Husk mig
‚Ėľ Indhold

Overbefolkning er det st√łrste problem

Side 19 af 19<<<171819
28-08-2017 07:00
Jakob
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ
(6257)
­

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Rosling
Hans Rosling
27 July 1948 – 7 February 2017

Jeg ved godt, at hans teorier fik d√łdsst√łdet p√• den omtalte dato.
http://www.klimadebat.dk/forum/overbefolkning-er-det-stoerste-problem-d7-e443-s680.php#post_58431
Men hvis det tog selve manden med, så vil jeg gerne beklage det.
Som person var han både tiltalende og underholdende.
Mange klimabenægtere må ære hans minde.
Så langt vil jeg dog ikke gå.

­­
28-08-2017 07:09
Jakob
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ
(6257)
­

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-07-11-kondom-penge-til-afrika-skal-daemme-op-for-migranter?cid=tv2.dk:Kondom-penge%20til%20Afrika%20skal%20d%C3%A6mme%20op%20for%20migranter:article

Danmark vil styrke fattige kvinders brug af prævention og giver derfor 91 millioner kroner, så 225 millioner kvinder i verdens fattigste lande får adgang til prævention.
--
Det kan ligefrem v√¶re med til at d√¶mme op for migrantstr√łmmen, lyder det.

- En del af l√łsningen p√• at begr√¶nse migrationspresset mod Europa er at reducere den meget h√łje befolkningstilv√¶kst i mange afrikanske lande, siger Ulla T√łrn√¶s i en pressemeddelelse.

Begrænsning af befolkningstilvæksten i Afrika ved bedre adgang til prævention er en vigtig "udenrigs- og sikkerhedspolitisk prioritet" for regeringen.

Man kan et √łjeblik blive n√¶sten helt stolt af at v√¶re dansker, n√•r man l√¶ser s√•danne kloge ord.

Men n√•r man t√¶nker lidt dybere, s√• er det m√•ske alligevel ogs√• mest noget spindoktor gejl. S√• vidt jeg kan se, giver man, hvad der hele tiden har v√¶ret planen, men verden har i mellemtiden √¶ndret sig, s√• behovet for hj√¶lp til familieplanl√¶gning i dag et langt st√łrre og s√¶rdeles akut.

­
14-01-2018 17:26
Jakob
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ
(6257)
­

Jeg er flere gange blevet spurgt om, hvor mange mennesker, der kan bo i Danmark, hvis det skal v√¶re √łkologisk b√¶redygtigt.

Det fortjener selvf√łlgelig et klart svar, selvom det er umuligt at give, og jeg v√¶ver lidt rundt og ender med lidt held p√• ca. 1 million.

Det mener jeg nok ogs√• stadig er et godt delm√•l at s√¶tte. Men hvis Danmark oversv√łmmes, og der ikke findes et evakueringsland, s√• m√• det jo n√¶rmere v√¶re nul.

Og hvis man kigger på menneskehedens historie, så kan det ligefrem se ud til, at 1 million vil passe bedre til hele kloden.
Det er kun i vor tid og f√• generationer tilbage, at klodens mest invasive og milj√łskadelige art er vokset eksplosivt i antal.

Hvis man giver sig tid til at se denne video, så fornemmer man nok perspektivet:

Human Population Through Time
https://www.youtube.com/watch?v=PUwmA3Q0_OE

Dertil vil jeg minde om, at det endnu ikke er lykkedes mig at genfinde en dansk organisation, hvor private kan donere √łrem√¶rkede midler til pr√¶vention.
Hvis du ved mere eller har nyt, så skriv gerne:
http://www.klimadebat.dk/forum/ingen-kondomer-at-give--d32-e3349.php

­
­
06-02-2018 21:33
Jakob
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ
(6257)
­

Anonym sæd donation igen

Nete er barn af en anonym sæd donor og kritiserer systemet.

Pr√łv blandt andet at se, hvad svaret var fra etisk r√•d:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/nete-er-barn-af-en-anonym-donor-der-er-et-hulrum-i-mig-der-aldrig-kan-blive-udfyldt
- Vi donorb√łrn bliver taberne

Siden 2012 har par frit kunne vælge mellem anonyme eller ikke-anonyme sæddonorer. Med en ikke-anonym donor kan barnet tage kontakt til donoren, når det er fyldt 18 år.

Hos den danske sædbank Cryos, der har 925 donorer, er omkring 60 procent anonyme. Men salget af sæd fra åbne donorer er lige så stort som salget fra anonyme donorer.
Men stod det til Nete, skulle det slet ikke være muligt at donere sæd anonymt, som det heller ikke er i Sverige og Norge.

- Anonym donation efterlader os donorb√łrn som tabere i den her ligning. S√¶dbanken og donorerne tjener deres penge, for√¶ldrene f√•r deres barn, men os b√łrn kan ikke f√• svar p√• de sp√łrgsm√•l, vi m√•tte have til vores donorfar. Med √•ben donation vinder alle.

---

Etisk R√•d-formand: Ville du hellere ikke v√¶re f√łdt?

Etisk R√•d har tidligere taget stilling til sp√łrgsm√•let om oph√¶velsen af donoranonymiteten, og formand Gorm Greisen ser ingen grund til, at R√•det skal tage beslutningen op igen.

Han frygter, at en lov√¶ndring, der fjerner muligheden for anonym s√¶ddonation, vil skabe en mangel p√• s√¶d i Danmark. Det vil betyde, at f√¶rre barnl√łse par kan f√• hj√¶lp.

- Det er en klokkeklar afvejning mellem for√¶ldrene, der br√¶ndende √łnsker sig et barn, og s√• hensynet til det behov, som et kommende barn f√•r. I den spidse ende er alternativet jo, at der er nogle b√łrn, der ikke bliver f√łdt, siger han, da han m√łdes med Nete for at diskutere hendes √łnske for fremtidige donorb√łrn.

Nete g√•r s√• langt som til at sige, at hun s√• synes, det m√• v√¶re s√•dan – at der bliver f√łdt f√¶rre b√łrn.

Men g√¶lder det ogs√• hende selv, sp√łrger Gorm Greisen hende direkte:

- Helt konkret, ville du så hellere ikke have været til end ikke at vide, hvem din far er?

Er det etisk okay at sp√łrge s√•dan..?
Nej, det kan det da umuligt v√¶re. Det kan n√¶sten opfattes som truende, for hvis det er et stort problem for hende at v√¶re i live, s√• kan det da hurtigt l√łses..!
Haha, der blev munden sgu lukket på den lille strigle..!
Det gjorde den nu ikke helt, og hun blev heller ikke engang h√łrbart vred, hvilket man m√•ske ellers godt kunne finde berettiget.
Pr√łv lige at t√¶nke n√¶rmere over sp√łrgsm√•let og fort√¶l mig, hvilken form for b√łrnemishandling det ikke vil kunne retf√¶rdigg√łre.
F√łrst hvis en barndom bliver s√• grusom, at barnet √łnsker, at det aldrig var blevet f√łdt, vil formanden for etisk r√•d anerkende, at der m√•ske kan v√¶re et problem.
I det lys m√• man nok ogs√• undre sig over, at det er blevet forbudt at sl√• b√łrn. Hvem har f.eks. h√łrt en voksen ved sine fulde fem sige, at han fik s√• mange t√¶v som barn, at det havde v√¶ret bedre for ham, hvis han ikke var blevet f√łdt..??

Jeg mener, at Nete tr√¶kker det l√¶ngste str√• alle steder, og det viser endnu engang, at de uf√łdte b√łrn mangler advokater til at sikre deres rettigheder, og det m√• v√¶re et udtryk for et samfund med ringe empati ( de uf√łdte klager sig jo ikke, s√• hvorfor skulle de dog vises hensyn... ) og manglende varetagelse af barnets tarv.

Radioudsendelsen med Nete: P1
https://www.dr.dk/radio/p1/p1-dokumentar/p1-dokumentar-donorbarnets-stemme#!00:00:00

­
Side 19 af 19<<<171819

Deltag aktivt i debatten Overbefolkning er det st√łrste problem:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Overbefolkning og overforbrug12809-02-2018 17:24
Overbefolkning 4212-07-2017 11:53
Overbefolkning - De beskidte hj√¶lpel√łsninger.901-07-2017 22:22
Overbefolkning - Familieplanlægningens kunst5503-01-2017 17:35
Overbefolknings ignorance - Sidste mand på skansen.117-09-2016 00:26
Artikler
Befolkningstilvækst
Befolkningstilvækst er klimadebattens tabu (Mernilds Klumme, december 2009)
‚Ė≤ Til toppen
Afstemning
Hvilken af verdens f√łrende √łkonomier er l√¶ngst fremme i omstillingen til vedvarende energi?

USA

EU

Kina

Japan

Indien

Brasilien

Ved ikke

Tak for st√łtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2017 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik