Husk mig
▼ Indhold

PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 19 af 20<<<17181920>
08-01-2017 10:37
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
I 2008 var der betydeligt mindre is med en tykkelse på mere end 1,5 m end idag.
Svalbard ligger dog stadig omgivet af et mindre isdække.
RE: Russisk isbryder 194008-01-2017 11:05
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I februar 1940 vendte en russisk isbryder tilbage til havnen i Murmansk efter at have drevet rundt i det arktiske hav i 2 et halvt år fanget i havisen.

Man rapporterede, at temperaturen i Arktis i gennemsnit var seks grader varmere end Nansen havde registreret 40 år tidligere.

Man fandt også, at havisen i Arktis i gennemsnit var 6 en halv fod tyk, hvilket er 2 meter, hvor Nansen havde målt 9,25 til 13 fod.

Sådan kunne man dengang læse i en australsk avis, der rapporterede om denne begivenhed:

THE NORTH POLE.



I nutiden, her 77 år senere, er havisen i Arktis også 2 meter tyk.
DMI Modelleret istykkelse og volumen
Tilknyttet billede:

08-01-2017 13:18
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kanon update, John.

Herunder et øjebliksbillede af globale temperaturanomali i 2m højde.

Man ser tydeligt at det er på NH landjorden at kulden holder til, havområder er stadig relativt lune.

Specielt ses at Arktis ligger ca 3,4 K over normalen, men på trods af dette ligger NH som helhed kun 0,1 K over normalen med 1979-2000 som reference og kloden som helhed også kun i + 0,1 K i dette øjebliksbillede.

Så vi ser lige om ørerne på os de helt store kontraster i varmefordelingen Arktis vs. de nordlige landområder.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

08-01-2017 22:43
kfl
★★★★★
(2167)
John Niclasen skrev:
Det er en stigende trend for det gennemsnitlige årlige snedække på den nordlige halvkugle for de senste 30 år.

I dette tilfælde lå første datapunkt i perioden, år 1987, lige over gennemsnittet (eller lige over normalen) for perioden, og sidste datapunkt lå lige under gennemsnittet.


Prøv at læse følgende:

Snedækket på den nordlige halvkugle

Udviklingen i snedækket på den nordlige halvkugle bekræfter den globale opvarmning !

Vinter: mere sne.
Sommer: mere afsmeltning.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
08-01-2017 22:50
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:

Herunder et øjebliksbillede af globale temperaturanomali i 2m højde.

Man ser tydeligt at det er på NH landjorden at kulden holder til, havområder er stadig relativt lune.

Kik en gang til havområderne er lidt kolde.
Frank Lansner skrev:
Specielt ses at Arktis ligger ca 3,4 K over normalen


Det må skyldes at det sner, eller er overskyet.
08-01-2017 23:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Opgørelsen m.h.t. sne på den nordlige halvkugle for december måned siden 1966 fra Rutgers University ser ud på flg. måde. Man ser, at december 2016 ligger pænt over middel

- nyt fra Sydeuropa:

Paven beder for de hjemløse i Roms dræbende kulde

Syd- og Østeuropa er ramt af bidende kulde, der koster menneskeliv. Det er snart ovre, vurderer meteorolog Jesper Theilgaard
RE: min temp09-01-2017 00:01
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Vedhæftede kort viser udsigten til de laveste temperaturer i Europa. Jeg har fremhævet en by i Serbien, der ligger i det koldeste område på Balkan, hvor temperaturen når under -20 C.
Tilknyttet billede:

09-01-2017 00:13
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg har fremhævet en by i Serbien, der ligger i det koldeste område på Balkan, hvor temperaturen når under -20 C

- kfl vil sikkert snart referere til en artikel om, at dette blot bekræfter den global(isered)e opvarmning!?
RE: Asien min temp09-01-2017 00:16
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Vedhæftede kort viser udsigten til de laveste temperaturer i Asien. Man har Skandinavien øverst til venstre, Japan ude til højre og Indien nederst i billedet.

Jeg har fremhævet Yakutsk i Sibirien, hvor der er under -40 C. Der er hård frost i store dele af Asien helt ned til grænsen til Indien.
Tilknyttet billede:

RE: N.A. min temp09-01-2017 00:24
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Vedhæftede kort viser udsigten til de laveste temperaturer i Nordamerika. Nordpolen og Grønland er øverst i billedet, Florida og Mexico nederst.

Jeg har fremhævet Montreal i Canada, hvor temperaturen når ned under -20 C for tiden, når det er koldest. Der er hård frost i Canada, Alaska og det nordlige USA. Der er udsigt til 2-cifrede frostgrader så langt syd som Charlotte i North Carolina. Og der meldes om sne i alle stater i USA på nær Florida.
Tilknyttet billede:

09-01-2017 00:37
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Men.....

Iflg min samtale med familiemedlemmer i Florida havde de frostvejr her til morgen i Orlando.

FROSTVEJR I FLORIDA I JANUAR. WOW
09-01-2017 09:39
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Der er varsel om oversvømmelser i det Sydlige Californien i de kommende dage. Måske dette får fjernet de sidste tegn på langvarende tørke i området!?

Flash flood watch in effect for parts of SoCal Monday

A flash flood watch is in effect for parts of Southern California Monday morning because of heavy rain coming in.

Som det kan læses, forventes der kraftig regn.

Los Angeles and Orange counties are expected to get more than an inch of rain on Monday ...

The valleys and Inland Empire could see some street flooding with 1-2 inches of rain expected ...

Mountain areas could see 2-3 inches of rain, with snow at elevations of 7,000 feet ...

Deserts could also see some rain, up to half an inch ...

Så der forventes regn, selv i ørkenområder.

Vedhæftede billede viser 7-dages udsigten for ørkenområder i det Sydlige Californiedn.
Tilknyttet billede:

09-01-2017 09:54
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Samtidig vælter sneen ned i det Nordlige Californien.

NWS: Northern California now on pace for 'wettest water year on record'

After many long years of waiting, California's drought relief may finally be here. Snow has piled up over five feet in some parts of the Sierra Nevada since the Sunday storm.

On Thursday morning, NWS reported totals of reaching 83 inches at Squaw Alpine Ski Resort, 76 inches at Soda Springs, 67 inches at Sugarbowl, 62 inches Sierra at Tahoe, and 57 inches at Kingvale, all since Sunday. All those peaks are over 5,000 feet. It has also snowing buckets a little further south, where Mammoth Ski Resort has seen new snow accumulation of between 40 and 84 inches just in last day and a half.

Teksten til billedet lyder:

"Skiers take a snowy ride Monday up the slopes at Northstar California Resort near Lake Tahoe. Weather forecasters are expecting another up to 4 feet of fresh powder Monday and into Tuesday for parts of the Sierra."
Tilknyttet billede:

09-01-2017 09:57
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Vedhæftede er seneste kort fra Historical Palmer Drought Indices, som er for november 2016.
Tilknyttet billede:

09-01-2017 10:19
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der er varsel om oversvømmelser i det Sydlige Californien i de kommende dage. Måske dette får fjernet de sidste tegn på langvarende tørke i området!?

- min kone og jeg var i Californien først i marts 2004. I Napa-området havde der været kraftige oversvømmelser, og én af campingpladserne var netop, da vi ankom, blevet nødtørftigt ryddet og lige genåbnet: Der lå store mængder mudder/dynd over hele området.
Redigeret d. 09-01-2017 10:20
09-01-2017 10:45
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Jeg skulle forresten have angivet, at temperaturerne på 7-dages udsigten er i grader Fahrenheit, som man benytter i USA.
50 F er 10 C.
60 F er 15,6 C.
32 F er 0 C.

09-01-2017 12:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, mht. nedbør i Californien, så er her 2-dages prognose fra i fredags samt den fra idag.

Der er altså tal for både regn og sne, og husk, tal er i tommer.

i begge 2-dages prognoser taler vi altså om hver ca 1-200 mm regn bl.a i bjergområderne.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

09-01-2017 12:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og som det ses på ovenstående, så er snemængder så store at farven går i hvid og bryder skalaen, dvs > 24".

Første prognose herover var 2 dage fremadrettet fra fredag, men samme dag tog jeg et screenshot af ny-faldet sne 3 dage tilbage fra fredag, og vi ser her meldinger om på til 72 ", dvs op til 2 meter allerede før weekenden.

Det bliver interessant at se de endelige månedlige statistikker statistikker for nedbøren når de er parate.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

09-01-2017 12:34
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Uddrag IPCC :


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-01-2017 12:54
10-01-2017 01:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Som ECMWF prognose viste for nogle dage siden, så ville den store kolde luftmasse over USA ca 10 jan tildels søge ud over Atlanten og møde Europa 12-13 jan - hvor også kold luft fra nord er på vej. Vi er nu kommet lidt tættere på og det ser ud til at holde stik.

DK går ikke fri og vil iflg. prognose have vinter i DK fra ca 14 jan og indtil prognoser stopper 19 jan.

USA derimod får pludseligt en pause fra vinteren hvor fuglene sikkert vil pippe og nyde "forår" for en stund.
Ser man på prognoser helt fremme, 19 jan, så vil kulden i denne periode rykke tilbage til Arktis, så vi vil nok se en tykkere isdannelse i disse dage.

Vinter-pausen over USA 15-19 jan, vil muligvis blive kaldt "global warming"?
Men som vortex har opført sig hidtil vil nye klumper kold Arktis luft søge ned over USA igen denne vinter.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

10-01-2017 10:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg har fremhævet en by i Serbien, der ligger i det koldeste område på Balkan, hvor temperaturen når under -20 C

- kulden i syd (Bosporus-strædet tilfrosset på 4. døgn) blev sør'me omtalt i morgenens radioaviser!

Og fænomenet blev (endnu?) ikke tilskrevet global opvarmning!
10-01-2017 10:30
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Vi får nok ikke isvinter herhjemme,men vejrudsigten fra på søndag og indtil d. 24.jan viser temperaturer under 0 C.
Redigeret d. 10-01-2017 10:46
10-01-2017 12:02
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Det tyder på som det ser ud nu at det vil slå over i NØ vinde fra den 15 januar (På Søndag) med dagsfrost og endda mulighed for isdøgn.

Den Europæiske vejrmodel Frank Lansner omtaler der heder ECWMF også forkortet EC bruges også af DMI i deres 6 døgns prognoser og den Norske YR bruger den også i sin langstids udsigt, så kortet ovenover oversættes til en 9 døgns udsigt her:

Et af det koldeste steder i Danmark når vi har kulde fra nordøst er det centrale Nordsjælland og Midtsjælland, grundet den korte afstand over havet fra Sydsverige hvorved Øresunds vand ikke på samme måde for opvarmet luften, som andre steder i landet hvor den skal turen over havet og bliver opvarmet en hvis grad.

Det kan man se her ved Hillerød:

http://www.yr.no/sted/Danmark/Hovedstaden/Hillerød/langtidsvarsel.html

Værløse

http://www.yr.no/sted/Danmark/Hovedstaden/Værløse/langtidsvarsel.html

Så derefter ser på steder som Nykøbing Falster

http://www.yr.no/sted/Danmark/Sjælland/Nykøbing_Falster/langtidsvarsel.html

Men til gengæld kunne der se ud til at blive dannet nogle Byger over Østersøens varme vand (østersøbyger/lake effect snow) samme kunne gøre sig gældende i Kattegat med kattegatbyger der normalt rammer den jyske østkyst, Nordvestfyn, Nordvestsjælland og til tyder dele af Thy.

Januar for Danmarks vedkommende har pt. en landsmiddel på +0,7, mod det normale 0,0, så med den kommende vejrudsigt kunne det tyde på en januar på omkring eller endda lidt under gennemsnittet, hvis prognoserne holder

Den Amerikanske GFS viser i ensemblet hvor alle hoved kørslernes bud samles (spagettien) og middelen af alle de modelkørsler som er den hvide streg og den røde som er normalen, viser hvis man ser på København der dog ikke giver et billede af hele landet, se at vi måneden ud vil være omkring gennemsnittet.

http://www.wetterzentrale.de/pics/MT8_Kopenhagen_ens.png

så en januar 2017 vil efter min vurdering får en Landsmiddel på +0,5 er min bedste overbevisning ud fra disse modelkørsler der forelægger.

Isvinter er der utrolig lang vej til, for mig desværre, ville da være en oplevelse




Mvh.
10-01-2017 12:28
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Nej Christian -
Isvinter får vi næppe i år - nu er det 21 år siden vi havde den sidste is vinter med problemer bl.a. med færgerne på Storebælt.

Redigeret d. 10-01-2017 12:32
10-01-2017 13:00
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Nej Christian -
Isvinter får vi næppe i år - nu er det 21 år siden vi havde den sidste is vinter med problemer bl.a. med færgerne på Storebælt.


Desværre ikke, der skal noget kulde til, men 2009/2010 og 2010/2011 var ganske tæt på husker jeg, men det blev forhindret i sidste øjeblik, husker man var tæt på at sende en Isbryder ud den 30 December 2010 for at hjælpe et skib ved Læsø pga. 5-15cm tyk is, men det blev klaret med guide fra Søværnet.

Men vi må se hvornår det hænder igen, der kan sagtens gå 20-25 endda 30 år uden en isvinter, det fks 1715-1740 et godt eksempel på, der var der ingen nævneværdig kolde vintre der var kolde nok til at blive til en isvinter.
Også fra 1895 til 1929 var der heller ikke nogle isvintre, selvom dette globalt set var en ganske kold periode forblev vintrene kølige og halvkolde, men blev ikke til isvintre.

Hvis man skal se helt overordnet på det så var perioden 1940 til 1987 en periode med usædvanligt mange hårde vintre end årtierne før, så det svinger ganske vidst fra en tid til en anden.
Men vi fik da også nogle særdeles hårde vintre i denne periode som kunne måle sig med Den lille istid, 1939/1940, 1940/1941, 1941/1942, 1946/1947, 1955/1956, 1962/1963, 1978/1979, 1981/1982, 1984/1985, 1985/1986 og 1986/1987, som står som de mest barske i Europa
Men vinteren 1928/1929 kan også sagtens være med hvor februar 1929 var særdels kold, her i Danmark fik Februar 1929 som jeg lige husker en landsmiddel på -7,0 og isbådene kom i brug for første gang længe, sine steder for første gang siden 1890erne som må være den strenge isvinter 1894-1895

Selv Nordamerika kan også være med fks den berygtede 1976/1977 hvor især byen Buffalo i USA blev begravet i enorme mængder sne (Blizzard of 1977) og den var gal igen i 1977/1978 hvor især østkysten fik flere snestorme (Blizzards) og samme gentog sig i vinteren 1978/1979 hvor Chicago fik en rekord snestorm (Blizzard of 1979)

Så den tid var efter min mening mere usædvanlig end den vi lever i nu og før.

Vi må se hvad den kommende uge bringer, lidt vintervejr er fint med mig, lidt har også sin ret, er mere spændt på hvilke overraskeler koldluften kaster af sig af sne, det oftest svært at forudsige allerede nu, men vi skal først have kulden ned over os, er normalt optimist, men tager det som det kommer, men bare fri mig for regn blæst, overskyet råkoldt vejr
men frostklare dage og nætter er godt for humøret, i hvert fald mit.

God eftermiddag.

Mvh.
Redigeret d. 10-01-2017 13:09
11-01-2017 10:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Christian :-)

Hvis der er et lille lyspunkt ved at TV2 desværre og lidt for mig uforståeligt nedlagde deres debat forum (!?) så er det at vi har flere spændende Christian indlæg her på site, tak for det :-)

Christian, noget af det der slog mig tidligere var at vinter/polar luft masser med frost f.eks fra 10 til 13 jan formår at krydse hele Nordatlanten fra NØ Amerika så vi får et lille ekstra skud kulde fra vest. Det er sjældent - mener jeg - at vi kan få frosty-luft fra vest ?

Anyway, den lille vinter der kommer nu til Dk løjer af ca 20-21 jan, men mit fokus er nu i Arktis.

Som nævnt ser det ud til at Vortex fra Nordamerika nu trækker sig op til Arktis hvor den "hører hjemme".

Allerede nu er der tung frost over Arktis mest på den canadiske side, men som dagene går nu, så er mere og mere af selve Arktis have totalt dækket af tung hård frost.
Prøv at se f.eks prog for 21 jan herunder.

Hvis dette fortsætter lidt endnu, så vil is volumen givetvis vokse til et niveau hvor forår 2017 isareal bliver større end forår 2016, og hvis trend med langsomme sommerafsmeltninger fortsætter, så vil vi se netto vækst i isen 2017. Dette skriver jeg også fordi der nu ikke er en kraftig El Nino der normalt sender varme mod Arktis. De kolde iskort er nu på hånden.
(Men når isen vokser, så vil mediers fokus givetvis gå lidt væk fra den aktuelle issituation og vi vil måske høre mere om "global warming" i Nordamerika. )

Herunder: Se hvordan Vortex (for en stund?) sidder tungt på Arktis, udeover Grønland, SVALBARD, tæt på Norges nord kyst over til Nova Zemlja, ved Bering. Hele Ruslands nordkyst. Næsten hele Arktis. Dette er historisk ikke unormalt, vi har bare ikke set det så meget i de senere år.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 11-01-2017 10:21
11-01-2017 10:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ned til 18 frostgrader i Grækenlkand
- har givet problemer for flygtninge-teltlejre:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/refugees-greece-freezing-weather-snow-winter-preparations-middle-east-syria-charities-unhcr-doctors-a7517491.html

og man har erklæret undtagelses tilstand i det Græske ø-hav grundet store snemængder:
http://www.thetimes.co.uk/article/greek-islands-declare-state-of-emergency-after-heavy-snow-tgww532dp


I Slovakiet er temperaturer dalet til mere end 30 og 35 graders frost og der tales om kulde rekorder:
http://www.topky.sk/cl/10/1600519/Zima-na-Slovensku-prepisuje-historiu--Padol-absolutny-rekord--pozrite-na-tie-obrovske-mrazy-

62 gr frost i Sibirien:
http://www.plenglish.com/index.php?o=rn&id=7241&SEO=siberia-reaches-temperatures-of-minus-62-degrees-celsius


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 11-01-2017 10:54
11-01-2017 13:40
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej Christian :-)

Hvis der er et lille lyspunkt ved at TV2 desværre og lidt for mig uforståeligt nedlagde deres debat forum (!?) så er det at vi har flere spændende Christian indlæg her på site, tak for det :-)


Jamen velbekomme og mange tak til dig Frank!
kan desværre heller ikke svare på hvad den præcise årsag til Tv2 vejet valgte at nedlægge deres vejrdebatside, der var til tider lidt klagen over manglene opdateringer af siden og så den efterhånden blev løbet over ende af folk der ikke kunne opføre sig ordentlig og holde sig til emnet, sådan lidt trolling, det sidste var også mit indtryk blev et problem efterhånden, men burde kunne løses uden at lukke siden, men det var det man valgte, det kan vi ikke gøre noget ved.
Men derimod har man rykket Tv2 vejrdebatten over på Facebook, ved ikke om du er med der eller har Facebook? de fleste er fuldt med derind og jeg har også, er ikke den store Facebook tilhænger, men hvis det stedet man kan følge med i vejret, deltage i debatter om vejrprognoser og hvad og hvordan folk tolker den givende situation, derudover deltager tv2 vejrets meteorologer ofte derinde med et fagligt blik på den kommende vejr udvikling, det nyt og rart at se for mig, så hvis det er den slags man gerne vil fortsætte så må man vel ofre sig lidt alligevel, så det gjorde jeg og mange andre


Christian, noget af det der slog mig tidligere var at vinter/polar luft masser med frost f.eks fra 10 til 13 jan formår at krydse hele Nordatlanten fra NØ Amerika så vi får et lille ekstra skud kulde fra vest. Det er sjældent - mener jeg - at vi kan få frosty-luft fra vest ?


Den kan jeg også studse over, kan sige at der har været dagsfrost flere gange i vestenvind blandt andet under de hårde vintre i 2009/2010 og 2010/2011 samt nogle gange i 2012/2013 hvor vi havde dagsfrost og forholdsvis hård nattefrost selvom vi fik vores luft vestfra, forklaringerne bag dette må jeg desværre melde pas, så jeg på bar bund som du


God eftermiddag.

Mvh.
11-01-2017 14:24
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tak for svar Christian!

Jeg tror at nogle gange at DK får kold luft ind fra vest så skyldes det at vi har et lavtryk der hiver polar luft ned over Nordsøen fra Nord, og så drejer det ind over DK.

Men denne gang, så har vi Kold polar luft der rammer først England, Frankrig mv og DK, men kold luft der har rejst hele vejen over Nordatlanten fra vest.

Jeg kan huske i vintrene tidligere sad jeg lidt nørdet og holdt øje med om nogen af de lange kolde tunger fra USA mon en dag ramte os, men det gjorde de aldrig. Først fra 2014 har jeg set det. Ikke sidste vinter dog. Og nu første gang denne vinter.
11-01-2017 15:18
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Tak for svar Christian!

Jeg tror at nogle gange at DK får kold luft ind fra vest så skyldes det at vi har et lavtryk der hiver polar luft ned over Nordsøen fra Nord, og så drejer det ind over DK.

Men denne gang, så har vi Kold polar luft der rammer først England, Frankrig mv og DK, men kold luft der har rejst hele vejen over Nordatlanten fra vest.

Jeg kan huske i vintrene tidligere sad jeg lidt nørdet og holdt øje med om nogen af de lange kolde tunger fra USA mon en dag ramte os, men det gjorde de aldrig. Først fra 2014 har jeg set det. Ikke sidste vinter dog. Og nu første gang denne vinter.



Har desværre ikke fuldt så nøje med som du har der, men de perioder jeg omtalte passer din forklaring nok fint, har desværre aldrig undersøgt de meteorologiske forklaringer de gange, udover jeg kan se i mit notat fra de dage at jeg har skrevet fks 3 februar 2010: Vestenvind, snefygning og 0-2 graders frost


God eftermiddag til dig


Mvh.
11-01-2017 15:28
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Et tegn på kulden ikke er så langt fra os og ligger og lure mod øst
kan ses i dag hvor luften over Bornholm foran fronten er kold nok til at sørger for det bliver frostvejr hele vejen ned til overfladen og temperaturen kan holde sig omkring og lige under frysepunktet og den nedbør der falder bliver som ren frostsne der vil fyge i den kraftige sydøstenvind og dermed får Bornholm i dag vinterens første snestorm.

http://vejr.tv2.dk/2017-01-11-voldsomt-vejr-vinterens-foerste-snestorm-rammer-bornholm

Kontrasterne over vores lille land er også meget tydeligt:

hvor Thyborøn kl. 15:10 regn og 6,8°C og en 17m/s fra vest

Så til Bornholm hvor Nexø kl. 15:10 har sne blæst og fygning og -1,4°C

En kulde vi skal have nedover os fra søndag af og ugen efter.

Mvh.
Redigeret d. 11-01-2017 15:29
11-01-2017 17:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her en grafik over den daglige udvikling af NCEP globale temperaturer, lavet af Dr. Ryan Maue.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

11-01-2017 17:30
Kosmos
★★★★★
(5371)
Her en grafik over den daglige udvikling af NCEP globale temperaturer, lavet af Dr. Ryan Maue

- interessant! Ved du, hvad teksten foroven ('2017 Global YTD/MTD') betyder? (Årlig temperaturafvigelse/Månedlig temperaturafvigelse??).
11-01-2017 17:34
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Ja, interessant. Men, hvad betyder det??



.
11-01-2017 17:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men, hvad betyder det??

- der ser ud til at være tale om nogle temperaturdata fra NCEP, der for diverse tidsintervaller er plottet som afvigelse ift. perioden 1981 - 2010.

Kommer fra denne side.

(Hvad de (derudover) 'betyder', må afhænge af den enkelte læsers viden om og interesse for emnet).
11-01-2017 18:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Kosmos, YTD = Year To Date , MTD = Month To Date, og eftersom vi er i Januar er disse to størrelser ens.

Crank: Der er tale om globale temperaturer i 2m højde ud fra NCEP data og modeller . CFS = Climate Forecast System, kan tænkes brugt til at supplere med tal. Metodiken kender jeg ikke, dvs, hvordan man løbende bruger NCEP vs. modeltal ved jeg ikke.

Men det skvulper meget fra dag til dag næsten, og pudsigt som vi nåede pænt langt ned i sidste dyk her i Januar.

Og med global temperatur "anomali" menes afvigelse fra gennemsnit 1981-2010.
Redigeret d. 11-01-2017 18:21
RE: Tørke i Californien14-01-2017 10:45
John Niclasen
★★★★★
(6382)
En opdatering af dette indlæg om tørke.

Historical Palmer Drought Indices viser dette kort for november 2016:



Det seneste kort er for december 2016:



Man ser, er der er ganske lidt af tørken tilbage i Californien. Tørken kan ske at være helt væk ved næste opdatering for januar 2017 med al den nedbør, de får i Californien i denne tid. Det er et naturligt fænomen med al den nedbør kendt som 'Ananas Ekspressen' ('Pineapple Express' på engelsk):

The 'Pineapple Express' delivers heavy rains, flooding to California

Og der er mere på vej:

California may get hit by another big wet storm next week
Tilknyttet billede:

14-01-2017 11:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John,

Vi er nok nogle der har bemærket at i 2016 blev tørken i Californien reduceret markant i omfang, som du viser.

Men forleden - EFTER - voldsomme regnskyl der bestemt også fandt sted midt i Californien, så blev disse tal for tørke situationen viderebragt til offentligheden via USA today, 10 jan , tv herunder.

Iflg USA´s datakilde så havde vi i det centrale Californien 10 jan efter enorme regnmængder havde faldet stadig d. 10 jan "Extreme drought".

I selv samme områder iflg PalmerDrought index var tørken allerede HELT væk i december 2016, før de store regnskyl ...

Igen-igen-igen eksempel på hvor ekstremt forsigt man skal være med at referere til klimadata i en tid hvor klima er en krigszone.

Og ja, John, det bliver spændende at se Palmers Januar tal.

Måske er Californiens permanent drought feset lidt ud i sandet allerede?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-01-2017 11:34
14-01-2017 12:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
La Nina der de første måneder syntes at buldre frem blev aldrig rigtigt til noget videre og er nu sivet væk som sand mellem fingrene. (Se temperaturer ved Stillehavets ækvator).

La Nina blev tli La Nada.

Prognoser viser gerne La Nada, stort set for en tid frem.

Vi har dog lige haft en kraftig El Nino, og med de data vi har - ikke alverden - ser det dog ud til at kraftige El Ninos ikke sjældent efterfølges af "double-dip La Nina". Umidelbart ikke at se i horisonten, dog.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

14-01-2017 12:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tony Heller har jævnligt gjort opmærksom på problemer med USA´s temperatur data.

Forklaringer på ændringer i disse klimadata (der er en del) tager gerne udspring i dette med at man før i tiden, gjorde forskellige fejl i forbindelse med måling af data som så medfører nødvendigheden af at estimere data således at kulde skal tilføres de ældre data.

Men det som Tony Heller løbende holder øje med er hvor mange data udfald NOAA har for USA´s temperatur data.

En station med manglende temperatur data får et "E" foran temperatur angivelsen og vi ved så at den pågældende værdi er estimeret.

Tony Heller påpeger - helt rimeligt - at problemer specifikt med manglende temperatur data ikke er noget der hører fortiden til, men derimod er noget der forekommer at være inde i en galopperende udvikling.

Hvert år i de senere år, så er der minsanten bare endnu flere data punkter der er forsynet med "E" og altså er estimerede:



Han kalder dem "fake data".

Og som en eksponentiel kurve er vi nu oppe og have næsten hvert andet datapunkt i USA´s temperatursæt estimeret.

Altså ikke fjumre-problemer i "gode gamle dage", men angiveligt et ekstremt landsdækkende simultant styrt-dyk i kvaliteten af USA´s målte tempertur data lige nu i de aller seneste år, kan vi forstå.

Tony Heller sammenligner så "E-data" med "ikke-E-data" og finder at de følger hver deres temperatur trend:



De data der indsættes har altså væsentligt mere varmetrend end de resterende.

Vi har ingen garanti for at de data der ikke er lavet om til "e-data" er representative i deres resterende trend.



Vi ser at netop frem til 1997-98 ved den store El Nino har E-data lavere værdier end umiddelbart efter 1998. Dette bevirker sænkning af 1998 temperaturer i forhold til de seneste år.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 14-01-2017 12:56
Side 19 af 20<<<17181920>





Deltag aktivt i debatten PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data6819-04-2024 12:10
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik