Husk mig
▼ Indhold

PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 3 af 20<12345>>>
19-07-2016 20:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, Årsagen til at jeg skrev om Hamburg Uni´s grafik over Arktis is var at jeg fik et mindre chok da jeg så den.
Lige umiddelbart får man indtrykket af at nær halvdelen af isen deroppe er smeltet, men det er måske bare mig.
Da jeg så liiige konsulterede de rigtige billeder af nyeste datoer, blev jeg meget lettet: Isen er der jo i det store hele stadigvæk.

Så det er min helt subjektive oplevelse af Hamburg Universitets fremstilling af tingene, der giver mig personligt det indtryk at de burde have valgt farveskala osvosv. der resulterer i en grafik der lidt mere afspejer det som man faktisk ser i virkelighedens verden med satellit.

Er det ikke en meget rimelig indgangsvinkel?

Hamburg Uni vælger jo farve af hav og is der netop ligner virkeligheden, hvorfor så ikke lægge farveskalaen så deres samlede produkt lidt mere ligner virkeligheden???

Jeg ber ikke om "datamanipulation" eller hvad det er du skriver (?)

Dette er så klart bare min personlige vurdering og du behøver ingenlunde være af samme opfattelse.


Herunder igen Hamburg Uni´s grafik vs. Virkeligehedens udseende.

Her er deres 80% farve og 90% farve vist. Problemet som jeg ser det er at allerede ved 80% is så har vi en ret kraftig blå fave, og det gør ar deres grafik ender med at se meget mere blå ud end virkeligheden (!!!)

I firkanter lige et par eksempler:

Fortsættes...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

19-07-2016 20:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Fortsat..

Og her de 3 eksempler zoomet ind.

I disse eksempler haves meget mere blå nuancer end virkeligheden retfærddiggør.

Det er bare min mening, men tilbage står at Hamburg Uni´s grafik IKKE er optimal til at vise isens omfang som om det var et satellitbillede, de har skraldet alt for meget is væk til det brug med den farveskala de har valgt.

Det er bare min mening :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

19-07-2016 23:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ny undersøgelse af Kinas temperaturer de sidste godt 300 år via proxier konkluderer at opvarmningen i de seneste dekader ikke er noget specielt, og derfor at naturlige faktorer såsom Solen og ocean variationer, vulkaner udmærket kan forklare temperatur variationerne.



http://notrickszone.com/2016/07/17/new-study-scientists-20th-century-warming-not-very-obvious-in-our-reconstruction/#sthash.DAH6SEEX.9hvV90VI.dpbs


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
19-07-2016 23:28
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Ny undersøgelse af Kinas temperaturer de sidste godt 300 år via proxier konkluderer at opvarmningen i de seneste dekader ikke er noget specielt, og derfor at naturlige faktorer såsom Solen og ocean variationer, vulkaner udmærket kan forklare temperatur variationerne.



http://notrickszone.com/2016/07/17/new-study-scientists-20th-century-warming-not-very-obvious-in-our-reconstruction/#sthash.DAH6SEEX.9hvV90VI.dpbs


Hov var lige ved og skrive om selv samme
men spændene er det.
20-07-2016 00:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tehe, undkskyld :-)

Typisk for trægrafer, så kan de godt variere meget over nogle dekader, men laver gerne an lang ret flad trend. Derfor er det nødvendigt at sætte en "målte temperaturer" graf på for at få den ønskede hockey stick form. Dvs. Trægrafer er problematiske til at vise længerevarende meget store ændringer både nu, i middelalderen og på alle andre tidspunkter. trægrafers no-trend natur er perfekt til hockey sticks med en GISS graf for enden der erstatter trædata.

For Kina haves dog deres et eget temperatursæt fra artikel der faktisk matcher ovenstående graf fint i de senere årtier. Varmen omkring år 2000 når heller ikke her op over 1940-50 peak.
20-07-2016 10:58
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Om en god uges tid er luftmassen ved 850 hPa atter så lave over Ruslands Arktiske kyst at det meget vel kan nær bremse for yderlige agfsmeltninger.

Umiddelbart tyder disse prognoser fra ECMWF ikke på at der er en hedebølge på vej til Arktis her i den sene smeltesæson, det kunne blot se ud til at kulden er på vej tilbage i første omgang netop over Ruslands Arktiske kyst.

Det var i høj grad hedebølge der bevirkede 2012 rekord minimum isareal.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-07-2016 13:38
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Tehe, undkskyld :-)

Typisk for trægrafer, så kan de godt variere meget over nogle dekader, men laver gerne an lang ret flad trend. Derfor er det nødvendigt at sætte en "målte temperaturer" graf på for at få den ønskede hockey stick form. Dvs. Trægrafer er problematiske til at vise længerevarende meget store ændringer både nu, i middelalderen og på alle andre tidspunkter. trægrafers no-trend natur er perfekt til hockey sticks med en GISS graf for enden der erstatter trædata.

For Kina haves dog deres et eget temperatursæt fra artikel der faktisk matcher ovenstående graf fint i de senere årtier. Varmen omkring år 2000 når heller ikke her op over 1940-50 peak.


Det går nok


Men mener faktisk også der findes temperaturserier fra Kina tilbage til starten af 1700 tallet, der skulle man efter hvad jeg har hørt have målt en stigning på 2-3 grader fra 1715 til 1730erne, temperaturrekonstrueringen der viser jo også ganske tydelig en stigning i samme periode, så tænker sådan umiddelbart at den er god nok.

Både Middelaldervarmen og den Lille istid er godt dokumenteret mange steder i Kina og Japan, både hvor længe søerne i områderne har været dækket af is, Kirsebærtræers blomstringstidspunkt i Tokyo, de såkaldte cherry blossom festivaller.

Mvh.
Redigeret d. 20-07-2016 13:38
20-07-2016 13:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Lyder spændende Christian, hvis du har et link ved lejlighed ?

Nå , idag kom et dejligt skyfrit billede fra det centrale Arktis og jeg har opdateret mit satellit billede med de steder hvor der er god udsigt idag.

Min oplevelse af at se på faktiske fotos tv i det centrale Arktis hav er at vinde som normalt skubber lidt rundt med isen og der dannes lidt revner i isdækket, men bestemt ikke nogen synderlig afsmeltning .

Derimod, th, Hamburg Universitets farvevalg og fremstilling giver mig i første omgang det indtryk at rigtigt store dele af den central Arktis is er i færd med at smelte bort i en rasende fart.

Hvis man bruger Hamburg Uni´s Iskoncentrations billeder, så skal man i hvert fald være meget opmærksom på at deres illustrationer langt fra ligner virkeligheden.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-07-2016 13:53
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Lyder spændende Christian, hvis du har et link ved lejlighed ?

Nå , idag kom et dejligt skyfrit billede fra det centrale Arktis og jeg har opdateret mit satellit billede med de steder hvor der er god udsigt idag.

Min oplevelse af at se på faktiske fotos tv i det centrale Arktis hav er at vinde som normalt skubber lidt rundt med isen og der dannes lidt revner i isdækket, men bestemt ikke nogen synderlig afsmeltning .

Derimod, th, Hamburg Universitets farvevalg og fremstilling giver mig i første omgang det indtryk at rigtigt store dele af den central Arktis is er i færd med at smelte bort i en rasende fart.

Hvis man bruger Hamburg Uni´s Iskoncentrations billeder, så skal man i hvert fald være meget opmærksom på at deres illustrationer langt fra ligner virkeligheden.


Ang. temperaturserier fra Kina tilbage til starten af 1700 tallet har jeg kun det jeg læse i sin tid på Tv2 debatten, hvor Per fremførte at man målte en drastisk temperatur i Kina fra 1715 til 1730, målinger, har aldrig selv kunne finde noget om det eller de konkrete data, så nævnte det her i håb om du eller andre måske har haft bedre held?.

Men ved dog at Hubert Lamb har skrevet om det i en af sine mange bøger.

https://books.google.dk/books?id=YKaFAgAAQBAJ&pg=PA223&lpg=PA223&dq=temperature+China+1730s+warm&source=bl&ots=97h4vxxw5H&sig=OD63sAy65U0G1t4B70vbqdGuITY&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwjOgpLp_YHOAhWBvywKHcPDB-cQ6AEIXjAI#v=onepage&q=temperature%20China%201730s%20warm&f=false

Mvh.
Redigeret d. 20-07-2016 13:56
20-07-2016 14:15
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Det længe problem med den Grønlandske is kerne temperaturserie GRISP2 der stopper i 1855 ser ud til at være løst og vi dermed kan få den forlænget frem til vores nuværende varmeperiode og sætte det i perspektiv.

https://wattsupwiththat.com/2016/06/25/comparing-the-kobashi-and-alley-central-greenland-temperature-reconstructions/

Dermed er den nuværende varmeperiode set i de Grønlandske is kerne ikke unik, samt at 1920 til 1950 varmeperioden minder meget om i dag.

Mvh.
20-07-2016 14:36
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Frank Lansner skrev:
Derimod, th, Hamburg Universitets farvevalg og fremstilling giver mig i første omgang det indtryk at rigtigt store dele af den central Arktis is er i færd med at smelte bort i en rasende fart.

Er problemet, at du ikke er vant til at se på videnskabelige billeder med falske farver, som er dannet netop for bedre at kunne se detaljer?

Se f.eks. på et radio-billede af Mælkevejen, her 21 cm hydrogen aftrykket:



Det ligner ikke virkeligheden, og det skal ikke ligne virkeligheden. Det skal give information og videnskabelig indsigt.

Hvis man bruger Hamburg Uni´s Iskoncentrations billeder, så skal man i hvert fald være meget opmærksom på at deres illustrationer langt fra ligner virkeligheden.

Jep! Det er en god pointe. Man skal vide, hvad man kigger på. Som jeg ser den grafik fra Hamburg Uni, får jeg god indsigt i detaljer, jeg ikke kan se på et rigtigt fotografi.

20-07-2016 15:04
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
John : "Jep! Det er en god pointe. Man skal vide, hvad man kigger på. Som jeg ser den grafik fra Hamburg Uni, får jeg god indsigt i detaljer, jeg ikke kan se på et rigtigt fotografi."

Jamen så er vi helt enige!

Min bekymring er blot at når man viser den slags grafiker til folk, så vil de færreste tolke det korrekt. Jeg blev i hvert fald selv overrasket over hvor stor forskel der er på "virkeligheden" og så den grafik Hamburg Uni producerer i farver som is og hav som om det skulle efterligne virkeligheden.

Visse andre bruger helt andre farver alla orange eller lilla og der bliver jeg ikke "snydt" til at tro deres billeder afspejler det man ser i virkeligheden :-)

De laver et kort hvor farvevalg ligner is og hav, men ... !

Hvis f.eks man bruger den slags i en avis, nyheder etc. så vil det altså snyde mange mennesker til at tro der er meget mindre is end i virkeligheden. Og.. det er ikke min kop te.

John:
"Er problemet, at du ikke er vant til at se på videnskabelige billeder med falske farver, som er dannet netop for bedre at kunne se detaljer?"
Gad vide om du har forstået min pointe?? Et meget mærkeligt spørgsmål, John.
20-07-2016 15:23
John Niclasen
★★★★★
(6213)
De skriver i deres README fil:

3. Color Scales
===============
[ work in progress ]

Så måske de kommer med en ændring/forbedring på et tidspunkt.
20-07-2016 15:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her er et område fra dagens satellitfoto hvor afsmeltninger i det centrale Arktis hav skulle være aller værst.

Med Hamburg Uni´s farveskala og måde at gøre tingene op på, der ligner området herunder i firkanten : Et hav med lidt isflager, rent visuelt.

Men virkeligheden er ganske tætbelagt is med lidt små vandåbninger kun hist og pist.

Altså Hamburg Uni kommer til med deres farveskala etc. at vise omr med helt overvejende is som om det var hav med lidt isflager.
Og det er de ikke ene om.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-07-2016 15:36
20-07-2016 17:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mht Isareal: Tony Hellers opgørelse viser nær nul ændring af isareal over de seneste 3 dage :




Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 20-07-2016 17:06
20-07-2016 17:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
http://polarocean.co.uk/tracking/

#THE POLAR OCEAN CHALLENGE#

Et hold har sat sig for at sejle rundt om Arktishavet fra London til Murmansk og så Øst på til Beringstrædest og via Vestpassagen nord for Canada hjem.

Vestpassagen, det lader sig nok gøre, det er set utallige gange før i historien.
Østpassagen bliver en udfordring?
De regner med at være hjemme til Oktober, så der er lidt luft i planen, vist nok..

Rute:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-07-2016 17:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Men status lige nu er at de sidder i Murmansk nu på 6´te døgn og venter på at Østpassagen skal åbne:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-07-2016 17:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og således tager Østpassagen sig ud lige nu.

Der er foran os ca en uge med lidt varmere vejr deroppe, ikke hedebølge overhovedet. Derfter kommer kulden som vist tidligere i tråden.

Vil Østpassagen nå at åbnes?
Sejler de i en isbryder? For så er Østpassagen jo altid "åben" ...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-07-2016 17:26
20-07-2016 21:52
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Solens aktivitet dykker hurtigere end forventet, vi har i realiteten Solar minimum nu med den indflydelse det har på kort og lang sigt for jordens Klima.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-07-2016 21:56
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Oulu monitor af Kosmisk stråling har da reelt også vist Solar-minimum tilstand i en del måneder nu. Såfremt link mellem Solens tilstand og Jordens klima i høj grad går via kosmisk stråling, ja så har vi reelt Solar minimum tilstand nu og har haft det et stykke tid.

Oulu monitor er ikke altid 100% enig med andre monitorer verden over, men Oulu ligger tæt på Arktis og kan muligvis fortælle os om forholdene hvor de kan vlre vigtigst.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

20-07-2016 21:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
ISES fortæller samme historie. Vi har reelt hvad der minder om Solart minumum ca 12 mdr tidligere end forventet.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-07-2016 22:06
21-07-2016 00:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og Arktis havis udbredelse sammenlignet med de senere år:

http://www.iup.uni-bremen.de:8084/amsr2/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

21-07-2016 13:08
Morten Riber
★★★★★
(2298)
A group of adventurers, sailors, pilots and climate scientists that recently started a journey around the North Pole in an effort to show the lack of ice, has been blocked from further travels by ice.
http://principia-scientific.org/strong-evidence-that-svensmark-s-solar-cosmic-ray-theory-of-climate-is-correct/
21-07-2016 20:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Morten, det var et interessant indspark fra sverige! Det vil jeg tygge lidt mere på.


Anyways, for nyligt sad jeg og samlede de bedste satellit billeder fra Arktis, og.. nu kan jeg ikke stoppe. Det er smukke sager og jeg tænker med jævne mellemrum at paste "dagens collage".

Idag 21 juli er det altså de mest skyfri områder ca fra dagene 16-21 Juli dog med vægt på de seneste dage muligt.

Arktis is tager sig ca således ud 21 Juli 2016 :


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-07-2016 20:55
22-07-2016 01:05
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
"Opdateret" kan man ikke kalde følgende, men..

Det handler om isforhold sep 1913.
I 1913 var der massivt mere is end i såvel den varme periode 1930-45 som den moderne varmeperiode. I 1913 var vi reelt stadig i "the little iceage" idet opvarmningen først rigtig tog fart i 1920´erne.

I DMI´s gamle iskort haves normalt kun opgørelser apr, maj, jun, jul og Aug.
Dvs, de viser aldrig års minimum havis udbredelse i september måneder.

Men herunder, for et kort fra 1914 lagde jeg mærke til en interessant rød linie med tekst:


"Isgrænser (limit of ice) sep 1913. Wilkizki´s ekspidition."


Og ude i siden står:

"De røde linier angiver de iagtagne Grænser mellem åbent Hav og Is."


Så her suppleres et August kort pludseligt med September data.

Det overrasker mig at der i så koldt og iøvrigt is-rigt et år som 1913 alligevel er masser af åbent hav Nord for Rusland.
Det fremgår med al tydelighed at DMI´s August tal slet ikke viser de årlige minimum.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

22-07-2016 01:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- og her fra 1936 August hvor det fremgår at hele vejen nord for Svalbard er åbent hav. Der er kun en bette smule drivis i Svalbard NØ hjørne.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

22-07-2016 10:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
lidt tidligere i tråden viste jeg at NCEP forekom at gengive iskoncentration så det harmonerede fint med de konkrete satellit fotos. Derfor gravede jeg lidt i NCEP arkivet og fandt tidligere kort frem.

Herunder ses iskoncentrationer 21 juli siden 2003 fra NCEP.
(Jeg mener at årene 2007-2011 brugte en lidt anderledes farveskala.)

Men herunder ses vel "Accelererende Runaway Global Warming" ?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 22-07-2016 10:48
22-07-2016 20:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
For nyligt udsendte AAAS et skriv som de sagde at 31 videnskabelige forbund (de fleste ikke så relevante..) havde bakket op om. De mest relevante såsom solforskere og fysikerne fra APS var ikke med i dette.

Når de enkelte forbund spørges om det er korrekt at de har skrevet under på et sådan global warming statement, så er det kun få der bekræfter, mens de fleste bliver tavse.

https://wattsupwiththat.com/2016/07/21/ooops-not-al-31-scientific-societies-actually-signed-the-aaas-consensus-letter/

Og på samme vis:
Båden med PolarOceanChallenge blev spurgt om de har en isbryder med sig rundt. Nøjagtigt det samme som jeg gerne ville vide.
Svaret var at spørgeren blev blokkeret. Hvis der ingen isbryder var med ville det have været nemt at bare svare nej.
http://realclimatescience.com/2016/07/arctic-fraud-in-the-works/

Altså 2 gange helt relevante spørgsmål til GW-flokken men de fleste viger uden om at svare.
Her ligner GW-flokken "Dårlig Karma flokken".


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
22-07-2016 20:30
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
For nyligt udsendte AAAS et skriv som de sagde at 31 videnskabelige forbund (de fleste ikke så relevante..) havde bakket op om. De mest relevante såsom solforskere og fysikerne fra APS var ikke med i dette.

Når de enkelte forbund spørges om det er korrekt at de har skrevet under på et sådan global warming statement, så er det kun få der bekræfter, mens de fleste bliver tavse.

https://wattsupwiththat.com/2016/07/21/ooops-not-al-31-scientific-societies-actually-signed-the-aaas-consensus-letter/

Og på samme vis:
Båden med PolarOceanChallenge blev spurgt om de har en isbryder med sig rundt. Nøjagtigt det samme som jeg gerne ville vide.
Svaret var at spørgeren blev blokkeret. Hvis der ingen isbryder var med ville det have været nemt at bare svare nej.
http://realclimatescience.com/2016/07/arctic-fraud-in-the-works/

Altså 2 gange helt relevante spørgsmål til GW-flokken men de fleste viger uden om at svare.
Her ligner GW-flokken "Dårlig Karma flokken".


En tilføjelse, så har den tyske klimablogger Pierre Gosselin samlet lidt dugfriske skeptiske forsknings resultater fra i år 2016 med nyt om solens rolle for jordens klima.

http://notrickszone.com/skeptic-papers-2016/

God aften.

Mvh.
22-07-2016 23:54
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Man har fokuseret på jordens magnetfelt, idet det burde have indflydelse på kosmisk stråling og dannelse af skyer så samme vis som solen. Først så man ikke rigtig nogen effekt, og brugte det som et argument for at begrave Svensmarks teori. Nærmere studier har senere vist at effekten ikke skulle være særlig stor for at stemmer og endnu flere studier har vist at der alligevel godt kan påvises en effekt.

Den slags bliver til mange rapporter og endnu flere ord. Det kan godt være lidt uoverskueligt for udefrakommende at sætte sig ind i.


Crank, lad vær. Det er alligevel ikke noget for dig

Redigeret d. 22-07-2016 23:57
25-07-2016 10:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Opdateret satellit foto af Arktis havis pr. 25 juli, dvs taget fra dagene ca 20-25 Juli, men med vægt på de senest mulige billeder. Visse områder (øverst th) har været overskyet stort set alle dage og jeg har ikke kunnet opdatere.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

25-07-2016 11:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
DMI´s grafik og grafer for istykkelse er kommet tilbage efter en pause på ca 8 dage.
Umiddelbart ser det ud til at DMi har fortsat uden at ændre noget, men blot en pause.

Og det er jo super, her isvolumen nu sammenlignet med tidligere år.
2014 står som et år med rigtigt meget is i forhold til de senere år, men 2016 følger ok med.

Hvis nogen taler om "accelererende" tab af havis i de senere år, eller tegn på at arktis bliver isfrit i år - som visse alarmister forudsagde for blot et par måeder siden - jamen så er det simpelthen bare tomme tønder der buldrer.

Der har IKKE været yderligere havistab siden ca 2007 hvor vi så det meget store dyk (lflg NASA grundet usædvanlige vinde). Siden 2007-istabet, er situationen i værste fald stagneret , stabiliseret.

Siden istabet 2007, så er 2016 pt det år med næst-mest isvolumen på det Arktiske hav, kun overgået af 2014 og ligger pt. lige med 2013.


DMI´s tal viser også noget andet interessant, nemlig at 2014 faktisk overgik 2003 på dette tidspunkt! I forhold til 2007 istab kan man altså ikke tale om point of no return, ser det ud til.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 25-07-2016 11:19
25-07-2016 12:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hvorfor forvente Afkøling netop nu?

Herunder Oulus opgørelse over Solens Aktivitet i form af Kosmisk stråling.

I "røde" perioder hvor der har været større Solar aktivitet (Mindre Kosmisk stråling) har vi haft opvarmning af på Jordens overflade.

I "blå" perioder hvor der har været mindre Solar aktivitet (Mere Kosmisk stråling) har vi haft afkøling af på Jordens overflade.

Der har hele tiden været en slags balance mellem opvarmende og afkølende perioder, lidt som et pendul opvarmning, afkøling, opvarming afkøling.
Ganske vist nogen gange lidt mere afkøling end opvarming og omvendt.

Men nu er situationen ekstraordinær for de vi har IKKE haft "pendul-svinget" til varm periode som vi plejer grundet svag Solcyklus 24.

Det betyder at den nye periode med afkøling der startede ca 2015 kommer efter den gamle periode med afkøling UDEN at der har været en opvarmende periode i mellemtiden!

Derfor er det NU vi fokuserer ekstra meget på hvordan processen med afkøling af Jorden forløber. Selv i 1940-1980 periodens "ice age scare" med afkøling havde vi ikke så afkølende forhold dikteret fra Solen, slet ikke.

Og det vi ser NU er også opvarmende korrektioner af temperatur data som aldrig set før, både af land og hav temperatur data. Nye temperatur data gøres varmere, ældre gøres koldere.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 25-07-2016 12:37
RE: AMO og havis25-07-2016 15:22
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Atlantic Multidecadal Oscillation (AMO) har ikke taget samme dyk i år indtil videre, som den ellers har haft tendens til de seneste år siden 2010. Dog holder anomalien sig under nul.

Jorden har lige været igennem en El Niño, og det kan spille ind. Det er værd at holde øje med havisen i Arktis nu et nyt Ship of Fools er på vej til at cirkulere Nordpolen.

Grafen viser AMO med data til og med juni 2016.
Tilknyttet billede:

25-07-2016 16:59
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Frank Lansner skrev:
http://polarocean.co.uk/tracking/

#THE POLAR OCEAN CHALLENGE#

Et hold har sat sig for at sejle rundt om Arktishavet fra London til Murmansk og så Øst på til Beringstrædest og via Vestpassagen nord for Canada hjem.

Vestpassagen, det lader sig nok gøre, det er set utallige gange før i historien.
Østpassagen bliver en udfordring?


Lige nu går det godt for dem. Men Vestpassagen åbner ikke alle år, fordi der er et lille stræde hvor isen pakker. Dette punkt lader sig kun åbne en storm, som blæser isen væk. Den slags sker for kun for de heldige.
26-07-2016 00:10
Kosmos
★★★★★
(5370)
Herunder Oulus opgørelse over Solens Aktivitet i form af Kosmisk stråling

- kan vi ikke lige få et link??
26-07-2016 09:27
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jo man kan da i hvert fald få link til Oulo´s cosmic ray grafik:
http://cosmicrays.oulu.fi/webform/monitor.gif

Og det er denne jeg har farvelagt for at lave min pointe om at vi nu har 2 kulde kvant i træk, en meget spændende situation:



(I 1980-90´erne havde vi næsten 2 varme-kvant i træk og markant opvarmning derefter, dog afbrudt af et par vulkaner.)


Og nu til noget "intetsigende" : Jeg opdaterer jo gerne på min komposit af Arktisk Havis satelllitfoto, men for 25 juni næsten intet at opdatere.
Skyer over det hele :-)

Vi kan da i hvert fald i et øjebliksbillede konstatere, at vi har meget kosmisk stråling ved Arktis, Oulo, og mange skyer der beskytter isen mod afsmeltning fra direkte Sollys...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 26-07-2016 09:31
26-07-2016 09:52
John Niclasen
★★★★★
(6213)
Der er denne russiske side, der meget godt og forsimplet viser, hvor havisen ligger i Arktis:

Review ice charts for the Arctic Ocean

Ikke mindst hvis man samtidig vil følge med i Polar Ocean Challenge.
Tilknyttet billede:

26-07-2016 10:01
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jo man kan da i hvert fald få link til Oulo´s cosmic ray grafik:

- mange tak!



men for 25 juni næsten intet at opdatere

- for 25 juli, åbenbart?
26-07-2016 17:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Herunder DMI´s graf for sea ice extent.

Til sammenligning NCEP´s kort over Ice Conentration 2012-2016 på dagen.

Ifølge DMI´s graf, så skulle der nu i 2016 være ca lige så lidt is som i 2012.
Og 2016 skulle have mindre is end alle de andre år.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

Side 3 af 20<12345>>>





Deltag aktivt i debatten PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data70128-03-2024 18:01
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data76812-07-2016 21:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik