredelsen 2008 er forbi sit minimum for arktis.

- dét er i hvert tilfælde DMIs vurdering, jf. linket til højre.

Dette er formentligt også baggrunden for, at D(D)R i sin 'morgenlige klimapanik'-indsprøjtning har skiftet fokus til 'rekordafsmeltning af Grønlands indlandsis', 'dramatisk tilbagetrækning' af gletschere - garneret med småindslag om grønlandsk kartoffeldyrkning og kohold!

Redigeret d. 14-09-2008 23:10
14-09-2008 23:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
tehe, ja, men gad vide hvornår de også holder får etc som vikingerne gjorde.

Nå, Oulu neutron monitor avancerer rekordhøjden af indkommen kosmisk stråling ydeligere, ganske i takt med at solen er gået helt i dvale.

(indkommen kosmisk stråling bevirker skydannelse og dermed primært afkøling)
Tilknyttet billede:

17-09-2008 11:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
To forskellige praj om temperaturudviklingen.

GISS temperaturer har nulpunkt-reference fra afkølingsperioden 1950-75. (En periode SPÆKKET med afkølende La Ninaer)
For at illustrere de senere års udvikling i temperaturer haves her globalt temperatur anomali kort, hvor baseline er 1998-2006. I disse år er såvel El Nino som La Nina. Se nederste billede.

Ovenfor dette billede er UAH grafen der umiddelbart viser en sommer 2008 der ikke fremstår som en specielt varm sommer.

Men her er så en ret frisk ulægning af sommerens temperaturer fra NOAA:

Contact: John Leslie FOR IMMEDIATE RELEASE
301-713-2087, ext. 174 Sept. 16, 2008
NOAA: Global Summer Temperature Was Ninth Warmest
Tenth Warmest August Since Records Began
The combined global average land and ocean surface temperature for summer 2008 was the ninth warmest since records began in 1880, and this August was the tenth warmest, according to an analysis by NOAA's National Climatic Data Center in Asheville, N.C.



Vi skulle altså nu have set den 9´ende varmeste sommer nogensinde målt siden 1880. Siden Atten hundrede og firs. Jeg har indrammet somre med RØDT, den der var varmere end i år, med BLÅT, dem der er koldere end i år. Dette er alene gjort fra 1979 og frem.
Somrene omkring 1930-1940 og 1900 var så varme at de også formåede at smelte passagerne omkrinf nordpolen, dvs NW og NØ. Det er ikke indlysende at INGEN somre i alle de år skulle kunne hamle op med den ret kolde 2008 sommer. Ikke indlysende for mig i hvert fald.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-09-2008 11:29
17-09-2008 12:07
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Iflg. Politiken d.d. er en forøgelse på 9,4 % i forhold til sidste år en yderligere afsmeltning - forklaring udbedes.

http://blog.politiken.dk/videnskab/
Isen ved Arktis har haft et skidt år
19-09-2008 12:10
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Boe, jeg tror det kan forklares med at Cryosphere - modsat NSIDC og andre - kalkulerer med istæthed mm, og kommer frem til at 2008 var tættere på 2007 end de andre kilder.
Så vidt jeg kan forstå har nydannet is iår imdlertid sat rekord, ca 2 mio kvm2. Det vil altså sige at der har foregået en hæsblæsende samtidig afsmeltning og nyfrysning i år, der i princippet kunne have ført til lidt af hvert.
*******************

Apropos, Her AMO frem til idag:


Hvis nogen husker det bragte jeg et billede af en meget isfattig nordpol hvor US navy står og poserer. Billedet var fra 1959.

Prøv at se hvor fint det matcher med AMO for 1959... - AMO er kendtegnet ved at den sender varmt vand til nordatlanten og videre nord på. Prøv også at se hvordan 2007, rekord året, i dén grad falder sammen med kraftig AMO.

Er der nogen der har en god grund til at seriøse forskere i nogle tilfælde kun panikker over isudbredelsen og ikke lige overvejer så basal en faktor som AMO?
Redigeret d. 19-09-2008 12:12
21-09-2008 20:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
For anden uge i træk ligger SOI index på 15.
En positiv SOI over 6 i 2 mdr er normalt ensbetydende med en opstartende La Nina.

http://www.weatherzone.com.au/climate/indicator_enso.jsp?c=soi&p=weekly
21-09-2008 21:01
Kosmos
★★★★★
(5371)
Prøv at se hvor fint det matcher med AMO for 1959... - AMO er kendtegnet ved at den sender varmt vand til nordatlanten og videre nord på. Prøv også at se hvordan 2007, rekord året, i dén grad falder sammen med kraftig AMO

- som jeg aflæser grafen, synes jeg snarere, der forekommer gevaldige udsving omkring de nævnte årstal:

1958: -.06
1962: .22

2007: .08
2008: .20

, hvad der så end måtte ligge i dét?
21-09-2008 21:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Frank

Hvis nogen husker det bragte jeg et billede af en meget isfattig nordpol hvor US navy står og poserer. Billedet var fra 1959.

Jo det huskes! Du bragte også et indlæg hvor man påstod (vist nok TV2) at den netop (i få dage) åbne nordøstpassage i år, at denne ikke havde været åben i 125.000 år. HUmm kan det nu også passe!!!

Nordvestpassagen

Fra http://www.aschehougsleksikon.dk/ns/default.htm

Nordvestpassagen: søvejen mellem Atlanterhavet og Stillehavet N om Amerika. 1497 og 1498 sejlede John Cabot fra England i håb om at finde Nordvestpassagen og dermed en lettere handelsvej til Kina. 1576 forsøgte Martin Frobisher, men nåede kun til Baffins Ø; heller ikke for John Davis eller Henry Hudson lykkedes det. William Parry beviste ved sine ekspeditioner, at der fandtes en nordvestpassage, og Robert McClure havde 1850 held til at gennemføre turen, de sidste 300 km på slæde. Roald Amundsen var den første, der gennemsejlede den historiske søvej; han sejlede Ø-V i sit lille fartøj "Gjøa"; det tog tre år, 1903-06. 1969 lykkedes det en 125.000 t stor amerikansk supertanker, der var ombygget til formålet, at forcere Nordvestpassagens ismasser; den blev derved det første skib, der udnyttede søvejen merkantilt, idet formålet var at skabe en lettere forbindelse mellem USAs østkyst og de rige oliefund i Alaska. Nutidens klimaforandringer synes at ville lette besejlingen i fremtiden.

Redigeret d. 21-09-2008 22:00
21-09-2008 22:23
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Den Canadiske Kystbevogtning er meget optaget af den kommende trafik gennem Nordvest passagen...de regner dog ikke med at der for alvor sker noget før omkring 2050, der er stadigvæk for meget is til egentlig sejlads med styrefart, med mindre skibene har isbryder kapasitet.

Det Danske Søværn fabler om at oprette en forsynings basehavn i Thule for forsyning af skibe og fly (søredningstjenesten) i forbindelse med åbningen af Nordvest passagen.
22-09-2008 00:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@GLAR

Man tillægger ord fra folk som Hr. Hansen og Mr. Lovelock stor betydning. Men mon man ikke lige skal vente og se inden man etablere for meget i disse kolde egen. SOm bekendt fryser vand ved 0 c' (dog saltvand lidt lavere).
22-09-2008 01:45
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@delphi

Du har fuldstændigt ret.

Det jeg skrev skal faktisk opfattes som en advarsel mod at investere for meget før der er tilstrækkelig sikkerhed for et 'isfrit' område.

NASA's Ulysssis pressekonference på tirsdag 23/9 vil give os nye informationer om solens opførsel i de kommende årtier.
22-09-2008 10:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Glar

Jeg fandt denne passage i et læserbrev i politikken.

Her var vintertemperaturen i perioden 1919-1922 omtrent to grader, i perioden 1923-1932 5 grader højere end for 50 år siden. I vinteren 1935-1936 lå middeltemperaturen i Qeqertarsuaq 6,4 grader,i Nuuk 3,6 grader og i Qaqortoq 4,6 grader over normalen.
Men ikke alene luften er blevet varmere, også vandets temperatur i de arktiske have er steget. Herom foreligger talrige vidnesbyrd af hydrografer fra Rusland, Norge og Danmark. Det er påvist, at der i tyverne og trediverne har fundet temperaturstigning sted i Polarhavet nord for Rusland og Sibirien, samt omkring svalbard, og Jan Mayen samt Øst- og Vestgrønland. De gunstige isforhold bevirkede, at Rusland forsøgte at få skibsfart i gang mellem Atlanterhavet og stillehavet nord om Sibirien. I 1932 sejlede den russiske isbryder 'Sibirjakow' fra Archangelsk til Beringshavet for første gang uden overvintring. I 1935 fuldførte fire skibe sejladsen nord om Asien til Stillehavet. I 1936 gennemførte ikke mindre end 14 skibe den nye rute uden alvorlige ishindringer. Langs østkysten af Grønland kulminerede de gunstige isforhold i 1931, 1932 og 1933. I august 1932 var kysten fra Nunap Isua til Illoqqortoormiit næsten fri for storis, ligeså i 1933, da et skib nåede helt op til 79 grader nordlig bredde. Man kunne også minde om, at Knud Rasmussen i sidste halvdel af august 1933 sejlede med motorbåden 'Kivioq' fra Tasiilaq i fint vand næsten uden is , selv langs den berygtede Blosseville kyst til Illoqqortoormiit og tilbage til Tasiilaq med en rejsetid af i alt kun 13 dage. Isen i Polarhavet er taget af år for år. Den stærke tilførsel af varme i de arktiske egne har også medført, at gletscherne trækker sig tilbage i hele polarområdet. Det samme er på Svalbard, hvor gletscherne karakteriseres som døende. Isen smelter også hurtigt på den store Vatnajøkull på Island. Også i Ammassalik distrikt på østkysten har gletscherne i en årrække været på tilbagetog. Ligeledes har gletscherne i egnen ved Nuuk, Sisimiut og Diskobugten samt på Nussuaq halvøen
trukket sig tilbage i den nyere tid. Endvidere foreligger der en beretning fra en
britisk ekspedition om, at ved Thule har isdækket på land trukket sig tilbage, og at
der er forekommet nye Nunatakker. Endelig kan det benævnes, at i Ruslands nordligste distrikter er grænsen for den evig frosne jord rykket langt mod nord.



Hele læserbrev her se. Link og Link se nederst
Redigeret d. 22-09-2008 11:05
22-09-2008 12:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@GLAR
- Ja det bliver interessant med Nasa/ulyssis konfenrence.
Solen går i dvale og nu ser vi så kulde, negativ PDO, den næste La Nina ser ud til at starte op osv. Men husk nu alle sammen: Solen har så godt som ingen betydning, se selv GreenFact / IPCC, meget gennemtænkte vurdering:

Man ser at solens betydning ligger på ca 7% af drivhusgasserne, endda drivhusgasserne eksklussive storebror H2O.

Så altså uanset hvad Nasa melder ud, så skal vi huske at vi gennem mange årtier har haft stigende CO2 indhold i atmosfæren og at IPCC selv siger at solens rolle er uhyre minimal.
Så hvis i kigger ud af vinduet eller opdager at vi pt er midt i en ruchebane mod meget koldere temperaturer eller på anden vis hører at vi får det koldere, husk at denne kulde er en illusion, den kan ikke lade sig gøre.

@delfi: Cool indspark, gad vide hvornår disse basale facts bliver taget til efterretning?

@kosmos : tehe, ja jeg trænger vit til briller ... Maen heeelt skævt var det nu ikke.
- Men din betragtning : Det er jo en mulighed...
(Vi ved i hvert fald at vi har et billede fra 1959, gad vide hvordan 1962 så ud deroppe? Eller de andre peak år?)
Redigeret d. 22-09-2008 14:24
22-09-2008 13:01
manse42
★★★☆☆
(633)
@Frank Lansner

Lige for at være mere præcic, solens indstråling kan for den sags skyld være ganske lille og ubetydleig, hvorimod skydannelsen også skal/kan (alt efter trosretning) regnes med ind i solens effekt og kommende dvaletilsand, som ikke overhovedet figurerer på denne figur under natural. Kun den antropogene del er medtaget.
Antropogeninc cloud albedo effect (og lige pludselig får begrebet regndans en helt anden betyning)
22-09-2008 13:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Manse
HELT ENIG, men denne "detalje" har ikke lige fundet vej til IPCC´s grafik!!!
Vi har haft diskussionen tidligere her på klimadebat.dk hvor jeg netop fremørte denne åbenlyse mangel, medførende en laaaaaang polimik uden at nogen andre end skeptikere accepterede at dette var et problem.
22-09-2008 21:16
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Frank Lansner skrev:

Man ser at solens betydning ligger på ca 7% af drivhusgasserne, endda drivhusgasserne eksklussive storebror H2O.

Hvis man antager dette "skybillede" og skyfri himmel altså luft som kan være "fyldt" med vanddamp for jordkloden som den gennemsnitlige fordeling over et år.



Hvis denne gennemsnitlige "skytæthed" forrykker sig så et større areal dækkes, herefter afvises mere af solens energi tilbage i verdensrummet. Hvis, derimod den gennemsnitlige skydannelse over året er mindre og luft med betydelig vanddamp afløser det skyarealet, afsættes mere energi på jorden og denne opvarmes.

Denne markante forskel mellem at hele solens energi optages på jordoverfladen eller afvises tilbage til verdens rummet, dette betinger denne balance mellem skyer og "ikkeskyer" skal forrykkes meget lidt for at der afsættes og akkumuleres energi på jorden, og denne dermed opvarmes, eller at det modsatte sker.

For mig at se er dette forhold af langt større betydning end en forcing på nogle få watt.
Redigeret d. 22-09-2008 21:21
24-09-2008 20:13
Kosmos
★★★★★
(5371)
NASA's Ulysssis pressekonference på tirsdag 23/9 vil give os nye informationer om solens opførsel i de kommende årtier.

- konferencen blev åbenbart noget af en fuser!?
Tilsyneladende er der en stigende tendens til, at amerikanske videskabsfolk ikke vil/må udtale sig om emner, der anses for værende blot det mindste 'kontroversielle' - i hvert tilfælde ikke uden at de har en 'bisidder' på slæb!?
24-09-2008 20:21
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Ja. desværre, men når disse data frigives vil der selvfølgelig komme en opfølgning af koncekvenserne på solens nedsatte aktivitet.

Måske behøver vi slet ikke vente:

"A NOTE ON THE ICE FORECAST...SEA SURFACE TEMPERATURES ALONG THE
ALASKA CHUKCHI AND BEAUFORT SEA COASTS ARE 2 TO 8 DEGREES CELSIUS
COLDER THIS YEAR THAN AT THE SAME TIME LAST YEAR. "

http://pafc.arh.noaa.gov/marfcst.php?fcst=FZAK80PAFC
Redigeret d. 24-09-2008 20:22
02-10-2008 18:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Den -vist nok -kommende La Nina.
Jeg har hørt spådomme gående ud på at Vi vil se en La nina med udgangen af oktober og at den iøvrigt vil bkive særdeles kraftig.

Jeg ved så meget at SOI index de sidste uger har ligget på 9 - 15 - 15 - 13.
Og dette Southern Oscillation Index tager yderst sjældent fejl: 2 måneder over 6 betyder La Nina.

Hvis der skulle brage en La Nina igennem om en måned burde man måske kunne se lidt tegn på sea surface temperatures allerede nu i stillehavet?

For neden ses for 2/10 2008 det klassiske tegn på La Nina opstart, de spættede blå områder. Det er helt normalt for La Nina at de starter op i efter året kulminerer i vinteren. Så... husk at få isoleret huset..!

Ydermere, bemærk AMO: Denne fastsættes som temperatur anomali i det nordlige atlanten. Her har længe været gule-orange-røde områder over det meste, men det er som om Nordatlanten i de seneste 3-6 måneder stille og roligt har tabt noget varme. Prøv at se hele vejen omkring Europa også, her er sjædent blåt ret mange steder. Se f.eks den botniske bugt! (Norlige Østersø) Her har vi nu koldere temperaturer end normalen. Der har været en pause i tilfrysninger her en årrække, men med temperaturer under normalen etc... tja, nu må vi se.
Se også middelhavet sorte havet etc.

Tilføjelse:
IRLAND , "atlanterhavsøen" - har netop haft den koldeste september i 14 år
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 03-10-2008 09:29
02-10-2008 19:30
Kosmos
★★★★★
(5371)
For neden ses for 2/10 2008 det klassiske tegn på La Nina opstart

- godt, men jeg forstår ikke, hvor du lige vil hen med de øverste grafikker?
Og hvis '2/10 2008' betyder 2. oktober 2008, hvad betyder da '8/18 2008'??
02-10-2008 20:13
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- 1000 tak, Kosmos, der skulle stå 18 aug og 2 okt, - det er nu rettet!

Bedste hilsner Frank
08-10-2008 00:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
De globale temperaturer sep 09.
Sattelit målingerne er lidt over minimum i maj, og lidt under niveau for sidste september.
Tilknyttet billede:

13-10-2008 15:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
SOI ligger for 7´ende uge i træk over 6:
http://www.weatherzone.com.au/climate/indicator_enso.jsp?c=soi&p=weekly
Og som det fremgår er 8 uger over 6 normalt ensbetydende med La Nina.

(Men!! Skal jeg være helt ærlig, så er det svært at få øje på massiv kulde eller La Nina lige nu. Så det bliver spændende at se de næste par uger.. )
Redigeret d. 13-10-2008 17:13
22-10-2008 00:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Søren Søndergaard

Jul, hvid jul? Ok jeg tillader mig et gæt:

Jeg tror at vi i starten af november for det noget koldere globalt.
Og denne over-kække forudsigelse
kommer jeg kun med idet jeg på nørdet vis har siddet og studeret:
http://wxmaps.org/pix/clim.html
- en fantastisk mulighed for dem der gerne vil bruge endnu mere tid på emnet!!!

Trykker man på links "Temperature" får man tre kort
1) Først kommende uge, temperaturer
2) Næstkommende uge, temperaturer
3) Anomali, temperatur, førstkommende uge.

Det der er ret markant lige nu er, at de fleste kontinenter i første uge af november spås at afkøles i forskellig grad.
Dette gælder specielt HELE NORDAMERIKA, Mellem-amerika, Sydamerika, Det sydlige asien hele vejen fra Iran til Kina, specielt Indien, siam. Europa er lidt blandet, men dog arealmæssigt også klart mest en kommende afkøling i sigte, der tilsyneladende kome buldrende fra øst.
Mange af anomali kortene fra første kommende uge er endda mere "blå" end de var for en uge siden.

Og så har vi stadig ikke fået gang i den nye La Nina, MEN!
Nu HAR vi haft 8 ugers SOI over 6:
http://www.weatherzone.com.au/climate/indicator_enso.jsp?c=soi&p=weekly

- Så nu siger de kloge at der vil komme en La Nina.

Så Søren, med en afkøling spået over 2 uger, og måske en La Nina oven i hatten: Joe, så kan det være at vi selv i Vesteuropa (der ellers har været forskånet mod kulde af AMO) Langt om længe vil få en kold jul! De er bestemt en chance.

Og med en kold PDO der er meget stærk netop nu, jae, så bliver klimakonferencen i KBH næste år måske nok en K-K-K-K-KOOOLD omgang!
Redigeret d. 22-10-2008 00:09
28-10-2008 18:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lidt vejr:
Jeg ved ik hvor almindeligt Sne er i Spanien og Marokko er (?)
Og hvor almindeligt er sne i Spanien - i oktober??

Anyway, Sne i spanien, hele det centrale og sydlige Tyskland, England osv.
(Og iøvrigt på Hawaii 1 mdr før normalt)

ALt kan ske i "vejr"! Men det er da en sjov start på vinteren 2008 her i Europa, specielt taget i betragtning at vinteren 2007 var en af de snerigeste i mands minde. Gletcher-guf. Områder i schweitz ser ud til at få ½-1 meter på et par dage.... Gang i den.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-10-2008 18:47
28-10-2008 20:16
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Frank Lansner

Men samtidigt er det NØDVENDIGT at forstå, at vi i Grønland pludselig får tø'vejr så det brager.....I Kangerlussuaq har vi haft 'føhn' i næsten to døgn......de betyder en temperaturstignig fra - 15 til +8 C i løbet af få timer.....Det er helt naturligt.

Alting her er så 'pissevådt' at alle tror det er løgn......Vi håber at denne føhn periode fortsætter et til to døgn mere, så sneeen er smeltet helt væk, det betyder overlevelse for Moskus og Rensdyr......der ellers ikke kan finde føde under islagtet.

Flytrafikken er måske dem der er mest og hårdest ramt......Danmarksmaskinen er i dag forsinket mindst 6 timer. Det blæser som bare fanden på Vestkysten, feeder flyerne kan ikke starte fra kysten........Hotellet i Kangerlussuaq scorer nogle 'klejner'på disse tumulter......Jeg får desværre ikke procenter
Redigeret d. 28-10-2008 20:18
01-11-2008 20:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mere grov manipulation Fra Glar et Frank et al
:

Efter at polar isen har lukket sig ser det kæmpe område fra Østeropa over Sibirien til Kina til at vende tilbage til mere kolde temperaturer end sep - okt.
Den store opadgående effekt på de globale temperaturer fra dette kæmpe område ser ud til at forsvinde fra november.
Tilknyttet billede:

10-11-2008 15:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og den globale vejrudsigt...


Normalt kan det være uhyre svært at forudsige vejret på et bestemt geofgrafisk punkt blot 5 dage frem. Man kan f.eks fejlbestemme ruten for et lavtryk og så kan alt pludseligt se helt anderledes ud på et bestemt punkt.
Men. Hvis der over hele eller næsten hele kloden haves forecasts der viser nedkøling på samme tid - så er det måske en lidt sikrere profeti at sige: Vi får det koldere? Måske. Anyway nedenfor er vejrprognoser opsamlet for de fleste verdensdele fra http://wxmaps.org/pix/clim.html for lidt siden.

Grafik nedenfor viser
Til Venstre: Temperatur anomali for den kommende uge, 10-17 nov
I midten:Temperaturer i den kommende uge, 10-17 nov.
Til højre:Temperaturer i ugen derpå, 18-26 nov

En uge frem i tiden vil normalt medføre et lille fald (ca én grad?) i temperaturer på den nordlige halvkugle, men vi på den sydlige halvkugle må forvente en lille tilsvarende stigning.

Men mange områder ser ud til at falde med mange grader. Og vi ser f.eks Sydamerika der allerede er kølet pænt ned, men alligevel trods kommende sommer, hele kontinentet spås mindre temperaturfald...
Vi ser at det sydlige Tyskland spås frost temperaturer. Ja, man skal huske at disse temperaturer er GENNEMSNITSTEMPERATURER for hele døgnet, så det bliver da lidt chilly hos tyskerne.

AMO havstrømmen er stadig noget i sin varme fase, og det er da også tydeligt at det netop er områder nær nordatlanten der stadig har lidt varme at byde på.

Man kan gøre sig mange tanker, og derfor ville jeg lige dele disse prognoser med jer. Hvis det er korrekt hvad der spås, ja så vil globale temperaturer falde nævneværdigt inden så frygteligt længe.

Groft regnestykke: Hvis vi siger at ét step er f.eks Warm til average, eller average til cold fra den ene uge til den anden, ja, så spås 8 kolde steps mod 1 varm.
Slutteligt : Jajajajaja!!! Jeg tager alle forbehold idet prognoser alt andet lige kan skifte.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-11-2008 17:02
10-11-2008 15:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
tilføjelse
Tilknyttet billede:

10-11-2008 16:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og efter denne lille novemberprognose, et kig på de 4 markører for globale temperaturer, se grafik nedenfor.

Det ses at UAH og RSS stagnerede i oktober, mens James Hansens GISS-temperaturer meget "Nasa-agtigt" tog raketfarten. Tju hej

Tilknyttet billede:

10-11-2008 16:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og nu vi er igang, dagens 4 indlæg i denne tråd, sorry!!

Solen: Har stadig lav aktivitet, når næppe at vågne rigtigt op denne vinter.

La Nina: Det ser nooooget sløvt ud i stillehavet, og selvom NOAA m.fl har spået en La Nina, så er det meget beskendent hvad det bliver til. Endnu i hvert fald.

Isen i arktis: Har nu i 5 dage ligget med støre areal end de andre år fra og med 2002. Umiddelbart meget godt i tråd med tendenserne i de globale temperaturer, se prognoser for november ovenfor. Det er tidligt på året at det ellers isfattige 2008 har indhentet de andre år, gad vide hvornår/om "den mister pusten" ?

Før sidste sommer så det ud til at Isudbredelsen på antarktis måske kunne slå 2007 (Rekord, største isudbredelse i Antarktis siden 1979), men det skete som bekendt ikke. I stedet blev et 1000 km bredt bælte hele vejen rundt om Antarktis kølet voldsomt ned, mange steder 5 grader Celsius under normalen.
Men isudbredelsn pt ligger blot lidt over normalen nu.

Isenudbredelsen i arktis:
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-11-2008 16:52
10-11-2008 17:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Frank Lasner
Ville høre om du kan forklare hvori forskellen mellem de 4 temperatur-grafter ligger? Med på at GISS har en eller anden form for justering (Urban-Island) men hvad med de andre. Hvad er forskellen i metode? (RSS og UAH minder meget om hinanden men hvad med HADCRUT) - og ved du hvilke der benyttes "mest" i peer-reviewed publikationer?
Andre end Frank der kender forskellene er selvsagt velkomne til at byde ind.
10-11-2008 17:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Mikkel R.

Ja, GISS og HADCRUT er temperaturer taget fra Jordoverfladen fra målestationer. Der bruges her overvejende målinger fra dels landområder hvorefter man extrapolerer hvad havområderne har af temperaturer. Målestationerne ligger overvejende nær byområder, og hvis der er en UHI effekt vil denne ses i målinger taget fra byeffekter. GISS har for hele det 20´ende århunderede nedjusteret temperaturer med ca 0,05 grader C grundet UHI. Men deres samlede justeringer - for de justeringer de har offentligtgjort - ligger på ca + 0,25 grader C. Dvs trods byeffekter har GISS en netto positiv justering af deres temperaturer.
Denne justering svarer til det meste af den konstaterede temperaturstigning efter anden verdenskrig.

Hadcrut: Måler på samme måde, landbaseret, med de fordele og ulemper der er forbundet hermed, og altså mest nær byområder. Men jeg har sjældent hørt om Hadcrut justeringer etc.

UAH og RSS er begge systemer hvor man måler temperaturerne fra rummet. Disse er således befriet fra UHI-effekter. Disse målinger justeres en gang imellem, ret sjældent, og når det sker har det sjældent nogen indvirkning på trenden i målingerne. Det giver personligt mig tillid til disse foretagender.

Hvis du sammenligner GISS USA temperaturer, de officielle fra 1999 med 2008 vil du se, at i den sidste er årene op til 1999 løftet med hele 0,2 grader C.
Altså 0,2 grader Celsius i justeringer på blot 9 år.

Vi har set at Christoffer kan frembringe en positiv tendens for temperaturudvklingen siden peak i 1998 ved udelukkende at se på GISS, og så de seneste og dermed mest opjusterede udgaver. Jeg tror han fik en tendens på +0,08 grader C (?) hvis han regner fra 1999 og ca +0,02 greder C hvis han regner fra 1998.

Men altså så kan vi jo lave en tilsvarende hældning der hedder:

GISSJUSTERINGER/DECADE, der ligger på + 0,22 grader C pt.
Se grafik her:
http://www.klimadebat.dk/forum/klimadebattens-fordrejninger-og-forfalskninger-d12-e556-s80.php#post_8754

Skål.
Redigeret d. 10-11-2008 17:29
11-11-2008 08:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
DATA FEJL FOR OKTOBER:
Fra A WATTS SITE:
Update: Thanks to an email from John S. - a patron of climateaudit.org - we have learned that the Russian data in NOAA's GHCN v2.mean dataset is corrupted. For most (if not all) stations in Russia, the September data has been replicated as October data, artificially raising the October temperature many degrees. The data from NOAA is used by GISS to calculate the global temperature. Thus the record-setting anomaly for October 2008 is invalid and we await the highly-publicised corrections from NOAA and GISS.


Tja, så må vi se hvad de nu får ud af talmaskinen.
Redigeret d. 11-11-2008 08:35
11-11-2008 08:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her ses trends for de 4 grafer for globale temperaturer de senere år:



Selv GISS med deres fejlagtige oktober tal, der så vidt jeg kan forstå vil blive rettet, viser faldende tendens.
Side 3 af 11<12345>>>





Deltag aktivt i debatten Opdaterede sol/is/hav/temp.-grafer osv.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data6819-04-2024 12:10
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
Grafer på klimadebat?204-06-2023 15:09
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik