Husk mig
▼ Indhold

PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 17 af 20<<<1516171819>>>
12-12-2016 11:24
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Det sydøstlige og østlige Grønland får igen en omgang sne, og overflademassebalancen af indlandsisen tager endnu et hak opad.

Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis

Indlandsisen i Grønland har nu akkumuleret over 300 milliarder ton siden 1. september. Det er ca. 3 millarder ton om dagen - svarende til tre isterninger på hver 1 km på hver led - om dagen.

Indlandsisen i Grønland akkumulerer for tiden is ud over alle rekorder, siden man begyndte disse målinger.
Tilknyttet billede:

12-12-2016 12:48
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
Frank Lansner >
Jeg læste også et sted, at fisk kan tilpasse sig lokumsvand. Så det er med at være på vagt.
.


Vi sidder måske mindst 30-40 voksne mennesker og, mere eller mindre, læser de her indlæg hver dag. Kan det være rimeligt? Jeg forestille mig i hvert fald at vi hurtigt kan mønstre 35 personer som kan medgive det trælse i, dagligt, at få smidt disse indlæg op i hovedet.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
12-12-2016 17:37
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Vedhæftede billede er fra et Webcam på toppen af indlandsisen i Grønland ved middagstid lokal tid.

Man kan sige, at der ikke er meget sol på disse kanter på denne tid af året.

Der er mørkt og koldt.
Tilknyttet billede:

13-12-2016 14:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Som bekendt har kold Vortex været en del nede over Eurasien og nu Nordamerika og medført sne og kulde.
Således har luften over selve Arktis været varmere her i okt-nov og isen er ikke frosset til hurtig.

Kold vortex har lige kort-varigt krydset Arktis på vej til nordamerika, og har ligget lidt inde over Arktis i nogle dage, og det er åbenbart nok til at Arktis havis nu har "kontakt" igen med de tidligere års udbredelse.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

13-12-2016 16:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Den kommende uges kolde vortex ned over USA og de kolde tunger af luft ud over Atlanterhavet.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

RE: Sne uge 4913-12-2016 16:39
John Niclasen
★★★★★
(6396)
I dette indlæg viste jeg den stigende trend for sne på den nordlige halvkugle i slutningen af efteråret frem til og med uge 48.

Vedhæftede plot viser den stigende trend for uge 49 i starten af vinteren gennem de seneste 36 år. I år lå mængden præcist på linien for den stigende trend. Det tyder på, at den stigende trend for vintersne på den nordlige halvkugle vil fortsætte i år.
Tilknyttet billede:

16-12-2016 10:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I den seneste måned har den kolde luftmasse/vortex fra Arktis har befundet sig på skift over Nordamerika og Eurasien - endda til tider splittet op i 2 vortexter.

De kolde luftmasser blæses gerne Øst på, rundt om arktis og for den seneste måned kan vi se en ring af køligere luft rundt om Arktis.

Den køligere luft længere sydpå bevirker typisk større snedække og dermed albedo der afkøler Jorden.

Samtidigt, når isen i fravær af den kolde vortex fryser lidt langsommere til i Arktis, så skal man huske på at der er konstant nat i Arktis nu. Fravær af islag over vandet medfører at det varmere havvand (hvor vi ikke har is) kan stråle mere varme ud i verdensrummet. (illustration fra Japans metoffice)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 16-12-2016 10:35
16-12-2016 11:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
New York Times om kulden i USA:

"Feeling a Chill? Blame the Polar Vortex. And Global Warming."

http://www.nytimes.com/2016/12/15/science/feeling-a-chill-blame-the-polar-vortex-and-global-warming.html


Hvilken kulde og hvor er ikke et "tegn på global warming" nu om dage?

Kulde, om Antarktis : Global Warming
Kulde i NordAtlanten : Global Warming
Kulde over Nordamerika og Eurasien : Global Warming
Ektrem kulde i mellemØsten, Kina og nordafrika : Global Warming

Hvor er kulde ikke "et tegn på global warming" ? Tør nogen sige dette uden frygt for at imorgen er netop den kulde også p.gr.a global warming ?

Måske den usædvanlige kulde i Sydamerika og New Zealand ? Eller er det også Global Warming?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
16-12-2016 13:11
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Frank Lansner

Ja Frank det er utroligt hvad vi skal høre og se.

Nu er det jo sådant at NASA for flere måneder siden kunne meddele at 2016 vil blive det varmeste år nogensinde registreret. Al den her kulde passer jo ikke ind i billedet, så naturligvis må det forklares med at kulden skyldes global warming.

Hvad skal undskyldningen så være når vi rammer det næste sol minimum og Solcyklus 25 hvor solen går i dvale? Uha, uha, det bliver koldt og så må forklaringen, til den tid, nok være at global warming er gået helt amok, run away hot house?
16-12-2016 15:29
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
Frank L

Hvilken kulde og hvor er ikke et "tegn på global warming" nu om dage?


Jeg har ikke hørt, at årsagen til den "køligere" opvarmningstakt de seneste 20 år er den globale opvarmning. Cherry pick? Næhh, trenden siden januar 1998 inkluderer en voldsom el Niño i begge ender.

Overestimated global warming over the past 20 years



Trend siden januar 1979: 1,35 C per århundrede
Trend siden januar 1998: 0,45 C per århundrede
Redigeret d. 16-12-2016 15:34
17-12-2016 14:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
NAN, jeg kan ikke umidelbart se link mellem det du skriver og det jeg påpegede, du må forklare hvad din pointe er hvis jeg skal forholde mig til det.


USA kulde: Ja nu er Vortex begyndt at glide længere ned over USA, Køligere luftmasser er begyndt at glide ud over NordAtlanten og ikke overraskende ser vi straks dyk i SST-anomali for nordAtlanten, lige på slaget.

Dette forekommer indlysende (!) så hvorfor gøre opmærksom på det? Fordi der har været påstande om at køligere Nordatlanten skulle forklares med usædvanligt lavt flow i Golf-strømmen. Dette på trods at 2 rekordkolde vintre i træk i NØ Amerika medførende kolde luftmasser ud over atlanten.

I dette efterår har Vortex være mest nede over Rusland, og SST i Nordatlanten har kunnet stige.

(PS, Den flade streg i kurven for nyligt :
De stoppede med at opdatere grafen, jeg skrev til dem og de svarede:
"Hi Frank,

Thanks for bringing this to my attention. There was a problem with those plots that I have now fixed. It should start updating again later today during the next data update.

Levi
")


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-12-2016 14:42
18-12-2016 01:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Som forudsagt, så vil der komme forklaringer på afkøling.

Næste skud på denne stamme:
http://www.express.co.uk/news/uk/628524/Climate-change-shock-Burning-fossil-fuels-COOLs-planet-says-NASA
RE: Kulde 18-Dec-201618-12-2016 10:38
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Kulden griber om sig.

Grafikken viser absolutte temperaturer.
Tilknyttet billede:

18-12-2016 10:39
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Grafikken viser temperatur anomalier.
Tilknyttet billede:

18-12-2016 10:43
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Ja. Og til sommer bliver det nok fint igen.






.
RE: Solpletter18-12-2016 11:24
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Solen er uden pletter og har været uden pletter de sidste to dage. Solen har i alt været uden pletter i 28 dage i år, 2016. Sidste år, 2015, var der nul dage uden solpletter.

spaceweather.com
Tilknyttet billede:

18-12-2016 11:29
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
John >
Hvad er lige det smarte i at lægge denne tegning på 102,8 kb op på serveren?

http://www.klimadebat.dk/forum/vedhaeftninger/sun.gif




.
18-12-2016 18:10
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank lansner, Johnn eller andre, har i kendskab til en temperaturserie for Antarktis vestlige del der strækker sig tilbage til starten af 1700 tallet? for har læst der findes en temperaturserie der viser tidligere temperatursvingninger, men kan ikke finde den temperaturserie.
Derudover om i har kendskab til måleserierne der viser temperaturen for det østlige Antarktis,
håber i kan hjælpe.

God aften.

Mvh.
19-12-2016 00:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Christian,

Herunder en af de mest detaljerede borekerne undersøgelser fra Antaktis med brug af Dansgaards O18 metode.

På nedenstående graf er en promille O18 ca lig 1,2 - 1,3 K

Vi ser altså adskillige hurtige og store temperaturskift ganske om på Grønland. Flere perioder på Antaraktis markerer varme i middelalderen.

Efter ca år 1400 ebber varmen ud - lidt alla hvad vi ser mange andre steder - og the little ice age begynder at indtræde.

Temperaturserien slutter før varmen i det 20 århundrede rigtigt får fat.

Vi befinder os ret tæt på selve Sydpolen, men dog en smule ind i det Østlige Antarktiske område om du efterspurgte.

Og husk: Den varme middelalder og den varme romertid, little ice age etc, den er kun "regional". Den ses bare i rigtigt mange regionde, thats all :-)

http://traverse.npolar.no/Resource/articles-of-interest/holocene-climate-changes-recorded-in-an-east-antarctica-ice-core-6-mb.pdf


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

19-12-2016 00:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her dataserien..

PS: Varme mod højre, kulde mod venstre..


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 19-12-2016 00:54
19-12-2016 09:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kold Vortex over USA (der har slået mange kulderekorder i USA nu) har pt fået NordAtlantisk SST til at falde . Og faldet vil nå endnu længere ned omkring 21-22 dec.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

19-12-2016 09:45
John Niclasen
★★★★★
(6396)
christian-roskilde skrev:
Derudover om i har kendskab til måleserierne der viser temperaturen for det østlige Antarktis,

Der er f.eks. målinger med termometer ned gennem borehullet (ved iskerneboringer) ved Law Dome nær kysten i det østlige Antarktis.

Data findes på flg. side under "DYE-3, GRIP, Law Dome", "Temperature reconstructed from borehole measurements":

Data, icesamples and software

Direkte link til data: ddjtemp.txt

I beskrivelsen kan man læse:

Disse tal viser temperaturhistorien i de sidste 30000 år som isen "husker" den ved GRIP stationen midt på Grønlands Indlandsis, Dye 3 på den sydlige del af Indlandsisen og ved Law Dome nær den antarktiske kyst (her er "hukommelsen" dog kun 5000 år).

I Antarktis:
Sammenligner man med Grønland, ser man at Antarktis har en tendens til at "varme op" når Grønland er "kold" og "køle af" når Grønland er "varm". Ved begge poler ser man dog en fælles tendens mod gennemsnitligt køligere forhold i de sidste 5-6 tusind år.

De 5000 år for Antarktis er nok en fejl i teksten. Der er data for mere end 5000 år før vores tidsregning, dvs. for mindst de seneste 7000 år.

Law Dome, Antarktis er de røde kurver i vedhæftede plot.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 19-12-2016 09:50
19-12-2016 16:14
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej frank og john, mange tak for jeres svar!


Men det var mere meteorologiske måleserier jeg er ude efter, har fået snuset mig frem til der skulle eksistere en der går tilbage til år 1700 ca. og så mange andre der dækker de sidste 100 år, har vi en oversigt over dem alle?

mvh.
19-12-2016 16:27
John Niclasen
★★★★★
(6396)
christian-roskilde skrev:
Men det var mere meteorologiske måleserier jeg er ude efter, har fået snuset mig frem til der skulle eksistere en der går tilbage til år 1700 ca.

Det kan jeg ikke forestille mig, da "blev det først sælfangeren Nathaniel Palmer fra Connecticut, som i 1819 fik landkending syd for Kap Horn" iflg. Den Store Danske, Antarktis.

Der er en temperaturserie for den centrale England, der går tilbage til 1659.

Jeg kender ikke til nogen oversigt over alle måleserier, der går langt tilbage.
19-12-2016 16:59
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
John Niclasen skrev:
christian-roskilde skrev:
Men det var mere meteorologiske måleserier jeg er ude efter, har fået snuset mig frem til der skulle eksistere en der går tilbage til år 1700 ca.

Det kan jeg ikke forestille mig, da "blev det først sælfangeren Nathaniel Palmer fra Connecticut, som i 1819 fik landkending syd for Kap Horn" iflg. Den Store Danske, Antarktis.

Der er en temperaturserie for den centrale England, der går tilbage til 1659.

Jeg kender ikke til nogen oversigt over alle måleserier, der går langt tilbage.


Det var nemlig krüger der skrev man kunne se tendensen af temperaturen på den vestlige del af Antarktis ved en temperaturserie der strækker sig fra 1700 til 2009, men ved ikke om han har formuleret sig rigtigt og det kan være fks 1750 eller 1760, fra den tid har efterhånden en lang række meteorologiske observationer at kigge på i Europa herunder Tyskland og Sverige.

CET kender jeg, den er sammen med den Hollandske de bilt fra 1701 og Berlin fra 1701, de ældste meteorologiske observationer vi har i dag.

Ved ikke hvad Krüger mener her.

Mvh.
Redigeret d. 19-12-2016 17:00
19-12-2016 22:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
De tidligste direkte måleserier fra Antarktis begynder sidst i 1940´erne.

Hvis Sydamerikas sydspids, Ildlandet, kan bruge - næppe - så er her 2 stationer:





Redigeret d. 19-12-2016 22:51
19-12-2016 23:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Isarealet stryger stadig opad i Arktis, har passeret 2012 og er ca oppe ved 2015 niveau.

Det der slår mig er bare at denne indhentning af andre år sker til trods for at den kolde vortex er splittet og har lagt sig længere syd på over kontinenterne.

Dvs, Arktis luft ER varmere end normalt så længe i hvertfald Vortex er ude og føjte.

Og alligevel formår isarealet - tilsyneladende - at hente lidt ind på tidligere år.

Det minder lidt om i sommers da 2016 isen ikke smeltede så hurtigt som normalt. Indtil 2 storme satte ind i Aug - Sep.

Fra nu af har vi en tid ingen kraftig El Ninos til at sende varme mod Arktis, ingen warm blob i Stillehavet, kun lav Solaktivitet og Vortex´er der holder kontinenter mere hvide.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 19-12-2016 23:46
20-12-2016 17:10
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
De tidligste direkte måleserier fra Antarktis begynder sidst i 1940´erne.

Hvis Sydamerikas sydspids, Ildlandet, kan bruge - næppe - så er her 2 stationer:







Frank og Johnn i skal have tak for hjælpen, de oplysninger jeg har fået læst mig frem til er så modstridende med de i siger, men vil prøve at få kortlagt alle de meteorologiske observationer der er gjort på Antarktis og i hvilket periode og hvad der er målt, så det nemmere at danne sig et præcis overblik?.

God jul til jer.

Mvh.
22-12-2016 13:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Antarktis:

Er de lidt køligere temperatur anomalier så småt ved at finde tilbage til Antarktis igen?

Grafiker fra japans Met office.

Nu har det jo passet med CO2-opvarmning at isen omkring Antarktis voksede i dekader, men det passede vist også fint med CO2-opvarmning at isen så blev mindre iår. Så må vi se om det så passer med CO2 teorien når isen vokser lidt igen. Eller bare kommer til at lægge på middel en periode.

Jeg tror egentligt at enhver udvikling i isen omkring Antarktis netop passer med CO2 teorien.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-12-2016 00:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Seneste undersøgelse af Polar bjørnes trivsel og population konkluderer blandt andet:

".. we suggest that the current status of Canadian polar bear subpopulations in 2013 was 12 stable/increasing and one declining (Kane Basin). We do not find support for the perspective that polar bears within or shared with Canada are currently in any sort of climate crisis."


Altså generelt en stigning i antallet af Polar bjørne.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ece3.2030/full


I årene 2005-2007, før man vidste at Arktis sommer isarealet 2007-16 ville ligge nede på 3-5 mio km2, der troede man at et sådan lavt isareal ville indtræffe omkring år 2050. Man var ikke klar over at Arktis sommer-havis areal kunne ændre sig som det viste sig at være tilfældet.

Og for år med 3-5 mio km2 havis - altså som i 2007 til 2016 - der lød profetien for isbjørne at 2/3 ville uddø.

Men efter 10 år med sådanne isforhold ved vi allerede nu, at det er simelthen forkert.

Susan Crockford skriver:
"
No bears at all would remain, they said, in Western Hudson Bay (the Churchill bears), Southern Hudson Bay, Foxe Basin, Davis Strait, Baffin Bay, Southern Beaufort, Chukchi Sea, Barents Sea, Kara Sea, and the Laptev Sea: ten out of 19 subpopulations would be extirpated if sea ice levels in most years dropped to the summer lows in the 3-5 mkm2 range.

...

But nothing of the kind happened. There are still lots of polar bears – and not even struggling-to-survive bears but lots of fat healthy bears everywhere across the Arctic...
"

http://www.thegwpf.com/as-polar-bear-populations-fail-to-decline-message-of-doom-intensifies/


Vil katastrofe-holdet nu GLÆDE SIG over at det går så godt med isbjørnene eller ærgres over at deres altid dystre spådomme desværre ikke holder vand?

Vil de glæde sig over den gode udvikling? Tænker de faktisk på isbjørnene?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 23-12-2016 00:47
25-12-2016 11:34
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Samtlige vejrmodeller viser,at meget kold polarluft i begyndelsen af januar vil trænge ned over nord Europa med stærk frost og snefald til følge.
Store snedækkede områder i nord Amerika og Eurasien har bevirket en stor udstråling til verdensrummet.
25-12-2016 20:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ekstrem kulde over det vestlige Sibirien op til jul.




http://siberiantimes.com/other/others/news/n0830-biting-cold-below-minus-50c-brings-out-the-best-in-siberian-face-fashion/

Khanti-Mansi regionen nåede ned på -62 gr C, hvilket er rekord.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
26-12-2016 12:06
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vi har længe set billeder af snemængder i Saudiarabien, Syrien, Algeriet, iran osvosv denne december, men nu advarer meteorologer ikke blot om sne, men om snestorm i proportioner ikke set i Israel i 80 år.

Desværre gøres det også klart at omfanget af denne kommende snestorm givetvis vil koste menneskeliv. Det er noget vi kommer til at høre mere til, skulle man mene.

"Natural disaster experts warn that the coming storm could result in enormous losses of life and property.

According to local Arab News reports, the current snowstorm in the Middle East is just the beginning of a series of unprecedented polar storms.

Both European and Russian meteorologists agree that the coming snowstorm will be one of the worst blizzards in Middle Eastern history. Several sources confirm that a second wave of snowstorms will hit Syria, Lebanon, Jordan and Palestine by the end of the week.

Sources in the Joint Commission of weather forecasts say an icy polar wave will reach the region late Wednesday and may extend to parts of the Arabian Peninsula. It will be the first time in more than 80 years that such a phenomenon has occurred.

The same sources say this icy wave will spread across all the Levant, including coastal areas of Latakia in Syria to Gaza City to the south but will exclude the Jordan Valley area, which lies more than 300 meters below sea level. It is worth mentioning that coastal areas have not experienced snowfall since the 1950s."


Disse ting kommer netop som Solen går mod - muligvis - historisk dvale. netop som vi - muligvis - går fra en ret varm periode med et styrtdyk mod en væsenligt koldere periode. Vi ser nu begynbdelsen i slow motion hvordan i disse år hvordan en historisk overgang fra varm til kold tager sig ud. Det bliver ikke nødvendigvis en mild sjov fornøjelse, men tilgengæld har "global warming" bevægelsen sikret sig at vi står totalt uforberedte til dette klimakaos.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
26-12-2016 13:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Herunder sammenligning med isens placering under sidste istid i Nordamerika sammenholdt med en illustration der viser hvor kulden typisk ophobes når vi har lav AO, "vildfaren" vortex.

Den "vildfarne" vortex medfører normalt ekstra kulde specielt i det område hvor isen hobedes op under sidste istid. Lav AO kunne således tage sig ud som et ret typisk istids fænomen. Måske, sådan tager det sig umiddelbart ud.

Men iflg. warming-flokken, så kan vi altså forstå at kulde i dette område af nordamerika skal ses i sammenhæng med ekstra varme i Arktis.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-12-2016 13:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Nå, nu kunne det se ud til at lille Danmark i vores gode smørhul ikke meget længere kan se os fri fra vinteren, her prognose 5 januar.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-12-2016 15:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Nå, nu kunne det se ud til at lille Danmark i vores gode smørhul ikke meget længere kan se os fri fra vinteren, her prognose 5 januar

- undskyld, men for mig ligner det mest af alt et maleri af Asger Jorn, hvorpå jeg ikke kan stedfæste nogetsomhelst!


Kunne du ikke lige antyde, hvor Danmark befinder sig?
Redigeret d. 26-12-2016 15:52
26-12-2016 16:06
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
England, Frankrig og Tyskland er nu relativt lette at se. Så kan man godt ane Danmark ud fra det.
RE: Massebalance december28-12-2016 09:32
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Grønland får endnu en kraftig omgang sne, og massebalancen for indlandsisen i Grønland tager et hak opad. Den akkumulerede massebalance på indlandsisen i Grønland ligger for tiden langt over middel og har gjort det i måneder.

Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis

Al den sne, der falder i Grønland i disse måneder, trykkes med tiden sammen og bliver til ny iskappe. Den akkumulerede massebalance er steget med 350 milliarder ton siden 1. september. Det er 3 milliarder ton om dagen; svarende cirka til tre isterninger på hver en km på hver led - om dagen.
Tilknyttet billede:

RE: Afsmeltning Grønland, 201628-12-2016 10:03
John Niclasen
★★★★★
(6396)
På DMI's side, Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis, findes en graf over den procentvise andel af isens samlede areal, hvor smeltning har fundet sted fra 1. januar frem til i dag.

Hvis man tager en udgave af denne graf fra tidligt på året, så viser grafen kun variationen fra år til år for hver af dagene i løbet af smeltesæsonen, dog fratrukket den højeste og laveste værdi, som et lysegråt skraveret areal.

Den nyeste version af grafen har en blå kurve, som viser dette års data.

Man kan dermed lægge grafen for tidligt på året oven på den nyeste version og så se, om der har været tæt på rekord meget eller rekord lidt afsmeltning dette år.

(Der har været El Niño, som var på sit højeste vinteren 2015/2016 og hen i foråret 2016. Måske dette naturfænomen kan spille ind.)

Man ser, at smeltesæsonen i Grønland startede tidligt i år med nogen afsmeltning i april. Resten af året har der været rekord lav afsmeltning i flere perioder - således i slutningen af maj, midt i juni og juli, en stor del af august, og i september.
Tilknyttet billede:

28-12-2016 10:21
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Det lige før jeg vil kalde det fuldstændig forudsigeligt, i Søndags vædet jeg med en ven om at denne stormfloden hvis den blev til noget der som vi ved gjorde og ramte Roskilde og isefjorde blandt andet vil blive udråbt som en konsekvens af klimaforandringerne pga. af den menneskeskabte globale opvarmning.

Det skete i Tv2 news to gange under to interwievs med to forskellige personer der ikke på nogle måder var fagpersoner.

Så kan man nu læse det her, endda at grunden til der ædes mere af den jyske vestkyst skyldtes klimaforandringerne.
men det ikke rigtigt, fordi Vesterhavet har længe stille og roligt spist af den jyske vestkyst, især under storme, en anden ting er vi ikke har fået flere storme og stormene i Nordvesteuropa ikke er blevet være, og varmere perioder ikke øger eller forværre storme i Nordvesteuropa, det lige omvendt, kolde perioder giver flere storme end varmeperioder i denne region.

Et godt eksempel på der er spist en del af kysten er de gamle tyske bunkers fra den verdenskrig, der dengang lå bag kystlinjen, i dag ligger et godt stykke ude nogle steder og er omgivet af vand, derfor har kysten også gået længere ude dengang end i dag, og vil hvis vi ikke foretager nogle betydelig kystsikring fortsætte de næste mange mange år i fremtiden helt uden hjælp fra klimaforandringer og menneskeskabt global opvarmning.

http://www.fiskerforum.dk/erhvervsnyt/a/vestkysthavnene-melder-kun-om-mindre-skader-efter-urd

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/200-mand-kaemper-mod-mulig-stormflod/6467352

Citeret fra den sidste artikel fra Ekstrabladet.

Klimaforandringer
- Der sker nogle klimaforandringer, så de her områder bliver udsat hyppigere end tidligere. Indtil man finder nogle løsninger på det, må vi som beredskab hjælpe til.


Klimapropagandamaskinen fortsætter ufortrødent!

Mvh.
Side 17 af 20<<<1516171819>>>





Deltag aktivt i debatten PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data8020-04-2024 13:58
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik