Husk mig
▼ Indhold

Overbefolkning (2)



Side 3 af 5<12345>
22-10-2015 13:24
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kosmos >
... behovet for indvandring

Set ud fra klimaproblematikken er der ikke plads til vækst. Tværtimod skal forbruget (og arbejdet) sættes ned. Så der er altså ingen 'underbefolkning'. Klap nu lige hesten.

Men det er da en fin tanke at tage imod de nødlidende mennesker, der kommer til Europa. Det udligner jo en smule uligheden i verden. Men det er jo udenfor emnet.

.
Redigeret d. 22-10-2015 13:26
22-10-2015 13:29
Kosmos
★★★★★
(5370)
Så der er altså ingen 'underbefolkning'. Klap nu lige hesten

- dét må du da så hellere opfordre Ban Ki-moon til!
22-10-2015 15:31
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kosmos >
- dét må du da så hellere opfordre Ban Ki-moon til!

FN?? Det var da dig, der postede grafen?

.
22-10-2015 15:59
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
A near 50 per cent increase in global population by the end of the century is already a done deal. In the BBC programme, Hans Rosling explains that the mechanism that will power population growth on such a scale has already – and irreversibly – been put into motion and to suggest that efforts should be made to limit its growth is to effectively propose a "holocaust" and prepare "the intellectual ground for killing people". This is because of a phenomenon that Rosling describes as "Peak Child". Briefly put, the surge in the number of people on Earth isn't any longer being caused by more people being born, but because of those who are alive. There are now more children on the planet than ever (about two billion under the age of 15) but the global decline in birth rates means that the number has levelled off, and is not expected to increase. The reason the global population will continue to rise until around 2100 is because of a "demographic lag" and longer life expectancies.


http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/10431350/Hans-Rosling-the-man-who-makes-statistics-sing.html
Redigeret d. 22-10-2015 16:01
22-10-2015 16:11
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
N A Nielsen >

Hans Roslings udgangspunkt er jo, at 11 mia mennesker ikke er noget at panikke over. Men, vi kan jo allerede tydeligt se konsekvenserne af den nuværende befolkning på 7,4 mia.

https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

.
22-10-2015 18:30
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Magnus Hansen skrev:
Derudover synes jeg da, det ville være helt på sin plads, hvis overbefolkning blev diskuteret på lige fod med de andre klimafaktorer på COP21. Hvilket næppe kommer til at ske.


Nemlig! Ligesom animalsk landbrugsproduktion:



https://secure.avaaz.org/en/petition/Ban_Ki_Moon_and_the_Leaders_of_the_United_Nations_Climate_Change_Confere_UN_Climate_Change_Summit_2015_must_address_the_/

.
27-10-2015 19:34
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Er overbefolkning hovedårsaken til miljøproblemene?


(Illustrasjon: Istockphoto)

Hvorfor arbeider ikke miljøorganisasjonene mot overbefolkning? Ville ikke miljø- og klimautfordringen vi står overfor være løst om det var færre mennesker på jorda? Klare fakta eller en seiglivet myte?

http://www.framtiden.no/myteknusing/er-overbefolkning-hovedarsaken-til-miljoproblemene.html

.
27-10-2015 20:18
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank skrev:
Magnus Hansen skrev:
Derudover synes jeg da, det ville være helt på sin plads, hvis overbefolkning blev diskuteret på lige fod med de andre klimafaktorer på COP21. Hvilket næppe kommer til at ske.


Nemlig! Ligesom animalsk landbrugsproduktion:



https://secure.avaaz.org/en/petition/Ban_Ki_Moon_and_the_Leaders_of_the_United_Nations_Climate_Change_Confere_UN_Climate_Change_Summit_2015_must_address_the_/

.


For at kunne drøfte animalsk landbrugsproduktion set i et klimaperspektiv på et sagligt niveau skal man have forskerens Dr. Albrecht Gatzles forskningsresultater og kompedier,f.eks. "Planet at risk from grazing animals".
Her hans konklusion:
The contribution of domestic livestock and particularly grazing animals to climate change,as has been claimed in some publised reports has never been proved.
27-10-2015 23:09
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.
Kjeld >

Google fandt ingen Albrecht Gatzles. Din kommentar må være mere rent fup end blot en påstand.

.. The contribution .../... has never been proved.

Bevist? Der argumenteres ivrigt for disse fakta. Du kan selv gide at finde hvilket af argumenterne, du vil agitere imod, hvis du har det behov. Det er der nemlig ingen andre, der har gjort - bortset fra landmændene og deres organisationer. Det er så logisk for alle andre, så det skriger til himlen, at kødproduktion belaster miljøet enormt.
Bevis? Nej, benægt fakta eller find modbeviser, hvis dit kald er at bidrage til at ødelægge kloden.

.
28-10-2015 00:14
sg17a
★★☆☆☆
(378)
crank skrev:
.
Kjeld >
Google fandt ingen Albrecht Gatzles. ...
.


Den er her: Planet at risk from grazing animals?

This paper was presented at the 22nd International Grassland Congress, Sydney, Australia, 15−19 September 2013

Inttas.org eksisterer ikke, men kan findes lidt om det her: http://www.chaconet.com.py/inttas/

Undrer mig over formuleringen 'Contribution has not been proven'. Contribution er en størrelse, som måske ikke er blevet ordenligt kvantificeret.

Der er meget få referencer på Albrecht Gatzles, så tvivler på om hans doktorgrad er i hus, med mindre han skriver under synonym. Hvorfor skulle man det? Måske er det bare en specialestuderende i Paraguay?

Kjeld, synes du selv det er en god reference?


~thomas wernberg
28-10-2015 11:17
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank-

antyder du virkelig,at jeg fusker og fremstiller en opdigtet forsker - er det virkelig dit niveau - du skuffer mig!

thomas-

du gjorde dig trods alt den anstrengelse,at recherchere;men slutter alligevel med et noget tvivlende spørgsmål?
Jeg kan forsikre dig- det er en fortrinlig og seriøs reference.

Jeg kan skuffe jer,

Albrecht Glatzle er lyslevende og har en doctorgrad,han er Dr.sc.agr.research fields,pastoral ecosystem management and forage agronomy.
I kan jo selv kontakte ham på E-mail: glatzle@chaconet.com.py

Et af han forskningsresultater kan ses i :
Journal of Environmental Science and Engineering B2 (2014)586-601
Formely part of Journal of Environmantal Science and Engineering ISSN 1934-8932

Albrecht Glatzles INTTAS : Filadelfia 317,9300 Fernheim,Paraguay.

Titlen på forskningskompendiet med abstract,er :

Severe Methodological Deficiencies Associated with Claims of Domestic Livestock Driving Climate Change

Hvor er det tankevækkende-men dog typisk-at når der kommer en forsker,som har en anden mening og kommer til et andet resultat omkring klimaspørgsmålet end forskerne tilknyttet de store FN politiske organisationer,som IPCC og FAO etc.,så må det være forskere af en dårligere karat tangerende til fusk.
Redigeret d. 28-10-2015 11:22
28-10-2015 11:35
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Jamen, endnu engang, Kjeld: Du citerer jo kun forskere fra kødbranchen.
Du tror ikke, det er derfor, Albrecht Gatzles kommer til et andet resultat i klimaspørgsmål? (Dr.sc.agr.research).

Selv forskere gør, hvad de bliver betalt for.

.
Redigeret d. 28-10-2015 12:15
28-10-2015 12:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:

Selv forskere gør, hvad de bliver betalt for.

.


Se det var jo noget af en indrømmelse fra alarmsiden



Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
28-10-2015 13:08
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank-

du mener altså,at de forskere du støtter dig til,også kun gør, hvad de bliver betalt for,de har jo også et politisk eller branche tilhørsforhold,eller er det kun forskere,som har en anden mening,som du tillægger så ufine hensigter?

Hvis du læser Albrecht Gatzles forskningsrapport er den solid gennemarbejdet og underbygget af data,og har ikke en slagside,som kan henføres til urent trav.

Jeg kan tilføje,at jeg ikke har tilknytning til landbruget eller kødbranchen og spiser fisk fremfor animalsk kød.
28-10-2015 13:26
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kjeld >

Det er ikke al forskning, der har et økonomisk incitament; men jeg mener da absolut heller ikke, at man skal opfatte forskningen som ufejlbar.

M.h.t. din kost må jeg nok skuffe dig igen:

- de nye fiskemetoder:
Eksperter advarer: Halvdelen af verdens havdyr udslettet
Dyrelivet i havet er nu skåret ned til det halve af, hvad det var for bare 45 år siden.
http://illvid.dk/dyr/havdyr/eksperter-advarer-halvdelen-af-verdens-havdyr-udslettet

.
28-10-2015 14:46
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Objektiv,skal fiskemetoder debatteres her på Klimadebat;)
Redigeret d. 28-10-2015 14:48
31-10-2015 23:00
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Kjeld >
Objektiv,skal fiskemetoder debatteres her på Klimadebat;)

Det hører måske bedre hjemme under misbrug af jordens ressourcer.
Eller overforbrug.

Overskriften er Overbefolkning; men jeg mener da afgjort også, overforbrug påvirker klimaet!

Spørgsmål: Er vi villige til at sætte forbruget ned?

.
31-10-2015 23:29
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Crank:
Spørgsmål: Er vi villige til at sætte forbruget ned?

Næ. Man kunne jo ellers fjerne en hulens bunke forbrug hvis vi stoppede med konkurrerer på eliteplan inden for alle sportsgrene. Ja, og også på lavere plan. Vi kunne for fx aftale kun at tillade sportsudøvelse i nærområderne, og selvfølgelig droppe alt indendørs sport som kræver haller, opvarmning osv. Ja, sport kunne vi sagtens undvære. Den er ikke forbundet med noget som helst livsnødvendigt.
01-11-2015 10:01
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Årsagen til overbefolkning er at kvinder ikke har andre arbejdsmuligheder end at gifte sig og føde en mands børn. Det er er også et problem at kvinder og børn ikke har nogen uddannelses muligheder, fordi en veluddannet søn kan nemmere forsørge familien end en stor flok arbejdsløse.
03-11-2015 13:59
Jakob
★★★★★
(9216)
­





Jakob skrev:
­
Hvad siger du til at hjælpe med at dissekere sandt fra falsk i denne påstand:

Det mest afgørende tippingpoint ved optakten til 2. Verdenskrig, var nok den tyske invasion af Polen 1 September 1939. Derfra var der ingen vej tilbage.
Tysklands begrundelse for invasionen var, at de manglede "Lebensraum".
De manglede altså kort og godt plads at udfolde sig på, fordi Tyskland var overbefolket, og det var den væsentligste årsag til 2. Verdenskrig.

­



Hvis man vil, så kan man strengt taget godt forsvare en påstand om, at overbefolkning har været årsag til alle verdens store krige.

Uanset hvilket land, der tidligere er gået i krig, så kræver det ikke meget fantasi at forestille sig, at hvis landets befolkning havde været tilstrækkeligt mange gange mindre, så ville krigen næppe kunne være blevet til noget stort.


Jeg mener roligt, at man kan sige, at Tyskland var overbefolket op til 2. Verdenskrig.
En simpel og let forståelig indikation kan måske være, at de på trods af stor flid og fremgang oplevede mere rationering på fødevarer.





­
03-11-2015 15:44
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Før den anden verdenskrig var der ikke brug for mere fysisk "Lebensraum" i Tyskland,men Hitler og nazisterne ville erobre de områder tilbage bl.a. , øst Preussen,Sudeterland og Elsass-Lothringen,som Tyskland havde måttet afstå ved fredsforhandlingerne efter 1st verdenskrig.

Hitler var sygeligt præget af de genetiske programmer,eksistenskamp,formering og udbredelse.
Han kunne også være kommet på den ide,at løse problemet "Lebensraum" med brutal familieplanlægning.
Istedet havde han fremmet fødselsraten og besluttet sig for erobringskrige,fordrivelse og massemord.

Hitlers sygelige tanker,fremgår med al tydelighed i "Mein Kampf".
Redigeret d. 03-11-2015 15:54
03-11-2015 16:20
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Jakob skrev
"De manglede altså kort og godt plads at udfolde sig på, fordi Tyskland var overbefolket, og det var den væsentligste årsag til 2. Verdenskrig."

"Hvis man vil, så kan man strengt taget godt forsvare en påstand om, at overbefolkning har været årsag til alle verdens store krige."


OVERBEFOLKNING?????

Skal vi så ikke lige passe på:

Taiwan udgør en tiendedel af Tysklands areal og 75% af øen er ufremkommelig fjeldmassiver. Der bor 23.500.000 mennesker på dette lille bitte areal.
DE KUNNE DA TRÆNGE TIL LEBENSRAUM?

Er Taiwan så den næste ekspansionssøgende krigsførende nation?
Vel næppe.

Rusland har annekteret Krim, er det på grund af overbefolkning og dermed pladsmangel i Rusland?????

Vel næppe.
03-11-2015 17:18
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Frank123 >

Tak. Det er irriterende, når et emne bliver afsporet i den grad.

.
03-11-2015 18:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er godt at få sat tingene lidt i perspektiv.
03-11-2015 19:43
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Den lokale overbefolkning i storbyerne skabes af menneskets trang til et bedre liv.

Nu har menneskeheden klumpet sig sammen siden tidernes morgen og det gør de stadig.
Alle søger lykken i hovedstaden for et bedre liv, istedet for at knokle med landbrug der er underbetalt. Det skete og sker stadig herhjemme og det samme mønster sker overalt på jorden. Landdistrikterne affolkes.

29% af Japans befolkning ialt 37 millioner bor i hovedstaden Tokyo
30% af Perus befolkning 9,1 millioner bor i hovedstaden Lima
33% af Argentinas befolkning ialt 13,5 millioner bor i hovedstaden Buenos Aires

Til yderligere belysning minder jeg om National Geographics lille trailer hvor man så at de med et kamera søgte og søgte efter folk i New York. Byen var tom for mennesker men til sidst lykkedes det for dem at finde to personer.

Pointe: Hvis New York havde samme befolkningstæthed som Alaska ville der ikke være 20.3000.000 indbyggere i New York men derimod blot 2, siger og skriver TO.
03-11-2015 19:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hvis Tyskland efter anden verdenskrig havde haft samme fødselsrate som et u-land,ville der Idag være 230 mio.
03-11-2015 20:29
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Kjeld >
Hvis Tyskland efter anden verdenskrig havde haft samme fødselsrate som et u-land,ville der Idag være 230 mio.

Og hvis de havde fået dobbelt så mange børn som et udviklingsland, ville de være 460 millioner.
Har du en konklusion?

.
03-11-2015 21:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
U-landenes befolkningstal vil også langsomt falde jo mere deres levevilkår nærmer sig i-landenes ,som også Tysklands og Danmarks.Det er ikke nødvendigt og etisk og moralsk helt utilstedeligt at gribe ind i fødselsraterne med tvang fra magthavernes side.
Hvis feks Afrika skal komme op.på et sådant niveau kræver det en kolossal udbygning af landenes energiforsyning vhj af billig energitæt kulkraft,ikke vind el sol.70% af Afrika Har ingen elektricitet.
03-11-2015 21:30
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Kjeld >
.. med tvang fra magthavernes side.

Ingen taler om tvang.
VI kan f. eks. tilbyde dem gratis mad og prævention til en start.

Jeg synes ikke, det er en god ide at vente på, at afrikanerne kommer op på det samme forbrugs-niveau som os.
DET er at male fanden på væggen.

.
03-11-2015 21:33
Jakob
★★★★★
(9216)
­



crank skrev:

Overskriften er Overbefolkning; men jeg mener da afgjort også, overforbrug påvirker klimaet!

Spørgsmål: Er vi villige til at sætte forbruget ned?



I et redningsforsøg på at vise respekt for dig, som har startet tråden, og forfølge de spor du ønsker, og samtidigt uden helt at tabe det andet spor:


Det passede ikke Hitler at sætte forbruget ned før 2. Verdenskrig, og måske især ikke at skulle sulte det flittige tyske folk.
Og det med føde er en ekstra vigtig pointe.
Definitionen flyder nok lidt endnu, men adgang til føde må siges at være temmelig central i vurderingen af, om et land er overbefolket.
Hvis man måler overbefolkning kun i mennesker pr. arealenhed, så begår man en elementær kunstfejl.




Her noget mere eller mindre seriøst defintionsmateriale:

https://da.wikipedia.org/wiki/Overbefolkning
Overbefolkning er en tilstand, hvor en organismes numre overstiger den regnskabsmæssige kapacitet af dens levested.
­--
Overbefolkning kan ikke udtrykkes ved en simpel brøk, som sætter befolkningstallet i forhold til arealet.



http://dk.politik.narkive.com/eg7sCLv8/definition-af-overbefolkning
Definition af overbefolkning
Hvis et folks mødre har fået så mange børn, at der ikke kan skaffes mad nok
til at hindre sultkatastrofer, så er mødrene mordere og landet er
overbefolket



http://www.definitions.net/definition/overpopulation
A situation which occurs when the number of occupants of an area exceeds the ability of that area to provide for those occupants.





Er dette indlæg ok, eller havde du hellere set noget andet..?





­
03-11-2015 21:41
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

.. mere eller mindre seriøst defintionsmateriale:

??

.
03-11-2015 21:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Synes du.ikke at afrikanerne skal have mulighed for.at komme op på et niveau som OS ?
Såfremt FN ville bruge de mange penge i klimafonden til at bygge kulkraftværker i Afrika,istedet for til udefinerbare klimaalmisser ville vi give mange afrikanske.lande en chanche til at forbedre deres levevilkår.
03-11-2015 21:51
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Kjeld >
Synes du.ikke at afrikanerne skal have mulighed for.at komme op på et niveau som OS ?

Det kan en overbefolket klode ikke bære, når vi tænker på forbrugsniveau.

Niveau? Jeg mener, vi er på et underlegent niveau i forhold til Afrika. Specielt, hvad angår forbrug. Det er, først og fremmest, os, der skal NED - i forbrug.

.
03-11-2015 22:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank - Om vi ønsker det elller ejj,er velstandsenertien i u-landene ,herunder Kina og Indien ,for at komme op på vores,i-landenes niveau ,så stor at den ikke kan stoppes med indgreb,som du foreslår , for at komme op på det stade,stik imod IPCCs ønsker,bliver der idriftsat et kulkraftværk i Kina,Indien og andre u-lande,hver uge.Kul er det billigste brændsel og forekomsterne Er enorme.
03-11-2015 23:02
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
.

Kjeld >
Synes du.ikke at afrikanerne skal have mulighed for.at komme op på et niveau som OS ?

Det kan en overbefolket klode ikke bære, når vi tænker på forbrugsniveau.

Niveau? Jeg mener, vi er på et underlegent niveau i forhold til Afrika. Specielt, hvad angår forbrug. Det er, først og fremmest, os, der skal NED - i forbrug.

.


Okay, men så er det jo stort set et farvel til elitesport. Jeg synes det er et rigtig godt sted at starte, synes du ikke? Senere kan vi jo begynde de ting som gør ondt på mennesker som bare forsøger at leve et hæderligt liv.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
04-11-2015 09:50
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Morten >
Okay, men så er det jo stort set et farvel til elitesport. Jeg synes det er et rigtig godt sted at starte, synes du ikke? Senere kan vi jo begynde de ting som gør ondt på mennesker som bare forsøger at leve et hæderligt liv.

Jeg går ud fra, at du ikke selv er sportsentusiast.
Det er jeg såmænd heller ikke; så OK, hvis det er det mest realistiske sted at starte.
Derefter skraber vi smørret, selvom det gør ondt.

.
04-11-2015 10:33
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Tror du selv på det kan lade sig gøre at få folk til at opgive sporten?


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
Redigeret d. 04-11-2015 10:36
04-11-2015 11:34
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Morten >
Tror du selv på det kan lade sig gøre at få folk til at opgive sporten?

Nu var det jo dit forslag. Jeg gik ud fra, at det var dit bedste bud?

.
04-11-2015 14:40
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
.

Morten >
Tror du selv på det kan lade sig gøre at få folk til at opgive sporten?

Nu var det jo dit forslag. Jeg gik ud fra, at det var dit bedste bud?

.


Næ, ikke som sådan. Det er jo bare ikke rimeligt at folk skal lide over nedskæringer af ressource årsag, så længe "ligegyldig" sport bruger løs. Eller det synes du måske det er ?


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
04-11-2015 14:55
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Morten >
Det er jo bare ikke rimeligt at folk skal lide over nedskæringer af ressource årsag, så længe "ligegyldig" sport bruger løs

Jeg synes, det er endnu et meget vagt argument for ingenting at gøre selv.

.
Side 3 af 5<12345>





Deltag aktivt i debatten Overbefolkning (2):

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Overbefolkning truer økosystemet208-12-2022 20:37
Overbefolkning og overforbrug16414-09-2021 15:08
Overbefolkning er det største problem73728-09-2019 16:02
Overbefolkning - De beskidte hjælpeløsninger.1730-05-2018 00:39
Overbefolkning 4420-05-2018 10:31
Artikler
Befolkningstilvækst
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik