Husk mig
▼ Indhold

PART 5/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 13 af 19<<<1112131415>>>
26-12-2014 12:52
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Frank Lansner skrev:
God jul alle :-)

Følger lidt med i min "nye kæphest", havisen Øst for Grønland.

Altså, motivationen, se fra 1895 hvilket gigant havis-areal der potentielt kan komme i spil hvis havisen Øst for grønland rigtigt kommer igang:


Og denne havis øst for Grønland, men langt fra kysten er i høj grad dannet på stedet snarere end blot at være tegn på at isen forsvinder fra Arktis med vinde og strømmen.


Jeg tror ikke på at havisen øst for Grønland er dannet på stedet, da havet jo er for uroligt. Men havis er dynamisk, og skaber sit ejet kolde vejr, så havis kan vokse hver nat fordi der er vindstille og stille blankt vand imellem isflagerne.

Det som kaldes "isfrit" er ikke det, som rigtigt er isfrit, men i stedet er det tallerken-is. Og tallerkenis har svært ved at fryse til havis fordi den bevæger sig og knuse imod hinanden hele tiden.


26-12-2014 17:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej K-V, jeg tror nu nok at i 1895 (og en del andre år) var noget af havisen et godt stykke øst for Grønland dannet på stedet og ikke oppe i det Arktiske hav.
Det begrunder jeg med de ekstremt kolde luftmasser der blæser ud over havet fra Grøndlands indlandsis.

Hvorvidt der kan dannes is direkte i havet øst for Grønland i år er selvsagt en helt anden sag. Havene er varmere end den gang, så det ville kræve en meget usædvanlig kulde.

Men se igen idag, området øst for Grønland er særdeles koldt iflg DMI. Jeg har ikke set DMI´s kort så kolde her før over en længere periode, og så endda allerede i december. Områder med denne hvide markering har det med at bliver til is hvis der er tid nok.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 26-12-2014 17:59
28-12-2014 14:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej igen K-V,
Lige en opfølgning på dette med om noget af isen øst for Grønland kan opstå på stedet, snarere end blot at repræsentere flow af is fra det Arktiske hav.

Der er iflg. DMI´s grafik herunder dannet en smule havis startende 25 dec.
Det interessante er, at det ikkeser ud til at komme glidende ned med strømmen. Der ser ud til at opstå i det meget kolde hav ud for Øst Grønland, ikke sandt?

For at dette bliver rigtigt interessant skal der selvsagt i januar-februar-marts dannes meget mere havis her.
(Iøvrigt er NOAA´s SST kort også begyndt at vise havis øst for Grønland i havet.)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-12-2014 14:35
28-12-2014 15:01
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her lige NOAA´s SST hvor der er mere is i havet nord for Island. Altså lidt længere syd på end den nye is på DMI´s kort. Tjah..


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

28-12-2014 17:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Global sea ice fra Cryosphere begynder at nærme sig "rekord-land" på den måde forstået at vi nu kun ganske få gange siden 1997 har ligget så højt.

I Arktis ligger vi blot ca 0,42 mio kvm2 under normalen alt imens vi for Antarktis ligger hele 1,5 mio kvm2 over normalen.

Jeg tør ikke gætte på den videre udvikling ved Antarktis, men jeg er pænt sikker på at vi inden næste smeltesæson i Arktis vil nå endnu højere op. Givet vis op i nærheden af det runde O.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-01-2015 17:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ed Caryl om vindens indflydelse på havstigninger.

http://www.notrickszone.com/2015/01/11/sea-level-goes-the-way-the-wind-blows-wind-pressure-play-major-roles/#sthash.a7RZfOyw.dpbs
18-01-2015 22:06
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Var der ikke én (Al Gore?) der engang sagde at "The Earth is losing its teeth" eller noget i den dur?
Sommeren på Antarktis har indtil videre liiidt svært ved at få bugt med vinterisen. lige nu ca 25-30% mere havis end normalt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-01-2015 19:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
DMI: Grønland accumulerer sne ganske godt lige pt
http://beta.dmi.dk/en/groenland/maalinger/greenland-ice-sheet-surface-mass-budget/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2015 22:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vi hører nu og da at mens vi har varme i DK, så er USA kold.

Jeg synes dette mønster er virkeligt interessant og jeg vil lige prøve at forklare hvorfor i de følgende 3-4 indlæg.

Det handler om Arctic Oscillation "AO" som vi har omtalt nogle gange tidligere her på klimadebat.dk :


Til højre er illustreret AO med lave værdier. Ofte fokuseres specielt på AO i de kolde måneder Januar-Marts:


Ved lav AO i de kolde måneder ser man gerne kulde nå langt ned fra det Arktiske hav, og også varme komme længere op mod nord.
I de situationer hvor kulde rager langt ned over Nordamerika er det et ret fast mønster der ses, Lidt som denne hårdt-frosne vejr prognose :


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2015 23:01
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Altså det Østlige Nordamerika er ramt at den Arktiske kulde.

Her ECMWF´s prognose 22 januar 2015:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-01-2015 23:02
21-01-2015 23:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her ECMWF prognose 31 jan:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2015 23:10
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Godt så,

prøv så at sammenligne dette mønster af kulde over nordamerika med placeringen af is-kappe i sidste istid..

ganske godt match, ikke?

Med andre ord:
Det mønster af kulde vi ser - når DANMARK ER VARM OG USA KOLD - matcher ret godt den langvarige kulde fordeling vi kender fra ISTIDER..


Mønstret gennem istider er så fasttømret under istider, at der har været en ret isfri korridor fra Alaska ned til midten af Nord-Amerika som har tjent som passage for Indianernes vandringer fra Asien.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-01-2015 23:11
21-01-2015 23:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Så hvis DMI eller andre tror at varme i DK entydigt "bekræfter" global opvarmning.. kan man så sige at den historie måske er lidt mere nuanceret?
Specielt hvis vi samtidigt har koldt USA?

Herunder er fra Wettercentrale illustrerende lav AO.
I eksemplet bliver DK for en tid relativt varm.

Uanset hvor fast AO er linket til disse mønstre kommer man næppe udenom at is-kold østligt USA er det der prægede istiden.

Kulde der trænger langt ned vil øge jordens tilbagestråling af varme til verdensrummet, specielt for kulde der trænger ned over land (Nordamerika) der hurtigt bliver hvidt.
Den hvide farve langt syd på gør en forskel på albedo af betydning.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-01-2015 23:21
21-01-2015 23:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I mange omgange har lange kolde tunger med versterlig vind raget ud fra Nordamrika over det nordlige Atlanterhav, hvilket jeg har vist før.

Og jeg har spekuleret på om disse kolde tunger en dag vil nr hele vejen til lille DK.

I hvert fald lykkedes det for nyligt 2 storme Dagmar og Egon at tage turen langs den kold-varme grænse henover det nordlige Atlanterhav.

Igen må vi spørge os selv: Var dette tegn på varme?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2015 23:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og ser vi så på overflade temperaturer i det nordlige Atlanterhav står det også klart at kulde fra USA de senere år er ved stille og roligt at dominere tingene: Kulden spreder sig næsten hele vejen over til Europa i havet nu.

Fortsætter denne tendens, så kan ellers varme vestlige vinde ind over DK fremover blive lidt mindre varme. Så skal varme snart til at hentes mere syd fra.

Kulden over USA har ikke endnu betydet ret meget fordi den er sivet ud over Atlanten hvor vandet har ageret buffer. Men fortsætter SST med at falde i det nordlige Atlanterhav, også i flere områder, ja, så vil den nordamerikanske kulde måske få en vis impact på globale temperaturer - der ellers har været lidt skjult.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-01-2015 23:49
Kosmos
★★★★★
(5370)
I mange omgange har lange kolde tunger med versterlig vind raget ud fra Nordamrika over det nordlige Atlanterhav, hvilket jeg har vist før

- interessante grafikker fra ECMWF, men det forekommer desværre stort set umuligt at gennemskue, hvor på jordkloden kulden befinder sig!?
21-01-2015 23:56
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ok, her ses NordAmerika i hvid cirkel. Kulde er lilla, i den Østlige del.
Intenst for 31 jan som prognosen her viser.

Grafiker rækker op over nordpolen til Eurasien.

Hjalp det?? :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

22-01-2015 00:13
Kosmos
★★★★★
(5370)
Hjalp det?? :-)

- absolut; men det ærgrer mig da, at jeg ikke selv kan se det!
22-01-2015 09:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Right, Kosmos :-)

Her en lysere udgave med guide-pile.
Prognose 31 jan 2015 med intens kulde over det Østlige Nordamerika, fordelt netop som set under istiden (se grafik tidligere i tråden) .


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 22-01-2015 09:51
22-01-2015 11:32
Kosmos
★★★★★
(5370)
Her en lysere udgave med guide-pile

- mange tak, det bliver spændende at følge udviklingen over there!
22-01-2015 13:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hov, min Chicago-pil er havnet oppe i Hudson bay, sorry! :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
24-01-2015 00:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Nogle forudsiger feb-mar-apr i Skandinavien 3 til 5 grader koldere end normalt..
http://www.aftonbladet.se/incoming/article20192952.ab

Det er da noget.

Nu er vi så tæt på feb at vi kan tage det første kig på prognoserne fra ECMWF.
Well, ret bastant Kulde rykker i hvert fald tættere på ved indgangen til februar.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

29-01-2015 21:32
SRJ
★★★☆☆
(462)
Der snakkes meget om pause i den globale middeltemperatur. Men faktum er at værdien for 2014 falder lige på den ekstrapolerede linie baseret på et fit fra 1975-1999 (baseret på GISTEMP). Det ses i denne animation baseret på figurer fra Tamino:
29-01-2015 21:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hmm..

Først er det langt ude at snakke om pause i globale temperaturer...
Indtil lige pludseligt at man har en "forklaring" på hvorfor vi har pause, så vil mange pludseligt vedkende at vi har pause og at det skam skyldes at varme med lynets hast er sunket ned i dybhavet.
Men nu skal vi altså alligevel ikke mene vi har pause? (Med sygt varmjusterede temp data i hånden..)
29-01-2015 22:18
Kosmos
★★★★★
(5370)
Men nu skal vi altså alligevel ikke mene vi har pause? (Med sygt varmjusterede temp data i hånden..)
- ja, det sidste bør ikke overses, vedhæftet lidt fra 2010!
Tilknyttet billede:

01-02-2015 09:55
Kosmos
★★★★★
(5370)
Nu er vi så tæt på feb at vi kan tage det første kig på prognoserne fra ECMWF.
Well, ret bastant Kulde rykker i hvert fald tættere på ved indgangen til februar

- nu har vi så nået 'indgangen', og jeg synes umiddelbart ikke, det ser helt så koldt ud, derovre (hvis man fx. kigger på Chicago eller New York - til gengæld ser der ud til at være sne(storm) under anmarch i nordøst-USA).
(Jeg har dog stadig svært ved at se på kortene, præcist hvor de prognosticerede kuldezoner er/var placeret).
01-02-2015 10:09
Kosmos
★★★★★
(5370)
Men nu skal vi altså alligevel ikke mene vi har pause? (Med sygt varmjusterede temp data i hånden..)

- lidt mere vedr. justering:

In a recent study, University of Montana and Montana Climate Office researcher Jared Oyler found that while the western U.S. has warmed, recently observed warming in the mountains of the western U.S. likely is not as large as previously supposed...


Det lyder jo umiddelbart ret 'uskyldigt', men kigger man så i selve rapporten ('abstract'), står der:

With artifacts removed, the network's 1991–2012 minimum temperature trend decreases from +1.16°C decade−1 to +0.106°C decade−1 and is statistically indistinguishable from lower elevation trends...
(min kursivering)

- hrmpff!
01-02-2015 21:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Frank Lansner skrev:
Det handler om Arctic Oscillation "AO" som vi har omtalt nogle gange tidligere her på klimadebat.dk :



Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan berberne plages med regn, og de syriske flygtninge med kulde. Ligesom tegning to viser. Der mangler måske nogle detaljer.


01-02-2015 22:38
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
SRJ skrev:
Der snakkes meget om pause i den globale middeltemperatur. Men faktum er at værdien for 2014 falder lige på den ekstrapolerede linie baseret på et fit fra 1975-1999 (baseret på GISTEMP). Det ses i denne animation baseret på figurer fra Tamino:


Nu er NASA GISS' globale temperaturserie jo i sig selv et alarmistisk cherry-pick, men det er da tankevækkende, at den nye rekord kun lige akkurat når op til Taminos trendlinie. De tidligere rekorder skød langt over. Tamino fortæller selvfølgelig heller ikke, at klimamodellerne forudsagde en langt højere trend for den pågældende periode. Han oplyser heller ikke, at hans lineære trend er på 1,5 C pr århundrede i en periode 1970-2015 med stratosfæriske vulkanudbrud tidligt i perioden, AMO og PDO i varm fase etc. 1,5C på 100 år. Hvis det skulle fortsætte, så er der vist ikke noget at bekymre sig over.

Efter 2000 forudsagde IPCC's klimamodeller en accelererende trend til over 0,2C pr årti. Det ser man ikke i GISS's serie heller.

http://woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1970/plot/gistemp/from:2001/trend

Trenden i det nye årtusind er 0,04C/årti i GISS-serien. Kan vi kalde det en udfladning i det mindste - selv i GISS?
02-02-2015 21:03
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Nu hvor SRJ bringer de "stenhårde" facts i form af (GISS) land data som bevisførsel for aligevel at hævde at der ikke er pause i temperatur stigning, så lad os lige refreshe lidt om str. orden af GISS justeringer.

GHCN er den centrale database med klimadata beregnet til at blive brugt af bl.a GISS.

Eftersom både GHCN og GISS justerer temperaturer så der bliver mere varme trend at vise til publikum, så er der altså 2 lag justeringer ovenpå hinanden i mange eksempler.

Her først hvordan GHCN´s justeringer påvirker deres temperaturdata (2 kilder vist):


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

02-02-2015 21:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og oven i dette kommer så GISS egne justeringer, (alene justeringer mellem 2005 og 2014 er vist):


(Climate4you har lavet en tilsvarende dog kun fra 2008-2014)

Summa : 2 gange "homogenisering" af temperatur data der tilsammen gør en enorm forskel på hele datasettet. Og de (iøvrigt tydelige) GISS justeringer foretaget før 2005 er ikke engang med.
Eller med andre ord: rigtigt meget af opvarmningen er ikke målt men fremstillet på en måde som GHCN/GISS tilslutter sig.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 02-02-2015 21:10
04-02-2015 17:33
Kosmos
★★★★★
(5370)
(Climate4you har lavet en tilsvarende dog kun fra 2008-2014)

- jeg synes ikke, den er med i seneste udgave!??

Tilknyttet billede:

- hvor stammer data til grafikken fra? Henvisningen forekommer at vise temperaturanomali-data - og ikke korrektioner(?)

Har du en henvisning til data fra 2005?
Redigeret d. 04-02-2015 17:36
04-02-2015 19:12
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Kosmos,

jo Climate4you´s graf over Giss justeringer er online og lever fint :-)


Humlums opgørelse er lavet idet han har et GISS dataset fra 2008 som han så sammenligner med dagens tal fra GISS.

Den seneste grafik jeg viste tidligere i tråden viste forskel fra Giss data downloaded allerede i 2005 sammenlignet med seneste tal. Den opgørelse har så 3 års flere justeringer med end Humlum (climate4you).

Og hvor er data fra? De er downloaded fra GISS den gang de var tilgængelige online i hhv 2008 og 2005. Den graf jeg har vist er lavet af en af WUWT debatørerne, Steve Case der vist er ham her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Case

Hvis ikke at hans 2005-2014 udgave mindede om Humlums 2008-2014 udgave havde jeg ikke brugt den. Men! Det gør den, så jeg tror den er lavet korrekt.

Taget fra diskussionen:
http://wattsupwiththat.com/2015/01/31/saturday-silliness-the-best-adjustments-of-temperature/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
04-02-2015 19:24
John Niclasen
★★★★★
(6218)
Blog med links til GISS data for forskellige år:

For Gavin And Tom, The Data Tampering Never Stops

De er stadig online enten på GISS' egen side eller via archive.org
04-02-2015 19:26
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Jeg kan ikke forstå, hvad problemet er med at justere temperaturmålingerne for at få et bedre globalt estimat.

Jeg går ud fra at man beregnet en middeltemperatur ved at arealvægte sine observationer, og ikke bare tager en middelværdi. Jo længere tid man ser tilbage, jo færre målinger og herved også større vægt på de enkelte målinger. Så ved at sammenholde de gamle målinger får man en bedre vægt og herved opstår der en korrektion.

Der er selvfølgelig andre korrektioner.

Og så er der lige det at korrektionerne (1970-2010) er ca. 0.2 grader mens temperaturstigningen er 0.6 grader. Kikker man længere tid tilbage så ser man samme tendens. Så stigningen skyldes jo ikke korrektionerne alene.


~thomas wernberg
04-02-2015 19:39
John Niclasen
★★★★★
(6218)

Jeg kan ikke forstå, hvad problemet er med at justere temperaturmålingerne ...

Det er et stort problem! Fusk i tilstrækkelig grad af denne art fører til sager om videnskabelig uredelighed. I dette tilfælde har det så overni alvorlige konsekvenser for hele nationer.
04-02-2015 22:29
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
SRJ viste GISS-temperaturer for de seneste årtier, hvor vi har satellit-data. Roy Spencer og John Christy (som regner global opvarmning for et overdrevet problem) fusker måske også og justerer sig til varmetrenden over de sidste 35 år eller hur?

Trend UAH: 0,0133 per år
Trend GISS: 0,0156 per år

UAH dækker ikke polerne, hvor opvarmningen er størst, i hvert fald den nordlige pol. Det forsøger GISS. Er det på den baggrund ikke en bemærkelsesværdig overensstemmelse imellem to datasæt i betragtning af, at man kommer frem til dem på fundamentalt forskellig måde? Det synes jeg:




Tamino kunne lave præcis samme øvelse med UAH-data (udgivet af Spencer og Christy) som med GISS-data. Det ville være lige så dumt, men det vil se helt tilsvarende ud. Øvelsen er ikke afhængig af GISS-data.

Frank "Det er fusk" Lansner og co skulle lige ind med deres idiotiske, konspiratoriske indslag - Dumt, komplet irrelevant og uinteressant som sædvanligt. Gaaaab........ZZZZzzzzzzzzzz
Redigeret d. 04-02-2015 23:13
04-02-2015 23:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Nielsen, både RSS og UAH er tilgængelige på Woodfortrees.

Jeg har nogen gange vist gennemsnit af RSS og UAH for at vise et fair dataset for satellit data eftersom de 2 er noget forskellige - som bekendt.

Hvad var egentligt årsagen til at du valgte at vise os UAH og valgte ikke at vise os RSS?

- * -

En anden ting er at SRJ vist snakkede om hvorvidt vi i de seneste år havde pause eller ej i temperatur stigninger.
Så bare for at give et lidt mere fuldkomment billede så vil jeg supplere din grafik med at vise RSS vs. GISS samt kun de seneste "pause" år.

Er sammenfaldet mellem GISS og RSS mirakuløst godt?

(En anden ting som jeg har forklaret dig før, Nielsen: De største justeringer af temperatur data er ofte en sænkning af temparaturer før 1960, primært sænkning af temperaturer i den varme periode omkring 1930-50.
Som forklaret flere gange før så er det IKKE 1979-2010 perioden hvor de fleste og tørste justeringer normalt ses. Kommer budskabet over denne gang?
Det betyder når du så igen-igen sammenligner GISS med andre data 1979-2010 og argumenterer mod at data er justeret har du atter intet vist. Du har sat en stråmand op som du så "modbeviser". Flot.)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-02-2015 23:22
04-02-2015 23:24
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og lad os nu med det samme også vise hele sammenligningen GISS vs. RSS..

Igen , sammenfaldet er så fint at man må duppe sig under øjnene med lommetørklædet.

Nielsen, hvad var det der fik dig til at vise din pointe om fint sammenfald ved brug af UAH uden at nævne/vise RSS?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-02-2015 23:59
Kosmos
★★★★★
(5370)
UAH dækker ikke polerne, hvor opvarmningen er størst, i hvert fald den nordlige pol

- men selv dér er nutidens temperaturer (højt regnet) på niveau med temperaturerne i 1944!:

Side 13 af 19<<<1112131415>>>





Deltag aktivt i debatten PART 5/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data70329-03-2024 10:07
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik