Husk mig
▼ Indhold

Overforbrug



Side 2 af 2<12
03-01-2016 23:11
Jakob
★★★★★
(9210)
­



@crank


Ja altså, hvis man vil bekæmpe det danske overbefolkningsproblem med totalt åbne grænser, som du vil, så er der nok ikke andre veje til bedre bæredygtighed end at sænke levestandarden og velfærden til Irakisk niveau, så det kan du for min skyld bare gå igang med.

Men når du forsøger at bortforklare et reelt økonomisk tab for andre, så står jeg af og tænker, at det er umådelig tydeligt, at det ikke er dine egne penge, du jonglerer med, eller også ved du i hvert fald alt for lidt om det.
Hvis jeg skal lide et tab, fordi Danmark skal omstille til bæredygtig drift, så kan jeg nok godt gå med til det. MEN så vil jeg da også godt have æren for mit bidrag og ikke bare se det stjålet af staten som om det ikke gør en forskel for mig.
Det er jo ikke sikkert, at jeg vil have et hus igen, og det er heller ikke sikkert, at han, der køber et hus, havde et i forvejen.





­
03-01-2016 23:25
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
.

Jakob >

Du skal ikke give dine penge til staten. Det har jeg ikke nævnt. De bruger jo også bare pengene på våben og skattelettelser til de rige.

Det er vel også rimeligt, at det er dem med de højeste indkomster, der skal sætte forbruget mest ned. Kunne man tænke sig et indkomstloft, ligesom man har en mindsteløn?

----

Well, du var nok heller ikke villig til at svare på mine spørgsmål:

Hvem er villig til at gå ned i indkomst/forbrug?

Er vi en samling hyklere?

.
21-07-2016 19:07
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
crank skrev:

Hvem er villig til at gå ned i indkomst/forbrug?

Er vi en samling hyklere?

.


Tænker man stadig over dette spørgsmål?



.
04-08-2016 10:23
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Our Consumption Tripled In 40 Years


Our Consumption Of Earth's Natural Resources Has More Than Tripled In 40 Years
http://www.huffingtonpost.com.au/2016/08/02/our-consumption-of-earths-natural-resources-has-more-than-tripl/



.
04-08-2016 11:15
John Niclasen
★★★★★
(6196)
Jamen vi brugte jo allerede mere, end én Jord kunne bære!

Det er 44 år siden, at Palme inviterede til konference i Stockholm, som var en vigtig del af starten på bevægelsen. Palme og hans tennis-makker, Bert Bolin, påvirkede senere Brundtland til at skrive en rapport, hvor bæredygtig udvikling rigtig kom i højsæde.

Så må vi jo nu bruge mere, end 3 Jordkloder kan bære! Hvor kommer alle de råstoffer dog fra?
Tilknyttet billede:

04-08-2016 11:27
John Niclasen
★★★★★
(6196)
Forøvrigt et flot propaganda-billede.



Den hvide røg fra skortstenene er vanddamp. Et stykke fra skortstenene opløses vanddråberne, så man ikke længere kan se nogen røg. CO2 er gennemsigtigt.

Og man kan se, det er kold vinter, så personerne har halstørklæder trukket godt op om næse og mund for ikke at fryse for meget.

Men sådanne fakta er man som alarmist nok ikke interesseret i.
04-08-2016 11:53
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
John >

- måske et dårligt valgt billede.
Men din beregning af (manglende) bæredygtighed beroliger mig slet, slet ikke!



.
26-11-2016 15:34
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Han ligner en simpel fattig bonde – men da jeg fandt ud af, hvem han var, fik jeg et kæmpe chok


'José var nemlig Uruguays præsident mellem 2010 til 2015. Men han er langt fra den slags politiker, som vi er vant til herhjemme i Danmark.'

http://dk.newsner.com/han-ligner-en-simpel-fattig-bonde-men-da-jeg-fandt-ud-af-hvem-han-var-kaempe-chok/om/nyheder



.
28-11-2016 15:34
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Mahatma Gandhi : Live simply so that others may simply live.




.
07-12-2016 11:05
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Forsyningen af de sjældne metaller ,dysprosium,enropium,terbium,yttrium og neodynium er ifølge det amerikanske energiministerium kritisk.
Disse metaller bruges i stor stil i vindmøller,solceller,batterier,elbiler etc.
De sjældne jordarter findes primært i Kina.
07-12-2016 13:17
Kosmos
★★★★★
(5369)
De sjældne jordarter findes primært i Kina

- men heldigvis også i/på Grønland!

Men de er utvivlsomt dyrere at 'få' fra Grønland end fra Kina!
10-12-2016 14:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det er da tankevækkende,at for at fremstille vedvarende energi skal man forbruge nogle af Jordens mest sjældne og sparsomme råstoffer,hvad mon den næste generation vil sige til sådan en disponering,når forekomsterne af fossile brændsler endnu er store for ikke at tale om de nukleare brændsler,som næsten er uendelige?
10-12-2016 18:04
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kjeld >
Ja, overforbrug er et problem. Men vedvarende energi er ikke.
Du ser heller ikke vækst som et problem?





.
Redigeret d. 10-12-2016 18:06
10-12-2016 18:07
Jakob
★★★★★
(9210)
­
­



Kjeld Jul skrev:
Det er da tankevækkende,at for at fremstille vedvarende energi skal man forbruge nogle af Jordens mest sjældne og sparsomme råstoffer


Vi har tidligere diskuteret det, og du ved udmærket godt, at det ikke er nødvendigt, så hvorfor bliver du ved..??

Og hvor er din dokumentation for, at de sjældne råstoffer faktisk bliver forbrugt til de gearløse EL-producerende vindmøller..?

Når du trækker energien ud af kul og Uran, så forbruger du råstofferne og står tilbage med aske og affald.

Men når du f.eks. installerer en magnet i en vindmølle, så bliver den jo ikke til aske eller noget andet affald vel..?
Altså er den ikke blevet forbrugt, men nærmere kun brugt og lagt intakt på lager til eftertiden..?

Og hvad der ikke er forbrugt kan selvfølgelig heller ikke være overforbrugt.






­­
10-12-2016 18:37
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Udover forbruget af de sjældne metaller,anvendes der store mængder kobber i vindmølle generatorer ,hvornår er dette råstof på retur?
Men det bruges jo til grøn energi,så pyt da med det.
10-12-2016 19:59
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
En vindmølle bruger ca 200kg af de sjældne jordarter pr. MW.
10-12-2016 21:47
no100
★☆☆☆☆
(102)
Til Kjeld jul

For klar lige hvor dan a kraftværket laver EL. ?



No100.
10-12-2016 22:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
No 100
Grøn strøm er sandelig ikke uden omkostninger.
10-12-2016 22:20
Kosmos
★★★★★
(5369)
For klar lige hvor dan a kraftværket laver EL. ?

- jeg forstår ikke helt, hvorfor du åbenbart finder dit spørgsmål grinagtigt, men her er en rimeligt overskuelig forklaring.
11-12-2016 00:44
no100
★☆☆☆☆
(102)
Hej kosmos

"- jeg forstår ikke helt, hvorfor du åbenbart finder spørgsmål så grinagtigt
"

Hvis du ikke ved hvilke materialer der indgår i de to typer anlæg så læs på det og kom så til bage når du ved hvad du kommentere på!


Kjeld

Er du alder rede kold, nu havde jeg lige glædet mig til at lære hvad det er for stoffer der er i vindmøllens generator + gearkasse som ikke er i A-kraft værkers generator + gearkasse, at skifte emne viser at du ikke har den viden der er nødvendigt.

no100.
11-12-2016 05:27
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Allerede staves ud i et ord. Det er nærliggende at tro at personer med så ringe et skriftligt sprog som her demonstreret, ikke er fagligt særlig godt fundet. Men det kan være fatalt at træffe en sådan slutning. Det vil jeg gerne advare imod. Jeg har tidlige afsløret skuespillere her på dette forum. Personer som udgav sig for noget andet end de korrekt var. En slags haj som kommer ind og fumler, blot for at lokke de sagesløse i en fælde hvor de vil fremstå som den klare taber.

Mit råd er derfor: Undervurder aldrig en modstander på klimadebat.dk
11-12-2016 09:36
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Morten Riber skrev bl.a.:

"Undervurder aldrig en modstander på klimadebat.dk"

Dette er sikkert rigtigt nok, men det stik modsatte er mindst lige så releavant.

Ofte bliver der således skrevet indlæg, som afslører skriverens totale mangel på banal viden om hvad han skriver om.

Det kan f.eks. være hvis man ikke ved at staten indkaserer mange milliader kroner hvert år i energiafgifter. Eller hvis man snakker om CAGW i relation til den temperaturstigning, som der er sket fra år 1900 til i dag.
11-12-2016 09:49
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
No 100
De stærke neodynium magneter muliggør en kompakt konstruktion for en højt ydende generator og kan køre på lave omdrejningstal og bruges derfor fortrinsvis i vindmøller,men også i elmotorer til biler.
Generatorer i forbindelse med kraftværksturbiner ,som har en helt anden konstruktion og konstante omdrejningstal ,har sjældent anvendt de sjældne metaller.
13-12-2016 20:07
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Den reaktion, man oftest hører: Vil det koste MIG noget?

Vi skal ned i forbrug. Det vil også sige indkomst. Heldigvis følger f.eks. boligpriser automatisk med ned, hvis vores købekraft sænkes. Det kunne, med fordel, reguleres med omfordeling og afgifter.

Spørgsmålet er bare: Hvem er villig til at gå ned i indkomst/forbrug?

(Er vi en samling hyklere?)



.
13-12-2016 20:32
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Kjeld Jul skrev:
No 100
De stærke neodynium magneter muliggør en kompakt konstruktion for en højt ydende generator og kan køre på lave omdrejningstal og bruges derfor fortrinsvis i vindmøller,men også i elmotorer til biler.
Generatorer i forbindelse med kraftværksturbiner ,som har en helt anden konstruktion og konstante omdrejningstal ,har sjældent anvendt de sjældne metaller.


Så der er ingen kobber i kraftværksgeneratorer, Kjeld Jul?
Y/N?
13-12-2016 20:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Mikael-
Her taler vi om neodynium,som næsten er ved at være opbrugt.
Vindmøller er forsynet med permanente magneter tit med Neodynium,hvorimod de store generatorer i kraftværker er forsynet med elektromagneter.
Der bliver brugt store mængde kobber i vindmøller,i verdens største vindmøllepark ud for Storbritannien med en samlet ydelse på 1200 MW er der 170, 7MW møller som dækker et areal på 407 km2,et 1200 MW kernekraftværk har et areal på ca 1 km2.
Hvilket anlæg bruger mest kobber.?
Selvfølgelig har det ikke noget med arealet gøre,det afspejler blot energitætheden.
13-12-2016 21:09
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Kjeld Jul skrev:
Mikael-
Her taler vi om neodynium,som næsten er ved at være opbrugt.
Vindmøller er forsynet med permanente magneter tit med Neodynium,hvorimod de store generatorer i kraftværker er forsynet med elektromagneter.
Der bliver brugt store mængde kobber i vindmøller,i verdens største vindmøllepark ud for Storbritannien med en samlet ydelse på 1200 MW er der 170, 7MW møller som dækker et areal på 407 km2,et 1200 MW kernekraftværk har et areal på ca 1 km2.
Hvilket anlæg bruger mest kobber.?
Selvfølgelig har det ikke noget med arealet gøre,det afspejler blot energitætheden.

Når du taler om stort kobberforbrug, har du så nogensinde hørt om genbrug ifm ophugning af generatorer :-)?
13-12-2016 21:24
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Mikael,du er nu så schlau

Du har ret,når hav møllerne skal demonteres om 25 til 50 år bliver der igen et kobber overskud,,og de plagede minearbejdere i Congo og Peru kan få lidt fred for deres pinsler.

-
Redigeret d. 13-12-2016 21:33
13-12-2016 21:40
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
Kjeld Jul skrev:
Her taler vi om neodynium,som næsten er ved at være opbrugt.

Let me Google that for you:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium
Although neodymium is classed as a rare earth, it is a fairly common element, no rarer than cobalt, nickel, and copper, and is widely distributed in the Earth's crust.

Termen "sjældne jordarter" har ikke noget med deres udbredelse eller almindelighed at gøre.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Overforbrug:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Overbefolkning og overforbrug16414-09-2021 15:08
Kongeligt overforbrug1804-05-2011 16:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik