Husk mig
▼ Indhold

PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 2 af 20<1234>>>
11-07-2016 18:40
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Verdenshavens temperatur må være faldet efter at de har afgivet varme i de sidste to år.
11-07-2016 18:53
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Verdenshavens temperatur må være faldet efter at de har afgivet varme i de sidste to år.

Tja, måske mere korrekt: energien i verdenshavene må være faldet, efter at de har afgivet varme i de sidste to år.

Normalt fører fald i energi til temperaturfald. Problemet er, at systemet ikke er i termodynamisk ligevægt, så der er ikke én enkelt temperatur. Man kan måle en ny temperatur fra sted til sted, og fra et tidspunkt til senere samme sted.

Hvad er så temperaturen? Den er ikke veldefineret men afhænger af, hvordan man lige vægter sin statistik. Men jeg ved, hvad du mener, og du har ret.
11-07-2016 22:00
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Usædvanlig udmelding fra det traditionelt meget stærkt klima-alarmistiske Potsdam Institute der - ligesom IPCC - har nedtonet Solens effekt i forhold til menneskets for Jordens temperaturer:

Der venter os en little ice age p.gr.a Solens dalende aktivitet.

https://www.sott.net/article/321209-Ultra-warmist-German-solar-physicists-now-warning-of-a-mini-ice-age

Altså, i al den tid hvor Solen har haft usædvanligt høj aktivitet har man sagt at Solen ikke spiller nogen nævneværdig rolle for opvarmningen, men så * PLING * lige før Solen for alvor skal til at gå ned i aktivitet, så ved de stærkt klima-tro typer i Potsdam Institut udmærket at Solen har en dominerende rolle.

De skriver så at effekten skulle blive af lokal karakter... rundt om på NH.
Nu er de bare sådan at Arktis på denne klode fører an med temperaturændringer som altid, så dette med "lokale" ændringer...

Well der er vel også grænser for hvor meget man tør indrømme på én gang.. ?
11-07-2016 22:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her:

http://www.wetter.at/wetter/welt-wetter/Sonne-extrem-ruhig-Kommt-Mini-Eiszeit/241375001
11-07-2016 22:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
HadCRU´s Arktiske data viser stadig at vi idag blot har temperaturer sammenlignelige med selv den seneste varmeperiode 1930-50 :
[img]
http://www.climate4you.com/images/MAAT%2070-90N%20HadCRUT4%20Since1900.gif[/img]


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
11-07-2016 22:28
Kosmos
★★★★★
(5371)
Usædvanlig udmelding fra det traditionelt meget stærkt klima-alarmistiske Potsdam Institute

- blandt insiders iøvrigt benævnt PIK!
11-07-2016 23:38
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
HadCRU´s Arktiske data viser stadig at vi idag blot har temperaturer sammenlignelige med selv den seneste varmeperiode 1930-50 :
[img]
http://www.climate4you.com/images/MAAT%2070-90N%20HadCRUT4%20Since1900.gif[/img]


Hvordan kan det være der er så stor forskel? nu ved jeg du Frank sammen med andre har sat sig nøje ind i og studere data fra forskellige steder i verden.

Så mit spørgsmål er, hvordan kan der være så stor forskel på fks Hadcrut
serie, og så fks NASA og NOAA´s temperatur serie fra Grønland og Arktis.
Er det fordi Hadcrut ikke har været under justering og dermed er rå data?.

For mig ser det ud til man i visse data sets har nedjusterede 1920-50 varmeperioden på Grønland og det arktiske område, samme har man i øvrigt gjort for US temperature serien.
Hvad for data kan jeg menig mand stole på?, sider selv og leder efter noget for netop disse områder, men må sande der er en stor forskel.



Mvh.
Redigeret d. 11-07-2016 23:38
12-07-2016 08:17
John Niclasen
★★★★★
(6429)
christian-roskilde skrev:
Så mit spørgsmål er, hvordan kan der være så stor forskel på fks Hadcrut
serie, og så fks NASA og NOAA´s temperatur serie fra Grønland og Arktis.
Er det fordi Hadcrut ikke har været under justering og dermed er rå data?.

Ole Humlum beskriver en del af forklaringen omkring de første par figurer på denne side:

Temperature in Polar regions: Arctic and Antarctic

HadCRUT4 Arktisk:



HadCRUT4 Antarktisk:



Temperatur-statistikker, der går tilbage før 70'erne, er generelt dannet på et spinkelt datagrundlag. I 70'erne begyndte man for alvor at måle med satellitter. Før det havde man kun sporadiske data fra vejrstationer og fra skibe. Dvs. data over større områder fra den tid er i høj grad estimater.

Direktøren for Climate Research Unit (CRU), Phil Jones, skriver flg. i en email i 2009:

date: Wed Apr 15 14:29:03 2009
from: Phil Jones <p.jones@uea.ac.uk> subject: Re: Fwd: Re: contribution to RealClimate.org
to: Thomas Crowley <thomas.crowley@ed.ac.uk>

Tom,

The issue Ray alludes to is that in addition to the issue
of many more drifters providing measurements over the last
5-10 years, the measurements are coming in from places where
we didn't have much ship data in the past. For much of the SH between 40 and 60S the normals are mostly made up as there is very little ship data there.

Cheers
Phil

Min fremhævning.

Når man ikke har data, så gætter man. Det ene panel af eksperter i det ene klima-forskningscenter gætter anderledes end det andet panel af eksperter i det andet klima-forskningscenter.

Disse gennemsnitstemperaturer er ikke temperaturer! Det er statistikkker, dvs. vægtede tal.
12-07-2016 09:24
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John og Christian: Jeg fik også indtryk da jeg læste Humlums tekst at han selv har fremstillet "HadCRU" grafen ud fra de relevante HadCRU stationer og data der foreligger fra HadCRU. Men ikke sikker på min fortolkning. Men hvis det er sandt at Humlums egen lille opgørelse af data viser noget anderledes end hvad man ser fra anden side er det jo interessant.
Redigeret d. 12-07-2016 09:45
12-07-2016 09:56
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lige for at illustrere hvad jeg mener med at "fordelingen" af isen i år kan have været gunstig for isens overlevelse, måske:

Fra start af 2016 så det rigtig rigtig skidt ud idet meget is var blæst ned i Atlanterhavet. Men måned for måned har situationen rettet sig op og jeg har foreslået evt. køligere vand strømmende op fra Atlanterhavet (dybere lag) under isen, flere skyer, køligere luft som oplagte potentielle forklaringer.

Fordelingen af isen i det Arktiske hav formes jo gerne af vinde, og i er isen kommet til at danne et bolværk ude ved alle fronter rundt omdet centrale Arktiske hav - hvor isen godt nok er tyk ca som den plejer, men der er også meget vand.

Kan en sådan ring, et bolværk, forstærke isens evne til at overleve i disse uger?
I hvert fald som vist tidligere i tråden, så er smeltehastigheden er lavere nu end tidligere år.

NB! Billeder herunder fra NRL, ice concentration, viser denne "ring", men denne formation forekommer ikke lige så tydeligt på tilsvarende grafiker fra andre kilder, se evt. de grafiker John Niclasens linker tli lidt tidligere i tråden.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-07-2016 10:03
12-07-2016 10:22
Kosmos
★★★★★
(5371)
Temperatur-statistikker, der går tilbage før 70'erne, er generelt dannet på et spinkelt datagrundlag. I 70'erne begyndte man for alvor at måle med satellitter. Før det havde man kun sporadiske data fra vejrstationer og fra skibe. Dvs. data over større områder fra den tid er i høj grad estimater

- bemærk dog, at Humlum skriver:

The number of high latitude meteorological stations is low in the early part of the 20th century, but increased from 1923 and especially 1933...
12-07-2016 11:42
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Frank Lansner skrev:
Fordelingen af isen i det Arktiske hav formes jo gerne af vinde

Det er vel først og fremmest havstrømme, der fordeler isen?

Uden Golfstrømmen, så ville der vel da ikke være isfrit her om sommeren omkring Island, nord for Norge, omkring Svalbard og nord for Rusland helt til Karahavet?

(Forøvrigt en indikation af, at Golfstrømmen strømmer som den har gjort ... ja, rigtig længe.)
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-07-2016 11:43
12-07-2016 13:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, ja, Golfstrømmen viser ekstremt tydeligt at den er her i fin stil endnu.
Golfstrømmen har bl.a. en lillefinger der går Vest om Svalbard og derefter mod Øst på Nordsiden af Svalbard.

Denne lillefinger gør at der gerne er et lille stræde nord for Svalbard der er isfrit og sågar kan have ganske lunt vand på flere grader i et lille område Nord for Svalbard.

Herunder, fra August 2015, netop da pseudo-forskere påstod at Golfstrømmen var i knæ, der ser vi hvordan der Nord for Svalbard var hele 9 grader varmt vand
. Så ganske tæt på havisen! ( I 2015 var dette næsten mere udtalt end normalt.)

Så ja, der er 2 muligheder:

1) Enten har vind og vejr tilfældigvis afsat en ekstremt stor mængde varme her på et meget lille område nord for Svalbard ...


eller

2)
også er denne varme tilført som det plejer med havstrømmene fra Nordatlanten og man må sige at Golfstrømmens fingeraftryk i den grad er tydeligt, bestemt også i 2015.



Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-07-2016 13:52
12-07-2016 14:01
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og så til det med vinde/strømme, hvad skubbber mest til isen?

I det daglige vil jeg mene at det klart er vindene der fordeler isen, se herunder kort over dagens drift af havisen, eks er fra 9 marts 2016.

Disse drift mønstra af isen skifter fra dag til dag i et tempo der på ingen måde kan forklares med strømmen.

Strømme kan imidelert påvirkes af vinden på overfladen hvor isen er.

Men, så klart , den mere langsomme konstante strømning af varmere vand fra Atlanten taler sit tydelige sprog, isen har en overordnet tendens til at blive skubbet mod nord fra Atlanten og de dage hvor vinde drier is sydpå, ned i Atlanten i Batenzhavet, der smelter isen hurtigere.

Langs Grønlands Øst kyst presses isen ned af strømme, men hastigheden her er ekstremt variende. Strømmen af is ned langs Grønland , hastigheden heraf er ikke mindst påvirket af vind og vejr i Arktishavet.

Der er derfor at NASA i 2007 kunne fastslå, at der var primært vindende der tømte Arktis havet for is i 2007.

Herunder, drift mønstre for isen, det skifter fra dag til dag i takt med vindene.
Derfor er vinde i høj grad med til at fordele isens placering.
I eksemplet kan du se at vinde faktisk driver is Nord på langs Grønlands kyst!


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 12-07-2016 14:08
12-07-2016 14:54
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
..et godt mål for udbredelsen af is i Arktis, i en tid med tvivlsomme satellitdata, må være antallet af skibe, der sejler igennem nord/øst passagen.

Wiki-teksten om stammer fra omkring 2012 hvor optimismen fortsat er høj:

46 ships sailed the entire length from Europe to East Asia during 2012. By Friday July 19, 2013, the administrators of the Northern Sea Route had granted permission to 204 ships to sail during the season.[50] At this point Arctic sea ice had declined substantial especially on the Atlantic side of the Arctic.


Men så starter problemerne:

http://barentsobserver.com/en/arctic/2014/12/northern-sea-route-traffic-plummeted-16-12

Og her er statistikkerne op til 2015 - og realiteterne er at der næsten intet sejles igennem de sidste par år:

http://www.arctic-lio.com/nsr_transits
Redigeret d. 12-07-2016 14:59
12-07-2016 18:13
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Forskere siger,at der kan gå årtier før tegelmæssig trafik er muligt gennem Nordvestpassagen.
Klimamodellerne er ikke gode nok til at kunne forudsige isens komplekse og dynamiske processer.
Hvem ved,måske bliver det aldrig muligt pgr af en tilbagevending til et koldere klima og faldende havtemperaturer?
12-07-2016 18:44
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, det er jo det lidt komiske når man hører om alle de "nye muligheder" der vil komme i Arktis, startegiske overvejelser, Russerne der ruster op osvosvosv.

Det er en and, Arktis lukker til igen. Surt at hedde kurt og have invisteret intenst i et åben Arktis hav som ikke rigtigt kommer...
12-07-2016 20:49
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Hej John og Christian: Jeg fik også indtryk da jeg læste Humlums tekst at han selv har fremstillet "HadCRU" grafen ud fra de relevante HadCRU stationer og data der foreligger fra HadCRU. Men ikke sikker på min fortolkning. Men hvis det er sandt at Humlums egen lille opgørelse af data viser noget anderledes end hvad man ser fra anden side er det jo interessant.



Hej Frank.

Jeg takker for svarene også fra john, grunden til jeg spørg om netop data Arktis og Grønland er jeg selv sider og nørder lidt med den Atlantiske multidecadal oscillation svingning mellem kolde og varme faser om der er er en korrelation fra dette til ændringer i den arktiske temperatur.

For som vi ved gik AMO i sin varme fase i starten af 1920erne, i samme periode var der en drastisk stigning på Arktis og Grønland, igen ses det et stort fald i begyndelsen af 1960erne, og her blev AMO kold igen.
sammentidlig hvis man kigger på de Grønlandske stationer satte temperaturstigningen først ind her i midten af 1990erne, lige i samme periode hvor AMO igen skiftede til varm, men det vil jeg ikke komme ind på her nu, da jeg ikke selv er færdig med dette her.
vil dog ikke just tale om et direkte sammenhæng, men en slags indikator.

Det der driller mig i det lille fritidsprojekt er hvilke data der er mest troværdigt, som udgangspunkt vælger jeg ikke at stole på noget, men måske man kunne tage det fra bunden af med rå data og så se hvilke justeringer der er foretaget og hvorfor.

Nogle der kan hjælpe midt lidt på vej?.

God aften.

Mvh.
12-07-2016 23:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Pifpafpuf:
Kanon interessante oplysninger om NSR, North Sea route.
ja, ser man i de 5 PDF´er så er det tydeligt at tingene gik ret meget i stå 2014 og 2015, de 4 år med hæftig trafik Nord om Sibirien synes at være historie for now.

Men pudsigt, deres graf har de ikke opdateret siden 2012 ?
http://www.arctic-lio.com/nsr_transits
13-07-2016 00:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Mikael Obelitz,

Hej jeg kan se du svarede mig i PART 6´eren jeg fortsætter lige her i PART 7.

Var du opmærksom på alle 3 dele i mit svar til dig?
http://www.klimadebat.dk/forum/part-6-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2839-s720.php#post_51916
http://www.klimadebat.dk/forum/part-6-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2839-s720.php#post_51917
http://www.klimadebat.dk/forum/part-6-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2839-s720.php#post_51918

Jeg synes faktisk jeg forholder mig noget til substansen, men er det ikke fair at gøre opmærksom på at din fløj nu BÅDE forklarer "Delayed warming" med at vande omkring Antarktis synker ned ? Som her:



og så OGSÅ forklarer "delayed warming" med at vandende omkring Antarktis stiger op .. nu, dit link?

Og er det ikke interessant at det vi alle kan se på helt ordinære grafiker er at der slet ikke er tale om slow eller delayed warming, men rent faktisk cooling??

Det er nu et gigantisk område omkring Antarktis der er koldere end normalt, og det bliver bare større hvert år! Det er IKKE en forklaring på "delayed warming" men en forklaring på cooling der er brug for.

Dertil kommer at så gigant store områder med cooling, hvis det skulle forklares med upwelling helt nede ved Antarktis kyst, så kan vi godt blive enige om at der så skulle være tale om upwelling af astronomiske dimiensioner hele vejen rund om Antarktis , ikke?

Og finally, synes du ikke at det er lidt pudsigt med alle de historier om Antarktis kyst-Pingviner der bare er ved at lide varmedøden osvosv, isen der smelter ved Antarktis kyst osvosv.. når der reelt er blevet koldere ved Antarktis kyst?

Herunder ses hvor langt afkølingen efterhånden er nået fra Antarktis kyst. Det kaldes "delayed warming":


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-07-2016 00:31
13-07-2016 21:17
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Frank Lansner: Jeg synes faktisk jeg forholder mig noget til substansen, men er det ikke fair at gøre opmærksom på at din fløj nu BÅDE forklarer "Delayed warming" med at vande omkring Antarktis synker ned ? Som her:


Frank, der er et eller andet du fuldstændigt har misforstået. Hvad mener du med min og din fløj?
Jeg har aldrig og vil aldrig tage opgaven at forsvare en videnskabelig undersøgelse, ganske enkelt fordi jeg ikke har kompetencerne til at gå ind i disse kompleksiteter.

Men de 2 teorier jeg fremlagde handlede om IPO, naturlig variabilitet, der kølede antarktis ned, den anden teori handlede om køligt vand, der strømmede op fra dybhavet omkring antarktis. Jeg ser umiddelbart ikke nogen konflikt mellem de to teorier. Om du har hørt en tredje forsker sige noget, der strider imod en anden teori er da meget muligt - der er tale om teorier, der måske, måske ikke holder.

Men måske disse teorier gør, at din personlige teori ikke passer? Jeg ved faktisk ikke hvad din teori egentligt er? Og hvordan du er blevet uddannet i at udtale dig om videnskab? Vil du gerne vise, at der ikke sker global opvarmning? At der kommer en istid meget snart?

Iøvrigt så er der sket temperaturstigninger på dele af antarktis på 3 grader, de højeste temperaturer nogensinde målt, menes det.

Antarctica May Have Hit Highest Temperature on Record
13-07-2016 21:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Pifpafpuf, ja den glorværdige NSR, North Sea Route, deres sejladser er indskrænket massivt efter kun få år med en vis trafik.

Her hvordan 2016 ser ud ved "passagen" Nord om Rusland...

Det blev så nok heller ikke 2016 der var året hvor NSR rigtigt kom igang



Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

13-07-2016 22:39
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Nej Frank! - og værd at bemærke er at udover at en svensker helt exceptionelt gør rejsen første gang i 1878/79, så er det først i 1932 at rejsen gennemføres ubrudt over en sommer.

At det sker i trediverne er dog ikke så overraskende for os, der læser med her...
14-07-2016 11:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her en bramfri Tony Heller der i foredrag illustrerer hvordan klimadata er ændret med tilbagevirkende kraft i retning af at vise mere global warming.

https://youtu.be/Gh-DNNIUjKU

Han dedikerer dette forefrag til Dr. Bill Gray en af verdens førende hurricane experter, der fik taget sine bevillinger da han gjorde klart at han ikke støttede global warming udlægninger.

Eks fra hans foredrag: % af USA temperaturstationer ( der har ca 1000 staitoner med lange dataset ) der det enkelte år har vist mere end 100 degr F.

Tv faktiske: USHCN data / Th som NOAA præsenterer noget tilsvarende, også fra USHCN data:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-07-2016 11:08
14-07-2016 12:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Når der mangler data fra en måned fra en temperatur station, så markeres temperaturen den pågældende måned med et "E" i USHCN databasen, og således har Tony Heller fulgt med i udviklingen af manglende stationsdata som man så skaber på anden vis.

Der er tydeligvis flere og flere data der ikke stammer fra termometrene, men er skabt på anden vis.

Andelen af data der ikke er målt men skabt er steget meget, men fra 2013 er andelen eksploderet.
Indtil 2015 peakede andelen af E-data, Ikke-målte data på ca 50%, men altså i Juni 2016 slog NOAA igen alle rekorder for fremstillede temperatur data med hele 60%. Graf herunder er fra Tony Heller.

Gad vide hvornår de går helt bort fra målte temperaturer?

Og gad vide hvor længe de trofaste støtter accepterer absolut alt der kommer fra NOAA og tilsvarende kilder til "data" ?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-07-2016 12:54
15-07-2016 16:43
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Det går lidt sløjt med afsmeltningen af indlandsisen i Grønland denne sæson, som ses af vedhæftede graf fra Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis. Det betyder, at indlandsisen akkumulerer masse i form af ny sne, der falder i Grønland, og som med tiden blive til ny iskappe.

Temperaturen er i skrivende stund -9C på toppen af indlandsisen ved summit station, og der er overskyet.
Tilknyttet billede:

15-07-2016 18:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det betyder, at indlandsisen akkumulerer masse i form af ny sne, der falder i Grønland, og som med tiden blive til ny iskappe

- hvilket jo harmonerer fint med Ingeniørens 'klimakoks':

Siden 1980'erne er klodens skylag blevet højere og mere koncentreret om polerne, konkluderer ny forskning, som dermed er med til at klarlægge, hvordan skyer vil opføre sig i takt med, at verden bliver varmere


Flere/tykkere polare skyer => mere ny sne = logik for perlehøns!
15-07-2016 20:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, tak for update!

Faktisk tror jeg du underspiller lidt, "det går lidt sløjt" : Faktisk ligger nær hver dag i øjeblikket nede nær lavest regestrerede for datoen af afsmeltet Grønlandsis, altså en slags rekord-lav i forhold til perioden:



Ikke desto mindre formåede Amerikanske NCIDC at få overskrifter igennem om at der var rekord stor afsmeltning af Grønlands is, eller rettere, at vi i 2016 havde et år der udfordrede 2012 som rekord år.

Tænk hvad disse folk indtil videre slipper afsted med...!! Glæder mig SÅ meget til det her cirkus stopper og videnskab igen bliver videnskab, det skal nok komme en dejlig dag.
Redigeret d. 15-07-2016 20:20
17-07-2016 08:31
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Havisen omkring Antarktis er nærmest irriterende hårdfør. Det er meningen, tendensen for polerne skal skifte, så vi vil se et fald i mængden af havis omkring Antarktis, mens stigningen i mængden af havis i Arktis skulle fortsætte den stigende trend, vi har set siden omkring år 2010. Det ville være en naturlig fortsættelse af den naturlige variation.

Men udbredelsen af havis omkring Antarktis ligger bare over middel igen. Og vi har endda lige været igennem en forholdsvis kraftig El Niño, som har spredt en masse varme i systemet.

Nu var der et skifte i brugen af instrumenter på satellitter til at måle havisen for nylig, og NSIDC skriver omkring Sea Ice News & Analysis:

This interactive graph is a beta version. If you have questions or problems, please contact NSIDC User Services

Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-07-2016 08:41
17-07-2016 19:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Arktis havis tykkelse kort:

NRL har stadig langt mere is langs den Russiske kyst i 2016 end 2014 og 2015.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

17-07-2016 19:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Dertil skal siges at der er visse uoverensstemmelser mellem hhv NRL, DMI og så satellitfotos.

Eks herunder. Flere steder forekommer DMI´s kort over isen væsenteligt mere i overendtemmelse med de faktiske kort end NRL.

1 - 0 til DMI ;-)


Bemærk det store "faste" isareal ved den Russiske kyst. Denne store flage har været der lige siden i vinters. Den forsvinder jo nok inden så længe her i sommer-"varmen", men hvis den slags fik lov at bestå år efter år, ja, så var vi ved at opbygge en ice-shelf, maen der skal lidt mere istid til!


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-07-2016 19:54
17-07-2016 19:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Rigtigt godt ser det ud for NCEP´s ice concentration map herunder.

Men kan med stpr rimelighed sige at NRL´s grafik herover jo var istykkelse, men grunden til jeg viser sammenligning med foto alligevel er at visse områder fre NRL´s grafik antyder at der ikke rigtigt er is hvor isen forekommer nær 100% dækkende. Joe, hvis denne is var 5 cm tyk ville det jo være "ok" som NRL viser det, men i så fal har 5 cm tyk is overlevet i ugevis endda uden at blive hakket op af vind og vejr.
Derfor: Det ser ikke helt rigtigt ud med de nær is-tomme områder vist af NRL.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-07-2016 19:54
18-07-2016 14:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vi har set at sommer 2016 har udviklet sig til at have ret langsom smeltehastighed for Arktis havis.

Det er derfor spændende at følge med i, isens betydning for hele klimadebaten kan ikke overvurderes.

I foråret så vi at Cryosphere stoppede med at bringe data, andre havde problemer, men tilgengæld har vi haft DMI is-tykkelse data der forekommer at være en vigtig parameter for udviklingen.

Derfor har jeg her i tråden bragt DMI istykkelse data i form af grafer.
De viste en tendens til at isen i år i denne sommertid smelter langsommere end målt siden 2003. Afsmeltningen var rekord langsom for denne tid.
Gevaldigt spændende at følge med i.

Men som jeg skrev i første indlæg i PART 7 tråden:

"...Hvis DMI´s opdateringer får lov at fortsætte og vi kan følge med."

Altså lidt bange anelser fra min side om vi virkeligt prime time på første parket med popcorn kunne få lov at følge med i isens tilbagekomst (hvis det da gik den vej). At DMI fortsætter deres istykkelse-graf OG at de ikke pludseligt ændrer metoder tilfældigvis lige nu hvor det blev spændende.

Jeg har ikke før oplevet at DMI´s istykkelse-graf ikke er opdateret dagligt, men ikke desto mindre er DMI 12 juli stoppet med at opdatere. Vi kan ikke følge med mere alligevel.

DMI har ikke skrevet en begrundelse på deres istykkelse-site.
Jeg håber at når DMI´s graf kommer tilbage at den ikke er ændret i metodik, at den simpelthen kan få lov at fortsætte UÆNDRET så vi kan få lov at se udviklingen .

http://ocean.dmi.dk/arctic/icethickness/thk.php


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 18-07-2016 14:46
18-07-2016 14:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Men så lige den opdaterede statistik til 12 juli:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

18-07-2016 16:21
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Siden juni 2016 er den forbigående varme El Nino afløst af den kolde La Nina.
La Nina har fået temperaturen både i atmosfæren og oceanerne til at falde kraftig.

https://wobleibtdieglobaleerwaermung.wordpress.com/2016/07/17/la-nina-kommt-die-erde-kuehlt-ab-enso-update-juli-2016/
18-07-2016 17:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Yup, La Nina is on the way, men umiddelbart en ret beskeden en af slagsen.

Dog har man ofte doppelt-dip La Ninas efter større El Nino´s og så kan effekten ende med at blive betragtelig.
Samtidig med dette haves kraftig Kosmisk stråling i øjeblikket (Sol i nær dvale).
Denne kombination kan ende med at temperatur data ikke blot viser pause i "Global Warming" men trækker trend i retning af afkøling. Kombinationen har tidligere haft markant effekt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

18-07-2016 18:13
Morten Riber
★★★★★
(2298)
I foråret så vi at Cryosphere stoppede med at bringe data, andre havde problemer, men tilgengæld har vi haft DMI is-tykkelse data der forekommer at være en vigtig parameter for udviklingen.


Jeg har ikke før oplevet at DMI´s istykkelse-graf ikke er opdateret dagligt, men ikke desto mindre er DMI 12 juli stoppet med at opdatere. Vi kan ikke følge med mere alligevel.


Det er næsten ikke til at tro! Den slags er sket som perser på en snor hver gang der er "dårlige nyheder. Og stadigvæk er der ingen større nyheds bureauer som undrer sig. Det skriger jo til himlen, der er noget helt galt!
19-07-2016 12:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja nu må vi se om DMI en dag leverer istykkelse-data igen. Nu er det ca en uge siden deres sidste daglige opdatering fandt sted. Det tyder på at de er ved at lave gevaldigt om på tingene. Nu må vi se hvor det bærer hen?
Er det mon en ændring der går mere i retning af GW eller mindre?
Eller er der slet ingen ændringer når de data kommer tilbage?!

Anyways, hvis isen vokser ca ligeså hurtigt som efter sidste varmeperiode op til ca 1940, så kan ingen fremlægning (?) formå at skjule det budskab. Sorry.
Og vi har jo som sidste bastion selve satellit billederne, de er da stadig tilgængelige...

Derfor tog jeg et kig på disse, så på John N´s link til Hamburg University illustrtion af iskoncentrationer.

TV Hamburg university is koncentrationer 16 Juli , th de faktiske satellitbilleder 12-19 Juli. jeg har prøvet at sammensætte således at der er færrestmulige skyer.

Jeg synes at HU´s illustration giver det indtryk at store dele af det centrale Arktiske ishav er nær smeltet ned. Som om Isen er næsten smeltet over på midten.
Derfor min iver i lige at finde de faktiske billeder, kunne det være sandt??

Faktiske billeder giver - synes jeg et indtryk af at der stadig er godt med is up there. HU´s fremstilling og farvevalg giver tilsyneladende et indtryk af at isen er smeltet væsentligt mere end den er? Og hvorfor prøver de ikke at få det til at ligne de faktiske tilstande?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

19-07-2016 13:13
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Frank Lansner skrev:
Og hvorfor prøver de ikke at få det til at ligne de faktiske tilstande?

Mener du v.hj.a. datamanipulation?

Jeg synes, deres grafik og farvevalg er rigtig godt til at få et detaljeret videnskabeligt billede af virkeligheden. Man benytter sig af algoritmer, og genererer grafikken ud fra målinger med satellit. Når man først har valgt en algoritme og metode, så er det at foretrække at holde yderligere menneskelig indgriben ude af forløbet.

Hvis du ser på satellitbilledet, så er der masser af mørke pletter de steder, hvor grafikken er mere blå. Det er ikke fast is de steder, men en masse isflager. Vind og vejr skubber isen rundt i det område.
Redigeret d. 19-07-2016 13:47
19-07-2016 13:17
John Niclasen
★★★★★
(6429)
I vedhæftede billede fra EOSDIS Worldview har jeg zoomet ind på en del af området i Arktis, hvor man kan se isflagerne.
Tilknyttet billede:

Side 2 af 20<1234>>>





Deltag aktivt i debatten PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10323-04-2024 13:02
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik