Husk mig
▼ Indhold

PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 18 af 20<<<1617181920>
11-05-2016 09:03
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Lars Buhrkall skrev:
På samme side findes denne graf: http://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/.
Der kan du klikke alle år 1979-2015 frem, og se at den hidtidig mindste målte isudbredelse d. 9. maj var i 2006, med 12.787 mill. km2. 2016 er ikke med på denne graf (p.g.a. problemerne med satelitten)

Seneste datapunkt for 2016 er 31. marts på denne graf, hvor tallet er 14.280 mio. km2. 31. marts 2006 har 14.238 mio. km2, hvilket er mindre.

, men grafen jeg linkede til i går viser en klart mindre værdi for 9. maj 2016, ca. 12.500 mill. km2 (aflæst).

Instrumenterne måler en værdi, som man aflæser. Derefter databehandles de aflæste værdier, som så giver nye værdier, man viser i grafer. Det er alm. praksis, da instrumenter ændrer sig med tiden og bl.a. derfor kalibreres. Der kan være andre forhold, der gør, man foretager databehandling af de aflæste værdier.

De værdier, vi kan aflæse af grafer, afhænger af databehandlingen. DMI ændrede f.eks. metode for databehandlingen for nylig:

Sea Ice extent - explanation on an appearent divergence between algorithms.



Og hvad med de gamle kort fra DMI over havis-udbredelsen i Arktis? Dem har du jo nok heller ikke checket

Disse kort er observationer, ikke målinger

Så er vi ude i en diskussion af ord, hvis jeg vælger at fortsætte. Du trækker i land! Hvorfor? Fordi du er kommet med alarmistiske udtalelser, der ikke holder vand.

Lars Buhrkall, det hjælper ikke nogen eller noget, at du fortsætter denne alarmisme!

Det har jeg så heller ikke påstået; jeg skrev målt, og satellitmålingerne startede i 70'erne.

Enhver indsamling af data, ved hjælp af instrumenter eller ej, kan betragtes som en måling. Det er et spørgsmål om definition, og så skal man have fat i videnskabsfilosoffer.
Redigeret d. 11-05-2016 09:48
15-05-2016 20:47
Bokazoit
★☆☆☆☆
(73)
crank skrev:
Kjeld Jul skrev:
Analyser på baggrund af fejlbehæftede satellitmålinger er ikke sjældne.
Så Johns udsagn skal selvfølgelig tages seriøs.


- sikke en konklusion.

Vorherre til hest.


.


Crank, du er da et barnligt og temmelig latterligt indslag i dette forum. Men tak for dine tomme indslag som minder om et hoppende barns undertrykte frustration over ikke at få sin vilje. Bliv du endelig ved med at ødelægge trådene herinde så vi andre kan bruge tid på at scrolle lidt ekstra meget fremfor alene at læse brugbare indlæg. Og nej, jeg er ikke interesseret i din mening om hvad der er brugbart herinde...
15-05-2016 20:56
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Bokazoit >
Hvem var det nu lige, hvis hovedinteresse var personfnidder i forum?
Er du selv interessant?

.
18-05-2016 16:50
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Iflg. siden hos DMI, Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis, har massebalancen for indlandsisen ligget over middel hele denne sæson, dvs. siden starten af september 2015.
Tilknyttet billede:

18-05-2016 18:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og Arktishavisen kort :-)

Jeg har set grafer pt der viser Arktis havise udbredelse voldsomt under de senere år pt. Tja.

Her situationen set mht havistykkelse - iflg NRL.

Det er ret afgørende for udviklingen hvordan havisen akkumulerer / smelter i randen af isområdet.

Lige nu er store dele af Ruslands-siden kendetegnet ved tykkere og mere "modstandsdygtig" is end sidste år.
Tidligere i år så det rigtigt slemt ud i Barentshavet, men der har været og er stadig ret koldt i Barentshavet hvorved i hvert fald den del der ligger tættest på Nove Zemlja nu ligner situationen de foregående år. Det er kun omkring Svalbard det er meget dårligere end sidste år.

På Canadasiden har randzonen det lidt dårligere end sidste år, men der er grænser for hvor meget isen fra den vinkel kan smelte i store områder.

Alt i alt ser det umiddelbart ikke ud til at vi får mindre havis end i 2015 dette sommer minimum. I hvert fald hvis vi snakker om NRL´s grafik udlægning.


Men den er jo også kun lavet for at skibe kan navigere i praksis...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 18-05-2016 18:36
20-05-2016 22:12
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Havoverflade temperaturer i fh til 1995-2010 udvikler sig dramatisk pt, og her tænker jeg primært på hvordan det koldere vand ubønhørligt er ved at overtage Stillehavets ækvator, dvs. ændre El Nino til La Nina.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-05-2016 22:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg hørte iøvrigt at nu var klimaforskerne 99% sikker på at 2016 bliver det varmeste nogensinde.
Vi er ikke engang halvt igennem 2016, hvis dette imponerende hurtige skifte mod La Nina fortsætter, så vil jeg nødig være den der har lagt navn til "99%".

Det er også meget sigende overhovedet at melde alt muligt ud , her om årstemperaturer for 2016 tidligere og tidligere. Der er SÅ hårdt brug for klima-varme-overskrifter at man må trække på årsprognoser allerede i maj for at få en eller anden overskrift strikket sammen.
20-05-2016 22:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ser man på et snit ned gennem vandsøjlen langs Stillehavets ækvator, så ses at kulden fra marts til Maj i den grad har erstattet varmen. Varmen er so last year..


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-05-2016 16:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vi er jo nogen der er lidt ærgerlige over at nu hvor Solens dvale så småt begynder at sætte ind lidt mere massivt - og nogle af os var spændte på hvordan det ville påvirke klimaet, herunder Havisen, ja så jammer noget som bekenedt totalt således at der er problemer med at aflæse isarealer fra flere datakilder.

På billedet herunder ser vi så hvordan datapunkter kommer forkert ud i forskellige striber.

Men noget undrer mig lidt: Der er et gråt område nederst th. De grå områder er som bekendt områder hvor der ikke sendes data.

Så hvordan kan disse pudsige hvide linier der illustrerer forkerte data dukke op igennem områder hvor datakilden fortæller os at der overhovedet ikke er data?

Så altså.. satelliten kan godt transmittere data er siger noget andet end forventet?
Det er da i så fald lidt overraskende.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-05-2016 16:25
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Hvilke datasæt? Link? Hjemmeside med det billede?
21-05-2016 16:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Øh jeg har lige skruet billede sammen ud fra det billede der stadig er på :

https://wattsupwiththat.com/reference-pages/sea-ice-page/

Bedste hilsner, Frank og undskyld igen at jeg kom til at skriver at DU havde vist en graf der stoppede i 2006 lige efter år med mange Hurricanes, der skulle naturligvis havde stået "Peter" :-/
Redigeret d. 21-05-2016 16:37
21-05-2016 17:36
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Frank Lansner skrev:
undskyld igen at jeg kom til at skriver at DU havde vist en graf der stoppede i 2006 lige efter år med mange Hurricanes, der skulle naturligvis havde stået "Peter" :-/

Sådanne detaljer hænger jeg mig altså ikke i. Jeg så, det var en simpel tastefejl. No problemo.
21-05-2016 17:40
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Frank Lansner skrev:
Øh jeg har lige skruet billede sammen ud fra det billede der stadig er på :

Under billedet står der "National Snow & Ice Data Center (NSIDC) – Click the pic to view at source". Hvis man klikker på billedet kommer man til kilden, som ikke har den artifact. Det er åbenbart et gammelt billede!? Det ville jeg ikke hænge mig i.
Redigeret d. 21-05-2016 17:40
21-05-2016 18:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Det er et gammelt billede, idet WUWT ikke opdaterer hver dag. Har lidt svært ved at se hvad det ændrer hvilken dag billedet er fra?
Redigeret d. 21-05-2016 18:18
22-05-2016 19:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg synes godt nok at Tokyos metoffices weekly tempersturanomalier ser usædvanligt kolde ud. Det er naturligvis nok en midlertidig overgang, maen lad os da lige lade skærmen stå et øjeblik :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-05-2016 14:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Umiddelbart ligner det virkeligt en "ond" La Nina der med raketfart pløjer op i den gamle El Nino.

Herunder se udviklingen alene fra 1 maj.

Et intenst skifte direkte fra kraftig El Nino til noget der pt. kunne minde om en kommende kraftig La Nina. Og der tages ingen gisler i den kamp.


Vinden går gerne langs ækvator mod vest Jorden rundt og dvs det indiske ocean tjener ofte som et slags reservoire for den varme eller kulde der bliver sprøjtet mod vest fra El Ninos eller La Ninas.

Allerede nu forekommer det ret tydligt at temperaturer langs ækvator falder i store dele af det Indiske ocean og kulde synes at banke på Afrikas dør, endskønt der her er flere faktorer.

Vi har kun set en lille bitte bitte snip af den kulde der som vist her i tråden ligger og lurer under Stillehavets ækvator i 50-200 m dybde.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-05-2016 14:56
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Øver du dig i at være alarmist?
23-05-2016 15:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kulde-Alarmist tænker du?

Nej, jeg synes bare at det er relevant at en mikro-stemme (og det bliver så her fra klimadebat.dk) også fortæller om kulde når medier gerne bringer varme historier.

Nu har vi f.eks lige haft en "nyhed" at 2016 skulle blive warmest ever med 99% sandsynlighed, så synes jeg at det der mangler i biledet er kulde-info for at nogle få skal kunne få et mere nuanceret billede.

Men jeg er da mere urolig for kulde end varme, ingen tvivl om det, men jeg tilskriver ikke kulde os mennesker og tror ikke vi får istid i overmorgen :-) Så jer er en lidt fesen kulde-alarmist :-)
Redigeret d. 23-05-2016 15:33
23-05-2016 15:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og med "ond" La Nina mente jeg ikke farlig :-), det er bare sådan vi siger i mit band, "Det ondeste keyboard" etc, hermed menes bare et keyboard ud over det sædvanlige :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
24-05-2016 10:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I August fik vi alle at vide at de koldere vande i NordAtlanten skyldes at Golfstrømmen var svækket så meget at det altså skulle kunne forklare dette.

Disse påstande kom endskønt de eneste 2 faktisk målte dataset for Golfstrømmen med mere end 20 års data (Ved Norge hhv Bermuda) viste at der ikke var nogen generel ændring af strømmens styrke i perioden.
Og disse påstande kom selvom alle har kunne følge med i hvordan 2 rekord kolde vintre i NØ Amerika stille og roligt og naturligt er blevet ledsaget af kolde vinde der har blæst ud over Nordatlanten i takt med at havtemperaturerne så faldt, sjovt nok.


Mekanismen skulle så være, at en blokkering, bremsning af Golfstrømmen forklarede mere varmt vand ved USA´s Østkyst , altså akkumuleret varmt vand der skulle have været nord på, og så mere koldt vand ude i NordAtlanten.

En imponerende mængde kulde i nordatlanten skulle forklares med golfstrømmen.

Men.

Det vi ser lige nu er at kulden er ved at bredde sig syd på. Det går lidt frem og tilbage, men trenden har været siden August da disse Golf påstande kom, at de varme vande Øst for USA, er blevet mere og mere erstattet af kolde vande.

Så med den udvikling har vi snart både kolde vande i NordAtlanten OG koldt vand ved USA´s Østkyst ?

Så.. Hvor er så al det varme vand akkumuleret hende når det ikke er sendt til Nordatlanten? Ned gennem hele Atlanterhavet synes jeg ikke rigtigt man ser den akkumulerede voldsomme varme?

Det er måske sunket ned under 2000 m dybde? Specielt Tungt varmt vand?

Man hører ikke så meget om denne Golf påstand lige nu.
(Den påstand som Danske tv-meteorologer åd råt
.. )


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 24-05-2016 10:57
24-05-2016 11:26
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Frank Lansner skrev:
Og disse påstande kom selvom alle har kunne følge med i hvordan 2 rekord kolde vintre i NØ Amerika stille og roligt og naturligt er blevet ledsaget af kolde vinde der har blæst ud over Nordatlanten i takt med at havtemperaturerne så faldt, sjovt nok.

Varmekapaciteten af al vandet i verdens oceaner er ca. 1000 gange større end varmekapaciteten af atmosfæren.

For mig lyder det som om, du argumenterer for, at halen logrer med hunden.
24-05-2016 11:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
SST er overflade temperaturer. Det er dem vi snakker om John. Man kan følge med hver eneste dag i hvordan koldere vinde i løbet dage påvirker SST. Det sker hele tiden og er helt normalt.
Det kan du sg.. gøre bedre John.
24-05-2016 11:48
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Vedhæftede grafer viser øverst SST (sea surface temp) anomaly og nederst temp anomaly. Ses kolde/varme vinde ikke normalt i den nederste graf? Eller mener du, vinde ses i SST over land?

Originale billeder:
SST anomaly
Temp anomaly
Tilknyttet billede:

24-05-2016 11:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, Vindende eller luftmasserne omkring Vortex/Arktis går ALTID fra vest mod øst. Jo nogle gange lidt mere NV retning nogle gange mere bare V. Derfor går luftmasser fra NØ Amerika Meget jævnligt ud over det Norligste Atlanten selvom der kan være dage hvor vindretningen er op mod Grønland og det ikke sker.
Giv mig lige lidt tid, så skal jeg illustrere så det er pænt tydeligt hvad jeg mener :-)
Redigeret d. 24-05-2016 11:54
24-05-2016 12:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
OK, først lige denne der viser forløbet fra FØR de 2 rekord kolde lange vintre over NØ Amerika. ( Lige når jeg får tid skal jeg vise dig meget overbevisende det med luftmasserne der gennemsnitligt bevæger sig fra Canade ud over nordAtlanten).

-> I sommeren 2013 er der ikke en kraftig cold blob i Nordatlantens temperaturer. <-

- * -

Men i efteråret 2013 starter den første af 2 rekord kolde vintre for NØ Amerika.
Man ser hvordan de altid (I gennemsnit) V til NV gående luftmasser Øst for New Foundland sent i 2013 lægger grunden til the cold blob.
Denne bygges op i takt med en sindsyg vinter i NØ Amerika, og så om sommeren normaliseres tingene over land lidt igen, men stadig lidt køligere vand der har akkumuleret kulde i de øverste lag.

Så begynder minsandten ENDNU en rekor lang kold vinter over NØ Amerika og the cold blob styrkes måned for måned med disse konstante usædvanligt kolde luftmasser over NordAtlanten.

Og MIRAKEL vandet om sommeren over Nord Atlanten er koldere end normalt, Sikke dog en mystik.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

24-05-2016 12:24
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Ok, du bør så også læse denne:

Global Temperatures and Incomplete Rationale of My Own Skepticism

Det er muligt, man kan påvirke en smule overfladevand i en periode med vinde, men det store billede fortæller en anden historie, som jeg ser det.
24-05-2016 12:55
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her er billeder jeg opsamlede af vejrprognoser i oktober lavet som GIF.

!! -> I Dec-Marts vinter måneder går de lange meget kolde tunger af Arktis længere ned, men jeg havde kun oktober på lager :-)

Hvis du ser godt efter, så selvom vi bare ser på oktober situationen, så kan man godt allerede se, at de kolde tunger af luft der går nedover NØ amerika netop har det med at gå ud over NordAtlanten ved new Foundland området.

Og altså klart for enhver der ikke lige er meteorolog og burde vide dette i forvejen: Luftmasserne bevæger sig konstant fra vest mod øst rundt omkring Arktis. Derfor SKAL NordAtlanten påvirkes af de luftmasser der kommer ned over NØ Amerika, det kan simpelthen ikke undgås.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 24-05-2016 13:28
24-05-2016 12:58
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og lige igen, bemærk hvor the cold MYSTERY blob opstår Ud for New Foundland og Øst over:



Disse ting er helt banale, og det er derfor min forbøffelse over at det kolde Nordatlanten efter 2 rekord vintre i træk over NØ Amerika pludseligt blev udlagt som et mysterium !?!?! Os der har fulgt med har set det kolde Nord atlanten opstå i takt med disse vintre dag for dag.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 24-05-2016 13:26
24-05-2016 14:16
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Frank Lansner skrev:
det er derfor min forbøffelse over at det kolde Nordatlanten efter 2 rekord vintre i træk over NØ Amerika pludseligt blev udlagt som et mysterium !?!?!

Hvis det bliver udlagt som et mysterium (af alarmister), mon så ikke det er et spil fra galleriet? Man udlægger det sådan for "nyhedseffektens" skyld.

Derudover, så viser en korrelation ikke, at den ene styrer den anden. (Jeg siger ikke, at vind slet ikke kan have en effekt på overfladetemperaturer af havet.)

AMO viser, at nordatlanten begyndte en ændring mod koldere tilbage i 2010. Kigger man på længere tidsskala, ser man cykliske ændringer.
Tilknyttet billede:

24-05-2016 14:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jam.. John det er ikke vinden der har artet sig specielt, den østgående vind bevæger ALTID luftmasserne på denne måde, vinden bærer bare temperaturer fra NØ Amerika ud over nordAtlanten ca som den plejer og har gjort altid.

Og hvis der er 2 rekord kolde vintre I TRÆK endda over NØ Amerika, så er den luftmasse der bæres ud over NordAtlanten bare meget koldere end normalt.
Og jo, så bliver overfladevandet kølet ned, det kan ikke undgås.

Men.. det er et "mysterie" siger alarm folket.

Og så bruger de dette "mysterie" til IGEN IGEN at lancere deres skræk historie om Golf strømmen endda helt uden at nævne at de 2 eksisterende dataset hvor man direkte hver uge måler golf strømmen overhovedet ikke viser nogen ændring i denne.
Redigeret d. 24-05-2016 15:14
30-05-2016 10:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)



Efter man online kunne konstatere disse øvelser, ja, da har cryospheres udlægning af forhold for Antarktis havis set meget meget mere "røde" ud. Selv her nu op mod vinteren kan vi nu forstå på dem at isen omkring Antarktis er en gang slush ice lige pludseligt. selv om havtemperaturer er kolde som de plejer at være down there.

Herunder har jeg blot lavet et par sammenligninger mellem MMAB og Cryosphere.

Med hvidt er markeret områder hvor MMAB har ca 85-98% sea ice concentration, hvorimod Crysophere nu pludseligt kun har ca 60% . med blåt er markeret område hvor MMAB har ca 60% hvor Cryosphere ofte slet ikke viser is.

MMAB laver ikke grafer over udviklingen for sea ice concentration, det gør Cryopshere. Så længe Cryospheres grafiker er blodrøde under ekstremt kolde luftmasser osv. modsat tidligere år på samme årstid, så længe har jeg svært ved at bruge Cryosphere tal til noget.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 30-05-2016 10:40
30-05-2016 10:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her fra sidste år, en tilsvarende sammenligning cryosphere vs. tysk opgørelse, samme resultat, hvor den tyske opgørelse har tæt på 100% i flere områder , der viser Cryosphere nu disse 60% rød farve for slush ice.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

30-05-2016 11:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
På den norske udgave af Antarktis havis koncentration ses også at deres max-konc farve lille dækker rigtigt store dele af havisen, modsat Cryosphere.

(Ved nogen præcist hvordan det norske farve indeks skal tolkes?)

http://osisaf.met.no/p/ice/sh/conc/conc.shtml


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

30-05-2016 11:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og til sammenligning, crysophere... modsat tidligere år og andre datakilder idag ser Cryosphere nu næsten kun 60% Slush ice omkring Antarktis.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 30-05-2016 11:30
30-05-2016 13:22
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Frank Lansner skrev:
(Ved nogen præcist hvordan det norske farve indeks skal tolkes?)

http://osisaf.met.no/p/ice/sh/conc/conc.shtml

Hvis du klikker på et billede på den side, får du en større udgave med forklaring af farverne.

Mere forklaring i deres Product User's Manual, som der er link til fra denne side:

OSI SAF Sea Ice Products
30-05-2016 13:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Yes, John, been there done that, men jeg kunne ikke se konkret farveskala vs. % sea ice concentration. Kan du ??
30-05-2016 14:06
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Frank Lansner skrev:
Yes, John, been there done that, men jeg kunne ikke se konkret farveskala vs. % sea ice concentration. Kan du ??

Ser du det samme, som jeg ser? Se vedhæftet!

(Det er et procent-tegn, som er efter tallene.)
Tilknyttet billede:

30-05-2016 17:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Det er øjnene man først bliver blind på :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 30-05-2016 17:05
30-05-2016 18:13
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Apropos El Niño, så har den nuværende for 2015/2016 nået sin afslutning, skriver Bob Tisdale på sin blog:

May 2016 ENSO Update – The 2015/16 El Niño Has Reached Its End

Nino regionerne NINO3 og NINO3.4 viser nu Sea Surface Temperature anomalier under nul.
Tilknyttet billede:

01-06-2016 11:08
John Niclasen
★★★★★
(6208)
Sne og is opdatering.

Vedhæftede billede fra World Wide Daily Snow and Ice Cover Map viser den globale sitaution m.h.t. sne og is.

Der er sne og is langt mod nord og langt mod syd. I disse is-ørkener er biodiversiteten lav, fordi det er svært vanskeligt at opretholde livet under sådanne vilkår.

Billedet er renset for skyer, så man kan se jordoverfladen globalt. Store dele af jordens overflade er gold. I disse sand-ørkener er biodiversiteten lav, fordi det er svært vanskeligt at opretholde livet under sådanne vilkår.

Mennesket er den eneste art i Jordens historie, som er i stand til bevidst at grave gammel dødt plantemateriale op og brænde det af, så der kan dannes nyt liv af det.

Derfor: Giv den gas! Og gør det med god samvittighed!
Tilknyttet billede:

Side 18 af 20<<<1617181920>





Deltag aktivt i debatten PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data69928-03-2024 14:27
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik