Husk mig
▼ Indhold

PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 13 af 20<<<1112131415>>>
29-10-2016 17:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, så hvis det bliver varmere eller koldere, bliver grønnere eller mere tørke, bliver mere eller mindre Arktis havis i de kommende år, bliver koldere eller varmere på og omkring Antarktis, husk så:

* Det passer netop med global warming *

Nej , som sagt mange gange: Der er nogle der har travlt med at forberede forklaringer i form af artikler på mere kulde, is og vinter nu hvor solen er ved at gå i dvale. Det "må" skyldes nærmest alt andet end Solens kommende dvale.



La Nina:

Ved ikke helt om vi pt. har officiel La Nina, men her et lille kig på udviklingen i SST ved Stillehavets ækvator over det seneste halve år:

29 April 2016 :
Begyndende koldt vand pipler frem ved Stillehavets ækvator mod Øst, Sydamerika.
Grundet den kraftige netop overståede El Nino, så er det nye kolde vand helt omgivet af varmt vand. Dvs. den del af kulden der transporteres relativt tæt på overfladen når aldrig langt væk før kulden er pasifieret af de store mængder varmere overfladevand. De koldere vandes effekt er derfor ret lokal.

29 Oktober: Det der sker nu er, at koldere "La Nina" vand bliver ved med at komme op til overfladen fra Øst hvorfra det rejser mod vest langs Ækvator.
Efter et halvt år på denne måde, så er den store mængde efterladt varme El Nino vand idag ved at være "udraderet".
Den del af kulden der rejser ved overfladen fra Stillehavets ækvator kan nu rejse længere væk. "muren" af varme omkring ækvator er ved at give op.
Kulden fra Stillehavets ækvator vil i højere grad gå til at påvirke temperaturer længere væk.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

29-10-2016 17:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og er der så stadig forsyninger af koldere vand under Stillehavets ækvator eller er "La Nina ballet" ved at være forbi?

Over den seneste måned er der ikke noget der tyder på at "kuldereserver" til dannelse af kraftigere La Nina under stillehavets ækvator er ved at ebbe ud.

En betragtelig mængde koldere-end-normalt vand opholder sig stadig ned til ca 200 m under overfladen.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

01-11-2016 09:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I den spæde start af vintersæson NH 2016-17 ses et langt bånd af køligere luft end normalt henover Eurasien uge efter uge.

Vi har sent i Oktober set 31 Kinesiske vejrstationer slå deres kulderekorder for Oktober med temperaturer under 16 graders frost:
http://www.scmp.com/news/china/society/article/2041569/cold-snap-chills-northern-china-some-areas-experiencing-lowest
Mongoliet havde ca 16 gr frost allerede 21 okt.

Oktober sne i Iran:

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950806001065

I Jakutsk var der allerede 25 okt 60 cm sne:
http://hmn.ru/index.php?index=1&ts=161025100342

Sne i områder af Tyrkiet også 25 okt:

http://www.haberay.com.tr/o-il-siddetli-kar-yagisina-teslim-oldu-29055h.htm

Sne Kasakhstan 19 okt:
http://24.kz/ru/news/social/item/144019-shkt

Her temperatur afvigelser oktober som indrapporteret til Japans met inst:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

03-11-2016 09:52
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I den seneste uge rapporteret af Japans met inst ses at den store kuldepol stadig har fat i et bånd af Eurasien , denne uge var europa dog varmet op vest fra, Fra Atlanterhavets varme.
Igen denne uge vil også Europa rammes af kulde Nord fra.

Men man får nemt et indtryk af at "noget" pt. har ændret jet strømme, tillader passage af Arktisk luft længere syd på. Når Arktis luft tillades at buldre ned over det store landaraeal Eurasien, så bevirker det at sne/is på land nemmere overlever.
Dvs. ændringer i magnetisme/jetstrømme (?) der måtte medføre at arktis luft rammer store landområder kunne tænkes at ændre på jordens albedo og få en effekt på Jordens temperatur udvikling.

Denne kulde over Eurasien vil kunne ses som faldende SST i det nordlige Stillehav, der hvor de kolde luftmasser vælter ud over havet, og hvis det fortsætter længe nok vil det givetvis kunne ses som "kold PDO"?

Oven i dette kommer så den opstartende La Nina?
(CO2 folket må straks producere endnu flere artikler der forklarer kulde som funktion af CO2.. )

I denne uge meldte stribevis af Kinesiske temperatur stationer om kulde rekord.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 03-11-2016 10:26
03-11-2016 12:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Herunder ses hvordan kolde luftmasser fra Eurasien netop har tromlet ud over det Nordlige Stillehav, har sænket temperaturer i et langt bånd der dag for dag kommer tættere og tættere på USA. De kolde luftmasser der bevæger sig Øst på har sågar elimineret ret varme havoverfladetemperaturer på bare én måned.

Naturen spiller med kræfterne her. Imponerende. Skræmmende?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

09-11-2016 20:44
John Niclasen
★★★★★
(6381)
Den akkumulerede overflademassebalance for indlandsisen i Grønland fortsætter med at ligge langt over middel. Al den nye sne, der falder i Grønland nu, bliver med tiden trykket sammen til is, som indgår i indlandsisen. Isen flyder naturligt ud til kysterne i Grønland, hvor isen brækker af i bjerge af is. Det er kun en mindre del af den tilførte is, der i realiteten smelter i de få sommermåneder, smeltesæsonen varer.

Ændring i mængden af is i indlandsisen er bestemt af forholdet mellem tilført masse i form af nedbør, og mistet masse i form af sublimation (fordampning), kælving af isbjerge og decideret afsmeltning.

Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis
Tilknyttet billede:

10-11-2016 12:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Den kolde luftstrøm fra Euraisen fortsætter med at sænke havoverflade temperaturer udover det Nordlige Stillehav i et omfang og tempo jeg ikke har set før.

Sidst - 3 nov - skrev jeg " Imponerende. Skræmmende? "

Og nu , 10 nov, hvad skal man sige?

På denne Canadiske grafik i starten af oktober var der egentligt nogenlunde balance kold/varm i de fleste større havområder, nok lige på nær det nordlige Stillehav der stadig var lidt varmt.

Men nu, godt en måned efter at sneen er landet i rekord omfang i Eurasien (med den afkølende albedo effekt det har på dette gigantiske landområde) så er varmen i Stillehavet ved at blive udsat for masakre.
Naturens kræfter skal man ikke undervurdere.

Som jeg ser det, så er alle de 3 store verdenshave samlet set nu ca-ca på niveau med 1995-2009 temperaturer. Vi er blot 10 dage inde i november, denne udvikling tog rigtigt fat i sidsste halvdel af oktober. Jeg vil mene at November global temp´s vil falde en del i de forskellige statistiker.

"La Nina" er stadig så svag at de mig bekendt ikke endnu er en officiel La Nina. Men sammen med udviklingen i det Nordlige Stillehav, lav Solar aktivitet, så vil dette batte.

Måske får vi en "kold" Trump overraskelse ?
Og eftersom Solar Minimum SC24/25 først helt indtræder om ca 3-4 år (!) så ser det rigtigt sløjt ud for dem der fremover vil komme med varmerekorder?

DOG skal det siges, at en så hurtig ændring af SST som vi ser i det nordlige Stillehav kan naturligvis også forsvinde igen.
Kulden i det nordlige Atlanterhav stammer fra 2 kolde Nordamerikanske vintre, altså en påvirkning over længere tid.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-11-2016 12:35
10-11-2016 23:06
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Bob Tisdale har idag lavet en gif hvor han netop påpeger det der foregår i det Nordlige Stillehav:




Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
10-11-2016 23:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her Global dagligt opdateret SST graf der bekræfter at vi de sidste 8-9 dage har set faldende SST, fra godt 0,46 K til godt 0,32 K. Fald startede lige kort efter 1 nov.

Og her link til dem der vil følge med:
http://www.tropicaltidbits.com/analysis/ocean/global.png


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

11-11-2016 08:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Undskyld nørderiet, men global SST faldt lige yderligere 0,02 K siden igår, dvs fra ca start November (på 10 dage) er global SST faldet ca 0,15-16 K . Det retter sig vel igen (?)

Man har længe ledt efter hvad det var der skete i ca 1978 man kalder "the great climate shift" , mener jeg, hvor klimaet ret pludseligt ændrede kurs.

Mit bud har været at snedækket over Eurasien spillede ind. :-) , så jeg er ret interesseret i om vi nu ser en "omvendt 1978".


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

11-11-2016 19:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sne På New Zealand... i november.. sv.t. vores Maj.

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11746125

Og dæleme ikke så lidt:
"The MetService warned that up to 50cm of snow was expected to fall to between 800-500m from this evening until tomorrow morning. Forecasters are warning more than 1m of snow was possible at higher elevations."



Sne...

I algeriet. Hvis vi synes vi har tidlig vinter her oppe i Danmark, hvad skal de så sige i nordAfrika?




Fatal accidents, floods, roads cut by snow

8 Nov 2016 (Excerpts) – "It is cold, rain and snow have fallen in abundance on several regions of the country. These incidents caused several fatal accidents on the roads .... at least 8 people were killed and 48 others injured in road accidents in several parts of the country.

"Road traffic in the capital has been severely disrupted by inclement weather and interminable traffic jams have formed around the main roads in Algiers.

"In the west of the country, the army had to intervene to reopen roads, blocked by snow, especially in Sidi Bel Abbes."


http://www.tsa-algerie.com/20161108/intemperies-accidents-ortels-inondations-routes-coupees-neige/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
13-11-2016 20:58
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Helt Of topic :-)

Herunder Aftenens Supermåne taget med mobiltelfon ned i min astrokikkert :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-11-2016 09:10
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Professor Stefan Ramsdorf, Potsdam Institute, fortæller om jet strømme og om hvordan forskningen overraskes af nye observationer ved global opvarmning, som ingen havde forestillet sig.
En af forklaringerne på flere ekstreme hændelser, som allerede nu kan observeres.

https://m.youtube.com/watch?v=2tr0-v1YmY4
14-11-2016 09:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Mikael,


Du skriver : "...som allerede nu kan observeres"
Jeg opfatter Rahmstorfs tanker som hypoteser der kan være udmærkede fordi man har brug for hypoteser for at skyde sig ind på sammenhængene.

Det er lidet overraskende at Rahmstorfs udgangspunkt handler om at se dette i forhold til global warming. Ikke et ord om hvorvidt Solens magnetisme eller andet kan påvirke Jordens jetstrømme.

Jeg er ikke så vild med de ting Rahmstrof ikke nævner, f.eks at de seneste års mere ustabil jetstrøm også kommer i takt med at Solen trapper ned på aktivitets niveauet - og naturligvis at møntret - der jo giver en speciel fordeling af kulde og varme kunne ligne noget vi kender fra istiden.
I istiden havde vi ikke et varmt Arktis.

Jeg er heller ikke så vild med at han ikke kommer ind på at at disse ændringer i jetstrømme medfører isnende kulde mange steder, han nævner kun regn og varme som konsekvens. Han har kuldofobi :-)

Min pointe her er, at tilførsel af kulde nedover Nordamerika og Eurasien specielt i vinterhalvåret jo også kan have den effekt at det giver gunstigere forhold for sne-dække.
Sne dække - som dette efterår har været stort - sænker Jordens albedo, dvs. der er givetvis tale om en afkølende effekt for Jorden hvis jetstrømme bevirker større snedække.

Jeg synes det er fint, Mikael, at du følger op på de tanker der rør sig når det gælder at forsvare CO2 som havende en vigtig rolle, men pas på ikke at tolke det for mere end det er.
14-11-2016 10:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Det har længe været foreslået at netop Solen har en effekt på jetstrømmene.
her et tilfældigt hit på Google:
http://principia-scientific.org/low-solar-activity-correlated-to-jet-stream-blocking-say-scientists/

Det kan man så være enig eller uenig i, men det der er påfalddende er at Rahmstorf slet ikke nævner de - i denne sammenhæng - ret konventionelle tanker.

Han nævner kun "global warming" som mulig forklaring uden at forklare hvorfor han så er uenig i andre forklaringer.

Dette er desværre typisk for CO2-folket.

Det minder om da man også forsøgt at skyde skylden på Golfstrømmen for de koldere vinter oplevelser. Fair nok, men det der manglede var en forklaring på hvorfor man så bort fra at de eksisterende målinger af Golfstrømmen over 20 år bekræftede 0% deres tanker. Over 20 års målinger er Golfstrømmen er ret konstant.

Der er mange der i disse dage gør sig tanker om hvordan det vi ser med kulde osv skal kunne linkes til global warming. For det skal det jo.
Redigeret d. 14-11-2016 10:19
14-11-2016 10:30
Kosmos
★★★★★
(5371)
For det skal det jo

- og der skal vel helst skabes lidt hype omkring COP22, som ellers forløber uden større mediebevågenhed (ift. USAs valg)...DR gør dog tilsyneladende det lidt, de kan, for at rette op på skaden!
14-11-2016 10:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
:-)

Anyways her bare et eks på noget af det Rahmstorf KUNNE have nævnt.

Det vi ser når kulde vælter ned fra Arktis er jo, at der skabes væsentligt bedre forhold for sneen til at overleve på land og via albedo har vi dermed en mekanisme der afkøler kloden.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-11-2016 11:02
14-11-2016 10:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
RSS land only data for oktober er kommet på Woodfortrees nu, og man ser hvordan landmassen samlet set har temperaturer der styrtdykker nu. RSS global følger kun langsomt med fordi havoverflade temp ikke i oktober nåede at blive ret påvirkede af afkølingen.

(For november har vi set tegn på at også havoverfladen nu køler ned globalt set )


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-11-2016 11:22
14-11-2016 11:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ser vi en uge frem i prognoser så er der ikke meget ændring:

Mere kulde end normalt "hærger" store dele af Eurasien med 850mbar temperaturer ned til 16 grader under normalen - alt imens Arktis har op til 8 grader over normalen.

Noget tyder på at der en rum tid endnu måske vil strømme kold luft ud over det nordlige Stillehav, og mon ikke snart vi får en kold PDO at se?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-11-2016 11:42
14-11-2016 17:18
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Frank Lansner skrev:
Hej Mikael,


Du skriver : "...som allerede nu kan observeres"
Jeg opfatter Rahmstorfs tanker som hypoteser der kan være udmærkede fordi man har brug for hypoteser for at skyde sig ind på sammenhængene.

Det er lidet overraskende at Rahmstorfs udgangspunkt handler om at se dette i forhold til global warming. Ikke et ord om hvorvidt Solens magnetisme eller andet kan påvirke Jordens jetstrømme.

Jeg er ikke så vild med de ting Rahmstrof ikke nævner, f.eks at de seneste års mere ustabil jetstrøm også kommer i takt med at Solen trapper ned på aktivitets niveauet - og naturligvis at møntret - der jo giver en speciel fordeling af kulde og varme kunne ligne noget vi kender fra istiden.
I istiden havde vi ikke et varmt Arktis.

Jeg er heller ikke så vild med at han ikke kommer ind på at at disse ændringer i jetstrømme medfører isnende kulde mange steder, han nævner kun regn og varme som konsekvens. Han har kuldofobi :-)

Min pointe her er, at tilførsel af kulde nedover Nordamerika og Eurasien specielt i vinterhalvåret jo også kan have den effekt at det giver gunstigere forhold for sne-dække.
Sne dække - som dette efterår har været stort - sænker Jordens albedo, dvs. der er givetvis tale om en afkølende effekt for Jorden hvis jetstrømme bevirker større snedække.

Jeg synes det er fint, Mikael, at du følger op på de tanker der rør sig når det gælder at forsvare CO2 som havende en vigtig rolle, men pas på ikke at tolke det for mere end det er.


Frank, det er lidt underligt du besvarer en professor i klimaændringers udtalelser med lidt egne strøtanker.
Kan du ikke komme med det faglige som fx dybtgående artikler eller rapporter, der sandsynliggør dine tanker?
Du skriver, at solen trapper ned på aktivitets niveauet? Hvordan hænger det mon sammen med at 2016 bliver det varmeste år registreret?

Du hørte heller ikke referencerne til ekstreme hændelser registreret i indslaget?

Og slutteligt, Frank, jeg har ingen som helst intentioner om at forsvare nogen CO2 teori. Det er videnskabeligt anerkendt, at menneskelig aktivitet opvarmer kloden ligesom det er videnskabeligt målbart, at kloden opvarmes endda ganske hastigt.

Der er populister, der benægter det, men det skyldes manglende indsigt, politiske forviklinger, fejlslagne ideer mm. Husk her din diskussion med CBH om fusk med temperaturmålingerne!
15-11-2016 00:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
hej Mikael, du skriver.
"Du skriver, at solen trapper ned på aktivitets niveauet? Hvordan hænger det mon sammen med at 2016 bliver det varmeste år registreret?"


Det varme år 2016 skal ses i relation til kraftig El Nino.

Der er næsten altid El Nino sent i en solcyklus (som nu). Lad høre hvis jeg skal dokumentere.

Den Solar "dvale" tilstand en del Solforskere tænker vil komme er reelt kun er ved at indtræde, vi er ved at gå ind i den og den vil efter sigende vare i dekader.

Det er svært at se en modsætning mellem et varmt år nu og en dvale der står for døren. Jo flere år med dvale, jo større impact.



Tilbage til Rahmsdorf.
Så vidt jeg kan se, så beskriver han de forskelle i Jetstrømmene vi "alle" har kendt til længe og vi plejer at indeksere som "Arctic Oscillation". AO .

Negativ AO medfører mere kold luft syd på.

Hvis jeg husker rigtigt, så laver han et link mellem varme i Arktis og så de store krøller på jetstrømmenes baner, negativ AO.
Og han nævner at "data de sidste 15 år viser..." ?

Ser man lidt længere tilbage, så står det klart at der var mange år med negativ AO hvor vi netop havde kolde år, også i Arktis, f.eks i 1960´erne, 1970´erne.

Altså i perioden med koldere år i f.eks Arktis så har vi set at jetstrømme dykker længere ned og gav hårde vintre.

Men Rahmsdorf siger at netop varme år i Arktis skulle kunne forklare dette?

Derimod senere, i de generelt varmere år - også i Arktis - 1990-2010, så må man sige at negativ AO forekommer sjældent.

Så nej, jeg er ikke voldsomt overbevist. Ikke på grund af strøtanker, men mere bare at jeg kan ikke se Rahmsdorfs sammenhæng i de faktiske data.


Obelitz:
"jeg har ingen som helst intentioner om at forsvare nogen CO2 teori."

Ok.. men nu var det jo heller ikke det vi snakkede om?? Snakkede vi ikke om hvorvidt Rahmsdorf har ret i at det er varmt Arktis der medfører udsving i Jetstrømme ( negativ AO ) ??

Obelitz:
"Husk her din diskussion med CBH om fusk med temperaturmålingerne!"

Den diskussion husker jeg skam med glæde!
Jeg har en fornemmelse at du ikke helt har læst den tråd? Eller hvad er det du har i tankerne?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-11-2016 00:26
15-11-2016 00:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her Arktiske temperaturer.

1960-80 er relativt koldt i Arktis. Men i den periode haves mange år med negativ AO, dvs, Jetstrømmene dykker langt ned.

Jeg synes at Rahmsdorfs sammenhæng (Varmt Arktid -> negativ AO) forekommer at være svagt bekræftet af AO data versus Arktis temperatur.

(Hvis endeligt der skulle være en sammenhæng Arktis temp vs AO, så ser det mere ud til at negativ AO dukker op i perioder med afkøling . )


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-11-2016 00:35
15-11-2016 00:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her en graf for AO hvor også Annual data er med, men disse forekommere mere konstante.

I det hele taget lidt svært at se sammenhæng Arktis temperatur vs AO ?





Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
15-11-2016 08:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Akkumulation af sne/is på Grønland har ca 12 nov nået et niveau der normalt først nås omkring nytårs aften.

Akkumulationen er således ca 6 uger foran.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

15-11-2016 08:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mikael, lig en anden ting:

Om forholdende i år siges det at vi har det varmeste år målt.
Så viser BBC news et udtørret område med døde dyr. Når nu artiklen handler om forholdene i år og VI TO i hvert fald ved at jorden pt. er grønnere end den længe har været..

Synes du så ikke at disse måder at "kommunikere" på tangerer propaganda?


Redigeret d. 15-11-2016 08:18
15-11-2016 08:45
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Frank Lansner skrev:
Mikael, lig en anden ting:

Om forholdende i år siges det at vi har det varmeste år målt.
Så viser BBC news et udtørret område med døde dyr. Når nu artiklen handler om forholdene i år og VI TO i hvert fald ved at jorden pt. er grønnere end den længe har været..

Synes du så ikke at disse måder at "kommunikere" på tangerer propaganda?


Frank, mere varme betyder mere tørke. Det er derfor det hænger fint sammen.
Der registreres tørke flere steder på kloden, også i størrelser, der aldrig er registreret før. Se fx artiklerne fra SW US.

Det kan da ikke blandes sammen med en anden effekt, CO2 fertilisation, der gør kloden grønnere i andre områder, hvor der kommer tilstrækkeligt regn.
Har du læst seneste rapporter om CO2 fertilisation? Det betyder større optag af CO2, men det er helt utilstrækkeligt ift de mængder CO2, der udledes idag.

Ramsdorfs indslag var interessant, også fordi det kom frem, at forskningen stadig overraskes over nye opdagelser og sammenhænge, som ikke er set før.
Ved du hvad det betyder? Det betyder, at der er stor usikkerhed på prognoserne og at det derfor er fuldstændigt håbløst at forsøge at argumentere for enten lav klimasensitivitet eller for specielt høj klimasensitivitet.
Vi ved det ganske enkelt ikke, - heller ikke dig, Frank :-)
15-11-2016 09:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej igen, Mikael.

Hvis verden idag ser grønnere ud - så kan vi diskutere hvorfor det så er tilfældet - så virker det forkert at udvælge et sted hvor det mod trenden ikke ser grønnere ud.

Men du har en pointe, hvis nu "bare" at det grønne skyldes CO2 fertilization, så er det jo ikke perfekt endskønt der er meget mere mad i netop de områder hvor det er aller mest tiltrængt.

Lad os tage eksemplet Sahel, fordi det nok er verdens både største og mest følsomme område når det gælder tørke.
Seriøs tørke her kan dræbe millioner af mennesker, derfor er det et særdeles relevant sted at fokusere på udviklingen.

Globalt set er der kommet mere nedbør i de senere dekader.

Gælder det så også Sahel?

Ja, Sahel er blevet både vådere og grønnere siden 1980 i takt med opvarmningen.


I takt med mere varme kommer helt overvejende mere nedbør. Sahel er bare et eksempel, men et meget vigtigt eksempel.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-11-2016 09:42
15-11-2016 10:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Graf herunder er for hele Afrika, ligner ganske meget den jeg viste for Sahel.
Den stopper bare i 1995.

Det gør at man kun svært kan se den generelle ret markante bedring, en bedring der jo fortsætter i årene efter 1995.

Graf er at finde i IPCC AR4 2007...
http://www.ipcc.ch/ipccreports/sres/regional/index.php?idp=305

Og man kan ikke at f.eks Sahel har været i bedring siden 1980 på deres kort på sitet.

Er det rimeligt at IPCC i 2007 viser en graf der stopper i 1995 for Afrika ?
De må jo vide at årene efter 1995 fortsætter den gode trend, men det viser de ikke? Har jeg overset den indlysende forklaring? :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-11-2016 10:42
15-11-2016 11:38
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Frank Lansner skrev:
Graf herunder er for hele Afrika, ligner ganske meget den jeg viste for Sahel.
Den stopper bare i 1995.

Det gør at man kun svært kan se den generelle ret markante bedring, en bedring der jo fortsætter i årene efter 1995.

Graf er at finde i IPCC AR4 2007...
http://www.ipcc.ch/ipccreports/sres/regional/index.php?idp=305

Og man kan ikke at f.eks Sahel har været i bedring siden 1980 på deres kort på sitet.

Er det rimeligt at IPCC i 2007 viser en graf der stopper i 1995 for Afrika ?
De må jo vide at årene efter 1995 fortsætter den gode trend, men det viser de ikke? Har jeg overset den indlysende forklaring? :-)


Frank, du tror, der er en konspiration igang, der vil bilde verdens befolkning ind, at jorden er ved at gå under. Det er jo ikke tilfældet forsåvidt vi taler om forskningen. Der er delte meninger, der er undersøgelser, der peger mod lidt værre og andre siger knapt så slemt.
Hvorfor kan du ikke forstå, at der er mange nuancer i denne debat? Det skal der også være i en verden med fri forskning (som måske forsøges stækket i US fremover).
15-11-2016 11:42
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er det rimeligt at IPCC i 2007 viser en graf der stopper i 1995 for Afrika ?

- i samme boldgade virker det påfaldende, at data vedr. global CO2-udledning tilsyneladende stopper i 2012 (- 13?)!

Tilsvarende gælder EPA, hvor en side fra august 2016 kun viser data t.o.m. 2011!

Når vi fra COP22 modtager udmeldinger om, at udledningerne skulle være 'stagneret' i løbet af de seneste tre år, er det da påfaldende, at publicerede data forekommer så ukurante!

Redigeret d. 15-11-2016 11:45
15-11-2016 12:02
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Læs den her, Frank g bliv klogere...
http://advances.sciencemag.org/content/1/9/e1500682.full

Det store problem for konspirationsteoretikerne er, at de klippe klistrer sætninger og grafer ud af deres sammenhæng og tror, de har bevist en ond konspirationsteori.
Problemet er, at de ikke er med, der hvor resultater skabes og publiceres og derfor heller ikke forstår, hvad der arbejdes med og hvorfor. Deraf fødes smagsdommeren, populisten.

Desværre en trend, som rammer hele vesten hårdt i disse år, og den kan kun bekæmpes med saglig oplysning.
RE: DMI Havistykkelse 14-Nov15-11-2016 13:21
John Niclasen
★★★★★
(6381)
En fortsættelse af dette indlæg om havisen i Arktis.

Vedhæftede grafik viser havistykkelse og volumen for 14. november for årene 2007-2016.

Det blå område er havis tykkere end 2,0 meter. Det orange område er havis tyndere end 2,0 meter. Øverst er årene 2007 og 2008. Nederst er årene 2015 og 2016.

Kilde: DMI Modelleret istykkelse og volumen
Tilknyttet billede:

RE: Sne oktober-november15-11-2016 13:55
John Niclasen
★★★★★
(6381)
I dette indlæg viste jeg en graf over arealet dækket af sne på den nordlige halvkugle for oktober måned. Arealet dækket af sne har været stigende gennem mere end 30 år. Grafen hos Global Snow Lab, Ruthers University er blevet opdateret for oktober måned med dette års data, og den stigende trend fortsætter.

Således er 2016 det år med 3. mest sne på den nordlige halvkugle, man har målt, siden dette datasæt startede i 1967.



Den sidste efterårsmåned, november, viser også en stigende trend gennem mere end 30 år.



Noget tyder på, at denne stigende trend for november også vil fortsætte i år. Vedhæftede billede viser det globale dække af sne og is her midt i november 2016. Store dele af Skandinavien, Asien og Nordamerika er dækket af sne.

Hvis du skulle være i tvivl, så er katastrofal menneskeskabt global opvarmning den dyreste løgn, menneskeheden har oplevet. Vi betaler stadig til dette bedrag, og det bliver vi ved med en god tid fremover. De menneskelige, miljømæssige og videnskabelige omkostninger er enorme.
Tilknyttet billede:

15-11-2016 23:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mikael, jeg har blot vist dig nogle data of fakta.
Jeg har ikke twistet noget.

I en dialog med dig har man 2 muligheder for respons:

1) Du mener at du har en faglig valid pointe der støtter dit udgangspunkt:
- så kommer du med den, og debaten fortsætter fagligt på sporet.

eller

2) Du mener ikke at at kunne komme med en faglig valid pointe der støtter dit udgangspunkt:
- så bruger du retoriken om at man bare er dum konspirationist osvosv.
Redigeret d. 16-11-2016 00:14
16-11-2016 08:41
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Frank Lansner skrev:
Mikael, jeg har blot vist dig nogle data of fakta.
Jeg har ikke twistet noget.

I en dialog med dig har man 2 muligheder for respons:

1) Du mener at du har en faglig valid pointe der støtter dit udgangspunkt:
- så kommer du med den, og debaten fortsætter fagligt på sporet.

eller

2) Du mener ikke at at kunne komme med en faglig valid pointe der støtter dit udgangspunkt:
- så bruger du retoriken om at man bare er dum konspirationist osvosv.


Frank, det er for mig tidsspilde at gå ind i en gættekonkurrence om, hvorfor en graf kun går til 1995.
Hvis du vil have svaret, så ret henvendelse til dem, der har lavet rapporten og spørg hvorfor?
Du må gerne bruge din tid til at finde detaljer, du ikke synes om.
Uden respons fra udgiveren, så synes jeg det er ligegyldigt.
16-11-2016 09:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Obelitz, jeg synes på ingen måde det ville være rimeligt at forlange at du lige skulle have en forklaring på hvorfor selveste IPCC i 2007 stopper deres precipitation grafer helt tilbage i 1995 og derved gør at man ikke kan se den positive udvikling for f.eks. Sahel.
Det skal du ikke stå til regnskab for (!) men jeg har lov at nævne dette uden at du så skal drukne dette med at jeg bare er konspirationist.


Obelitz,
du henviser til tørkegrafik for USA, hvor som bekendt Caifornien har været ramt.

Dog er statistiken for Californien lidt mere normaliseret i år. Men klart, ingen ved hvad der sker næste år.

Så er Californien 2014-15 precipitation perioden helt ekstrem siden det netop er denne der bruges så tit til at bevise at klimaet er gået amok?

Jeg synes umiddelbart ikke at 2014-15 ser meeeget mere ekstem ud end perioden omkring 1930 og 1990 ? Måske lidt værre, medgivet.

Det skal lige siges, at data før 1930 på denne grafik er mindre pålidelige iflg. dem selv:
http://ca.water.usgs.gov/data/drought/runoff.html

Men ja, Måske var situationen 2014-15 lidt værre end ca 1930 og ca 1990, måske, men hvis dette er iblandt de bedste beviser for at vi nu globalt har en ekstrem klimamæssig situation, så står det lidt sløjt til med jeres eksempler?

Det minder mig lidt om den store tv-dokumentar, The Tipping Points i 6 dele hvor de rejste rundt på kloden. nærmest uanset hvor de kom hen, så var det en katastrofe der "ikke var så slem i år" eller "frygtes at kunne blive meget slem".

Husk: Der vil altid være - og har altid været - steder på kloden hvor noget er i ekstreme rent klimamæssigt på den ene eller den anden måde. Man har altid kunnet tage hen forskellige steder på kloden og påpege en ekstrem situation. Det skal du have med i dit billede.
Du vil altid kunne tage hen et sted hvor folk kan sige: "hold da op, sådan har vi aldrig oplevet det før her i min levetid".

-> Kan man f.eks nævne en 5 årig periode uden ekstreme klimahændelser på kloden nogen sinde? Måske... ? Men det bliver ikke så nemt.

Så det man skal frem til er, om der reelt er flere ekstremer end der plejer at være på den lange bane? Og det er selvsagt lidt svært at påvise - det medgiver jeg - fordi man jo ikke har kunnet monitorere fortiden på samme måde som vi kan nu.

Derfor er længere dataserier som jeg viser herunder trods alt lidt bedre end bare et kort der viser en konkret tørke situation - synes jeg.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 16-11-2016 09:16
16-11-2016 15:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Obelitz, vil bare lige høre din vurdering.

Du viste et link med tørke i USA, med 3 hotspots i 2016, grafik nederst gul-brune farver.
((Jeg har selv lige været i New Hampshire, må sige, der var absolut ingen ingen ingen tegn på tørke (!) og ingen havde problemer i haven, men jeg ved at Californien har været en hård tur igennem. Og jeg betvivler ikke at regnstatestiken er korrekt her, men "tørke" i new hampshire, det er de ikke klar over :-) ))

Anyway, blot få år før producerede NASA´s Earth science det grønlige kort med data til 2012.

Det pudsige er, at stortset hele hotspot området fra dit kort, Obelitz, det er ikke at finde på 2012 grafik over nedbøren.

Jeg får det indtryk, at disse tørre zoner flytter lidt rundt?
At "de 3 hotspots" således må være ganske nye, få år gamle ?


Dertil kommer at kort over ændringer er bedre at bruge, fordi her ser vi både hvor der er mere og mindre nedbør.

Og som du ser på 2012 kortet, så er main trend at der er kommet mere vand også her er Earth greening ikke kun tør mervækst grundet CO2.

Men "dit" kort det går kun from neutral to bad . Fordi man ikke kan se hvor der faktisk har været bedring, man kan kun se hvor der er tørke.
Så hvis der har været tørke et sted i 100 år - bare et eks - så ville det bonne ud på din grafik.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 16-11-2016 15:50
16-11-2016 17:04
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Frank Lansner skrev:
Obelitz, jeg synes på ingen måde det ville være rimeligt at forlange at du lige skulle have en forklaring på hvorfor selveste IPCC i 2007 stopper deres precipitation grafer helt tilbage i 1995 og derved gør at man ikke kan se den positive udvikling for f.eks. Sahel.
Det skal du ikke stå til regnskab for (!) men jeg har lov at nævne dette uden at du så skal drukne dette med at jeg bare er konspirationist.


Obelitz,
du henviser til tørkegrafik for USA, hvor som bekendt Caifornien har været ramt.

Dog er statistiken for Californien lidt mere normaliseret i år. Men klart, ingen ved hvad der sker næste år.

Så er Californien 2014-15 precipitation perioden helt ekstrem siden det netop er denne der bruges så tit til at bevise at klimaet er gået amok?

Jeg synes umiddelbart ikke at 2014-15 ser meeeget mere ekstem ud end perioden omkring 1930 og 1990 ? Måske lidt værre, medgivet.

Det skal lige siges, at data før 1930 på denne grafik er mindre pålidelige iflg. dem selv:
http://ca.water.usgs.gov/data/drought/runoff.html

Men ja, Måske var situationen 2014-15 lidt værre end ca 1930 og ca 1990, måske, men hvis dette er iblandt de bedste beviser for at vi nu globalt har en ekstrem klimamæssig situation, så står det lidt sløjt til med jeres eksempler?

Det minder mig lidt om den store tv-dokumentar, The Tipping Points i 6 dele hvor de rejste rundt på kloden. nærmest uanset hvor de kom hen, så var det en katastrofe der "ikke var så slem i år" eller "frygtes at kunne blive meget slem".

Husk: Der vil altid være - og har altid været - steder på kloden hvor noget er i ekstreme rent klimamæssigt på den ene eller den anden måde. Man har altid kunnet tage hen forskellige steder på kloden og påpege en ekstrem situation. Det skal du have med i dit billede.
Du vil altid kunne tage hen et sted hvor folk kan sige: "hold da op, sådan har vi aldrig oplevet det før her i min levetid".

-> Kan man f.eks nævne en 5 årig periode uden ekstreme klimahændelser på kloden nogen sinde? Måske... ? Men det bliver ikke så nemt.

Så det man skal frem til er, om der reelt er flere ekstremer end der plejer at være på den lange bane? Og det er selvsagt lidt svært at påvise - det medgiver jeg - fordi man jo ikke har kunnet monitorere fortiden på samme måde som vi kan nu.

Derfor er længere dataserier som jeg viser herunder trods alt lidt bedre end bare et kort der viser en konkret tørke situation - synes jeg.


Frank: som jeg ser det, så er der et hav af input omkring registrerede klimaændringer igennem de senere år.
Dem jeg lige husker - det målbare (løst remset op):
- CO2 stiger
- global middeltemperatur stiger i oceanernes overflade og over land
- vandstand stiger (med øget risiko for oversvømmelse af lavtliggende områder).
- høje overfladetemperaturer fører til mere og mere koraldød og tangskovsdød (tangskove er i havet hvad regnskoven er på landjorden).
- ændring i vindsystemer sw australien, så vital regn udebliver (mere tørke)
- fordobling af skovbrande i sw us som følge af øget tørke
- arktis: temperaturen er steget meget
- oceanernes pH falder mere og mere
- iltfattige områder i oceanerne udvides mere og mere
- havstrømme udvides (ny undersøgelse)
- mere ekstremregn

Det forudsete:
- ismassernes reaktion vest antarktis: bekymrende, under undersøgelse.?
- hvordan øges havstigningstakten som følge af øget opvarmning (hænger sammen med ovenstående)?
- hvordan iltfattige områder i oceanerne vil påvirke livet i oceanerne - vi mangler data?
- hvad sker ved yderligere sænkning af pH i oceanerne?
- ørkendannelse på kontinenterne - hvor store områder?
- flygtninge som følge af varme, tørke mm, antal som funktion af øget temperatur?
- øget temperatur i de varmeste områder reducerer udbyttet
- hvilke dyrearter klarer ændringen og hvilke mistes fordi de ikke kan omstille sig så hurtigt?
- mere ekstreme vejrfænomener

Der er sikkert meget mere, dette lige hvad jeg kunne komme på helt uprioriteret.
Redigeret d. 16-11-2016 17:05
16-11-2016 17:42
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
new hampshire drought index:
http://droughtmonitor.unl.edu/MapsAndData/DataTables.aspx?state,NH
Det ser ud til at være nye områder, der lider under tørke.
Det er et spørgsmål om at følge udviklingen fremadrettet og se hvor det bærer hen.
Redigeret d. 16-11-2016 17:43
16-11-2016 18:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Mikael, sikke en masse at forholde sig til, det må blive senere :-)


Globale landtemperaturer:

Japans met office har netop released ugens tal de får rapporteret ind fra de forskellige landes met offices, og igen ser vi det karakteriske bånd af kulde hen over Eurasien.
Båndet har bredt sig en smule mod nord nu, er ved at nå Beringstrædet så småt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

Side 13 af 20<<<1112131415>>>





Deltag aktivt i debatten PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data6418-04-2024 19:27
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik