Husk mig
▼ Indhold

PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 14 af 30<<<1213141516>>>
21-05-2017 11:03
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Morten Riber skrev:

Vås! Ingen her undlader at følge med i vejrudsigterne mm på nyheds kanalerne, og



Det er nu dig, der våser, som sædvanligt. Jeg er opmærksom på fænomenet fortrængning, og har derfor boykottet fjernsynet i mange år. Vejret i morgen kan jeg finde, statisk, på internet.
Hvor jeg er offer for manipulation, er hovedsageligt via klimadebat.dk.




.
21-05-2017 11:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Crank, vis os at du ikke fortrænger og prøv at forholde dig til at der er hele 652 peer rev artikler hvor resultater mest ligger på skeptikernes vægtskål - artikler udgivet på lidt over et år, jan 2016 - mar 2017.

Eller.. er det mest rart at fortrænge det? At lade som om det ikke i øjeblikket VÆLTER frem med resultater der ikke passer dit verdensbillede?

Crank følg links og brug 30 minutter på det.
Redigeret d. 21-05-2017 11:15
21-05-2017 11:13
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Frank Lansner skrev:
Crank følg links og brug 30 minutter på det.


Aldrig i livet. Kan du ikke læse? Jeg fortrænger også!



.
21-05-2017 11:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tyv tror hver man stjæler :-) Jeg har skiftet side i debatten 2 gange fordi jeg netop ikke fortrænger men er åben, nysgerrig og begærlig på viden.
21-05-2017 11:28
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jeg vidste ikke, du var tyv. Men, fuld af løgn er du ikke. Du fortrænger bare. Ubevidst, selvfølgelig. No swet.
21-05-2017 12:23
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Antarktis.
Der er mange eksempler på, at man skal tage alarmistiske forskningsresultater med et gran salt.
I maj 2015 var medierne fulde af beretninger om,at isen på den Antarktiske halvø,smeltede meget hurtigere end forventet.
Ny forskning fra University Leeds i maj 2017 viser nu,at isen er mere stabil og kun smelter 1/3 af det forskerne påstod i 2015.
21-05-2017 12:45
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld >
Ja, skifte emne er du god til.
21-05-2017 13:02
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Og Crank,
du er god til din stopklods retorik,uden at bidrage med noget klimarelateret.
21-05-2017 14:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Crank, synes du det er mærkeligt at man skifter emne væk fra dit halløj?

Du siger direkte at du fortrænger de input man bruger tid på at komme med til dig, men du synes altså at man skal blive ved med at skrive med dig alligevel?
Redigeret d. 21-05-2017 14:16
21-05-2017 14:24
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Frank Lansner skrev:
Crank, synes du det er mærkeligt at man skifter emne væk fra dit halløj?

Du siger direkte at du fortrænger de input man bruger tid på at komme med til dig, men du synes altså at man skal blive ved med at skrive med dig alligevel?


Prøv at bruge nogle få minutter på at sætte dig ind i, hvad fortrængning er (det er særdeles klimarelateret, Kjeld). Så vil du erfare, at jeg ikke bare kan beslutte mig for at fortrænge eller ikke. Det er, for 117. gang, en ubevidst reaktion. Og du er IKKE i stand til at vide, hvor meget du selv fortrænger.



.
21-05-2017 15:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Crank, grunden til at du fortrænger hvad der kommer fra skeptikernes side er, at den anden side - "konsensus-siden" - har fotalt dig at skeptikerne kun repræsenterer ganske få % af forskerne.

Ikke sandt?

Men tæller man efter, så viser det sig at det vælter frem med skeptiske resultater i en massiv flod. Her altså igen: 652 artikler jan 2016 - mar 2017:
http://www.klimadebat.dk/forum/part-8-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e3212-s480.php#post_59515

Der er lavet en såkakldt "analyse" hvor man har gennemgået 13950 artikler over 21 år og kun fundet 24 skeptiske artikler.

Crank, den slags BS, det æder i klima-konsensus-believers råt. Det er jer der fortrænger, men i er immune overfor inputs. Jeres fortrængning er for overvældende. Så i må leve videre i jeres tro.

Dit valg om du insisterer på at fortrænge den nuancerede virkelighed.
Du fortrænger "ubevidst" siger du. Men så tag dig sammen, tag kontrol.
21-05-2017 15:37
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Frank Lansner skrev:
Udviklingen for Antarktis havis over de sidste 2 måneder. Kilde NSIDC.

Alarmfolket skal virkeligt nyde at vi har en lille periode hvor Antarktis havis ligger under normalen til en afveksling, hvem ved hvor længe den fest holder?

Franks indlæg findes her, før denne tråd blev spammet til med en masse vrøvl.

Kigger man på NSIDC's graf for Antarctic Sea Ice Extent, så ligger kurven indenfor to standardafvigelser fra 1981-2010 gennemsnittet.

Det samme er gældende for Arktis.

Og både i Arktis og Antarktis ligger kurverne i år, 2017, meget tæt på kurverne for 11 år siden i 2006.

Dan selv grafen: Charctic Interactive Sea Ice Graph
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-05-2017 15:51
21-05-2017 15:42
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Her grafen for Arktis med angivelse af 1981-2010 middel og to standardafvigelser.

Der er ikke usædvanlig lidt havis hverken i Arktis eller omkring Antarktis for tiden.

Dan selv grafen: Charctic Interactive Sea Ice Graph
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-05-2017 15:52
21-05-2017 15:55
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Frank Lansner >

Det er ikke så vigtigt med statistikker og analyser og grafer. Fordi, den sunde fornuft forsvinder let i alt det fnidder.

Og du læser ikke hvad jeg skriver!
Hverken du eller jeg kan sige, hvad du eller jeg fortrænger!
Hverken du eller jeg kan sige, hvad du eller jeg fortrænger!

Fatter du slet ikke en brik?



.
21-05-2017 17:59
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
Morten Riber skrev:
Vås! Ingen her undlader at følge med i vejrudsigterne mm på nyheds kanalerne, og

Det er nu dig, der våser, som sædvanligt. Jeg er opmærksom på fænomenet fortrængning, og har derfor boykottet fjernsynet i mange år. Vejret i morgen kan jeg finde, statisk, på internet.
Hvor jeg er offer for manipulation, er hovedsageligt via klimadebat.dk.

Jeg kan måske godt følge dig hvis du opfatter dette forum og især denne tråd som dit nyhedsmedie. Du skulle måske oplyses om at denne tråd på ingen måde er mens sådan.

Ingen som skriver på klimadebat, skriver med med forudsætning at de hermed påtager sig noget ansvar for at dække emnet balanceret og fyldestgørene. Det tør jeg godt sige på andres vegne, og hvis det var tilfældet, ville indlægene klart tager sig noget anderledes ud.

NU ved du det



Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
21-05-2017 23:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Crank du skriver:

"Det er ikke så vigtigt med statistikker og analyser og grafer. Fordi, den sunde fornuft forsvinder let i alt det fnidder."


Det er ikke sund fornuft at TRO at udviklingen går en anden vej end den faktisk gør fordi man ikke vil se på den faktiske udvikling via tal, grafer og andet.

Du skriver:
Hverken du eller jeg kan sige, hvad du eller jeg fortrænger!


Ikke helt enig. Jeg har lige vist dig links til 652 peer rev artikler med resultater der overvejende pejer på at skeptikerne har fat i den lange ende. Alle artikler er fra jan 2016 - mar 2017. Alene antallet af artikler modbeviser snak om "97%" blablah.

Du har aktivt valgt ikke at se på dem.

Det er således min opfattelse at du helt bevidst fortrænger input der kunne udvidde din horisont. Du ønsker ikke at nuancere dine synspunkter. Du fortrænger.

At du så heller ikke vil forholde dig til helt officielle tal og grafer for faktisk udvikling er for mig at se også dig der fortrænger.

Du har det bedst i din klima-oste-klokke hvor du kan slås for en sag. Det er også dejligt at slås for en sag. Og så skal ingen komme med fakta og forstyrre dit game. Du fortrænger.

Du er uenig i min betragtning her, i know, men det er min opfattelse.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
21-05-2017 23:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Herunder grafisk hvordan havoverflade temperaturer er faldet over den seneste måned.

De ret markante varme områder fra April er feset lidt ud i sandet. Ligeledes for nogle af de kolde, men alt i alt en afkøling (Ses fra CDAS graf her i tråden)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-05-2017 23:49
22-05-2017 01:14
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Herunder grafisk hvordan havoverflade temperaturer er faldet over den seneste måned.

De ret markante varme områder fra April er feset lidt ud i sandet. Ligeledes for nogle af de kolde, men alt i alt en afkøling (Ses fra CDAS graf her i tråden)


Interessant at se hvordan SST anomalierne svinger omkring det østlige Stillehav, det svært at se hvad vej PDO (Pacific decadal oscillation) ville gå de kommende år, syntes den har svinget utroligt meget det seneste årti, den vil ikke rigtig blive kold og heller ikke rigtig varm, vi plejer gerne at se de der 20-30 års sivninger mellem kolde og varme faser med en efterfølgende øgning og sænkning af den globale temperaturudvikling, så jeg afvender spændt på at se hvad vej den ville gå.

Mvh.
22-05-2017 07:47
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Frank Lansner skrev:
Du er uenig i min betragtning her, i know, men det er min opfattelse.



Ja.



.
22-05-2017 09:08
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I skal altå se denne mega hyggelige vejrudsigt fra Finland 10 maj. Han snakker om dagene kort efter 10 maj, og det dumme kolde vejr vil bare ikke gå væk og han får grineflip - hvilket smitter af på medværterne:

https://www.youtube.com/watch?v=0NknckHrq8Y


Stakkels Finske nordboer, det meste af jeres land får måske en vinter tur igen omkring 27 maj.

Og herunder ser vi også at Svalbard stadig er totalt i dybfryseren som det har været i måneder nu. Så er det jo fint at DR kan bringe gamle nyheder fra januar med varmt Svalbard.

Men med disse takter er jeg nu glad for at jeg ikke bor i Finland.
Det er første år i det nye Solare minimum der ikke er stærkt påvirket af varm El Nino så timingen med denne Arktiske kulde er påfaldende. Jeg ville ikke grine som Finne, men håbe og satse på at disse tendenser ikke skal ses i sammenhæng med Solens minimum.
Hvis dette er hvad starten af et muligvis meget meget langt Solart minimum byder på, så ville jeg nok som Finne købe mig et hus i Spanien :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 22-05-2017 09:12
22-05-2017 09:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Voksende Vinter-snedække på den Nordlige halvkugle.
http://climate.rutgers.edu/snowcover/chart_seasonal.php?ui_set=nhland&ui_season=1


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-05-2017 18:25
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Frank Lansner skrev:
Herunder grafisk hvordan havoverflade temperaturer er faldet over den seneste måned.

De ret markante varme områder fra April er feset lidt ud i sandet. Ligeledes for nogle af de kolde, men alt i alt en afkøling (Ses fra CDAS graf her i tråden)


Det varme område, når jorden er varm, (og omvendt) er Nordatlanten nord for Island. Dette område er stadigt varmt.

Det er altså endnu ikke sket en entydig afkøling.
23-05-2017 18:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Joe altså over den seneste måned en afkøling, men som jeg sagde, SST svinger gevaldigt. Den nåede dog igår laveste værdi i år i CDAS tal.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-05-2017 19:28
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hørte lige Jarnvig i DR1 Vores Vejr sige,i forbindelse. med en kinesers besøg på Nordpolen,at for et årti siden mente klimaforskerne,at havisen ville smelte langsomt,ment nu smelter isen hurtigt.
Det er da ikke rigtigt,i 2007 udtalte nogle forskere,at nordpolen allerede ville være isfri i 2013,i 2017 vil isudbredelsen i september tilsyneladende kke være meget mindre end primo 2000 ,eller har jeg uret?.
23-05-2017 19:52
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Du har ret.

I 2007 var der et fald i havisen i Arktis, så anomalien nåede et lavpunkt i efteråret 2007. Det skabte en masse alarmistiske udtalelser dengang.

Jarnvig vrøvler videre i hans hovedløse propaganda.

Data fra: Cryosphere Today
Tilknyttet billede:

24-05-2017 09:51
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Iflg. MASIE er udbredelsen af havis i Arktis på denne tid af året kun overgået af årene 2009 og 2013. De øvrige år siden 2006, hvor MASIE data starter, ligger alle under dette års udbredelse.

Havisen i Arktis går langsommere mod et minimum dette år end nogle af de tidligere år.

Arctic Sea Ice Extent har årlige maksima i marts og minima i september.
Tilknyttet billede:

24-05-2017 09:55
John Niclasen
★★★★★
(6429)
En del af forklaringen på den langsommme reduktion af havis i Arktis dette år kan skyldes lave temperaturer i Arktis.

Iflg. DMI er temperaturen i Arktis nord for 80. nordlige breddegrad under middel og har været det et stykke tid.

Daglige middeltemperaturer i Arktis 1958 - 2017
Tilknyttet billede:

24-05-2017 10:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her er SST anomali 23 maj 2016 vs. 2017.

Der er stadig områder nær isranden der er varmere end normalen i 2017.

http://polar.ncep.noaa.gov/sst/ophi/color_anomaly_NPS_ophi0.png


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 24-05-2017 11:00
RE: Sneens vandækvivalent25-05-2017 11:12
John Niclasen
★★★★★
(6429)
En fortsættelse af dette indlæg om sneens vandækvivalent.

Canadian Cryospheric Information Network har måtte udvide y-aksen på deres graf for at kunne vise de høje værdier i år.

Mængden af sne på den nordlige halvkugle ligger stadig her i slutningen af maj pænt over normalen og udenfor en standardafvigelse fra middel for 1998-2011.

Yderligere information: CCIN, Current Snow Cover
Tilknyttet billede:

RE: DMI Havistykkelse 25-Maj26-05-2017 09:15
John Niclasen
★★★★★
(6429)
En fortsættelse af dette indlæg om havisen i Arktis.

Vedhæftede grafik viser havistykkelse for 25. maj for årene 2007-2017.

Det blå område er havis tykkere end 2,4 meter. Det orange område er havis tyndere end 2,4 meter. Øverst er årene 2007, 2008 og 2009. Nederst er årene 2016 og 2017.

Årene 2008, 2009, 2015 og 2016 har færre pixels med havis tykkere end 2,4 meter i forhold til 2017.

Kilde: DMI Modelleret istykkelse og volumen
Tilknyttet billede:

27-05-2017 10:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Heunder NOAA´s afvigelse fra normalen når det gælder havets overflade temperaturer.

Vi se at de kølige områder breder sig ud fra begge poler mens troperne stadig har det varmere end normalt.

Bemærk hvordan det koldere vand i det Nordlige Stillehav efter at have nået fra Sibirien til Nordamerika er begyndt at bevæge sig syd langs Nordamerikas kyst.

Vi har stadig svage El Nino tendenser, men El Nino kan påvirkes af mange mekanismer. Dels den klassiske mekanisme hvor vind og tryk forskelle kan få store vandmasser med forskallig temperatur til at strømme op mod overfladen i det Østligste Stillehav.
Men "ENSO" tallet , bestemt ved havoverfladetemperaturer ved det centrale Stillehavs ækvator, påvirkes også havstrømme nord fra og syd fra i det Østlige Stillehav. (Faktisk ser det ud til at de fleste El Ninos i anden halvdel af Solcykluser. )

Syd fra har vi set varmt havvand langs Perus kyst mv. og der har derfor været tale om at dette kunne ende med en kraftig El Nino. Omend det er ved at klinge lidt af. Men så småt kan man altså se Koldere vand rejse mod syd fra NØ Stillehav.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

27-05-2017 10:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Samtidigt med ovenstående begyndende tendens til at koldere vand søger ned mod Ækvator i NØ Stillehav, så ser vi at en ellers ganske markant varme akkumulation under Stillehavets Ækvator (se herunder 3 maj, orange-rød omr) er ved at fise ud.

Som det ser ud lige nu i disse dage synes jeg at en ny stærk El Nino ser mere og mere urealistisk ud, men nu må vi se når det næste officielle prognoser dukker op. Og hvem ved hvad SOI indeks byder på osvosv.

Fortsætter udviklingen, ja, så kan det være at snakken handler om La Nina om måske 9 mdr? Jeg skriver sådan fordi, ganske vist kan temperatur trends som vist ganske hurtigt ændre sig under Ækvator - men! - trend med at der ankommer koldere vand fra nord, hvis det sker, det kan være af lidt mere varig karaktér.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 27-05-2017 10:36
27-05-2017 10:40
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Mit resume: Der kommer i perioder en koldt vind fra Sibirien, og den afkøler gradvist hele stillehavet.
Er dette rigtigt forstået?
27-05-2017 11:04
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
kulden-varmen skrev:
Mit resume: Der kommer i perioder en koldt vind fra Sibirien, og den afkøler gradvist hele stillehavet.
Er dette rigtigt forstået?



Nej. Det må nærmere være Stillehavet, der opvarmer vinden.



.
27-05-2017 19:07
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
crank skrev:
kulden-varmen skrev:
Mit resume: Der kommer i perioder en koldt vind fra Sibirien, og den afkøler gradvist hele stillehavet.
Er dette rigtigt forstået?


Nej. Det må nærmere være Stillehavet, der opvarmer vinden.


Vinden ændre temperatur med 10 grader i døgnet. Og havet bliver ved med at være koldere end normalt flere i måneder, i måske flere år.
27-05-2017 19:23
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
kulden-varmen >
Den skal du længere ud på landet med. Jeg tror sgu ikke på, at en smule vind kan gøre havet så meget koldere, at det kan måles.



.
27-05-2017 19:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kulden-Varmen: Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men ja, helt enig. Sibiriens temperatur forhold påvirker det nordlige Stillehav og eftersom ocean strømme sender vandet videre ned forbi Nordamerikas Vestkyst, så vil en vedblivende kulde fra Sibirien ende med at påvirke stadigt større omr. Helt enkelt faktisk, men alligevel har verden mange meninger.
27-05-2017 20:06
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jeg kommenterede på, at det skulle have noget med vinden at gøre.



.
27-05-2017 20:17
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Før 2002 herskede der over Sydpolarområdet højtryks vejr,derefter ændrede det sig til lavtryksvejr og havet blev samtidig koldere,dette skyldtes at der opstod et andet vindsystem,som afkølede vandet.
Samtidig viste målinger,at havet optog mere CO2.
27-05-2017 20:21
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld >
Du er vældig hurtig til at skifte emne, når dine kammersjukker løber tør for argumenter. Det kan man jo værdsætte; men jeg gør det ikke.



.
Side 14 af 30<<<1213141516>>>





Deltag aktivt i debatten PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10323-04-2024 13:02
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik